Uitspraak Kesteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Uitspraak Kesteren

Berichtdoor Fernando » 10 mei 2005 18:06

http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AT5271&u_ljn=AT5271
Zouden we als Hersteld Hervormde Kerk geen vurige kolen op hun hoofd moeten hopen? Ik bedoel: Laten we stoppen met al die rechtzaken en de goederen e.d. aan de PKN laten. We gaan verder met lege maar biddende handen. De tijd zal leren of het van de Heere is
Vandaag gaat maar steeds dat ene couplet van het Lutherlied door mijn hoofd: "neem goed en bloed ons af, het brengt u geen gewin. Wij gaan ten hemel in, en erven Koninkrijken". Dan is het gevecht om goederen toch jammer van de tijd?
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 mei 2005 18:20

wat bedoel je met je eerste zin?
De hhk kon dit verwachten, de goederen horen nu eenmaal bij de PKN.

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fernando » 10 mei 2005 18:23

Wat ik met de eerste zin bedoel staat in de tweede zin achter 'Ik bedoel'
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 10 mei 2005 20:26

Tsja, ik ben het helemaal met je eens. Toch is het moeilijk om je alles af te laten nemen. Laten we er maar veel voor bidden of we de kracht hiervoor krijgen, want uit onszelf kunnen we dat niet! Ik zit in de HHK in Kesteren en ja, ik het ook zeker mn twijfels of we hier goed aan doen.
Sowieso, wat stralen we nou uit naar de buitenwereld?? Haat onder elkaar, echt vreselijk!!!

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 mei 2005 21:05

sweap schreef:wat bedoel je met je eerste zin?

Het is wel zuur als je je hele leven geld aan de kerk gegeven hebt, voor de zending maar ook voor het jeugdwerk, het kerkgebouw... en ineens word tegen je gezegd dat je voor de 'verkeerde' kerk hebt gekozen en je kerkgebouw uitmoet en dat je weer kunt gaan betalen, terwijl de andere partij lekker deels teert op jouw geld...!!! :(

Met een beetje inlevingsvermogen moet je dat kunnen begrijpen, lijkt mij.

Het was sowieso een betere oplossing geweest als geld en goed eerlijk waren verdeeld. Iedereen heeft eraan betaald, en nu heeft een aanzienlijk deel van de mensen niks meer, terwijl ze hun hele leven betaald hebben.

Maar goed, het is niet anders, en ik denk zeker dat het goed is als de HHK zich hierbij neerlegt en het aan God overlaat.

Maar het is en blijft intriest dat mensen die een jaar geleden nog door 1 deur gingen nu elkaar niet meer in de ogen durven / willen kijken, alleen om het geld... (niet alle mensen uiteraard!)
the most important things in life are not things

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 mei 2005 21:22

Mensen van de HHK moeten niet zo zeuren. Ze hebben zelf besloten om de kerk te verlaten. Dat houdt altijd in dat je je goederen verliest.

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 10 mei 2005 21:26

Zooooooo, wat een oordelen zeg, zelf voor gekozen zeg je????

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 mei 2005 21:28

Ja, of wil jij beweren van niet?

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 10 mei 2005 22:13

Ja, idd, dat wil ik zeker beweren ja. Er is nooit gekozen door de HHK voor een scheuing, maar als je voor je geweten niet mee kan, heb je geen andere keus!!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mei 2005 07:40

lindita schreef:
sweap schreef:wat bedoel je met je eerste zin?

Het is wel zuur als je je hele leven geld aan de kerk gegeven hebt, voor de zending maar ook voor het jeugdwerk, het kerkgebouw... en ineens word tegen je gezegd dat je voor de 'verkeerde' kerk hebt gekozen en je kerkgebouw uitmoet en dat je weer kunt gaan betalen, terwijl de andere partij lekker deels teert op jouw geld...!!! :(

Met een beetje inlevingsvermogen moet je dat kunnen begrijpen, lijkt mij.

Het was sowieso een betere oplossing geweest als geld en goed eerlijk waren verdeeld. Iedereen heeft eraan betaald, en nu heeft een aanzienlijk deel van de mensen niks meer, terwijl ze hun hele leven betaald hebben.

Daar heb je helemaal gelijk in, een eerlijke verdeling zou mijns inziens veel beter geweest zijn.
Echter, wie de geschiedenis van de Nederlandse Hervormde Kerk een beetje kent, weet dat dit nooit zo gegaan is. Bij de scheuringen in de 19e eeuw (1834 en 1886) stonden de afgescheidenen ook met lege handen en hield de NHK alle bezittingen vanwege juridische gronden. Met de vorming van de PKN is het niet anders.
Daarom vind ik het nogal vreemd dat de voormannen van de HHK geen rekening gehouden hebben met de geschiedenis als het gaat om de vraag aan wie de bezittingen toekomen. In de aanloop naar de scheuring werd door hen gesteld dat de bezittingen aan de hersteld hervormden toe zouden komen, terwijl iemand die de geschiedenis en de juridische werkelijkheid een beetje kende, had kunnen weten dat de bezittingen aan de PKN toe zouden vallen. De hersteld hervormden overkomt nu wat de afgescheidenen in de 19e eeuw ook is overkomen (N.B. ik kom zelf oorspronkelijk uit een afgescheiden nest, dus ik voel met de hersteld hervormden mee op dit punt). Het is zuur, maar geen verrassing.

Overigens vond ik onderstaand bericht in het RD weer wel positief:

PUTTEN - De Bond van Nederlandse Hervormde Vrouwenverenigingen op gereformeerde grondslag heeft dinsdag op zijn huishoudelijke vergadering besloten tot een naams- en een statutenwijziging. De naam luidt nu: Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen op gereformeerde grondslag. Dat deelde het bestuur na afloop van de vergadering in de Aker in Putten desgevraagd mee. De statutenwijziging werd aangenomen met de vereiste tweederde meerderheid van de aanwezige afgevaardigden van de plaatselijke vrouwenverenigingen.
.
Volgens de voorzitter van de bond, mevrouw M. H. Guijt-Guijt, heeft het bestuur als uitgangspunt van het voorstel artikel 2 van de statuten genomen. „Daar staat dat het doel van de bond is het leven en werken van de aangesloten verenigingen vorm en inhoud te geven en de onderlinge eenheid te bevorderen. Omdat dat ons doel is, kunnen wij geen beslissingen nemen die leden uitsluiten.”
.
Zij wijst erop dat de bond zijn naam en de statuten moest wijzigen nadat de Nederlandse Hervormde Kerk op 1 mei 2004 opging in de Protestantse Kerk. „In de oude statuten werd gesteld dat bestuursleden van onze verenigingen belijdend lid moeten zijn van de Nederlandse Hervormde Kerk. Omdat die kerk is opgegaan in de PKN, moesten we een andere formulering kiezen. Om niemand uit te sluiten en om niemand van ons te vervreemden, hebben we nu gekozen voor de formulering dat „bestuursleden van de vereniging schriftelijk dienen in te stemmen met de grondslag en het doel van de bond.” Die grondslag is Gods onfeilbaar Woord, opgevat naar de Drie Formulieren van Enigheid, zoals deze door de Dordtse synode zijn vastgesteld.”
.
De statutenwijziging betekent dat in principe ook vrouwenverenigingen in gemeenten van de Hersteld Hervormde Kerk zich bij de bond kunnen aansluiten. „Of dat gaat gebeuren, weten we niet”, aldus mevrouw Guijt. „Onze inzet is geweest om de eenheid binnen de vrouwenverenigingen te bewaren, waar dat kan. Leden die na 1 mei 2004 geen lid meer kunnen zijn van een hervormde gemeente in de PKN willen we niet van ons vervreemden. Dat kunnen we niet, dat mogen we niet. Ik heb vanmorgen in de vergadering gezegd dat we met dit besluit een getuigenis willen geven. Noem het een appèl tot eenheid.”
.
Mevrouw M. H. Wassinkmaat-van Strien, tweede voorzitter van de bond, wijst op het logo van de vereniging. „Daar zien we vrouwen die samenkomen rond het geopende Woord. Onze vrouwenverenigingen moeten een plaats zijn waar dat gebeurt. Eenheid rond het Woord. Want juist daar moet je toch één kunnen zijn? Daarom konden we niet anders dan dit besluit nemen. We willen niet tegen leden die na 1 mei 2004 een andere kerkelijke weg zijn gegaan, zeggen: Bij ons is voor jullie geen plaats meer. We moesten komen tot een aanpassing van onze statuten en we hebben voorgesteld dat te doen op een manier die niemand uitsluit. Dat voorstel is door de vergadering overgenomen.”
.
Secretaris mevrouw E. Muller-Sloof stelt dat de weg van de eenheid voor de bond niet de gemakkelijkste weg is. „Maar we konden niet anders. Zou het in deze tijd niet hard nodig zijn om te zoeken naar eenheid? Te midden van alle verdeeldheid en verwarring willen we als vrouwen niet ook nog uit elkaar gaan. We zoeken naar wat ons bindt en dat is Gods Woord en de hervormd-gereformeerde grondslag.”
.
„De zorg voor alle leden die bij onze bond zijn aangesloten, die ging ons aan het hart, en vandaar dit besluit. Wij sluiten niemand uit, wij willen niemand van ons vervreemden”, vult mevrouw Wassinkmaat aan.
.
De Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen op gereformeerde grondslag telt bijna 11.000 leden. Het aantal aangesloten verenigingen stond zowel in 2004 als in 2005 op 305.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 mei 2005 08:01

elbert schreef:Daarom vind ik het nogal vreemd dat de voormannen van de HHK geen rekening gehouden hebben met de geschiedenis als het gaat om de vraag aan wie de bezittingen toekomen. In de aanloop naar de scheuring werd door hen gesteld dat de bezittingen aan de hersteld hervormden toe zouden komen, terwijl iemand die de geschiedenis en de juridische werkelijkheid een beetje kende, had kunnen weten dat de bezittingen aan de PKN toe zouden vallen.

Het is niet alleen vreemd, het is ook naief, alsof men niet 400 jaar lid geweest is van die kerk. Sterker, misschien is het wel tactiek en heeft men hierin bewust de gemeente dom gehouden.
Want was veel gemeenteleden van te voren verteld dat ze alle goederen en registers kwijtraakten als ze niet meegingen, dan zou in veel gemeenten de discussie anders zijn gaan lopen. Denk ik.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 mei 2005 08:17

Joltje schreef:Zooooooo, wat een oordelen zeg, zelf voor gekozen zeg je????

Joltje schreef:Ja, idd, dat wil ik zeker beweren ja. Er is nooit gekozen door de HHK voor een scheuring, maar als je voor je geweten niet mee kan, heb je geen andere keus!!!

Ik sprak overigens geen oordeel uit, ik vind enkel dat die mensen niet zo moeten zeuren omdat vantevoren vrij duidelijk was dat bezittingen niet tot de HHK zouden behoren.

Dat men in sommige gemeentes waar de overgrote meerderheid van de oorspronkelijke gemeente HHK is geworden vanuit de PKN zich wat coulanter mag opstellen, ben ik met je eens. Echter deze uitspraak van deze rechtbank is niet geheel onverwachts.

Dat men niet met de PKN mee wilde gaan is een vrijwillige keuze, gekweld door het geweten of niet, men is zelf opgestapt. De HHK, is dus een afgescheiden kerk. Dat klinkt hard, maar zo is het wel.

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 11 mei 2005 08:35

Ok, natuurlijk hadden we het aan zien komen.
Maar wie er nu de afscheiding vormt is een eindeloze (en ik denk ook nutteloze) discussie!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 mei 2005 11:17

De PKN(verschrikkelijke naam voor een kerk,weinig creatief)mag blij zijn dat ze af zijn van al dezel dwarsliggers met hun zogenaamde dominees die allemaal kleine pausjes zijn.

Als je zoals de zogenaamde herstelde hervormden een Kerk verlaat en een schisma teweeg brengt,zal men zelf voor onderdak en bezittingen moeten zorgen.Zij worden dan ook en terecht altijd in hun ongelijk gesteld.

De PKN/NHK/GKN/LKN drie kerken in een , staat totaal in haar recht en zal dat ook altijd blijven.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 mei 2005 11:19

De PKN/NHK/GKN/LKN drie kerken in een , staat totaal in haar recht en zal dat ook altijd blijven.

Het is alleen jammer dat de PKN blijkbaar alleen het aspect 'recht' kent en het minstens zo christelijke 'genade' vergeet....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”