Kaw schreef:1. Maar waarom zou je gen. 1 willen verwerpen als letterlijk, wanneer je het niet gaat om de acceptatie van de huidige wetenschappelijke inzichten?
Ik heb volgens mij niet gezegd dat de huidige wetenschappelijke inzichten niets te maken zouden hebben met die keuze. Ik zie me aan de ene kant geconfronteerd met de tekst van de bijbel en aan de andere kant met de stand van de wetenschap. De vraag hoe ik de bijbel dan moet lezen dringt zich in zo'n situatie onoverkomelijk op.
2. Ik weet niet of je beeld van God dan onveranderd blijft. Ik vind een God die alles in 6 dagen maakte toch heel anders dan een God die alles maar op zijn beloop liet gaan
Een God die alles op z'n beloop laat kun je m.i. niet baseren op Gen.1. 1 van de hoofdkenmerken van dit gedeelte is nl. ordening, structuur. Tot een God die alles op z'n beloop laat kun je alleen komen als je Gen.1 helemaal diskwalificeert omdat het geen historische feiten geeft.
Bovendien zou de bijbel voor mij veranderen. Dan kan ik niet voor 100% mijn vertrouwen op de bijbel zetten, wanneer ik iets lees zoals het er staat.
Ik kan nog steeds voor 100% mijn vertrouwen op de bijbel zetten. Het ligt er maar aan wat je onder die 100% verstaat. Ik vertrouw mijn vrouw voor de volle 100% en ik denk dat je het met me eens zult zijn dat dat ook de bedoeling is in een huwelijk. Als het over voetbal gaat vertrouw ik echter liever op het oordeel van haar broers. Betekent dat dan dat ik haar niet meer voor de volle 100% vertrouw of hebben we het dan over appels en peren?
Ik noem ze ook niet orthodox, maar onorthodox.
Mijn fout, slecht gelezen
Toch is het een principiele keuze die wel lekker gemakkelijk is en naar mijn mening dan ook graag omarmt wordt.
'Lekker gemakkelijk' klinkt altijd zo lekker negatief. Vraag is of dat terecht is. Als je van Amsterdam naar Groningen wilt is het stukken makkelijker om via Utrecht te rijden dan via Maastricht. In dit geval ben je een dwaas als je niet de gemakkelijke weg neemt. De vraag die in deze gesteld moet worden is dan ook of er argumenten zijn voor het nemen van de moeilijke weg.
Nou, als er verhalen zijn die mythisch overkomen, dan is dat bijv. ook Simson en Jona. Ik vind dat geen reden geldige reden en het is iets wat je zeker niet eenduidig kunt toepassen. Bovendien komt gen. 1 voor mij helemaal niet mythisch over. Dat komt pas mythisch over wanneer je het zo leest of wil lezen.
Dat is niet helemaal waar. Uit een objectieve vergelijking zijn voldoende parallelen tussen b.v Gen.1 en de mythen van andere landen te distilleren. Wel is het waar dat deze parallelen vaak pas een rol gaan spelen als de letterlijke interpretatie lastig is.
Klaas schreef:Daarnaast zegt het feit dat men het altijd als geschiedenis gezien heeft niet zo veel. Een platte aarde, gefundeerd op kolommen met eronder een soort zee werd ook eeuwenlang gezien als een feitelijk correcte weergave van de feiten.
Dat is appels met peren vergelijken. We hebben het hier over tekstinterpretatie en over een wereldbeeld.
Uh, het door mij geschetste wereldbeeld komt letterlijk terug in een aantal bijbelteksten dus ik zie het grote verschil niet. Althans, niet op dat vlak. Waar het verschil hem in zit is dat jij allang geaccepteerd hebt dat die teksten geen natuurwetenschappelijk coorecte weergave van de feiten geven.
Ik heb wel moeite met het idee om het dan maar af te doen als mythisch, wanneer iets niet correct blijkt te zijn.
Het gaat er helemaal niet om om gedeelten af te doen als mythisch. Het gaat er juist om te zoeken naar de blijvende betekenis van die gedeelten. Als die blijvende betekenis niet zit in de natuurwetenschappelijke of historische correctheid, waar dan wel in?
Natuurlijk kun je soms zeggen dat God in mensentaal sprak zoals de wet waar Hij het toenmalige wereldbeeld gebruikte om aan te duiden dat iets echt overal niet mocht. Maar de schepping is in mijn ogen wezenlijk anders. God geeft daar aan dat Hij alles in 6 dagen heeft gemaakt. Dat maar opvatten als mythe is gewoon draaierij. Daar staat in 6 dagen, dus de wereld is in 6 dagen geschapen of de bijbel zit gewoon fout.
Dat is mi een arbitraire keuze. De bijbel spreekt toch ook echt over 'wateren onder de aarde'. Dus die wateren zijn er of de bijbel zit gewoon fout.....
Klaas