De Hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 18:53

gurl schreef:
Collateral schreef:
Ook voor de mensen zoals ik, die wel van het christendom gehoord hebben maar niet (meer) christelijk zijn, geldt niet dat er is gekozen voor een leven zonder God. Ik geloof wel degelijk in God (bovendien is je geloof geen keuze maar een overtuiging), maar ik weet ook dat de bijbel niet 'waar' is.

Hoe bedoel je dat? Je gelooft wel in God maar niet in de Bijbel ofzo?

Overigens 'spreekt' de bijbel niet over een eeuwigdurende hel. Zie de discussie in mijn eerste post in dit topic.

Wanneer komt er een einde aan de hel dan??

Als je waarachtig bekeerd wordt, tot geloof komt en ingeplant wordt in Christus.
En dat is nu net de reden dat de hel eeuwig duurt. Want daar komt niemand meer tot geloof.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 18:56

jas schreef:
gurl schreef:Bovendien is God een rechtvaardig God maar het is verre van rechtvaardig om iemand een eeuwigheid te straffen...

Hoe kom je daarbij? Bepaal jij of hetgeen wat God is, rechtvaardig is? Moet God Zijn recht handhaven naar jouw maatstaven? Of zou het andersom zijn? Dat jij je misschien moet richten naar wat God rechtvaardig vindt? Zomaar een paar vragen hoor.

Ik zal me ongetwijfeld moeten richten naar wat God rechtvaardig vindt...maar dat betekent niet dat ik niet mag nadenken, geen vragen mag stellen, geen eigen mening mag hebben enz...
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 18:57

Het is een duivelse leer om te stellen dat de hel niet eeuwig, niet oneindig is. Als dat zo zou zijn, is er geen enkele garantie dat de hemel wel eeuwig, oneindig is.
Daar komt bij, de duivel wil jullie laten geloven dat de hel eindig is. Dan is het minder erg, dan is er uitzicht. De duivel doet nooit anders dan Gods Heerlijkheid voor Zijn uitverkorenen kleinachten, minder mooi maken, en de toorn van God over de godlozen minder erg voorstellen.
Daarom is het de leugenaar van den beginne, de vader der leugenen. En iedereen die hier beweert dat de hel niet oneindig voortduurt, is zijn handlanger. Besef dat goed.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 11 mei 2005 18:58

Vraagje aan Collateral en aan anderen die het idee van niet eeuwig aanhangen:

In 2 Kor 4: 18 wordt het woord aooonios vertaald met eeuwig. Is dat niet juist dan? Het kontrast is duidelijk: De dingen die men ziet zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet zijn eeuwig.

In Matth 25:46 wordt gesproken (in de SV) over het eeuwige leven en de eeuwige pijn. Hiervoor wordt hetzelfde woord gebruikt. Betekent dit in jullie visie dat het eeuwige leven ook maar tijdelijk is :? ?

In vele plaatsen (vb 2Tim2:10, 1Petr5:10, 2Petr1:11) wordt het woord eeuwig met betrekking tot de rechtvaardigen gebruikt. Betekent dit dan wat anders?

Alvast bedankt voor je reactie :) .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 19:02

jas schreef:Het is een duivelse leer om te stellen dat de hel niet eeuwig, niet oneindig is. Als dat zo zou zijn, is er geen enkele garantie dat de hemel wel eeuwig, oneindig is.
Daar komt bij, de duivel wil jullie laten geloven dat de hel eindig is. Dan is het minder erg, dan is er uitzicht. De duivel doet nooit anders dan Gods Heerlijkheid voor Zijn uitverkorenen kleinachten, minder mooi maken, en de toorn van God over de godlozen minder erg voorstellen.
Daarom is het de leugenaar van den beginne, de vader der leugenen. En iedereen die hier beweert dat de hel niet oneindig voortduurt, is zijn handlanger. Besef dat goed.

Hou jij ooit wel eens op met mensen veroordelen? Ik wordt er echt niet goed van, 'als je dit doet ben je een handlanger van de duivel, als je dat doet ben je niet wedergeboren enz'. Ik ben heel blij voor je dat je het allemaal zo goed weet maar sommige van ons maken fouten en hebben vragen, dus misschien zou je eens kunnen proberen positieve reacties te geven en anders je bek te houden, iig in mijn topic! Alvast bedankt.
stomp niet af, blijf slijpen

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 mei 2005 19:03

Waarom zou God de hel, de duivelen en degene die verloren zijn gegaan niet gewoon totaal kunnen vernietigen? Bedoel dat er helemaal niks van over blijft en heel de gedachte eraan verloren is gegaan.
Bedoel God is alwetend dus Hij ziet dan nog steeds wat er in de hel gebeurd of ja hoe moet je dat dan zien? dan is het toch nog niet volmaakt?
Laatst gewijzigd door Yael op 11 mei 2005 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 19:08

gurl schreef:
jas schreef:Het is een duivelse leer om te stellen dat de hel niet eeuwig, niet oneindig is. Als dat zo zou zijn, is er geen enkele garantie dat de hemel wel eeuwig, oneindig is.

Hou jij ooit wel eens op met mensen veroordelen? Ik wordt er echt niet goed van, 'als je dit doet ben je een handlanger van de duivel, als je dat doet ben je niet wedergeboren enz'. Ik ben heel blij voor je dat je het allemaal zo goed weet maar sommige van ons maken fouten en hebben vragen, dus misschien zou je eens kunnen proberen positieve reacties te geven en anders je bek te houden, iig in mijn topic! Alvast bedankt.

Zou je misschien normaal en inhoudelijk kunnen reageren? Je mag me weerleggen op Bijbelse gronden, daar sta ik altijd voor open. Voor de rest, laat ik me door jou het woord niet ontnemen. Onthou dat goed.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 mei 2005 19:27

mensen probeer de ander te begrijpen en doe je best je begrijpelijk te maken en ga in ieder geval niet grof in de mond worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 11 mei 2005 20:57

jas is inderdaad snel veroordelend en in zn post komt vaak het woordje hel voor. Ik vind het goed dat hj mensen wil waarschuwen maar dit gaat te ver. Iedereen maakt fouten en als jij vindt dat iemand verkeerd bezig is moet je dat uitleggen en m niet afschepen met een hel. En wat gurl betreft: je bent jong en naief,het is goed dat je vragen stelt,maar het lijkt er nu meer op dat je je eigen gelijk probeert te trekken. Probeer vanuit de bijbel te argumenteren en zorg aub dat het hier een betje netjes blijft.
Het is een christelijke site en dat weet jij ook.
alvast bedankt

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 mei 2005 21:08

elbert schreef:
Collateral schreef:Echter, wanneer het om de hel gaat geloof ik niet dat het om oneindigheid gaat.

Hoe moet je Mark. 9:43-48 dan lezen, waar staat dat de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt? Daar staat verder dat het vuur onuitblusselijk is. Hier wordt Jes. 66:24 aangehaald, waar het in de context gaat over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (vs. 22).

Marcus 9:43-48:
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Nota bene: de verzen 44 en 46 staan niet in de Griekse brontekst en in de verzen 45 en 47 staat in de brontekst niks over vuur. Verder: waar 'hel' staat is het originele woord 'gehenna' verkeerd vertaald. 'Gehenna' is een afgeleide van het dal van Hinnom, wat een plaats was waar lijken werden verbrand. Kennelijk zullen (waarschijnlijk symbolisch bedoeld) er zoveel lijken komen te liggen dat de worm er genoeg te eten heeft en vuur het niet 'voor kan branden'.

De Statenvertaling blijkt als het om woorden als 'hades', 'tartarus', 'gehenna' en 'sheool' gaat dus onbetrouwbaar te zijn, en dat is iets wat de kerk vroeger goed is uitgekomen, want met hel en verdoemenis hield je het volk tenminste rustig en bang.
Ik zei al: de 'Jehova's getuigen' spiegelen in dit opzicht de zaken waarheidsgetrouwer voor. In hun bijbelvertaling (de Nieuwe Wereldvertaling) zijn de woorden 'hades', 'tartarus', 'gehenna' en 'sheool' terecht niet vertaald met 'hel', waar dat bij de Statenvertaling in bijna alle gevallen wel zo is.

En wat moeten we dan verder met Openbaringen 20:10 (waar het in diezelfde context staat)? Daar staat aionas ton aionon. In deze uitdrukking wordt de eindeloze toekomst opgedeeld in verschillende tijdperken, waarvan de kortere inbegrepen zijn in de langere. Daarom geeft de KJV hier als vertaling "for ever and ever", kortom: er komt geen eind aan. De SV geeft hier "in alle eeuwigheid". Dit lijkt me buitengewoon eindeloos; je kunt in elk geval hier niet meer spreken van een eindig tijdsbestek.

Ten eerste gaat het hier niet over de straf voor mensen, maar voor de duivel, het beest en de valse profeet. Verder is ook hier de vertaling mager; de originele tekst luidt "ho aion ho aion," hetwelk is, overgezet zijnde: de aionen van de aionen. Het gaat dus om een zeer lang tijdperk van tijdperken (denk aan een gros t.o.v. een dozijn). Ook dit is weer een teken dat 'aion' geen eeuwigheid betekent, want "de eeuwigheid van eeuwigheden" klinkt natuurlijk best wel absurd.

jas schreef:Nee, maar in de context van Hand. 15:18 kan het niets anders betekenen. Tenzij je beweert, dat God Zelf niet eeuwig is.

Onzin. Ik zei al: dat God alles van eeuwigheid bekend is staat er niet zo, maar het wordt ook niet weersproken.

elbert schreef:
gurl schreef:
elbert schreef:
gurl schreef:Nou ik ben blij dat de Bijbel voor jou zo duidelijk is...voor de meeste mensen is dat namelijk niet zo. Dus misschien kan jij mij dan ff uitleggen waarom een God van liefde, een rechtvaardige God, een God die met alles een plan en een doel heeft, iemand eeuwig in het vuur zou gooien? Ik ben het wel met het straffen op zich eens maar iemand eeuwig straffen is geen straf meer, dat kan niet, heeft geen doel en is niet rechtvaardig.

Dus je denkt dat straf alleen een pedagogische functie heeft?
Misschien is dat in ons land zo sinds de jaren 60, maar zo spreekt de Bijbel er niet over hoor. :?

Dat weet ik niet. Wat is volgens jou de functie dan?

Straf niet alleen uit pedagogische motieven, maar ook uiteindelijk als echte straf, straf als wraak, straf als vergelding. 't Is geen leuk onderwerp, maar in de Bijbel wordt er echt zo over gesproken. Neem bijv. 2 Thess. 1:6-9:

6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,

Dit zijn toch echt geen woorden die voor tweeerlei uitleg vatbaar zijn.
Voor het woordje eeuwig in vers 9 wordt hier in het Grieks aionios weergegeven, wat vertaald moet worden met altijddurend, zonder begin en zonder eind, dus eeuwig.

En zo moet het dus NIET worden vertaald. Want zo heeft men het in het geval van Titus 1:2 ook niet vertaald: "In de hoop des eeuwigen levens, welke God, Die niet liegen kan, beloofd heeft, voor de tijden der eeuwen, maar geopenbaard heeft te Zijner tijd."

Eeuwen dus (tijdperken), en geen eeuwigheden.

Rock-G schreef:Toen ik nog van een kerkgenootschap was hoorde ik een dominee zeggen 'mensen die niet in de bijbel geloven zouden ook nooit gelukkig zijn in de hemel, het is er eeuwig kerk!' ...Helemaal mee eens..ik vond het hier op aarde al een eeuwigheid duren voordat de dominee amen zei.

Ach, er zijn er ook die lekker zitten te slapen, en die zien een eeuwige slaap misschien wel zitten. :)

jas schreef:Je brengt weer eens een leugenleer. Jezus zegt zelf; waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt.
Het eindigt nooit. Dus is het eeuwig.

Dat het nooit eindigt, dat staat er niet. Je moet er niet zelf dingen bij gaan zitten verzinnen, zoals de statenvertalers. Zie verder mijn reactie op Elbert bovenaan deze post.

Sorry, ik geloof niet in de duivel. Ik kijk alleen wat er in de grondtekst van de bijbel staat.

Happy One schreef:Vraagje aan Collateral en aan anderen die het idee van niet eeuwig aanhangen:

In 2 Kor 4: 18 wordt het woord aooonios vertaald met eeuwig. Is dat niet juist dan? Het kontrast is duidelijk: De dingen die men ziet zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet zijn eeuwig.

Ik quote hier even http://www.goedbericht.nl - dat is overigens een goede tip voor vragen rondom deze zaken.
http://www.goedbericht.nl schreef:In de samenhang van dit vers worden zaken die slechts een ogenblik duren geplaatst tegenover dat wat eeuw-ig is (betrekking heeft op AIONEN = wereldtijdperken).
Het problematische ontstaat door wat door het NBG vertaald is met 'tijdelijk', maar wat letterlijk 'voor de gelegenheid' betekent (Gr. 'pros kairon'). In Mattheüs 13:21 en Marcus 4:17 wordt dezelfde uitdrukking vertaald met 'van het ogenblik'. De uitdrukking duidt niet op tijd in het algemeen maar op een speciaal moment.
Dat AIOON niet tegenover tijd (Gr. chronos) staat blijkt b.v. uit de uitdrukking 'eeuwige tijden' (B.v. 2 Timotheüs 1:9 'chronôn aiôniôn').

In Matth 25:46 wordt gesproken (in de SV) over het eeuwige leven en de eeuwige pijn. Hiervoor wordt hetzelfde woord gebruikt. Betekent dit in jullie visie dat het eeuwige leven ook maar tijdelijk is :? ?

Het gaat om een bijbelse visie. Mijn visie verschilt van die van de bijbel. Er staat in de bijbel echter niet dat het leven voorbij zal gaan. Er zal alleen met de dood en de zonden worden afgerekend.

In vele plaatsen (vb 2Tim2:10, 1Petr5:10, 2Petr1:11) wordt het woord eeuwig met betrekking tot de rechtvaardigen gebruikt. Betekent dit dan wat anders?

Wellicht gaat het om de uitverkorenen van de 'toekomende eeuw', degenen die dus niet gestraft hoeven te worden.

Alvast bedankt voor je reactie :) .

Graag gedaan. :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mei 2005 22:39

Collateral schreef:
essieee schreef:Waarom niet??? De hel is voor hen die ZELF gekozen hebben voor een leven zonder God. We weten zelf ook dat dit 'prijskaartje' er dan aan hangt!

Ja, natuurlijk. En degenen die nooit van het christendom hebben gehoord - en dus nooit hebben kunnen kiezen - branden lekker mee.

Ook voor de mensen zoals ik, die wel van het christendom gehoord hebben maar niet (meer) christelijk zijn, geldt niet dat er is gekozen voor een leven zonder God. Ik geloof wel degelijk in God (bovendien is je geloof geen keuze maar een overtuiging), maar ik weet ook dat de bijbel niet 'waar' is.

Overigens 'spreekt' de bijbel niet over een eeuwigdurende hel. Zie de discussie in mijn eerste post in dit topic.

Goed lezen....die ZELF gekozen

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 mei 2005 22:44

essieee schreef:Goed lezen....die ZELF gekozen

Oké, maar meestal wordt geleerd dat degenen die niet kiezen ook naar de hel gaan.

Voorts kun je niet spreken van een keuze. Of je gelooft in God of niet is geen keuze, net zomin als je kan kiezen of je in de zwaartekracht gelooft of niet. Het is een bepaald soort overtuiging, en die hangt niet van je smaak af, maar van je blik op de wereld om je heen. En die bepaal je niet bewust zelf.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mei 2005 23:38

Voorts kun je niet spreken van een keuze. Of je gelooft in God of niet is geen keuze, net zomin als je kan kiezen of je in de zwaartekracht gelooft of niet. Het is een bepaald soort overtuiging, en die hangt niet van je smaak af, maar van je blik op de wereld om je heen. En die bepaal je niet bewust zelf.

Ben ik niet helemaal mee eens.....Je hebt de keus...heel simpel of je gelooft God en wil leven naar Zijn wil&wet...Of je kiest voor de satan.....
Want het tegenovergestelde van God is m.i. toch de duivel....

Als ik jouw post lees hierboven krijg ik het gevoel dat het dan eigenlijk God's schuld is of je kunt geloven....want als je niet gelooft kun je er dus zef niets aan doen?
Dit is een vraag naar jou toe...geen conclusie

Weet je...er staan zoveel oproepen in de Bijbel...God waarschuwt ons zoveel...dan te weigeren is dan toch een keus?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 11 mei 2005 23:51

even over dat aeoon.

eeen tijdspanne van onbepaalde grootte en toch eeuwig. dat doet me denken aan de ruimte..
de ruimte, die altijd doorgaat. er is geen grens. toch heeft de ruimte een bepaalde "afmeting" anders zouden de voorwerpen in de ruimte geen "plaats" kunnen hebben. er moet iets zijn van een "grootte"
dus probleem, wel een bepaalde grootte, maar geen grens

net als dat aeoon, wel een bepaalde(maar door ons ongekende) grootte, maar toch zonder grens.

vergelijk het eers met een touwtje. dat heet een bepaalde lengte, en een begin en een einde. maar als je dat touwtje ROND legt, dan houd het zijn lengte, maar de grens is weg!

nu met een vierkant. een bepaald oppervlakte, maar begrenst. als je dat vlak nu ombuigt in een BOL, dan is het oppervlakte gelijk, maar de grens is weg.

Zoals bij bovenstaande voorbeelden te zien is, is er een extra dimensie aan toegevoegt om die mogelijk te maken.

zo zit dat volgens mijn gedachten ook met de ruimte, en ik denk ook met aeoon. die is rondgebogen. Eindig en toch onbegrenst.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 11 mei 2005 23:53

jas schreef:
gurl schreef:

Zou je misschien normaal en inhoudelijk kunnen reageren? Je mag me weerleggen op Bijbelse gronden, daar sta ik altijd voor open. Voor de rest, laat ik me door jou het woord niet ontnemen. Onthou dat goed.

Jas ik herken dit en heb mensen gesproken die dit ook bij jou herkennen. Je reageerd op een minder fijne manier. hopelijk is het een signaal voor je.

Terug naar “Archief”