jas schreef:Marnix schreef:Jij maakt van geloven een "zeker weten" terwijl zeker weten alleen maar kan door waar geloof.
Ah, dus het geloven waar jij het doorgaans over hebt, is geen waar geloof. Er is dus waar geloof, wat gelijk staat aan zeker weten, en er is onwaar geloof, waardoor je het niet zeker kunt weten. Zeg ik het zo goed?
Kan dat onwaar geloof je ook redden?
Dat zie je niet helemaal goed Jas

Allereerst wil ik niet zeggen dat waar geloof altijd een zeker weten is. Je ziet in de bijbel dat mensen met een rotsvast geloof zelfs nog wel eens twijfelden. Maar tegelijk zie je dat het geloof ze ook zekerheid biedt. Ik zeg niet dat waar geloof inhoudt dat je nooit vragen hebt of twijfels... Ik zeg alleen dat geloof wel zekerheid geeft. En dat geloof houdt dan niet alleen in dat je de feiten kent... maar ook dat je gelooft dat het voor jou is. De Vader/kind-relatie met God, door Jezus. Er zijn dus niet de twee soorten geloof die jij beschrijft. Als je niet gelooft dat Jezus voor jou stierf, als je niet via Hem, de Weg tot de Vader, naar God gaat is het geen geloof.... hooguit de kennis van historische feiten.
Zou je trouwens willen toelichten wat je met je eerste zin hierboven bedoelt?
mystery schreef:Wow, jullie antwoorden zijn echt goed, ik ga het nog een keer (als ik wat meer tijd en privacy heb) doorlezen. Ik vind dat jullie duidelijke en goede dingen zeggen... *blij*
Dat wat Boekenlezer zegt van de 'uitgangspositie' herken ik wel. Ik vraag me ook af of het zo zwaar en moeilijk moet gaan als je 'bekeerd' wordt. Is het bevindelijke preken wel zo goed? Ik heb ook wel eens een keer gehoord (in een andere kerk) dat er niet zo erg de nadruk gelegd moet worden op ervaringen... dat is denk ik ook wel wat jullie bedoelen. Eigenlijk gewoon geloven wat er in de Bijbel staat, wat God zegt, wat Jezus gedaan heeft en vertrouwen dat dit ook voor jou is. Nou, dat klinkt voor mij veel fijner dan je moet dit en dat hebben meegemaakt voordat je -ooit- kunt zeggen dat je een kind van God bént.
Meer reactie t.z.t.
Het geeft zekerheid en dat is heel prettiger. Onzekerheid maakt levens vaak heel ondragelijk, zelfs al gaat het voor de wind. En zekerheid maakt levens vaak heel dragelijk, zelfs op hele moeilijke momenten. God weet dat en geeft daarom ook zekerheid aan christenen. Nogmaals, ik zou zeggen, kijk maar wat de bijbel er van zegt, waar de nadruk moet liggen, wat eerst komt, geloof of beleving