2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2005 09:05

Je weet maar nooit of de geliefde van Chickie via Chickie (wellicht opnieuw) tot geloof komt. Juist door relaties met niet-gelovigen heb je de kans iemand de weg naar Christus te wijzen. Wat Joepie zegt "ga geen juk aan met een ongelovige" is natuurlijk geheel uit z'n verband gerukt, zoals zij dat wel vaker doet. Juist in een relatie kun je Christus onder de aandacht brengen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mei 2005 12:18

Optimatus schreef:Je weet maar nooit of de geliefde van Chickie via Chickie (wellicht opnieuw) tot geloof komt. Juist door relaties met niet-gelovigen heb je de kans iemand de weg naar Christus te wijzen. Wat Joepie zegt "ga geen juk aan met een ongelovige" is natuurlijk geheel uit z'n verband gerukt, zoals zij dat wel vaker doet. Juist in een relatie kun je Christus onder de aandacht brengen.

Ik vind het juist van toepassing die tekst!
(btw...ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als chicky)

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 mei 2005 17:13

Ik heb eerder relaties gehad met ongelovigen (ja, ik ben me dr eentje) en daarin kreeg ik wel juist heel sterk het idee dat ik het niet moest doen. En dat was iedere keer vanwege de geloofskwestie. Weet dus wat het is.
In dit geval is het vanaf het begin af aan heel ander geweest. Het is gewoon heel lastig uitleggen, wou dat ik duidelijk kon maken hoe ik Gods leiding ervaren heb, maar dat is voor 99% nogal erg persoonlijk.

Maar goed, vandaag nog twee weken en dan is de bruiloft. Ik ga er gewoon volop van genieten :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mei 2005 18:11

chickie schreef:Ik heb eerder relaties gehad met ongelovigen (ja, ik ben me dr eentje) en daarin kreeg ik wel juist heel sterk het idee dat ik het niet moest doen. En dat was iedere keer vanwege de geloofskwestie. Weet dus wat het is.
In dit geval is het vanaf het begin af aan heel ander geweest. Het is gewoon heel lastig uitleggen, wou dat ik duidelijk kon maken hoe ik Gods leiding ervaren heb, maar dat is voor 99% nogal erg persoonlijk.

Maar goed, vandaag nog twee weken en dan is de bruiloft. Ik ga er gewoon volop van genieten :mrgreen:

Gelijk heb je...ik wens julie God's zegen toe die dag en in het huwelijksleven!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2005 18:20

Optimatus schreef:Je weet maar nooit of de geliefde van Chickie via Chickie (wellicht opnieuw) tot geloof komt. Juist door relaties met niet-gelovigen heb je de kans iemand de weg naar Christus te wijzen. Wat Joepie zegt "ga geen juk aan met een ongelovige" is natuurlijk geheel uit z'n verband gerukt, zoals zij dat wel vaker doet. Juist in een relatie kun je Christus onder de aandacht brengen.

Hoezo denk je dat?
Heb je al heel het gedeelte gelezen wat erbij hoort?
Dan zou je weten dat er niets uit het verband is gerukt.
Maar zoals zo vaak bij optimatus wil hij het gezag van de Bijbel niet zien als gezaghebbend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2005 18:46

joepie schreef:

Hoezo denk je dat?
Maar zoals zo vaak bij optimatus wil hij het gezag van de Bijbel niet zien als gezaghebbend.

Die laatste bijdrage is uiteraard, zoals de Oostenrijkers zeggen, Quatsch. Waarom zou ik de Bijbel niet als gezaghebbend zien? Omdat ik het niet eens ben met de kommavledderij van Joepie? Duidelijk, ik ben geen kommaklever. Dat is een verschil. Ik lees de Bijbel in zijn context, niet als een zoveelste uitgave van Wolters-Noordhoff's wetteksten voor eerstejaars rechtenstudentjes.

Ga geen juk aan met ongelovigen: nee, natuurlijk ga ik geen juk aan met ongelovigen. Maar het huwelijk is geen juk, het huwelijk is een band van liefde. En juist in het huwelijk kun je getuigen van Gods liefde. In een goed huwelijk staat men open voor elkaar en door die openheid kun je getuigen van Hem die glorievol verrezen is.

Maar de Joepies houden de schat voor zichzelf en voor hun eigen kringetje en delen de boodschap des Heren niet met hen die in de duisternis wandelen. De Heer zelf at met tollenaren en zondaars, maar de Joepies alleen met hun eigen groepje.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 mei 2005 18:54

Amen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2005 19:03

Dus jullie vinden dat je als christen maar gewoon met een niet-christen kunt trouwen? Misschien ben ik een slappeling, maar ik heb een man nodig die me stimuleert in geloof en waar ik samen mee kan bidden en naar de kerk gaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2005 23:23

Optimatus schreef:
joepie schreef:

Hoezo denk je dat?

Die laatste bijdrage is uiteraard, zoals de Oostenrijkers zeggen, Quatsch. Waarom zou ik de Bijbel niet als gezaghebbend zien? Omdat ik het niet eens ben met de kommavledderij van Joepie? Duidelijk, ik ben geen kommaklever. Dat is een verschil. Ik lees de Bijbel in zijn context, niet als een zoveelste uitgave van Wolters-Noordhoff's wetteksten voor eerstejaars rechtenstudentjes.

Ga geen juk aan met ongelovigen: nee, natuurlijk ga ik geen juk aan met ongelovigen. Maar het huwelijk is geen juk, het huwelijk is een band van liefde. En juist in het huwelijk kun je getuigen van Gods liefde. In een goed huwelijk staat men open voor elkaar en door die openheid kun je getuigen van Hem die glorievol verrezen is.

Maar de Joepies houden de schat voor zichzelf en voor hun eigen kringetje en delen de boodschap des Heren niet met hen die in de duisternis wandelen. De Heer zelf at met tollenaren en zondaars, maar de Joepies alleen met hun eigen groepje.

Dus jij ziet je huwelijk als een evangelisatie project.

En dat van die hoeren en tollenaars ook nog maar eens goed lezen.

Je schijnt me nogal goed te kennen. Dat jij denkt te weten dat ik mijn schat voor mezelf houd. En binnen mijn eigen kringetje.
Maar gelukkig weet ik wel hoe het echt is.
En hoef ik me nergens voor te schamen of schuldig over te voelen tegenover God.

Ik zal nog maar eens neerzetten zoals het echt in de Bijbel staat.
Zodat ook jij nogeens kunt nalezen wat er nu echt bedoeld wordt.

14 Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? 15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige? 16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:
Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
17 Daarom gaat weg uit hun midden,
en scheidt u af, spreekt de Here,
en houdt niet vast aan het onreine.
18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn
en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,
zegt de Here, de Almachtige.

Dus niks vermengen maar: gaat weg uit hun midden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mei 2005 07:50

Een huwelijk als een span?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mei 2005 07:59

Optimatus schreef:Een huwelijk als een span?

Een juk. :D

2 Kor. 6:14. Man en vrouw worden hier als onder hetzelfde juk gezien.
Paulus maakt een vergelijking met dieren op de boerderij. Je zet toch geen os en een ezel onder hetzelfde juk, want dan komt er van het ploegen niets terecht.
Normaal gesproken zet je twee ossen of twee ezels naast elkaar onder hetzelfde juk.
Een huwelijk tussen een gelovige en een ongelovige wordt dus gezien als het onder hetzelfde juk ploegen met twee verschillende dieren: daar is het moeilijk mee werken. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mei 2005 08:26

Daar zit iets in. Maar ik vind het nogal vreemd om iemand die niet gelooft zo ver van iemand die wel gelooft neer te zetten. Ik ken een groot aantal mensen die tot geloof zijn gekomen juist door te trouwen met iemand die van Christus getuig(d)en. Zonder dat huwelijk waren ze niet tot geloof gekomen, denk ik.

Daar kunnen de Joepies dan heel hard over klagen, ik denk dat juist het huwelijk een goede mogelijkheid is om mensen over Christus te vertellen.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 07:13

Ik heb ook nooit gezegd dat het niet kan.
Maar is die ander dan ook een oprecht gelovige of is die ander dat geworden om de ander en geloofd het dan wel?
Ik heb namelijk ook beide gezien en meegemaakt.
Maar het is toch niet zo dat we iets maar wel mogen doen omdat het soms ook goed gaat?
Het gaat hier ook helemaal niet om wat joepie wil.
Maar ik spreek alleen de Bijbel na.
En wat ik daarin lees is soms inderdaad niet zoals wij het zelf willen.
Maar laten we toch proberen om niet wijzer te willen zijn dan God.

En je huwelijk zien als een mogelijkheid om een ander tot het geloof te laten komen is wel erg ver gezocht. Want wie zegt dat die ander ook door God geroepen wordt? En is je huwelijk dan een evangelisatie project?
Of al eerder, je verkeringstijd?
Dacht toch niet dat ze daar voor bedoelt zijn.
Want wat doe je nu als die ander dus helemaal niet door God geroepen wordt?
Want jullie hebben het er maar steeds over dat die ander toch kan gaan geloven, maar zo gaat het niet.
God roept iemand. Die ander kan niet geloven als God daar niet de eerste stap bij zet.

Nee, ik blijf erbij dat God wijs is in Zijn leefregels voor ons.
En dat is nog steeds dat Hij niet wil dat je met een ongelovige een relatie aangaat. Hoe verliefd je ook ben.
Want als je zegt: Ja maar ik hou nu eenmaal van die ander.
Dan ben je dus zelf al te ver gegaan en heb jij je verliefdheid gevoed en laten overgaan in houden van.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2005 10:15

Heel eenvoudig: God zal die persoon wel op mijn weg hebben neergezet. Immers, zonder Hem gebeurt er niets. Ergo: dan is het blijkbaar de bedoeling dat ik met die verliefdheid jegens (in mijn geval) haar wel evangeliserend bezig kan/moet/mag zijn.

Het veroordelen daarvan lijkt mij dan toch een veroordeling van twee mensen die door Hem tot elkaar gebracht zijn.

Toch vrij ernstig.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 mei 2005 10:39

opti, verliefdheid kan je sturen

Terug naar “Archief”