Twee gedachten een ziel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mei 2005 14:13

Dat is twee zielen een gedachte dat zeg je als je het zelfde denkt of zegt op een bepaald moment.

Ach het is niet zo heel erg interesant, maar ik beschouw dit nummer (van Sonata Arctica org. Vanishing Point) als mijn lijflied en is naar mijn hart geschreven. Je mist iets heel erg maar je negeerd die emoties en verplaatst ze in je hoofd naar een andere persoon (met een echte naam, of bijvoorbeeld praten op de manier van: 'dat was toen, vroeger') waardoor het lijkt dat de persoon die jij 'nu' bent een andere is dan de persoon die je 'toen' was.

Het is gewoon heel raar, je verliest iemand in je naabijheid wat je een extreme schok krijgt, om je zelf te beschermen kies je er ongewild/onbewust voor om de emoties binnen de muren van je hersenen te houden en die emoties niet naar buiten wil laten komen, dat kan je verschuren maar ook heel goed werken
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 07 mei 2005 22:11

Raido schreef:Het gaat over het negeren van je gedachten of emoties, meestal na een traumatische ervaring, overlijden of iets dergelijks waardoor het lijkt dat je het niet echt zelf mee hebt gemaakt, maar een andere persoon.

ja dat herken ik wel ja.
snap dan het liedje gewoon niet goed genoeg, om dit er uit te halen, maar zoals je het hier beschrijft ken ik wel ja
just below my skin I'm screaming

André

Berichtdoor André » 07 mei 2005 22:37

Raido schreef:Het is gewoon heel raar, je verliest iemand in je naabijheid wat je een extreme schok krijgt, om je zelf te beschermen kies je er ongewild/onbewust voor om de emoties binnen de muren van je hersenen te houden en die emoties niet naar buiten wil laten komen, dat kan je verschuren maar ook heel goed werken
Als ik dit lees denk ik, is dit niet een andere omschrijving voor dingen opkroppen/wegstoppen i.p.v. die dingen "verwerken"?
(mocht je daar behoefte aan hebben uiteraard)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 11:20

Klinkt als mvp.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 08 mei 2005 14:42

mvp??

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 14:45

Meervoudige persoonlijkheid. :)

André

Berichtdoor André » 08 mei 2005 14:45

Jewel schreef:mvp??
Meer voudige persoonlijkheid

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 08 mei 2005 14:49

oh nee daar zit nog heel wat tussen hoor.
gewoon dissocieren, er even niet zijn. dan heb je niet gelijk mps/dis.

weet zo'n uiterste is dat.
ik ben echt wel eens weggeweest.
ik heb absoluut geen mps.

pfff... iedereen heeft dat wel eens, gewoon even wegdromen, is ook n manier van dissocieren alleen word dat niet zo ervaren.

maar met traumatische gebeurtenissen is het erger.
kan me sommige dingen echt niet meer herinneren omdat ik er niet 'was'
ofzow.

soort afweermechanisme.
niet verkeerd hoor.
alleen moet je t niet te vaak hebben.

jewel

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 mei 2005 16:07

Inderdaad...ik heb het extreem gehad...nu af en toe nog...en ik heb geen mvp zelfs geen ps !!!
Het verschil is wel dat dissocieren lekker kan zijn maar dat is m.i. meer dissanttieren tewijl eeen dissociatie meestal een drama-herbeleving is!

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 09 mei 2005 13:41

essieee schreef:Inderdaad...ik heb het extreem gehad...nu af en toe nog...en ik heb geen mvp zelfs geen ps !!!
Het verschil is wel dat dissocieren lekker kan zijn maar dat is m.i. meer dissanttieren tewijl eeen dissociatie meestal een drama-herbeleving is!

dissocieren een drama herbeleving?
niet persé...
dissocieren is juist dat je daar van afdwaalt, niet meer doorhebt wat er om je heen gebeurt in sommige gevallen.
als je getriggerd word dat je gevoel uitgeschakeld word, dat je lichaam kan voelen alsof het niet van jou is etc...

dissanttieren heb ik even opgezocht, das geen nederlands. ik weet niet wat je daar mee bedoeld.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mei 2005 13:56

Jewel schreef:
essieee schreef:Inderdaad...ik heb het extreem gehad...nu af en toe nog...en ik heb geen mvp zelfs geen ps !!!

dissocieren een drama herbeleving?
niet persé...
dissocieren is juist dat je daar van afdwaalt, niet meer doorhebt wat er om je heen gebeurt in sommige gevallen.
als je getriggerd word dat je gevoel uitgeschakeld word, dat je lichaam kan voelen alsof het niet van jou is etc...

dissanttieren heb ik even opgezocht, das geen nederlands. ik weet niet wat je daar mee bedoeld.

Ai blunder....
Ik heb het in therapie allemaal gehad dus ik dacht de juiste term gehad te hebben...Ik zoek het nog ff op. Het onderscheid is voor mij bij het 'disstantieren' is het er even afstand van nemen, bewust. Voor mij is dissociëren geen vrijwillige keus. Ik beland daar wanneer ik overloaded ben, m'n verleden letterlijk herbeleef en meestal weinig controle over m'n lijfg en beleving.
Als ik uit een dissociatie kom ben ik ook helemaal van het pad af. Ik heb dan ook lichamelijke beleving dat m'n herbeleving ook in het echt gebeurd is.
Nog te volgen?
Dus dat merk je aan pijn, hartslag, emoties. enz enz....
Een leuke dissociatie heb je vaak ook onder controle, dan bewerkstellig je het zelf zeg maar......

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mei 2005 15:15

Disttantieeren is volgens mij afstand nemen, maar dat is net weer iets anders , dat is bijvoorbeeld tijdens een verkrachting (op het moment van) dan stijg je min of meer uit je lichaam en maak je het mee vanuit de derde ipv in de eerste persoon mee. http://www.empty-memories.nl/disspectrum.html

Maar dit is meer iets, waar je een persoonlijkheid naast je zelf creeerd die of dicht bij of ver weg is, je hebt mensen die gewoon schrijven aan een tweede persoon die niet bestaat, maar je hebt ook mensen die zichzelf mailen en in hun tweede persoon terug mailen, waarbij je twee, totaal verschillende personen simuleerd.

Ik ben wel blij dat jullie gewoon zeggen dat het niet direct MPS/DIS is, dat is namelijk mijn vrees dat ik dat heb en dat wil ik niet horen van een psychiater of iets dergelijks, dat is ook mijn reden waarom ik niet naar een psych wil, straks komen ze er achter ..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 09 mei 2005 16:38

Raido schreef:Disttantieeren is volgens mij afstand nemen, maar dat is net weer iets anders , dat is bijvoorbeeld tijdens een verkrachting (op het moment van) dan stijg je min of meer uit je lichaam en maak je het mee vanuit de derde ipv in de eerste persoon mee. http://www.empty-memories.nl/disspectrum.html

Maar dit is meer iets, waar je een persoonlijkheid naast je zelf creeerd die of dicht bij of ver weg is, je hebt mensen die gewoon schrijven aan een tweede persoon die niet bestaat, maar je hebt ook mensen die zichzelf mailen en in hun tweede persoon terug mailen, waarbij je twee, totaal verschillende personen simuleerd.

Ik ben wel blij dat jullie gewoon zeggen dat het niet direct MPS/DIS is, dat is namelijk mijn vrees dat ik dat heb en dat wil ik niet horen van een psychiater of iets dergelijks, dat is ook mijn reden waarom ik niet naar een psych wil, straks komen ze er achter ..

uhm... is dat niet een reactie die bij je denkbeelden hoort? je emoties stop je weg en wilt er niet aan denken dat je dat echt zou kunnen hebben. Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje dom om een soort 'diagnose' te laten stellen door mensen die je alleen via de digitale snelweg kent! Niet dat ik je naar de psych wil jagen hoor, maar hier zitten allemaal leken, al zal de een er wel meer verstand van hebben dan de ander (oa door ervaring). Overigens, als ik het goed heb bestaan er ook medicijnen voor MPS en dergelijke. Dus gesteld dát je het zou hebben, dan kun je door medicijnen wel erg geholpen zijn! Het gaat niet over daarvan, maar je kunt het wat beter handelen denk ik. (kijk maar naar a beuatyful mind :wink: )

sterkte ermee joh!
life is fragile, handle with prayer

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 09 mei 2005 16:50

Raido schreef:Ik ben wel blij dat jullie gewoon zeggen dat het niet direct MPS/DIS is, dat is namelijk mijn vrees dat ik dat heb en dat wil ik niet horen van een psychiater of iets dergelijks, dat is ook mijn reden waarom ik niet naar een psych wil, straks komen ze er achter ..
Herkenbaar wat je zegt Raido. Niet naar een psychiater willen, want dan krijg je iets officieel gediagnosticeerd, en 'het gaat toch goed zo'. Het is niet slim, echt niet, maar ik kan jou niet iets aanraden wat ik zelf ook absoluut niet wil. Voor nu ben ik even blij dat er meer van zulke mensen rondlopen. :)

Sterkte in elk geval.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

André

Berichtdoor André » 09 mei 2005 17:57

Je hebt toch ook psychiaters die je met je "klachten" helpen en niet zo'n behoefte voelen om alles een naam proberen te geven?

Terug naar “Archief”