Wat is er mis in de Ger. Gem.?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Wat is er mis in de Ger. Gem.?

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2003 06:47

Ik hoor heel veel negative uitlatingen over de ger. gem op dit forum.
Wat is er nou volgens jullie fout aan de ger. gem?
Ik ben benieuwt, ik ervaar zelf niet zo de negative kanten van de ger. gem. Ik heb wel een aantal punten waar ik het niet helemaal mee eens ben. Maar ik heb het niet helemaal duidelijk waar jullie het niet mee eens zijn.

Lijkt me leerzaam om deze punten eens ff opteschrijven, kan ik daar een zondag avond mee gaan vullen op de JV.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 07:43

Onbewuste lijdelijkheid, omdat er in de preken een beeld wordt geschapen dat God eerst duidelijk in je leven moet ingrijpen, dat je diep ellendebesef moet hebben, voordat je er over mag gaan denken, en bidden tot God voor genade van God en verlossing van je zonden, voltooing van je doop. Deze gedachte wordt mede gevoedt door de verbondsleer.

Ps. Dit is mijn mening.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 09:41

En als ze daar in de Ger. Gem. nou toch eens gelijk hebben????

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 apr 2003 09:44

Kaw schreef:Onbewuste lijdelijkheid, omdat er in de preken een beeld wordt geschapen dat God eerst duidelijk in je leven moet ingrijpen, dat je diep ellendebesef moet hebben, voordat je er over mag gaan denken, en bidden tot God voor genade van God en verlossing van je zonden, voltooing van je doop. Deze gedachte wordt mede gevoedt door de verbondsleer.
Ps. Dit is mijn mening.

Else16 schreef:En als ze daar in de Ger. Gem. nou toch eens gelijk hebben????

Dan voorkomen ze dat mensen tevergeefs op zoek gaan naar God. :wink:

En hoeft het Evangelie niet meer gepredikt te worden want God grijpt zelf wel in .... :oops:

Je zou ook kunnen vragen: "En als ze daar in de Ger. Gem. nou toch eens geen gelijk hebben????"
Dan houden ze mensen van een zoektocht naar God die hun leven kan redden. :!:

John

Erik14
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erik14 » 15 apr 2003 09:48

Dan ben je dus bezig met voorwaarden te verkondigen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 apr 2003 09:50

Erik14 schreef:Dan ben je dus bezig met voorwaarden te verkondigen.

Op wie / welke tekst reageer je ?

John

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 09:52

Dan zit je met een groot probleem. Het is namelijk zo dat je zondebesef ook van God komt. Die kun je niet zelf aanmaken. Je kunt niets doen tot bekering, ook geen zelfaangemaakte zondenbesef. En God heeft wachten nooit bedoelt: Lees maar eens: Komen tot Jezus Christus van John Bunyan. De tekst uit Joh. 6:37 speelt in zijn leven een centrale rol:"Wie tot Mij komt zal ik geenzins uitwerpen." De uitverkiezing en het verbond is niet door God gegeven als levenslange onzekerheid, maar als levenslange zekerheid voor hen die op Hem zich betrouwen en bouwen.

Ga daarom met je "niets" naar God en vraag om bekering en vergeving van zonden. Hij zal je aanzien als Zijn kind, zowaar je gedoopt ben en Hij zal je geenzins uitwerpen, maar deze Heilige verlangens vervullen. Zal een vader ooit een steen geven, als een kind om een brood vraagt?

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 15 apr 2003 09:56

Wat is er mis met de Ger. Gem? Is een boeiende vraag, ik zal proberen mijn mening te geven over deze vraag.

Van binnenuit zie ik dat er veel verschil is tussen de ene en de andere Ger.Gem. Dat maakt het geheel een stuk complexer, want waarover hebben we het? Als ik kijk naar de leer, dan ben ik van mening dat daar niet het probleem ligt.
Helaas is dat wat gepreekt wordt, en dat wat er in de gemeenten leeft, niet altijd overeenkomstig de leer. Volgens de leer wordt de genade aan een ieder aangeboden (het "Welmenend aanbod der genade"), helaas hoor je ook verkondigen dat het enkel aan de "uitverkorenen" wordt aangeboden. Daarnaast ligt de nadruk te vaak enkel op het "eenzijdig Godswerk" en wordt de menselijke verantwoordelijkheid verzwegen. (Niet dat hier een tegenstelling tussen is, maar beide kanten zijn van belang.)
Ook zie je vaak dat mensen in slaap gesukkeld zijn met de gedachte, als het Gods werk is, dan moet Hij het maar doen, en kan ik dus doen wat ik wil. De andere kant kom je ook tegen, dat mensen wettisch worden, omdat ze hopen dat God dat toch wel mee zal rekenen, ook als ze niet echt geloven.

Wat ik persoonlijk ook een groot minpunt vind is dat er uitspraken worden gedaan over zaken, waar mijns inziens geen kerkelijk uitspraken over gedaan moeten worden. Een kerk kan een lijn uitzetten, maar volgens mij geen maatschappelijke verplichtingen opleggen over zaken. Gelukkig zie ik dat dit bij bijvoorbeeld internet niet meer gebeurd is (zoals in andere kerken wel het geval is, dat dat censurabel is).

Ik hoop dat je wat kan met mijn punten.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 10:01

Ik heb me de hele tij din gehouden, maar ik vind dit een bijzonder slechte topic. Lekker schoppen tegen de GG, want dat vind iedereen nu eenmaal leuk. En er dan ook nog een inleiding over willen gaan houden. Bahh.
Ik baal echt van deze topic.
The one thing you can give and still keep is your word.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 15 apr 2003 10:03

Maarten schreef:Ik heb me de hele tij din gehouden, maar ik vind dit een bijzonder slechte topic. Lekker schoppen tegen de GG, want dat vind iedereen nu eenmaal leuk. En er dan ook nog een inleiding over willen gaan houden. Bahh.

Hee Maarten, ik heb met mijn antwoord absoluut NIET willen schoppen, ik heb geprobeerd op een voorzichtige manier mijn vragen en twijfels te formuleren.
Misschien moet ik nog duidelijker zeggen dat ik me, ondanks het eerder gestelde, thuis voel en verbonden voel met de GG.
Heb God lief en doe wat je wilt.

(Naar: Augustinus)

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:05

Kaw schreef:

Dan zit je met een groot probleem. Het is namelijk zo dat je zondebesef ook van God komt. Die kun je niet zelf aanmaken. Je kunt niets doen tot bekering, ook geen zelfaangemaakte zondenbesef. En God heeft wachten nooit bedoelt: Lees maar eens: Komen tot Jezus Christus van John Bunyan. De tekst uit Joh. 6:37 speelt in zijn leven een centrale rol:"Wie tot Mij komt zal ik geenzins uitwerpen." De uitverkiezing en het verbond is niet door God gegeven als levenslange onzekerheid, maar als levenslange zekerheid voor hen die op Hem zich betrouwen en bouwen.

Ga daarom met je "niets" naar God en vraag om bekering en vergeving van zonden. Hij zal je aanzien als Zijn kind, zowaar je gedoopt ben en Hij zal je geenzins uitwerpen, maar deze Heilige verlangens vervullen. Zal een vader ooit een steen geven, als een kind om een brood vraagt?

Ik kom uit de Ger. Gem. en ik kan niet zeggen dat ze daar gezegd hebben dat je je zondenbesef zelf kan aanmaken. Mij is altijd gewezen op het feit dat God jou moet bekeren: de uitverkiezing dus. En dat ik me niet uit mn eigen kan bekeren. Dat wil dus zeggen dat de ene mens bekeert word en de ander niet... Dat is Gods liefde voor de mens. Hebben wij het verdient dat God ons bekeert? Nee toch

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 10:09

Verdienen doen wij niks Els, het is pure genade, maar daarom moeten wij wel iedere keer in ons gebed vragen of God ons wil bekeren en of Hij onze zonde wil vergeven en er ook wat voor doen......en God laat toch ook geen bidders staan?!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 10:09

Maarten schreef:Ik heb me de hele tij din gehouden, maar ik vind dit een bijzonder slechte topic. Lekker schoppen tegen de GG, want dat vind iedereen nu eenmaal leuk. En er dan ook nog een inleiding over willen gaan houden. Bahh.

Mijn laatste reaktie is als het goed is volledig confirm de ger. gem. leer en niet bepaalt schoppen of afbranden. Ik ben het met je eens dat het alweer over de ger. gem. gaat, maar als je het eens over een andere wilt hebben... Je bent welkom.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 10:19

Else16 schreef:Ik kom uit de Ger. Gem. en ik kan niet zeggen dat ze daar gezegd hebben dat je je zondenbesef zelf kan aanmaken. Mij is altijd gewezen op het feit dat God jou moet bekeren: de uitverkiezing dus. En dat ik me niet uit mn eigen kan bekeren. Dat wil dus zeggen dat de ene mens bekeert word en de ander niet... Dat is Gods liefde voor de mens. Hebben wij het verdient dat God ons bekeert? Nee toch

Toch hoor ik dat vaak als reden waarom mensen niet naar God durfen te gaan. Ze wachten eerst op ellende-besef. En ik weet dat dat niet geleert wordt. En God moet jou bekeren, maar moet je daarom wachten en niets doen? Je mag met dat verlangen naar God gaan als je dat voelt of niet voelt. Bid dan:"Ik geloof, Kom mijn ongeloof te hulp!" God heeft ons toch gedoopt? Dat was Zijn teken en zegel van het feit dat wij Zijn kinderen mogen zijn.
De uitverkiezing is niet de leer van de verwerping! Nogmaals:"Wie tot Mij komt zal Ik geenzins uitwerpen!"

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:20

Ikke21 schreef:Verdienen doen wij niks Els, het is pure genade, maar daarom moeten wij wel iedere keer in ons gebed vragen of God ons wil bekeren en of Hij onze zonde wil vergeven en er ook wat voor doen......en God laat toch ook geen bidders staan?!

Daar heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat elke bidder bekeerd kan worden, toch?? Dat betekend dat alle mensen die om een nieuw hart bidden toch bekeerd worden. Of het kan betekenen dat ze niet oprecht bidden... Maar ieder mens is vol van zonden en kan dus eigenlijk ook niet oprecht tot God bidden, of zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Archief”