Geloof of familie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Geloof of familie?

Berichtdoor Rock-G » 08 mei 2005 04:14

Beste iedereen die dit leest. Ik heb een apart verhaal en een bizarre vraag voor jullie. Eerst het verhaal dan maar.

Mijn familie is verdeeld, of eigenlijk verscheurd door het geloof.
Mijn ouders waren van de Ger. Gem en wenste daar ook niets af te doen in hun levensstijl.
Het begon met m'n oudste broer die op 13 jarige leeftijd als protest een zwaailicht op de kerktoren had gezet, en er toen door de koster uitgeknikkert is. Mijn ouders zijn toen zo boos geworden dat mn broer is weggelopen (dat is meer dan 20 jaar geleden en ik heb sinds 3 jaar weer contact, had mn broer dus nog nooit gezien.)

Van de 7 (half)broers en zussen die ik heb gaan er nog 2 zussen naar de kerk. Op 12 jarige leeftijd heb ik mijn vader verloren. Onder andere daardoor (en nog een paar gebeurtenissen) kreeg ik ernstige bedenkingen over de kerk,het geloof,en alles er om heen. Toen ik daar zo m'n vragen over kreeg sprong mijn moeder uit haar spreekwoordelijke stoel en vertelde mij eens eventjes dat ik toevallig wel gedoopt was en dat het een boze wereld daarbuiten was en dat de kerk ' d'aloude waarheid' had. Daardoor raakte ik verder van de kerk verwijdert. Kreeg vaak ruzie enzow. Tot ik een oorbel liet schieten ( ik was toen puber...) Dat deed de deur dicht. Letterlijk. Ik mocht niet meer thuis komen voordat ik dat 'afschúwelijke ding' uitdeed, want Jezus had gezegd dat je je lichaam niet mag doorboren. Mijn moeder zette haar zoon dus buiten de deur omdat hij 3 gram goud in z'n linkeroor had laten schieten. Sindsdien leefde ik op voet van oorlog met haar. Om een lang verhaal kort te maken : ik leef tegenwoordig als overtuigt en gelukkig atheist, overigens met een christelijke vriendin,maar das weer een ander forum, en heb geen contact meer met de familie,behalve 1 broer die vlakbij mij woont.

Mijn vraag is nu dus : Wat zouden jullie kiezen als het er op aan kwam? Familie of geloof?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 04:28

Is het werkelijk een keuze dan? I mean: je geloof (of je nu theist of atheist bent) is iets wat in je zit, iets wat je niet kunt ontkennen. Als je familie je op die manier niet accepteert houdt het op lijkt me.. bovendien is het sowieso de vraag in hoeverre je familie daadwerkelijk om je geeft als daaraan allerlei voorwaarden verbonden zijn.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Geloof of familie?

Berichtdoor spacy » 08 mei 2005 10:46

Ik hoop voor je dat hoe groot en pijnlijk de wonden in je familie inmiddels zijn, ooit nog eens mogen genezen.

strakke actie trouwens dat zwaailicht! :D

Rock-G schreef:...want Jezus had gezegd dat je je lichaam niet mag doorboren....

:roll: mij is altijd geleerd dat daar juist onze verlossing zit.

ow en wat de vraag betreft, je familie heeft hier helaas een keuze tussen uitersten van gemaakt, aan jouw nu de taak om te laten zien dat dat ook anders had gekund...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 08 mei 2005 11:01

spacy schreef:Ik hoop voor je dat hoe groot en pijnlijk de wonden in je familie inmiddels zijn, ooit nog eens mogen genezen.

ow en wat de vraag betreft, je familie heeft hier helaas een keuze tussen uitersten van gemaakt, aan jouw nu de taak om te laten zien dat dat ook anders had gekund...

je haalt me de woorden uit mijn mond

ik vraag me af waar je nu leeft!? als je niet bij je familie woont...
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 mei 2005 12:23

Mijn vraag is nu dus : Wat zouden jullie kiezen als het er op aan kwam? Familie of geloof?

Allereerst nu ik dit allemaal lees: sterkte in alles !
Ik zou je vraag liever anders formuleren......kiezen tussen je familie en God. Valt er bij jouw gevoelsleven nog een keuze te maken. Je noemt jezelf een rasechte atheist....dan heb je die keus toch al gemaakt???

Wanneer je kiest voor het geloof en God......
Inderdaad het is en blijft je moeder. Als het alleen om je oorbel zou gaan denk ik, jongen pas je dan voor je moeder aan en doe dat ding ff uit. Of het moet zo zijn dat je je helemaal moet 'omgooien' voordat je thuis bent want dat werkt ook niet echt.

Wat wat wil je qua contact met je familie? Is er voor jou nog sprake van houden van??
Weet je, ik denk dus ook, je hebt je moeder nog ...knok voor jullie samen geluk misschien met de juiste compromissen, al weet ik te weinig om je een duidelijk advies te geven.
Want ik kan me niet voorstellen dat je met deze zaken tevreden bent en geen wrok ofso voelt...

Waarom is ook de rest van de familie uit beeld?
Hoe is jullie verstandhouding?

Sterkte met deze moeilijke dingen, zoek de vrede....ik bedoel vooral ook de Ware Vrede!!!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 mei 2005 12:29

Het kan een moeilijke vraag zijn. Bij mij in de familie gelooft ook niet iedereen of gaan naar verschillende kerken (wat ook soms lastig kan zijn).
Ik zie toch niet echt of dat altijd een keuze moet zijn familie en geloof. Zelf lees ik nergens in de bijbel dat ik met bepaalde familieleden moet breken omdat ze niet geloven of iets dergelijks. Echt moeilijk en lastig word de keuze, en dan word het naar mijn overtuiging toch echt een keuze, als je vriend of vriendin (dan in de liefde) niet gelooft. Maar dat is idd een andere discussie.
Zelf denk ik niet dat familie of geloof een keuze is. Met je familie heb je natuurlijk wel te maken, soms veel en soms minder hangt van je band af, maar je hoeft er in elk geval niet mee samen te leven.
Je moet je familie gewoon accepteren zoals ze zijn en zij jou, ze moeten (als je gelooft maar dat doe jij dus niet) aan jou dan kunnen zien wat je geloof inhoud. Overigens als je niet gelooft en jij accepteert ze zoals ze zijn moeten ze dat ook gaan merken. Als ze dat niet doen moet je er je misschien bij neerleggen of misschien denken ik doe zoals ik denk wat goed is, ik kan niet meer doen uiteindelijk is aan hen om het te accepteren.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 08 mei 2005 14:34

gave_meid schreef:ik vraag me af waar je nu leeft!? als je niet bij je familie woont...

ik heb een eigen huisje (huurhuis) en woon samen met mn (christelijke) vriendin. Wat overigens misschien het antwoord is op Spacy's laatste opmerking ; die verhouding gaat prima. Zij gaat elke zondag naar de kerk, en ik zit op refoweb lol. Of ga een stukje toeren als et mooi weer is.

Flappie schreef:
Ik zie toch niet echt of dat altijd een keuze moet zijn familie en geloof. Zelf lees ik nergens in de bijbel dat ik met bepaalde familieleden moet breken omdat ze niet geloven of iets dergelijks.

Er staat ergens in de bijbel ' gooi uw broeder het huis uit als hij niet geloofd' ..vrij vertaald. Mijn moeder heeft dat dus letterlijk genomen.

P.S Gave meid : Bedoel je quarter pounder? Goeie smaak heb jij :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2005 14:40

Jammer dat sommige ouders hun kinderen zo'n negatief beeld van het geloof geven....

Ik hoop dat je van bijvoorbeeld je vriendin een positiever beeld er over hebt gekregen... dat het ook anders kan.... en ik hoop dat dat je nog een keer aan het denken zet :)

Want dat sommige christenen zo hypocriet doen, daarom is God dat nog niet. En je gelooft niet in christenen maar in God :) Probeer er dus achter te komen hoe Hij is.... in plaats van naar slechte christenen te kijken en vervolgens te zeggen: Zie, dat geloof is ook niks.

Tja, makkelijker gezegd dan gedaan maar ik hoop dat wel... en wens je het kennen van Hem toe!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 08 mei 2005 14:41

spacy schreef:
Rock-G schreef:...want Jezus had gezegd dat je je lichaam niet mag doorboren....

:D heel strakke opmerking.

familie of geloof:

geloof.

als ik echt voor die keuze sta dan is het natuurlijk wel moeilijk. familie denk ik aan al mn familie, van mn vaders kant mn ooms en tantes oma, en mn ouders en zusje en broertje.
van mijn eigen gezin..is eerlijk gezegd de keuze vrij simpel. ik kies voor geloof. de rest van mn familie waar ik erg veel van houdt vind ik moeilijker. maar is ook wel te doen.

geloof gaat voor alles bij mij.
ookal zal ik jezus best wel eens verraden (hebben)

jewel
just below my skin I'm screaming

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 08 mei 2005 14:47

Marnix schreef:Want dat sommige christenen zo hypocriet doen, daarom is God dat nog niet. En je gelooft niet in christenen maar in God :) Probeer er dus achter te komen hoe Hij is.... in plaats van naar slechte christenen te kijken en vervolgens te zeggen: Zie, dat geloof is ook niks.

Nee,zo zit het ook niet helemaal Marnix. Het speelt wel voor een deel mee natuurlijk, maar het is meer de dingen die je meemaakt. Ik was samen met mijn vader thuis toen hij overleed. Ik heb hem zien sterven..geloof me ik heb nog nooit zo vurig gebeden..en toch overleed hij, en toen heb ik dus zo mn twijfels gekregen. En toen zei mn oma ' de Heer had wat anders met hem voor' en dat kon ik dus gewoon niet hebben. En toen ben ik dus de bijbel wat kritischer gaan lezen etc. en zag dat de christelijkheid die ik kende niet overeen kwam met de bijbel die ik las. Toen kwam er dus ook een geloofwaardigheid kwestie boven drijven,wat uiteindelijk geleidt heeft tot een good bye tegen de kerk.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 mei 2005 15:39

Twee vragen cq opmerkingen:

Al lezend vroeg ik me af of je inderdaad een gelukkige en overtuigde atheist bent. Het lijkt me vreselijk dit soort dingen mee te hebben gemaakt :( . Maar mijn vraag is toch: ben je nu overtuigd atheist of ben je gewoon heel boos op God omdat je Hem niet kunt begrijpen?
En hoe komt dan die innerlijke overtuiging dat God niet bestaat?

Het tweede: Wat Marnix ook aanhaalde, projecteer christenen niet op God. Je geeft zelf al aan dat de christenheid niet overeen kwam met de Bijbel die je zelf leest. Is het christelijk leven zoals je dat in de Bijbel leest dan ook niet aantrekkelijk voor je?

Voor de rest heel veel sterkte!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 08 mei 2005 16:06

Rock-G schreef:
gave_meid schreef:ik vraag me af waar je nu leeft!? als je niet bij je familie woont...

ik heb een eigen huisje (huurhuis) en woon samen met mn (christelijke) vriendin. Wat overigens misschien het antwoord is op Spacy's laatste opmerking ; die verhouding gaat prima. Zij gaat elke zondag naar de kerk, en ik zit op refoweb lol. Of ga een stukje toeren als et mooi weer is.

oww ja... is inderdaad een goeie verhouding :D

p.s quarter pounder??? waar heb je het over??
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2005 16:32

Rock-G schreef:
Marnix schreef:Want dat sommige christenen zo hypocriet doen, daarom is God dat nog niet. En je gelooft niet in christenen maar in God :) Probeer er dus achter te komen hoe Hij is.... in plaats van naar slechte christenen te kijken en vervolgens te zeggen: Zie, dat geloof is ook niks.

Nee,zo zit het ook niet helemaal Marnix. Het speelt wel voor een deel mee natuurlijk, maar het is meer de dingen die je meemaakt. Ik was samen met mijn vader thuis toen hij overleed. Ik heb hem zien sterven..geloof me ik heb nog nooit zo vurig gebeden..en toch overleed hij, en toen heb ik dus zo mn twijfels gekregen. En toen zei mn oma ' de Heer had wat anders met hem voor' en dat kon ik dus gewoon niet hebben. En toen ben ik dus de bijbel wat kritischer gaan lezen etc. en zag dat de christelijkheid die ik kende niet overeen kwam met de bijbel die ik las. Toen kwam er dus ook een geloofwaardigheid kwestie boven drijven,wat uiteindelijk geleidt heeft tot een good bye tegen de kerk.

Dat snap ik nog. Maar dat het ook tot je goodbye met God heeft geleid snap ik niet. Je ziet dat mensen fouten maken en keert God daarom de rug toe. Tja wat je vader betreft, ik kan me voorstellen dat dat je heeft geschokt... en dat het vragen oproept... ik denk bijvoorbeeld aan David is 7 dagen (dacht ik) op de grond ligt en niet eet en drinkt... en toch overlijdt zijn zoontje.... Waarom gebeurt het?

Maar wil het zeggen dat God niet bestaat, dat het evangelie niet bestaat? Wil het zeggen dat Hij geen mensen kan redden en dat ook door de dood heen doet? Wat als JIJ op sterven ligt, waar kom je dan? Bij je Vader en je vader? Of toch niet, omdat je graag wil dat het anders was gegaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 08 mei 2005 16:38

Het overlijden van mn vader heeft er mede voor gezorgt dat ik vragen bij religie in het algemeen kreeg. Religie is een pakketje regeltjes met een touwtje erom,alsjeblieft,zo hoor je te leven, en een God of een Allah of Isis van mijn part staan daar boven, daar heb je gelijk in. Maar toch is de bijbel de poort naar God, en van genesis 1 tot openbaringen 32 (?) geloof ik niet, afgezien van de feiten uiteraard ( de Joden zijn echt in Egypte geweest, zijn een poosje een soort berbers geweest, hebben de Filistijnen nagenoeg uitgemoord etc).
Ik heb dus niets met welke religie dan ook, maar het betekend niet dat ik er niet geinteresseert meer in ben, anders zou ik ook niet hier zijn. Geinteresseert as in 'wat vinden zij er van' .

André

Berichtdoor André » 08 mei 2005 17:43

Rock-G schreef:Geinteresseert as in 'wat vinden zij er van' .
Waar vinden wij wat van concreet?

Terug naar “Archief”