begraven of cremeren??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 apr 2003 12:54

geertje schreef:
Toriso schreef:Begrijp ik het dus goed dat geertje haar lichaam wil laten verbranden? Met uitstrooing dan, anders moet de pot ook nog ergens staan (wat de nabestaanden natuurlijk ook geld zou gaan kosten). Urnenmuren zijn niet goedkoop hoor. In Zweden doen ze efficient. Daar is de stadsverwarming ook aangesloten op het crematorium.

precies; uitstrooing op moeder aarde
gr geertje

En Geertje als met de uitstrooiing as op de schoenen komt moeten ze dat maar gewoon afvegen, lijkt me nog naarder voor de familie.
Bij ons ruimen ze sinds kort pas graven, maar je kunt het als nabestaanden telkens weer kopen.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 14 apr 2003 12:59

En wie koopt het dan als de naaste familie overleden is?

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2003 14:48

Niemand. Want waar zou dat dan nog voor nodig wezen?

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 14 apr 2003 15:31

joepie schreef:Er staat in de Bijbel wel degelijk dat lijkverbranding voor God een gruwel is. Kan alleen niet zo gauw de tekst vinden. Verder kun je in de Bijbel lezen dat als je met vuur verbrand werd dat altijd was als straf op iets.
Er staan in de concordantie daar vele verwijzingen naar.
Er wordt wel gesproken over begraven.

Dat je je familie niet op wilt zadelen met het betalen van een graf is gewoon onzin. Want zo duur is dat niet.

Maar wat met alle mensen die levend verbrand zijn in huizen, op schepen of verdronken zijn? Wat met hen. Wordt het hen dan wel aangerekent als vloek?
In geen geval. Ik heb nergens nog kunnen vinden dat verbranden niet mag. Waar dan Joepie?

De enige goden, die rituelen voorschrijven zijn goden gemaakt door zowel houterige goden (zoals voetballers of noem maar op), of denkbeelden (zoals het denkbeeld van de ger gem/herv/chr ger/evang/pinkst en noem maar op.)

1kor. 3:12-13
12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus(of ger gem)! En ik van Apollos(of hervormd)! En ik van Kefas(of evangelisch)! En ik van Christus!
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?

Johannes 12:47 En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen , doch om de wereld te behouden.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2003 22:21

joepie schreef:Nou bij ons wordt je dan niet verbrand maar gedroogt en weer herbegraven. Er blijft ook niets anders van je over of je nu verbrand wordt of begraven, maar het gaat er toch om wat God goed vind?
En als ik de Bijbel lees dan maak ik daar aanuit op dat lijkverbranding voor God een gruwel is.

Eejj joepie wel redelijk blijven. ik ben er ook absoluut niet voor. maar om nou te zeggen dat het voor God een gruwel is. Nee dat durf ik niet. Ik heb het iig nergens kunnen vinden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 14 apr 2003 23:31

Aan al die vrolijke verbranders; (ik moet moeite doen om niet grof te worden)

Natuurlijk valt het die personen die door overmacht aan de vlammen zijn prijsgegeven niets te verwijten. Evenmin als de gelovige ouder die door zijn/haar ongelovige kinderen verstookt is.

Was 'de vader aller gelovigen' dan zo achterlijk dat hij voor veel te veel geld* een (graf)spelonk kocht? Het was zijn eerste stukje onroerend goed in het beloofde land! Een gráf. We spreken hier (zoals bekend neem ik aan) over Abraham.

* 400 sikkelen zilvers was waarschijnlijk ongeveer 10 x te veel, maar hij wilde waarschijnlijk niet soebatten over een grafprijs.

Wie had het over geld wat beter naar de hemel gestuurd kon worden? Geld aan armen gegeven of geleend, zou je daar onder kunnen verstaan. Dit doet dan weer denken aan de zalving van Jezus voor Zijn begrafenis (!). Een zalfje van een jaarsalaris was Jezus niet teveel voor Zijn begrafenis! Hij prees de vrouw, zo niet Judas. Ook de andere discipelen vonden het eigenlijk maar grove verkwisting.

Beter is de dag des doods dan de dag waarop iemand geboren wordt. Waarom dan meer geld uitgegeven aan een kinderkamer, dan aan een plechtige begrafenis?

Lijkverbranding is zo heidens, dat de christelijke koning Karel de Grote zelfs de doodstraf uitvaardigde voor lijkverbranders! Joepie, inderdaad. Bewuste lijkverbranding is voor God één 'van de gruwelen der heidenen omwelke Ik hen van voor uw aangezicht uit de bezitting verdreven heb.' Het volk Israël moest zich daar verre van houden.

Persoonlijk zal ik dan ook niet (God beware me) een crematie bijwonen.
Niet het aanzien, maar het wezen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2003 06:52

Toriso schreef:Lijkverbranding is zo heidens, dat de christelijke koning Karel de Grote zelfs de doodstraf uitvaardigde voor lijkverbranders! Joepie, inderdaad. Bewuste lijkverbranding is voor God één 'van de gruwelen der heidenen omwelke Ik hen van voor uw aangezicht uit de bezitting verdreven heb.' Het volk Israël moest zich daar verre van houden.

Persoonlijk zal ik dan ook niet (God beware me) een crematie bijwonen.

eej Toriso,

volgens mij staat er nergens duidelijk in de bijbel dat lijkverbranding heidens is. Dat koning karel de grote zelfs de doodstraf uitvaardigde voor lijkverbranders is mischien wel heel verkeert.

Ik ben er zelf geen voorstander van omdat in de bijbel altijd met negative zin over lijkverbranding wordt gesproken. Maar ik druf hier niet uit op te maken dat lijkverbranding heidens is.

joris

Berichtdoor joris » 15 apr 2003 15:16

Toriso:
Lijkverbranding is zo heidens, dat de christelijke koning Karel de Grote zelfs de doodstraf uitvaardigde voor lijkverbranders! Joepie, inderdaad. Bewuste lijkverbranding is voor God één 'van de gruwelen der heidenen omwelke Ik hen van voor uw aangezicht uit de bezitting verdreven heb.' Het volk Israël moest zich daar verre van houden.

waar haal je dat vandaan?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2003 15:23

Ik heb een boekje van Ds. P Lok dat heet: Graf of oven?
En daarin wordt duidelijk uitgelgt dat de lijkverbranding van heidense oorsprong is.Ik zou dat hele boekje moeten overschrijven om het te laten lezen. Maar in de Bijbel kun je nergens lezen dat er iemand is die zijn dode gaat verbranden.
Er is wel een soort samenvatting achterin te lezen. Die zou ik kunnen overtypen. maar dat wordt wel een lang gebeuren.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 15:43

Ik weet dat ik het mezelf moet verwijten dat ik soms pietluttig ben in sommige dingen, maar dit onderwerp... Boeie!!! :? :o :shock:

Als je uitverkoren ben ga je naar God. Het maakt niet uit wat ze met je lijk doen. Het is de ziel waar het om gaat. God zal er voor zorgen dat het lijk present zal zijn voor de opstanding op de jongste dag. Daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

joris

Berichtdoor joris » 15 apr 2003 15:44

joepie, ik snap het wel. maar dhr Lok, ik heb hem uitgebreid geciteerd in mijn eerder aangehaalde scriptie, staat op het standpunt: tegen crematie. En omdat hij ook gereformeerd is, is het voor hem moeiljik om het anders te zien zeg maar.
mijn stelling: is iets wat ooit ook door heidenen is gebeurd per definitie fout? In de bijbel lees ik namelijk niets over crematie, alleen dat God het bevolen heeft in tijden van epidemieën. God gaat voor hygiene.
ook lees ik dat in de bijbel het begraven de meest normale manier is om doden 'op te ruimen'.
Maar is, dat een goede manier van bijbellezen? dan zou je als het over seks gaat ook kunnen denken dat het puur om kindjes maken gaat. Want we lezen alleen over seks als er staat: hij kwam tot haar en ze kregen een kind. Tja, hooglied zou je wat romantisch en erotisch kunnen noemen.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2003 16:53

Ik denk dat je wel degelijk andere teksten kunt vinden dan het kindjes maken.
De man zal zijn vader en moeder verlaten en die twee zullen tot een vlees zijn, staat b.v. al niks over kindjes maken bij.
En gij zult elkaar niet onthouden dan enkel met wederzijds goedvinden of voor het gebed. Staat ook niks bij. Dus het is onzin om dat aan te halen.
Ik denk dat je de Bijbel niet moet zie als iets wat overal een pasklaar antwoordt op geeft.
Voor mij blijft staan dat wat in 1 Cor. 15 staat.
Het zaaien van een lichaam is wat anders dan het zaaien van verbrande as.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2003 18:21

joepie schreef:Ik heb een boekje van Ds. P Lok dat heet: Graf of oven?
En daarin wordt duidelijk uitgelgt dat de lijkverbranding van heidense oorsprong is.Ik zou dat hele boekje moeten overschrijven om het te laten lezen. Maar in de Bijbel kun je nergens lezen dat er iemand is die zijn dode gaat verbranden.
Er is wel een soort samenvatting achterin te lezen. Die zou ik kunnen overtypen. maar dat wordt wel een lang gebeuren.

Baseer je aljeblieft niet op boeken of uitspraken. Maar haal dan wat texten aan die Ds. P lok noemde.
1 zijdige belichting is nooit goed.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2003 19:31

Maak je geen zorgen dat ik mijn mening zal baseren op boeken.
Ik denk dat iedereen onderhand wel kan weten dat ik graag mijn mening baseer op de Bijbel.
En dat boekje is daar duidelijk over. Met teksten. Maar het gaat te ver om het hele boekje over te schrijven.
Het is duidelijk gebaseerd op de Bijbel.
Maar ook zonder dat ik het gelezen had was voor mij duidelijk dat begraven christelijk is en cremeren niet.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 apr 2003 20:36

Of cremeren onchristelijk is volgens de Bijbel weet ik niet, dat zijn voor mij bijkomstige zaken waar ik mijn hoofd absoluut niet over wil breken. Voor mezelf is het een uitgemaakte zaak dat ik wil begraven worden! Wat ik wel weet is dat in de negentiende eeuw cremeren heel moeilijk lag. Liberalen hebben zich in België steeds laten cremeren als teken van hun ongelovig zijn! Vanuit de geschiedenis kunnen we dus wel stellen dat cremeren steeds is afgekeurd door de kerk en de Christelijke traditie. Of dit terecht was is uiteraard een andere discussie. Ook de eerste liberale protestanten in België lieten zich cremeren om zich zo te onderscheiden van hun orthodoxe collega's.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

Terug naar “Archief”