De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 14:59

Optimatus schreef:
elbert schreef:Duitsland, slecht voorbeeld. :roll:
En hoe zit het dan met het Habsburgse Oostenrijk-Hongarije? Zijn die nu ook zo blij?
En wat verder terug: de aanhanging van de Nederlanden bij het Spanje van Karel V?

De Oostenrijkers? Die hebben het prima naar hun zin in Oostenrijk, met een permanent politiek theater: Haider.

Ik heb het niet over het landje Oostenrijk, maar het grote rijk waar ze eerst deel van uitmaakten. En waarom zijn ze nu blijer dan toen ze deel uitmaakten van Oostenrijk-Hongarije? Alweer een argument tegen centralisatie. ;)

Een aantal argumenten om tegen te stemmen:

Nederlandse stem gesmoord

- Nederland krijgt minder invloed. Stemmen van kleine landen wegen minder zwaar..
- Teveel macht gaat naar Brussel. Nederland raakt weer meer controle kwijt over binnenlandse zaken.
- Lidstaten raken op allerlei terreinen hun vetorecht kwijt. Als een meerderheid van Europese vergadering voor is, kan een lidstaat met een afwijkend standpunt een besluit niet tegenhouden. Bovendien, als nationale parlementen bezwaren indienen is de Europese Commissie niet eens verplicht voorstellen te wijzigen. De subsidiariteitstoets, bedoeld als ‘noodrem’, remt de Europese trein dus niet af.

Controle kwijt

- Veel vergaderingen blijven achter gesloten deuren. Het is moeilijk om zo onze regeringsvertegenwoordigers te controleren.
- Een nieuwe eigen Europese minister van Buitenlandse zaken suggereert eenheid die er niet is. De EU is te verdeeld over het buitenlands beleid. Dit leidt tot verwarring, conflicten én het inleveren van eigen buitenlands beleid.
- De EU heeft met de nieuwe grondwet geen roulerende voorzitter meer, maar krijgt een voorzitter die mogelijk vijf jaar blijft. Hij of zij krijgt bijna de status van een EU-president.

Vaagheid troef

- Verwijzingen naar de christelijke identiteit van Europa missen
- De lijst met grondrechten zorgt voor meer onduidelijkheid. Ze staan naast het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de Mens (EVRM) en de eigen grondwetten van de lidstaten.
- Omdat binnen de Unie verschillende samenwerkingsverbanden (kopgroepen) mogelijk worden, ontstaan eerste en tweederangs lidstaten
- De politieke doelen zijn veel te vaag.

Grondwet gaat te ver
Samenvattend: de Nederlandse stem wordt gesmoord, we raken de controle kwijt en vaagheid is troef. Daarom zegt de ChristenUnie duidelijk ‘Nee’ tegen de Grondwet voor Europa.

Bron:ChristenUnie
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 15:05

elbert schreef:
Optimatus schreef:
En hoe zit het dan met het Habsburgse Oostenrijk-Hongarije? Zijn die nu ook zo blij?
En wat verder terug: de aanhanging van de Nederlanden bij het Spanje van Karel V?

De Oostenrijkers? Die hebben het prima naar hun zin in Oostenrijk, met een permanent politiek theater: Haider.

Ik heb het niet over het landje Oostenrijk, maar het grote rijk waar ze eerst deel van uitmaakten. En waarom zijn ze nu blijer dan toen ze deel uitmaakten van Oostenrijk-Hongarije? Alweer een argument tegen centralisatie. ;)

Op de Serven na vonden de meeste volkeren het wel prima onder Habsburg, wat met Franz-Josef een uitstekende Keizer had. In Groot-Brittannië wonen ook meerdere volkeren, maar lopen die te hoop tegen Londen anders dan in folklore?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 02 mei 2005 15:07

Ik kan volgens mij als christen niet voor een EU grondwet stemmen.

God heeft duidelijk Nederland een eigen regering geven (zie het verbond met "de Potentaat der Potentaten en de instelling van Groen van Prinsterer en Da Costa)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 15:10

Optimatus schreef:
elbert schreef:
Optimatus schreef:

Op de Serven na vonden de meeste volkeren het wel prima onder Habsburg, wat met Franz-Josef een uitstekende Keizer had. In Groot-Brittannië wonen ook meerdere volkeren, maar lopen die te hoop tegen Londen anders dan in folklore?

Die Franz-Josef heeft anders alle zeilen bij moeten zetten om het boeltje bijelkaar te houden. Dat het na 1918 uit elkaar viel was dan ook geen verrassing. En vergeleken met de EU was de verdeeldheid in Oostenrijk-Hongarije nog kinderspel.
En wat Groot-Brittannie betreft: al eens van Sinn Fein en de Scottish National Party gehoord? Je kunt het folklore noemen, maar helemaal happy is men daar toch ook weer niet. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 15:17

Bruinder schreef:Ik kan volgens mij als christen niet voor een EU grondwet stemmen.

God heeft duidelijk Nederland een eigen regering geven (zie het verbond met "de Potentaat der Potentaten en de instelling van Groen van Prinsterer en Da Costa)

LOL!

En kan God dan nu niet een europese regering geven? Overigens is de europese regering er al en blijft de nederlandse regering gewoon bestaan. De vraag is niet: Ben je voor een verenigd europa, voor een europees parlement of voor een europese grondwet. De vraag is of europa zoals het nu al georganiseerd is (en dat draai je niet meer terug) beter af is met de nieuwe grondwet dan zonder, en ik denk dat dat wel het geval is.

Als je als verenigd europa een beetje mee wil doen in de internationale handel moeten er natuurlijk wel duidelijke afspraken zijn :) Economisch gezien zou een grondwet sowieso goed zijn voor Europa en ook voor Nederland....

Je moet niet kijken naar 20 jaar terug, hoe het toen was en dat vergelijken met nu.... Je moet kijken naar hoe het nu is en hoe het met grondwet wordt, niet ten opzichte van vroeger maar ten opzichte van nu.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 15:29

*hikt van het lachen* Dus op een dag kwam WvO of wie dan ook de eerste regering was, kwam dat uit Gods hand? Nee dat kwam uit Duitsland, een regering of overheid komt altijd uit Gods hand hoe fout en duivels het ook is, we moeten er aan gehoorzamen :| *omdb*

Ik ben gewoon tegen de centralisatie, ik ben Nederlander en ik wil geen belachelijke superstaat Europa

*luisterd Amerika van Rammstein*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 02 mei 2005 16:43

Marnix schreef:
Bruinder schreef:Ik kan volgens mij als christen niet voor een EU grondwet stemmen.

LOL!

En kan God dan nu niet een europese regering geven? Overigens is de europese regering er al en blijft de nederlandse regering gewoon bestaan. De vraag is niet: Ben je voor een verenigd europa, voor een europees parlement of voor een europese grondwet. De vraag is of europa zoals het nu al georganiseerd is (en dat draai je niet meer terug) beter af is met de nieuwe grondwet dan zonder, en ik denk dat dat wel het geval is.

Als je als verenigd europa een beetje mee wil doen in de internationale handel moeten er natuurlijk wel duidelijke afspraken zijn :) Economisch gezien zou een grondwet sowieso goed zijn voor Europa en ook voor Nederland....

Je moet niet kijken naar 20 jaar terug, hoe het toen was en dat vergelijken met nu.... Je moet kijken naar hoe het nu is en hoe het met grondwet wordt, niet ten opzichte van vroeger maar ten opzichte van nu.

Als je het zo wilt: Dan kun je ook voor de abortuswet enz. stemmen.
Ze zijn er immers toch al?!
Belachelijke argumentatie!
Kom maar eens met een bijbels voorbeeld waar staat dat je het verkeerde kunt recht praten.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 16:44

Tja, zonder goede samenwerking binnen Europa blijven we in ieder geval sowieso geregeerd worden door Amerika. Met de nieuwe grondwet zou dat tenminste nog een beetje worden aangepakt. Niet dat de amerikanen zich daar wat van aantrekken maar goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2005 17:49

Ik dacht dat we al een Romeinse regering van God gekregen hadden 2000 jaar geleden. Of nee Neder-Duits-Belgische in de tijd van Karel de Grote. Of was het nou weer net een andere?

Laten we vooral goddelijke claims buiten dit soort discussies houden.. :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 18:08

Er waren ook christenen die voor Hilter gingen vechten omdat het de toemalige overheid was... true

De Europese Grondwet heft het Amerikaanse gezag of regeren niet op,ik vind niet echt dat de USA zoveel met ons uitvreten alleen dat ze hun duffe hassen en leger niet hoeven te gebruiken om Irak uit te moorden, democratieen te stichten etcetra. Ze denken dat ze Gods Rechterhand hier op Aarde zijn imho.

Waarom NEE? Omdat ik geen superstaat europa wil, en dat komt niet direct met een grondwet maar het plaveit de weg er naar toe. Ik ben Nederlander en Tukker, Nederlands is voor mij het hoogste, Europa is mijn continent maar niet mijn land of superstaat.

Wat zal Europa doen als ze een eigen grondwet, rechterlijke macht en leger hebben boven die op nationaal niveau? de Verenigde Staten van Europa? Een taal? Een munteenheid? (g)Een geloof?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 18:12

elbert schreef:
Optimatus schreef:
elbert schreef:
Optimatus schreef:

Die Franz-Josef heeft anders alle zeilen bij moeten zetten om het boeltje bijelkaar te houden. Dat het na 1918 uit elkaar viel was dan ook geen verrassing. En vergeleken met de EU was de verdeeldheid in Oostenrijk-Hongarije nog kinderspel.
En wat Groot-Brittannie betreft: al eens van Sinn Fein en de Scottish National Party gehoord? Je kunt het folklore noemen, maar helemaal happy is men daar toch ook weer niet. :?

Als ik de cijfers goed bekeken heb, heeft de SNP in het Schotse parlement omgerekend net zoveel stemmen als de FNP in Friesland in de PS heeft. Dat valt dus allemaal reuze mee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 18:13

En die door God gegeven regering der Nederlanden heeft met door God gegeven regeringen van andere landen besloten een Unie aan te gaan.

*zucht*

Eigenlijk voeren we nu dezelfde discussie als tweehonderd jaar geleden, toen de Nederlandse eenheidsstaat werd bediscussieerd. Er is niets nieuws onder de zon...

En het najagen van wind...

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 02 mei 2005 18:21

Aragorn schreef:

Ik dacht dat we al een Romeinse regering van God gekregen hadden 2000 jaar geleden. Of nee Neder-Duits-Belgische in de tijd van Karel de Grote. Of was het nou weer net een andere?

Laten we vooral goddelijke claims buiten dit soort discussies houden.. :roll:

Waarom? De bijbel moet toch ons uitgangspunt zijn!? ook in deze...

Wat betreft het vechten onder het Hitler regime; Volgens mij is dat gebaseerd op een leugen. De verhalen die ook over die tijd hoorde zijn wel anders..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 18:43

Wat Aragorn wil zeggen is dat je niet kan stellen dat we altijd de Nederlandse regering in de huidige vorm moeten vasthouden.... want vroeger bestond dat ook helemaal niet. Toen viel Nederland ook gewoon onder Duitsland, en ooit onder Frankrijk, en ooit viel alles onder de rivieren onder de Romeinen etc.

Veranderingen zijn dus mogelijk en volgens je eigen redenering ook niet onbijbels.

Verder is de vraag: Moet je tegen stemmen omdat de grondwet je op 1 puntje niet zint? Dan kan je je hele leven tegen de europese grondwet gaan stemmen, er zjin altijd dingen die nog wel beter kunnen.

(Overigens is in de Nederlandse grondwet abortus ook toegestaan hoor, dus wat bereik je dan met tegenstemmen op basis van bijvoorbeeld dat punt?)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 18:46

Terug naar “Archief”