Snap jij dat nou?
NEE!!!!
Moderator: Moderafo's
Wat wat zeg je nu eigenlijk als je zegt dat de Bijbel Gods woord is, of de Heilige Schrift de Heilige Schrift?
essieee schreef:Collateral schreef:essieee schreef:De Bijbel is God's Woord, gegeven door de Almachtige God,
Als je dat al aanneemt is er natuurlijk geen reden om de bijbel in twijfel te trekken. Maar niet iedereen doet dat. Belangrijke zaken die wat dit betreft in je overtuiging meespelen zijn je opvoeding (een moslimjongere zal niet gauw in de bijbel geloven), de mate waarin je de bijbel zelf leest (hoe meer mensen (zoals tegenwoordig) de bijbel zelf lezen, hoe minder mensen de bijbel als Gods Woord zien), hoe kritisch/scherpzinnig je bent en hoeveel waarde je hecht aan je eigen (bestaande) overtuiging.
Ja dat snap ik wel. Maar ik denk dat wanneer je je een 'echte ' christen noemt en de Bijbel niet neemt als zijnde onfeilbaar dat je je dan ook geen christen m ag noemen. Of is dit een hele rare gedachte?
Ik krijg namelijk het gevoel wanneer je de Bijbel afdoet op sommige stukken je God ook niet neemt zoals Hij is...
Jethafa schreef:Ik zal me eens in deze discussie gaan mengen.Wat wat zeg je nu eigenlijk als je zegt dat de Bijbel Gods woord is, of de Heilige Schrift de Heilige Schrift?
Nou, een onwijze hele boel. Weetje. Kijk eens naar God. Weet je hoe groot Hij is? Weet je hoe beslissend Hij is in je leven? Weet je hoe belangrijk het is om te leven naar Zijn wil? Weet je hoeveel beloften daar aan hangen? Een onwijze hele boel!! En weet je? Nog zoiets. Wij kennen Zijn wil door onze Bijbel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
WAUW!! Is dat niet geweldig? Als wij de Bijbel lezen, weten wij gewoon wat God van ons wil. Dat maakt het niet moeilijk om te leven naar Zijn wil, want we kennen Zijn wil!
Hallelujah, wat een gave God!
Klaas schreef:Kaw schreef:1. Maar waarom zou je gen. 1 willen verwerpen als letterlijk, wanneer je het niet gaat om de acceptatie van de huidige wetenschappelijke inzichten?
Ik heb volgens mij niet gezegd dat de huidige wetenschappelijke inzichten niets te maken zouden hebben met die keuze. Ik zie me aan de ene kant geconfronteerd met de tekst van de bijbel en aan de andere kant met de stand van de wetenschap. De vraag hoe ik de bijbel dan moet lezen dringt zich in zo'n situatie onoverkomelijk op.
Klaas schreef:2. Ik weet niet of je beeld van God dan onveranderd blijft. Ik vind een God die alles in 6 dagen maakte toch heel anders dan een God die alles maar op zijn beloop liet gaan
Een God die alles op z'n beloop laat kun je m.i. niet baseren op Gen.1. 1 van de hoofdkenmerken van dit gedeelte is nl. ordening, structuur. Tot een God die alles op z'n beloop laat kun je alleen komen als je Gen.1 helemaal diskwalificeert omdat het geen historische feiten geeft.
Klaas schreef:Bovendien zou de bijbel voor mij veranderen. Dan kan ik niet voor 100% mijn vertrouwen op de bijbel zetten, wanneer ik iets lees zoals het er staat.
Ik kan nog steeds voor 100% mijn vertrouwen op de bijbel zetten. Het ligt er maar aan wat je onder die 100% verstaat. Ik vertrouw mijn vrouw voor de volle 100% en ik denk dat je het met me eens zult zijn dat dat ook de bedoeling is in een huwelijk. Als het over voetbal gaat vertrouw ik echter liever op het oordeel van haar broers. Betekent dat dan dat ik haar niet meer voor de volle 100% vertrouw of hebben we het dan over appels en peren?
Klaas schreef:Toch is het een principiele keuze die wel lekker gemakkelijk is en naar mijn mening dan ook graag omarmt wordt.
'Lekker gemakkelijk' klinkt altijd zo lekker negatief. Vraag is of dat terecht is. Als je van Amsterdam naar Groningen wilt is het stukken makkelijker om via Utrecht te rijden dan via Maastricht. In dit geval ben je een dwaas als je niet de gemakkelijke weg neemt. De vraag die in deze gesteld moet worden is dan ook of er argumenten zijn voor het nemen van de moeilijke weg.
Klaas schreef:Nou, als er verhalen zijn die mythisch overkomen, dan is dat bijv. ook Simson en Jona. Ik vind dat geen reden geldige reden en het is iets wat je zeker niet eenduidig kunt toepassen. Bovendien komt gen. 1 voor mij helemaal niet mythisch over. Dat komt pas mythisch over wanneer je het zo leest of wil lezen.
Dat is niet helemaal waar. Uit een objectieve vergelijking zijn voldoende parallelen tussen b.v Gen.1 en de mythen van andere landen te distilleren. Wel is het waar dat deze parallelen vaak pas een rol gaan spelen als de letterlijke interpretatie lastig is.
Klaas schreef:Klaas schreef:Daarnaast zegt het feit dat men het altijd als geschiedenis gezien heeft niet zo veel. Een platte aarde, gefundeerd op kolommen met eronder een soort zee werd ook eeuwenlang gezien als een feitelijk correcte weergave van de feiten.
Dat is appels met peren vergelijken. We hebben het hier over tekstinterpretatie en over een wereldbeeld.
Uh, het door mij geschetste wereldbeeld komt letterlijk terug in een aantal bijbelteksten dus ik zie het grote verschil niet. Althans, niet op dat vlak. Waar het verschil hem in zit is dat jij allang geaccepteerd hebt dat die teksten geen natuurwetenschappelijk coorecte weergave van de feiten geven.
Klaas schreef:Ik heb wel moeite met het idee om het dan maar af te doen als mythisch, wanneer iets niet correct blijkt te zijn.
Het gaat er helemaal niet om om gedeelten af te doen als mythisch. Het gaat er juist om te zoeken naar de blijvende betekenis van die gedeelten. Als die blijvende betekenis niet zit in de natuurwetenschappelijke of historische correctheid, waar dan wel in?
Klaas schreef:Natuurlijk kun je soms zeggen dat God in mensentaal sprak zoals de wet waar Hij het toenmalige wereldbeeld gebruikte om aan te duiden dat iets echt overal niet mocht. Maar de schepping is in mijn ogen wezenlijk anders. God geeft daar aan dat Hij alles in 6 dagen heeft gemaakt. Dat maar opvatten als mythe is gewoon draaierij. Daar staat in 6 dagen, dus de wereld is in 6 dagen geschapen of de bijbel zit gewoon fout.
Dat is mi een arbitraire keuze. De bijbel spreekt toch ook echt over 'wateren onder de aarde'. Dus die wateren zijn er of de bijbel zit gewoon fout.....
Klaas schreef:2. Ik weet niet of je beeld van God dan onveranderd blijft. Ik vind een God die alles in 6 dagen maakte toch heel anders dan een God die alles maar op zijn beloop liet gaan
Een God die alles op z'n beloop laat kun je m.i. niet baseren op Gen.1. 1 van de hoofdkenmerken van dit gedeelte is nl. ordening, structuur. Tot een God die alles op z'n beloop laat kun je alleen komen als je Gen.1 helemaal diskwalificeert omdat het geen historische feiten geeft.
Dus Gen. 1 is niet enkel een sage? Wat is het dan wel? Sorry hoor, (ik zet de discussie ff op scherp) maar dat vind ik het ultieme gedraai waar ik (en velen met mij) juist zo'n hekel aan heb. Gen. 1 als poëzie beschouwen om de evolutie en oerknal een plaats te kunnen geven in de bijbel, om vervolgens Gen. 1 niet helemaal als poëzie te beschouwen, wanneer het aangaat op de inmenging van God die dan toch Zijn hand heeft in de schepping. Om enerzijds een theorie te onderschrijven die poogt te bewijzen dat er geen God is en aan de andere kant toch weer niet de bijbel afwijzen, en dit tot nu toe zonder duidelijk onderbouwde redenen.
Kaw schreef:Dus Gen. 1 is niet enkel een sage? Wat is het dan wel? Sorry hoor, (ik zet de discussie ff op scherp) maar dat vind ik het ultieme gedraai waar ik (en velen met mij) juist zo'n hekel aan heb. Gen. 1 als poëzie beschouwen om de evolutie en oerknal een plaats te kunnen geven in de bijbel, om vervolgens Gen. 1 niet helemaal als poëzie te beschouwen, wanneer het aangaat op de inmenging van God die dan toch Zijn hand heeft in de schepping. Om enerzijds een theorie te onderschrijven die poogt te bewijzen dat er geen God is en aan de andere kant toch weer niet de bijbel afwijzen, en dit tot nu toe zonder duidelijk onderbouwde redenen.
Wanneer ik niet voor 100% weet dat de bijbel waar is? Kan ik dan nog mijn vertrouwen (=geloof) stellen op de crusiale punten van de bijbel zoals de opstanding van Jezus, maar ook de schepping dat op een ultieme manier beschrijft dat God de maker is van alles en wat de rest van de bijbel als fundament gebruikt?
Toch zijn er ook elementen in het leven die een lekker gemakkelijke oplossing niet als voorkeur kennen.
Vanwege de eerdere conclussie die we beiden onderstreepten dat God sprak in een taal dat aan de beleving van die mensen aansloot.
Dan blijf je zitten met de vraag of de schepping ook in die rij hoort. Ik ben van mening dat dit niet zo is, omdat God hier nieuwe feiten gaf, wat voor eeuwig onze beeld van God en de mensheid zou bepalen.
Kaw schreef:Klaas schreef:Het gaat er helemaal niet om om gedeelten af te doen als mythisch. Het gaat er juist om te zoeken naar de blijvende betekenis van die gedeelten. Als die blijvende betekenis niet zit in de natuurwetenschappelijke of historische correctheid, waar dan wel in?
In het symbolische? Een moralistisch sprookje
In de term 'blijvende betekenis' zit ook iets dubbels. Alsof de schrijver van Gen. 1 ooit gepoogd heeft om een natuurwetenschappelijk betoog te schrijven.
Wat zeg je eigenlijk als je, net als moslims, zegt dat de koran Gods Woord is? Daar hangen ook een 'onwijze hele boel' beloftes aan, weet je!!!
Jethafa schreef:Ja, daar heb je gelijk in. Er is alleen één klein verschilletje. Mijn God maakt Zijn beloftes waar. Dat is mijn geloof, mijn zekerheid. Bij de Islam ben ik daar niet zo zeker van. Ik weet het niet, maar ik geloof het ook niet.
And about Genesis 1. De bijbel is waar. Ook al zit er misschien ook een diepere boodschap in, heeft de schrijver er iets poëtisch in gemengd en is het daarbij ook nog een heel mooi verhaaltje: het blijft waar! Ieder woord!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten