Zalving met olie Jac. 5:14 en Marc. 6:13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2005 09:33

parsifal schreef:over vertalingen is een andere topic

Oké jas, dus als je reageert, even doorlinken naar het andere onderwerp.
(Reactie daar plaatsen, en hier een link.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mar 2005 09:36

Boekenlezer schreef:
jas schreef:Geen enkele vertaling is heilig, ook de SV niet. Maar de wijze waarop je je er over uitliet getuigde van diepe minachting, en ja, dat doet me pijn.

Dat heeft natuurlijk ook weer zijn aanleiding, dat dat zo ging.
Je bent bezig met bijbelstudie met de bedoeling de tekst in een aanvaardbaar tempo te verkennen. Je legt een paar bijbelvertalingen naast elkaar, maar in plaats van dat het gesmeerder loopt, loopt het juist stroever, en bleek de SV helemaal niet de baken in zee zoals ik verwachtte. Integendeel!
Tja, dat kan ook wel eens gebeuren. Vind je het gek dat ik dan flink chagerijnig wordt? Als er ik weet niet hoe veel tijd en energie opgaat aan dingen die je op dat moment niet wilt doen...

Het is duidelijk merkbaar aan je postings dat je dat baken in zee hebt losgelaten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2005 09:42

jas schreef:Het is duidelijk merkbaar aan je postings dat je dat baken in zee hebt losgelaten.

Voor mijn reactie hierop, zie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=592070#592070.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mar 2005 10:10

Jacobus 5:14
Statenvertaling:
Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

Vertaling Nederlands Bijbelgenootschap:
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.

Oud-Katholieke Vertaling:
Is iemand onder u ziek? Laat hij de priesters van de kerk bij zich roepen, dat zij over hem bidden en hem zalven met olie in de naam van Heer.

Nieuwe Bijbelvertaling:
Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van Heer.

Marcus 6:13
Statenvertaling:
En zij wierpen vele duivelen uit, en zalfden vele kranken met olie, en maakten hen gezond.

Vertaling Nederlands Bijbelgenootschap:
En zij dreven vele boze geesten uit en zalfden vele zieken met olie en genazen hen.

Oud-Katholieke Vertaling:
En zij wierpen vele boze geesten uit en zalfden vele zieken met olie en genazen hen.

Nieuwe Bijbelvertaling:
en ze dreven veel demonen uit en zalfden veel zieken met olie en genazen hen.

Zo, dat zijn de Schriftteksten met betrekking tot olie in de vier vertalingen die ik hier thuis heb liggen. Gaarne ontopic blijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 mar 2005 17:00

(klopt dat Omega?)

Yep, bisschop Vercamme kan dus óf gedachtenlezen, of hij heeft laserogen ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2005 17:49

Ik vind het doodzonde dat de zalving is verdwenen uit de reformatorische kerken, alleen omdat het zou verwijzen naar RK-gebruiken. Gelukkig komt het langzamerhand weer een heel klein beetje in beeld.
Zalving is geen middel tot heiliging op zich. Maar het kan voor iemand heilzaam werken en dat is iets anders.
Ik ben in mijn leven één keer gezalfd, bij een heel bijzondere gebeurtenis en dat is voor mij een heel bijzondere en troostende en bemoedigende ervaring geweest. En juist door dat troostende heel heilzaam.

Ik heb ook meegemaakt dat een predikant de ziekenzalving toepaste. Met de zegen die daarmee gegeven werd en het aanraken van het voorhoofd kwam er een grote rust in de - zeer angstige en onrustige- zieke en hij is daarna in volle vrede overleden.

Rituelen, welke dan ook, zijn niet zaligmakend op zich. Niet en nooit. Maar ze kunnen helpen voor iemand om gesterkt te worden in zijn/haar geloof.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 29 mar 2005 18:42

parsifal schreef:Godzijdank gebeurt dit nog steeds (of begint weer te gebeuren) in de reformatorische gezindte. Dr. Paul heeft hier het een en ander over geschreven. Verder is niet zo lang geleden een goede bekende van me na gebed en zalving voor de artsen verandert in iemand voor wie de situatie kritiek was in iemand met wie weinig aan de hand lijkt (en dat binnen twee dagen).

Daar ben ik dus ook heel blij mee :) . Dr Paul heeft er pas op een jongerenavond een hele mooie lezing over gehouden.
Er gebeuren wonderen door gebed en ziekenzalving omdat God ze zelf heeft ingesteld als middel daartoe. En wie zijn wij omdat te verachten of te negeren?
Dr Paul noemde een aantal ontroerende voorbeelden. Ik ben God heel dankbaar dat Hij er voor gezorgd heeft dat dit weer gebeurt.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 mei 2005 09:40

De ziekenzalving komt weer terug in navolging van het Bijbelwoord uit de Apostel Jacobusbrief in de calvijnse traditie.

Een goede zaak dat men weer herstellend bezig is (al gaat dat tergend langzaam) om zo weer te komen tot de volle rijkdom van Verkondiging van het Heilig Woord en de Heilige Sacramenten .

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 mei 2005 12:35

Lichtzwaard schreef:De ziekenzalving komt weer terug in navolging van het Bijbelwoord uit de Apostel Jacobusbrief in de calvijnse traditie.

Een goede zaak dat men weer herstellend bezig is (al gaat dat tergend langzaam) om zo weer te komen tot de volle rijkdom van Verkondiging van het Heilig Woord en de Heilige Sacramenten .

Als je de ziekenzalving als sacrament ziet, ben je goed verkeerd en aardig rooms bezig.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 mei 2005 14:58

jas schreef:Als je de ziekenzalving als sacrament ziet, ben je goed verkeerd en aardig rooms bezig.

Hetzelfde gaat mijns inziens op voor de overige sacramenten.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2005 19:39

Sabra schreef:
jas schreef:Als je de ziekenzalving als sacrament ziet, ben je goed verkeerd en aardig rooms bezig.

Hetzelfde gaat mijns inziens op voor de overige sacramenten.

De ziekenzalving wordt niet gezien als een sacrament. Feit is wel, dat mensen zich getroost voelen. Ik weet dit, omdat er in onze classis een predikant was, die dat soms deed bij ernstig zieken.
Maar er wordt op geen enkele wijze meer waarde aan gegeven dan het lezen van een bijbelgedeelte of het uitspreken van een gebed bij een (ernstig) zieke.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mei 2005 11:44

Misschien een gekke vraag, maar wat voor olie is dat eigenlijk?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 mei 2005 12:00

Dat is een kruidenolie, wat er precies inzit weet ik niet.

Terugkomend op het woord 'sacrament', ik vind het nogal apart om de doop en het avondmaal te vormen in een sacrament. Jezus zegt enkel dat wij het avondmaal moeten houden ter nagedachtenis aan Hem, en dat wij mensen moeten vertellen van wat Hij gedaan heeft. Men moet geloven en gedoopt worden, maar de doop is geen voorwaarde om tot Hem te komen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mei 2005 06:54

De discussie over wat sacramenten zijn gaat hier verder:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=11620
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 09 mei 2005 13:42

jas schreef:
Lichtzwaard schreef:De ziekenzalving komt weer terug in navolging van het Bijbelwoord uit de Apostel Jacobusbrief in de calvijnse traditie.

Als je de ziekenzalving als sacrament ziet, ben je goed verkeerd en aardig rooms bezig.

Altijd opvallend .hen die een klein kerkelijk denkkader hebben is alles Rooms en daar wordt dan alles mee afgedaan.

Ook opvallend is dat velen overgaan of toe treden bij voorbaat jonge mensen(niet tot een protestantse kerk) maar tot de Rooms Katholieke ,Kerk Oud Katholieke Kerk,Orthodoxe Kerk. Lutherse Kerk en de Anglicana.

De Kerk en haar volle Rijkdom zal triomferen in Jezus Christus de Verrezen Heer.

Terug naar “Archief”