Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mei 2005 12:49

Kun je niet beter aan de zorgvragers zelf vragen wat ZIJ vinden?
ik merk namelijk heel erg in het verzorgingshuis waar ik tijdelijk werk, dat mensen dat gevoel van schaamte echt niet (meer) hebben. Ze zijn het zo gewend, gewassen te worden, en al die handdoeken kost maar weer extra wassen enzo, vinden ze dan.
Ik doe wel altijd de deur dicht tegen de kou, en leg aan de leerlingen die ik begeleid uit, dat je idd een beetje de mensen moet bedekken. Maar de mensen zelf zeggen dan wel eens: ach joh, ik word nu al zo lang gewassen door anderen, daar groei je overheen hoor!
Wij kijken door onze eigen (preutse) ogen tegen die mensen aan, maar zij zijn zo anders vaak! Zij zijn het zo gewend vaak, zeker mensen die al jaren geholpen worden...

Toch vind ik het werken in de zorg geestelijk niet echt simpel. Ben ik achter gekomen.
Afgelopen week zijn er 3 ontzettend lieve bewonders overleden, en dan moet je af en toe wel ff slikken, en ben ik ook blij dat ik dit werk niet altijd zal doen, en dat ik per september gewoon weer een andere studie ga doen en weer lekker naar school mag....

Ik heb echt respect voor de mensen die dit werk soms zo lang doen en volhouden!
Oja, het is denk ik een van de mooiste en dankbaarste banen die er is, maar het lijkt me soms ook een van de zwaarste...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 02 mei 2005 15:01

Ik merk zelf heel goed het verschil tussen wanneer je in het verpleeghuis iemand wast of dat je iemand in het ziekenhuis gaat wassen.
Toen ik nog in het verpleeghuis werkte, werd er veel minder strikt met de privacy omgegaan dan in het ziekenhuis. Zelf probeer ik de mensen altijd zo goed mogelijk te bedekken, (er kan altijd zomaar iemand binnen lopen) maar de bewoners in het verpleeghuis storen zich er minder aan omdat ze het al "zo lang" gewend zijn.
in het ziekenhuis wordt er veel strikter mee omgegaan mensen liggen met 4 pers op zaal, laboranten, fysio, artsen enz... lopen af en aan. Je wordt wel verschillende x ren gestoord, dus je let er automatisch ook meer op, en de patiënten letten er zelf ook wel meer op. ik denk ook met name om dat het nieuw, eng en het brengt een gevoel van schaamte met zich mee om je zo (letterlijk) bloot te geven
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2005 15:03

MissF schreef:Kun je niet beter aan de zorgvragers zelf vragen wat ZIJ vinden?
ik merk namelijk heel erg in het verzorgingshuis waar ik tijdelijk werk, dat mensen dat gevoel van schaamte echt niet (meer) hebben. Ze zijn het zo gewend, gewassen te worden, en al die handdoeken kost maar weer extra wassen enzo, vinden ze dan.
Ik doe wel altijd de deur dicht tegen de kou, en leg aan de leerlingen die ik begeleid uit, dat je idd een beetje de mensen moet bedekken. Maar de mensen zelf zeggen dan wel eens: ach joh, ik word nu al zo lang gewassen door anderen, daar groei je overheen hoor!
Wij kijken door onze eigen (preutse) ogen tegen die mensen aan, maar zij zijn zo anders vaak! Zij zijn het zo gewend vaak, zeker mensen die al jaren geholpen worden...

.

kijk door een ander gewassen worden dat zijn ze dan wel gewent en vinden ze miscshien ook niet erg meer.. maar wat als er nou zomaar iemand komt binnenlopen.. lijkt me niet erg prettig... of dat als je de deur open hebt staan en er komt zomaar iemand langslopen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 mei 2005 15:53

trijntjejohanna schreef:
mw schreef:als het echt goede collega's zijn en goede verzorgers kunnen ze tegen feedback. In de zorg is feedback altijd heel belangrijk vind ik

ja dat denk ik ook.. alhoewel ik zelf ook weet dat het soms best moeilijk is om feedback te geven...

ja okew, maar weet je wat het is?

ik kom bij die clienten om te helpen bij de huishouding dus, dan sta je zowieso al anders tegenover de collega's van de verzorging. Snap je?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 mei 2005 16:23

Evelien schreef:
Cathy schreef:Dit gaat even niet over stages en scripties maar over de praktijk.
Ik werk ook in de (thuis) zorg. Eigen 'baas', en ik merk bij m'n personeel dat er nogal gemakkelijk omgegaan wordt met het schaamtegevoel van cliënten.
Waar ik voortdurend met handdoeken loop te bedekken (tijdens de wasbeurt) gaan anderen daar veel te gemakkelijk mee om in mijn ogen.
En dan denk ik, (en zeg ik ook) probeer jezelf eens voor te stellen dat je afhankelijk bent en daar maar ligt.... in je blootje, .....zo kwetsbaar.
Dat is toch onaangenaam?

Ben ik nu ouderwets, preuts of weet ik veel?
Hoe denken jullie daarover, maar wat belangrijker is...hoe gaan jullie daar mee om in de praktijk, want ik neem aan dat het op een juiste manier wordt aangeleerd?

Nu kaart ik iets aan en ga een week op vakantie :) Maar ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Tja, ik heb ook in de zorginstellingen stage gelopen!!

schaamtegevoelens bij de clienten was bij mij nr. 1 tijdens een wasbeurt.
Net wat jij zegt: stel je voor dat je er zo zelf bij ligt!! een heel goed punt!!

(ik werk zelf in de thuiszorg, niet in de zorg zelf maar meer begeleiding en hulp bij de huishouding, en merk ook dat er clienten zijn die geholpen worden door de verzorging dat sommigen zo de deur van de douche of slaapkamer open laten staan tijdens het douchen enz., erg jammer).

Ik ben hier zelf ook vrij pietluttig in....dus mensen niet te 'kijk' zetten!
Maar - ik werk nu tijdelijk in de thuiszorg- die akelige kleine smoorhete douches.....ik zet dan graag een deurtje open!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2005 17:14

ja in de thuiszorg.. oke, in hun eigen omgeving en als er niemand anders in huis is. Toen ik in de thuiszorg werkte deed ik dat ook wel. Ik vroeg wel eerst aan de mensen en ik keer of er geen raam tegenover de douche was zodat iemand van buiten in kon kijken. Maar een gordijntje ervoor...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2005 21:00

essieee schreef:

Ik ben hier zelf ook vrij pietluttig in....dus mensen niet te 'kijk' zetten!
Maar - ik werk nu tijdelijk in de thuiszorg- die akelige kleine smoorhete douches.....ik zet dan graag een deurtje open!

ik denk dat het thuis ook wel anders is.. dan heb je niet de mogelijkheid dat er zomaar iemand voor bij komt lopen.. dus dan is het niet zo erg denk ik om een deur open te laten..

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2005 21:01

Evelien schreef:
trijntjejohanna schreef:
mw schreef:als het echt goede collega's zijn en goede verzorgers kunnen ze tegen feedback. In de zorg is feedback altijd heel belangrijk vind ik

ja dat denk ik ook.. alhoewel ik zelf ook weet dat het soms best moeilijk is om feedback te geven...

ja okew, maar weet je wat het is?

ik kom bij die clienten om te helpen bij de huishouding dus, dan sta je zowieso al anders tegenover de collega's van de verzorging. Snap je?

misshcien wel jah.. maar ik dnek dat je ze niet als 'meerdere' moet zien ofzo.. en bovendien door het te zeggen kom je op voor de client.. is nooit wat mis mee naar mijn idee!!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 mei 2005 09:39

Dank voor jullie, heel verschillende, reacties.
Dat veel mensen geen schaamtegevoel meer hebben, zoals ik ergens las, vind ik eigenlijk een kwalijke zaak. Dan is er al heel lang iets fout gegaan. (imo; al moet ik nu opeens denken aan een discussie over naturisme die ik eens heb gevoerd. Maar ja, daar kiezen de mensen er zelf voor)
Iig zou ik het al fijn vinden als alle verzorgenden er met wat extra aandacht mee om zouden gaan.
Zelf heb ik leren inzien dat werken volgens het principe van Matt 7:12: Behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden,(vrij vertaald) het beste werkt. :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 14 mei 2005 18:06

Cathy schreef:Dank voor jullie, heel verschillende, reacties.
Dat veel mensen geen schaamtegevoel meer hebben, zoals ik ergens las, vind ik eigenlijk een kwalijke zaak. Dan is er al heel lang iets fout gegaan. (imo; al moet ik nu opeens denken aan een discussie over naturisme die ik eens heb gevoerd. Maar ja, daar kiezen de mensen er zelf voor)
Iig zou ik het al fijn vinden als alle verzorgenden er met wat extra aandacht mee om zouden gaan.
Zelf heb ik leren inzien dat werken volgens het principe van Matt 7:12: Behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden,(vrij vertaald) het beste werkt. :D

Daarbij wil ik nog even toevoegen: Je leert toch ook altijd, stel voor dat jij er zo blij ligt en hoe zou jij het dan voelen. (je empathisch vermogen)
Afbeelding

Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2005 22:37

Bij mij op de groep weet het personeel amper wat we gedenken met pinksteren. De bewoners weten het soms nog beter.
Buiten wat extra's om wordt er ook totaal geen aandacht aan geschonken.

wordt er bij jullie met pinksteren nog iets speciaals gedaan? Wordt er iig aandacht aangeschonken?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 14 mei 2005 22:40

Bij ons krijgen ze een hele lekkere maaltijd :? Verder niks, ja er zal wel een kerkdienst zijn ofzo, maar dat is er altijd met de feestdagen....

Code: Selecteer alles

<?php echo "Hello World!"; ?>

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2005 22:48

hey vlieger!

werk jij ook in de zorg?? :P
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 mei 2005 19:50

Gerdien B. schreef:hey vlieger!

werk jij ook in de zorg?? :P

haha zal lammetje wel zijn :mrgreen:

Leanne1985

Berichtdoor Leanne1985 » 22 mei 2005 10:23

Ik ben in febr begonnen met de opleiding VIG, en vind t onzettend leuk.
ik doe de opleiding BBL dus ben al volop aan het werk!
Maar de eerste keer dat ik iemand moest gaan wassen was toch wel vreemd or! Ik zit op een revalidatie afdeling en dat is echt ontzettend leuk!

Terug naar “Archief”