Moderator: Moderafo's
MissF schreef:Kun je niet beter aan de zorgvragers zelf vragen wat ZIJ vinden?
ik merk namelijk heel erg in het verzorgingshuis waar ik tijdelijk werk, dat mensen dat gevoel van schaamte echt niet (meer) hebben. Ze zijn het zo gewend, gewassen te worden, en al die handdoeken kost maar weer extra wassen enzo, vinden ze dan.
Ik doe wel altijd de deur dicht tegen de kou, en leg aan de leerlingen die ik begeleid uit, dat je idd een beetje de mensen moet bedekken. Maar de mensen zelf zeggen dan wel eens: ach joh, ik word nu al zo lang gewassen door anderen, daar groei je overheen hoor!
Wij kijken door onze eigen (preutse) ogen tegen die mensen aan, maar zij zijn zo anders vaak! Zij zijn het zo gewend vaak, zeker mensen die al jaren geholpen worden...
.
trijntjejohanna schreef:mw schreef:als het echt goede collega's zijn en goede verzorgers kunnen ze tegen feedback. In de zorg is feedback altijd heel belangrijk vind ik
ja dat denk ik ook.. alhoewel ik zelf ook weet dat het soms best moeilijk is om feedback te geven...
Evelien schreef:Cathy schreef:Dit gaat even niet over stages en scripties maar over de praktijk.
Ik werk ook in de (thuis) zorg. Eigen 'baas', en ik merk bij m'n personeel dat er nogal gemakkelijk omgegaan wordt met het schaamtegevoel van cliënten.
Waar ik voortdurend met handdoeken loop te bedekken (tijdens de wasbeurt) gaan anderen daar veel te gemakkelijk mee om in mijn ogen.
En dan denk ik, (en zeg ik ook) probeer jezelf eens voor te stellen dat je afhankelijk bent en daar maar ligt.... in je blootje, .....zo kwetsbaar.
Dat is toch onaangenaam?
Ben ik nu ouderwets, preuts of weet ik veel?
Hoe denken jullie daarover, maar wat belangrijker is...hoe gaan jullie daar mee om in de praktijk, want ik neem aan dat het op een juiste manier wordt aangeleerd?
Nu kaart ik iets aan en ga een week op vakantieMaar ben wel benieuwd naar jullie reacties.
Tja, ik heb ook in de zorginstellingen stage gelopen!!
schaamtegevoelens bij de clienten was bij mij nr. 1 tijdens een wasbeurt.
Net wat jij zegt: stel je voor dat je er zo zelf bij ligt!! een heel goed punt!!
(ik werk zelf in de thuiszorg, niet in de zorg zelf maar meer begeleiding en hulp bij de huishouding, en merk ook dat er clienten zijn die geholpen worden door de verzorging dat sommigen zo de deur van de douche of slaapkamer open laten staan tijdens het douchen enz., erg jammer).
essieee schreef:
Ik ben hier zelf ook vrij pietluttig in....dus mensen niet te 'kijk' zetten!
Maar - ik werk nu tijdelijk in de thuiszorg- die akelige kleine smoorhete douches.....ik zet dan graag een deurtje open!
Evelien schreef:trijntjejohanna schreef:mw schreef:als het echt goede collega's zijn en goede verzorgers kunnen ze tegen feedback. In de zorg is feedback altijd heel belangrijk vind ik
ja dat denk ik ook.. alhoewel ik zelf ook weet dat het soms best moeilijk is om feedback te geven...
ja okew, maar weet je wat het is?
ik kom bij die clienten om te helpen bij de huishouding dus, dan sta je zowieso al anders tegenover de collega's van de verzorging. Snap je?
Cathy schreef:Dank voor jullie, heel verschillende, reacties.
Dat veel mensen geen schaamtegevoel meer hebben, zoals ik ergens las, vind ik eigenlijk een kwalijke zaak. Dan is er al heel lang iets fout gegaan. (imo; al moet ik nu opeens denken aan een discussie over naturisme die ik eens heb gevoerd. Maar ja, daar kiezen de mensen er zelf voor)
Iig zou ik het al fijn vinden als alle verzorgenden er met wat extra aandacht mee om zouden gaan.
Zelf heb ik leren inzien dat werken volgens het principe van Matt 7:12: Behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden,(vrij vertaald) het beste werkt.
Code: Selecteer alles
<?php echo "Hello World!"; ?>
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten