Berichtdoor DenKTenk » 15 apr 2003 09:56
Wat is er mis met de Ger. Gem? Is een boeiende vraag, ik zal proberen mijn mening te geven over deze vraag.
Van binnenuit zie ik dat er veel verschil is tussen de ene en de andere Ger.Gem. Dat maakt het geheel een stuk complexer, want waarover hebben we het? Als ik kijk naar de leer, dan ben ik van mening dat daar niet het probleem ligt.
Helaas is dat wat gepreekt wordt, en dat wat er in de gemeenten leeft, niet altijd overeenkomstig de leer. Volgens de leer wordt de genade aan een ieder aangeboden (het "Welmenend aanbod der genade"), helaas hoor je ook verkondigen dat het enkel aan de "uitverkorenen" wordt aangeboden. Daarnaast ligt de nadruk te vaak enkel op het "eenzijdig Godswerk" en wordt de menselijke verantwoordelijkheid verzwegen. (Niet dat hier een tegenstelling tussen is, maar beide kanten zijn van belang.)
Ook zie je vaak dat mensen in slaap gesukkeld zijn met de gedachte, als het Gods werk is, dan moet Hij het maar doen, en kan ik dus doen wat ik wil. De andere kant kom je ook tegen, dat mensen wettisch worden, omdat ze hopen dat God dat toch wel mee zal rekenen, ook als ze niet echt geloven.
Wat ik persoonlijk ook een groot minpunt vind is dat er uitspraken worden gedaan over zaken, waar mijns inziens geen kerkelijk uitspraken over gedaan moeten worden. Een kerk kan een lijn uitzetten, maar volgens mij geen maatschappelijke verplichtingen opleggen over zaken. Gelukkig zie ik dat dit bij bijvoorbeeld internet niet meer gebeurd is (zoals in andere kerken wel het geval is, dat dat censurabel is).
Ik hoop dat je wat kan met mijn punten.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)