gaan jong gestorven kinderen naar de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 16 apr 2003 14:12

En dat is nu net wat ik wel zeg. De fout die jij maakt surfer is dat je denkt dat je zelf iets kunt doen aan je behoud.
Bekeren.
Maar dat moet je dagelijks doen. Je omkeren van je vleselijke weg.
Maar je behoud geeft Christus door het offer aan het kruis. En daardoor wordt je behouden en ben je geheiligd.
Want als niet God eerst met jouw iets aangaat en Zijn geest in je geeft kun je helemaal niks ten goede doen voor je behoud.
Hij heeft met ons en ONZE kinderen een verbond der genade afgesloten.
En dat werkt voor ons behoud. Dus als je sterft voor je tot het verstand gekomen bent dan ben je behouden om dat verbond wat God met jouw heeft gesloten. Enkel en alleen UIT GENADE!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 apr 2003 16:00

Stel dat iemand met bekeerde ouders in plaats van jong te sterven (en behouden te zijn volgens jou) niet jong sterft maar gewoon opgroeit en leeft in goddeloosheid. Dan gaat zo iemand immers verloren? En ook daaraan kun je volgens mij zien dat jouw redenering niet klopt, Joepie.

De belofte van wedergeboorte is iets anders dan de wedergeboorte zelf. Daar zit nog een beslissingsmoment van de mens tussen. Niet omdat de mens de touwtjes daarbij in handen zou hebben (nee, bah!), maar omdat een mens anders als marionet wedergeboren zou worden en dus zijn persoonlijkheid zou verliezen. God houdt dan uiteindelijk redeloze schepsels over die alleen 'wedergeboren' zijn omdat God dat wilde. Waar ontlenen de engelen in de hemel dan hun blijdschap aan? Is dat niet aan de vrijwilligheid van de terugkeer. Van een mens die een keuze heeft?

joepie

Berichtdoor joepie » 16 apr 2003 17:30

Eigenlijk zeg je dus dat er tijdens je doop misschien wel gemorst is met het water of dat het misschien wel een echte doop is geweest.
Je bent wel gedoopt maar je weet niet of je nu wel een kind van God bent.
M.A.W. God liegt tegen je tijdens de doop.
Hij zegt wel je bent van Mij maar je moet nog maar bewijzen dat het zo is.
Als ik een kind krijg en ik zeg tegen dat kind ik ben je mamma, dan hoefd dat kind het nergens mee te bewijzen dat het ook echt mijn kind is.
Ik heb het gekregen en dat mag dat kind van mij gewoon aannemen dat het zo is.
Nu zegt God dus dat jij van Hem bent, en als je jong sterft zegt Hij niet ineens maar, sorry je hebt het nog niet bewezen dat je van mij bent, dus je gaat verloren. Nou daar geloof ik dus niks van. Volgens mij zegt Hij: Laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet. Want voor zulke is het koningkrijk Gods.
En als iemand die van God afgaat is die persoon degene die het verbond met God verbreekt, niet God.
Dus dan gaat die persoon verloren. Maar al was hij als klein kind gestorven dus niet.

Zacharia: ZO zegt de Here der heerscharen: Er zullen weer oude mannen en vrouwen op de pleinen van Jeruzalem zitten, ieder met een stok in de handvanwege zijn hoge leeftijd. Ook zullen de pleinen der stad vol zijn van kinderen, die daar spelen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2003 17:32

dus, joepie, jij stelt hier dat iedereen die gedoopt is wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 apr 2003 17:47

Eigenlijk zeg je dus dat er tijdens je doop misschien wel gemorst is met het water of dat het misschien wel een echte doop is geweest.
Je bent wel gedoopt maar je weet niet of je nu wel een kind van God bent.
M.A.W. God liegt tegen je tijdens de doop.
God beloofd ons een nieuw leven als we door Christus in Hem geloven. De doop wijst ons daar op; God zegt daarmee: kom tot Mij en geloof in Mij. In de doop komt God ineens heel dichtbij.

Nu zegt God dus dat jij van Hem bent, en als je jong sterft zegt Hij niet ineens maar, sorry je hebt het nog niet bewezen dat je van mij bent, dus je gaat verloren. Nou daar geloof ik dus niks van.
Nee, daar geloof ik dus ook niks van. Maar ik vind in de Bijbel geen grond om aan te nemen dat kinderen van wedergeboren ouders automatisch zalig zijn.

Volgens mij zegt Hij: Laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet. Want voor zulke is het koningkrijk Gods.
Het gaat hier mijns inziens vooral om de gezindheid van kinderen. Die kun je ook bij hele oude mensen nog aantreffen.

En als iemand die van God afgaat is die persoon degene die het verbond met God verbreekt, niet God. Dus dan gaat die persoon verloren. Maar al was hij als klein kind gestorven dus niet.
Sorry, maar ik vind dit een nogal willekeurige benadering. Dat zou trouwens ook betekenen dat iemand die 'het verbond met God verbreekt' de zonde tegen de Heilige Geest zou plegen, want die het genadeverbond breekt is voor God niet meer bereikbaar. En dat is in deze situatie absoluut niet waar.

PS: Joepie, ben jij vrijgemaakt?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 16 apr 2003 20:43

Surfer schreef:
In de Bijbel zie je dat zeer sterk de nadruk op persoonlijke bekering gelegd word. Dat begint met de wetgeving in Deuteronomium:

I) Voor de mensen, die hiervoor leefden, golden er dus andere maatstaven. Want zij waren helemaal niet bekend met deze wetgeving, dus konden daar niet naar geoordeeld worden. Zo ook de kinderen, die nu geboren worden, niet naar deze wetgeving geoordeelt kunnen worden, zij kennen deze immers niet.

II) Daarnaast kun je je afvragen of deze wetten die aan Israël gegeven zijn zomaar overgeheveld kunnen worden op Christenen van nu.

Quote:
Volgens mij zegt Hij: Laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet. Want voor zulke is het koningkrijk Gods.

Het gaat hier mijns inziens vooral om de gezindheid van kinderen. Die kun je ook bij hele oude mensen nog aantreffen.

Luke 18:16-17 Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
17 Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen.
(SV)

Het gaat ook om de afhankelijkheid en nederigheid van hart.

Joepie schreef:
En als iemand die van God afgaat is die persoon degene die het verbond met God verbreekt, niet God.

Kan een mens een verbond dat door God gesloten is verbreken?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 apr 2003 21:59

Handelingen 2 : 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God ertoe roepen zal.

Titus 3:5
Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, 5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, 6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland,

Handelingen 22:16
En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 23:09

Handelingen 2 : 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God ertoe roepen zal.
Dat is de meest misbruikte tekst in de kerken. De hele verbondsvisie is er op gebaseerd, maar het gaat daar niet over de belofte van het verbond, maar over de belofte van de Heilige Geest.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 apr 2003 07:05

Ja dat vind jij een misvatting maar is dat het wel?
Wie zegt dat het de belofte van de Heilige Geest is? Ik geloof dan maar wat de vele voor mij hebben geloofd.
Voor mij is het de belofte die komt voor mij EN mijn kinderen.
En denk je dat de Heilige Geest wil wonen in kinderen die niet Gods kinderen zijn?
Dan heeft God toch met die kinderen waar de Heilige Geest woont een verbond? Hij beloofd ze iets.

joris

Berichtdoor joris » 17 apr 2003 09:48

heb je de tekst gelezen in zijn context?

Begin een nieuw leven, antwoord Petrus, en laat u doepen, ieder van u in de naam van Jezus Christus om vergeving te krijgen van uw zonden; en u zult de heilige Geest als geschenk ontvangen. Want God heeft zijn belofte gedaan aan u en uw kinderen, en aan alle mensen, hoe ver ze ook wonen, aan zovelen als de HEer, onze God ertoe roepen zal.

joris

Berichtdoor joris » 17 apr 2003 09:53

ik ga er maar van uit dat God zijn kinderen thuis haalt op Zijn moment, dus als Hij én zijn kind er klaar voor is. heb je het nooit meegemaakt dat een volwassen persoon pas rustig kon sterven op het moment dat iemand hem gesproken heeft over zijn relatie met God? Een geruststelling, eerder sterven mensen vaak niet heb ik gemerkt.
kinderen die sterven en in God geloven gaan naar de hemel, waarom niet? Kinderen hebben vaak een gigantisch stevig geloof, Jezus gebruikt kinderen niet voor niets als een voorbeeld?!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 apr 2003 10:31

) Voor de mensen, die hiervoor leefden, golden er dus andere maatstaven. Want zij waren helemaal niet bekend met deze wetgeving, dus konden daar niet naar geoordeeld worden. Zo ook de kinderen, die nu geboren worden, niet naar deze wetgeving geoordeelt kunnen worden, zij kennen deze immers niet.

II) Daarnaast kun je je afvragen of deze wetten die aan Israël gegeven zijn zomaar overgeheveld kunnen worden op Christenen van nu.
Het gaat hier niet zozeer om de exacte wetgeving, maar om het concept dat de zonden van de ouders niet aan de kinderen toegerekend worden. Als consequentie kunnen jonggestorven kinderen op grond daarvan niet als wedergeboren of als verloren beschouwd worden. In Ezechiel (hfdst. 18) word trouwens niet zozeer de nadruk op wetten gelegd, maar op de gezindheid van iemands leven. Wetten zijn algemene richtlijnen daarvoor en niet bedoeld om tot in de puntjes na te leven.

Joepie, waarom denk je dat een belofte hetzelfde is als de zaak al hebben? Als God een kind via de doop belooft dat het zalig zal worden als het in Christus gelooft betekend dat immers niet dat het dan al zalig is?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 apr 2003 10:40

Het gaat ook om de afhankelijkheid en nederigheid van hart.
klopt!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 17 apr 2003 23:38

Kinderen die jong sterven hebben nog geen zonden begaan. Dus zijn ze nog niet schuldig, want de zonden van de ene mens gaat niet over op de andere. Ieder mens met zelf verantwoording afleggen over zijn eigen daden.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2003 06:55

Maranatha schreef:Kinderen die jong sterven hebben nog geen zonden begaan. Dus zijn ze nog niet schuldig, want de zonden van de ene mens gaat niet over op de andere. Ieder mens met zelf verantwoording afleggen over zijn eigen daden.

En abortus dan?

Als alle kinderen zalig worden die omgekomen zijn bij abortus.

Dan keur ik abortus toch niet helemaal af. Je zoekt toch het beste voor je kind? Het eeuwige leven bij God :oops: (sorry maar zomaar ff een gedachte).

PS: Ben absoluut tegen abortus...
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”