Spontaan zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

miezepies
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miezepies » 06 mei 2005 22:35

als je maar aardig bent voor andere mensen en probeert iedereen te respecteren , waarom moet je perse spontaan zijn?
Realiteit is een illusie die onstaat bij een gebrek aan alcohol

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2005 00:25

Leuke is dat mensen als ze wat gedronken hebben vaak spontaner worden.

Dat is geen hint hoor.

Maar je schakelt dan bepaalde gedachten een beetje uit die je spontane gedrag tegenhouden... Je kent het wel, je wil iets doen maar je denkt vervolgens: Hmm misschien vinden ze het raar of komt het niet goed over... en dus doe je het toch maar niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2005 02:39

Hehe, inderdaad. Daarom moet je op feestjes met een hoog saaiheidsriscio ook altijd wijn door de bowl gooien. :P

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 mei 2005 07:15

Marnix schreef:Gewoon zeggen wat je denkt.

Spontaan zijn = jezelf zijn... en daar gewoon voor uitkomen :D

ja precies.. want als je zo "spontaan" wilt doen als een ander.. dan is er eigenlijk niks spontaans meer aan

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 mei 2005 11:32

Ik wil graag spontaner zijn in alle dingen. Ik ben gewoon heel stil omdat ik bang ben dat iemand mij raar vind. Raar eigenlijk he :lol:
Afbeelding

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 07 mei 2005 11:56

Annemieke86 schreef:Ik wil graag spontaner zijn in alle dingen. Ik ben gewoon heel stil omdat ik bang ben dat iemand mij raar vind. Raar eigenlijk he :lol:

Heb ik ook last van.... :roll:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 07 mei 2005 14:40

Ansje schreef:
Annemieke86 schreef:Ik wil graag spontaner zijn in alle dingen. Ik ben gewoon heel stil omdat ik bang ben dat iemand mij raar vind. Raar eigenlijk he :lol:

Heb ik ook last van.... :roll:

Ik herken et...af en toe heb ik momenten dat ik ook zo denk!! :oops:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2005 15:03

Aragorn heeft de oplossing al aangedragen ;)

En tja, je moet gewoon niet zo bang zijn om wat te zeggen/doen.

Mensen denken bij mij ook wel eens dat ik raar ben.... maar ik ben in ieder geval spontaan en verder mogen ze zelf weten wat ze denken :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 07 mei 2005 15:18

Marnix schreef:Mensen denken bij mij ook wel eens dat ik raar ben.... maar ik ben in ieder geval spontaan en verder mogen ze zelf weten wat ze denken :D

Dat je dit zegt doet me erges aan denken heheh

We zijn allemaal raar, maar we zijn allemaal broertjes en zusjes
We zijn allemaal raar, maar .. ehm.. of hoe ging ie nou?:mrgreen:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 09 mei 2005 13:28

Reuzeraar. En ik ben raar omdat ik stil ben. Mag dat ook? :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mei 2005 14:01

Het hangt vaak ook samen mat dat wat je afremt. Zie daar acghter te komen en ook waar het vandaan komt en wat je winst is als je dit volhoud !

Maria_00

Berichtdoor Maria_00 » 17 dec 2005 19:20

Ik heb veel ervaring met spontaan zijn e.d.
Ik ben best wel verlegen in gezelschap, en ik heb er last van. Ik heb hele gesprekken met mezelf en met m'n moeder (die wel spontaan kan zijn) gehad, en ik ben nu aan het oefenen! Gisteren had ik een bruiloft en het is volgens mij aardig gelukt. Alleen speelde wel mee dat ik wijn op had en best wel dizzy was. Dan ben je denk ik ook spontaner dan normaal!

Maar goed. Ik ben al lang verliefd op een jongen, van wie ik onderhand doorheb, dat hij alleen op spontane meiden valt. Vandaar dat ik nu extra hard aan het oefenen ben. Ik denk er veel over na, over spontaan zijn en verlegen zijn.

Spontane mensen, zoals op dit forum MissF, hebben er denk ik niet zo veel verstand van. MissF zegt dat je niet moet proberen om spontaan te zijn, als je dat niet bent. Daar ben ik het nu juist niet mee eens! Veel mensen zien mij aan voor een saai meisje, iemand waar niets van uit gaat. Dat imago ben ik zat en ik probeer het nu te doorbreken. Onlangs sprak mijn moeder een vrouw uit de kerk. Die vrouw had gezegd dat ze mij vroeger zo verlegen en stil had gevonden, maar dat ze vond dat ik tegenwoordig errug leuk en spontaan was geworden! Zo zie je maar dat proberen-spontaan-te-zijn, best wel leuke en motiverende resultaten kan opleveren.
Spontane mensen weten niet hoe het is om verlegen te zijn. Echt niet erg! Maar ze weten daarom ook niet van de strijd die sommige verlegen mensen vechten voor ze spontaan kunnen zijn.

Mijn moeder zegt altijd: Kom op meid, draai de knop om! Ben jezelf!

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 17 dec 2005 20:10

Maria_00 schreef:opleveren.
Spontane mensen weten niet hoe het is om verlegen te zijn. Echt niet erg! Maar ze weten daarom ook niet van de strijd die sommige verlegen mensen vechten voor ze spontaan kunnen zijn.

Mijn moeder zegt altijd: Kom op meid, draai de knop om! Ben jezelf!

ja, ik denk dat dat het belangrijkste is!
maar doe je niet anders voor dan je ben! want daar zou je dan later nog eens flink tegen aan kunnen lopen.

Ik heb niet zo zeer moeite om spontaan te zijn in gewone contacten maar in diepere contacten!

mondriaan

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 19 dec 2005 10:59

Er zijn heel veel mensen die verlegen zijn hoor, je bent niet de enige. Het belangrijkste is om jezelf te aanvaarden zoals je bent. Hou van jezelf zoals je bent. Verlegen mensen zijn vaak goed in het luisteren naar anderen. Kijk naar de voordelen die verlegenheid heeft. Probeer niet anders te worden, maar natuurlijk mag je werken aan je verlegenheid. Juist als je er last van hebt. Het is belangrijk dat je lekker in je vel zit, dan kun je ook goed gesprekken aangaan en heb je niet zo'n last dat je niet spontaan bent. Wie zegt dat spontane mensen 'beter' zijn? We zijn allemaal goed zoals we zijn, allemaal uniek zoals we zijn.
Het lijkt makkelijker als je spontaan bent, maar is dat wel zo? Spontane mensen kunnen ook last hebben van hun flapuitgedrag bijv.

Wat betreft die jongen, maria... Focus je er niet op! Ga jezelf niet veranderen omdat hij je dan ziet staan. Een jongen past pas bij je als hij je helemaal accepteert zoals je bent!

Alcohol is een tijdelijke oplossing, maar niet dé oplossing he. Probeer te onderzoeken wat jou zou helpen uit je schulp te kruipen. Desnoods met professionele hulp.

Dat imago waarvan je zegt dat mensen van jou hebben... hoe weet je dat? Hebben ze dat letterlijk tegen je gezegd? Of dénk je dat ze dat imago van je hebben?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2005 13:30

leclerc schreef:Dat is natuurlijk een contradictie

Doe Spontaan.

Dat kan niet.
Je moet jezelf wel gaan bedenken wat je tegenhoudt om spontaan te zijn en waarom je spontaan wilt zijn.

als ik zelf niet spontaan ben komt dat doordat ik nadenk. ik ben een observerend iemand. Heb er dan ook geen probleem mee dat ik dan niet meteen spontaan ben. op andere momenten ben ik het weer wel.

heb je hier iets aan?

Een tijdje gelezen, las ik dit verhaal:

Verlegenheid

Ik heb grote bewondering voor verlegen mensen. Ze dringen zich niet aan anderen op: Als ze spreken doen ze dit alleen als ze echt iets belangrijks te vertellen hebben. Ze luisteren met een bewonderingswaardig geduld naar al onze verhalen, en we huilen dan ook het liefst op hun schouder uit. Over het algemeen zijn verlegen mensen veel wijzer omdat ze beter om zich heen kijken, overigens zonder dat dit iemand opvalt. Maar belangrijker nog is dat ze een lach hebben die extraverte mensen over het algemeen niet bezitten. Het gebeurt niet vaak dat ze lachen en het is daarom des te leuker hen dit te zien doen - eerst krullen hun mondhoeken, en vervolgens verschijnt op hun mond heel voorzichtig een lachje.
Het schenkt bijzonder veel voldoening als we er in slagen om verlegen mensen heel even iets minder verlegen te laten zijn, of als ze hun verlegenheid naar ons toe helemaal overwinnen - zonder hen eerst dronken te voeren, natuurlijk (aragorn :P ). Werkelijk bijzonder zijn de momenten waarop verlegen mensen hun ware aard tonen en cynische grapjes over zichzelf beginnen te maken met de zelfverzekerdheid van iemand die zijn woorden van tevoren nauwkeurig heeft ingestudeerd.
Verlegen mensen mogen gerust met lege handen aankomen op feestjes en partijen. Hun aanwezigheid alleen is al een waar cadeau. :)

Dus mensen, als je werkelijk niet spontaan bent, probeer het ook niet te zijn. Vaak heeft het een negatieve uitwerking op je omgeving, omdat mensen nu eenmaal mensen zijn met gevoel en meestal al snel doorhebben dat je niet jezelf bent.

Dit heb ik zelf meegemaakt overigens, maar dat kwam meer voort uit het gevoel dat ik mezelf moest opkomen. Gelukkig heb ik geleerd dat de meeste mensen je accepteren zoals je bent. Natuurlijk maak je wel eens domme opmerkingen, maar niemand die het je kwalijk neemt. Durf jezelf voor gek te zetten op een leuke manier. (aldus Gershwin :wink: )

Je hoeft anderen niet te overschreeuwen om op te vallen :)
Mijn tip: Blijf jezelf. (Hoe simpel he?)

Als je vervelende eigenschappen heb, dan zeg ik; oke, daar kun je wat aan veranderen, maar verlegenheid is ab-so-luut géén negatief begrip, onthou dat :D

Terug naar “Archief”