Hebr. 6, afval der gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mei 2005 10:33

Hoe zou iemand, die in Gods eeuwige raad besloten ligt om zalig te worden, in de tijd tot geloof gebracht wordt, alsnog verloren kunnen gaan? God kan niet op dat besluit terugkomen, het ligt vast verankerd in Zijn eeuwige Raad. Het punt is dat ons beoordelingsvermogen in veel gevallen niet in staat is te bepalen of iemand wel of geen echte echte gelovige is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 10:41

Jas schreef:Het punt is dat ons beoordelingsvermogen in veel gevallen niet in staat is te bepalen of iemand wel of geen echte echte gelovige is.

Zitten remonstranten en calvinisten dan praktisch gezien niet in hetzelfde schuitje?

Een calvinist zal de waarschuwing ter harte moeten nemen, niet zozeer omdat een ware gelovige af kan vallen, maar omdat het zou kunnen zijn dat hij geen ware gelovige is (dat blijkt pas bij zijn dood).
Een remonstrant zal de waarschuwing ter harte moeten nemen omdat naar zijn idee afval daadwerkelijk mogelijk is.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 11:19

Klaas schreef:
Elbert schreef:Duidelijk in dit gedeelte (en ook uit de rest van de Bijbel) is wel dat volgens de schrijver een christen pas een christen is, als hij of zij het blijft.

Dat zou inhouden dat pas bij onze dood helder is of we een waarachtig christen waren. Dat staat echter loodrecht op de gedachte dat je zeker kan zijn van je behoud. Toch? Je past het woord wedergeboren niet toe op de mensen die in Heb.6 ter sprake komen om het gedeelte een plaatsje in je theologie te geven. Het gevolg daarvan is echter wel dat de onzekerheid die remonstranten zo verweten wordt weer zijn intrede doet…

Klaas

Je vraagt nu naar het verband tussen de objectieve heilszekerheid met de subjectieve beleving ervan. De objectieve zekerheid ligt in de hemel (is dus niet aan tijd gebonden) en de subjectieve beleving ervaren we hier op aarde in de tijd (en die subjectieve verzekering gebeurt "bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate", zo schrijven de Dordtse Leerregels).

Daarbij vind ik de opmerking over het zeker zijn bij je dood wel opmerkelijk. Zoeken we zekerheid zonder in het geloof te willen blijven? In dat geval zegt de Bijbel ons dat we die zekerheid wel op onze buik kunnen schrijven.
Ik heb trouwens ook helemaal niet gezegd dat het bij onze dood pas helder zou zijn dat we een waarachtig christen zijn, integendeel. Want een waarachtig christen gelooft dat hij de Heilige Geest heeft ontvangen en dat Die voor eeuwig bij hem zal blijven (Joh. 14:16). Dus in het geloof zit die zekerheid al, maar het moet natuurlijk wel verdergaan dan een punt in de tijd. We reizen richting de eeuwigheid.
Nu is mijn wedervraag: waren de mensen die in Hebr. 6:4-6 wel ervan verzekerd dat Christus ook hun Heiland was en dat ze Hem absoluut nodig hadden? Zo ja, waarom zijn ze dan afgevallen? Als het ware geloof dusdanig is dat het de mens voor de eeuwigheid behoudt, hoe kan het dan dat in de remonstrantse visie het zo kan zijn dat het nog geen minuut kan standhouden? Ik krijg deze vragen niet kloppend met elkaar en daarom ga ik er vooralsnog vanuit dat het in dat schriftgedeelte niet om wedergeboren mensen gaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 11:35

Overigens bedenk ik me nu wel dat de genoemde tekst uit Hebr. 6 waarschijnlijk het nodige stof heeft doen opwaaien in de strijd tussen de katholieken en de donatisten in de 4e eeuw. De donatisten beriepen zich daarbij waarschijnlijk ook op deze tekst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 mei 2005 11:39

elbert schreef:Want een waarachtig christen gelooft dat hij de Heilige Geest heeft ontvangen en dat Die voor eeuwig bij hem zal blijven (Joh. 14:16).

4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,

Ik begrijp deze tekst ook niet goed. Bovenstaande vindd ik misschien nog wel het lastigste.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 11:59

Elbert schreef:Daarbij vind ik de opmerking over het zeker zijn bij je dood wel opmerkelijk. Zoeken we zekerheid zonder in het geloof te willen blijven? In dat geval zegt de Bijbel ons dat we die zekerheid wel op onze buik kunnen schrijven.

Nou beweer je ongeveer hetzelfde wat ik in het Remonstrantisme-topic al aangaf: geen zekerheid buiten het geloof. Wat dat betreft zijn we het dus wel eens ;-)

Ik heb trouwens ook helemaal niet gezegd dat het bij onze dood pas helder zou zijn dat we een waarachtig christen zijn, integendeel.

Je haalde Heb.3:14 aan waarin staat dat we in Christus zijn als we volharden (zo lees ik de tekst iig). Of we daadwerkelijk volharden is pas bij onze dood definitief. Vandaar mijn conclusie.

Natuurlijk is het zo dat indien we geloven God ons meer en meer zekerheid geeft. Als je echter de volharding ook als kenmerk neemt levert dat m.i. wel vragen op. Stel dat iemand voor zijn gevoel zijn geloof kwijt is. Op zo’n moment zal dat inwendige getuigenis van de Heilige Geest ver weg lijken. De conclusie dat men niet volhard heeft en dus nooit een ware gelovige was ligt dan voor de hand. Dat bedoel ik als ik stel dat je met die volharding een stuk onzekerheid inbouwt.

Nu is mijn wedervraag: waren de mensen die in Hebr. 6:4-6 wel ervan verzekerd dat Christus ook hun Heiland was en dat ze Hem absoluut nodig hadden? Zo ja, waarom zijn ze dan afgevallen? Als het ware geloof dusdanig is dat het de mens voor de eeuwigheid behoudt, hoe kan het dan dat in de remonstrantse visie het zo kan zijn dat het nog geen minuut kan standhouden?

Ik zal niet beweren op deze vragen definitieve antwoorden te hebben. Ik wil alleen proberen de bijbel zoveel mogelijk recht te doen. Ik kom dan tot de conclusie dat ik het gedeelte, als ik het op zich neem, moeilijk anders kan lezen dan dat het zou gaan over ware gelovigen. De nadruk op volharding die we, zoals je zelf aangaf, ook in de rest van Herb. vinden, de gebruikte termen (Heilige Geest deelachtig zijn) en het feit dat er gesproken wordt over ‘wederom te vernieuwen tot bekering’ laten m.i. bar weinig ruimte voor een andere interpretatie. Ik heb niet de behoefte om de afval der heiligen als dogma te gaan verdedigen, ik wil gewoon mijn uitgangspunt nemen in de tekst. Natuurlijk begrijp ik dat de tekst daarmee in tegenspraak lijkt te zijn met andere gedeelten, maar ik heb het gevoel dat harmonisatiepogingen afbreuk doen aan de tekst. Ik kies er dan ook liever voor om de tekst en daarmee de paradox te laten staan.

Als je me de vraag stelt hoe in z’n algemeenheid het zaligmakende geloof niet kan standhouden dan kan ik alleen maar zeggen dat je dat wellicht moet zoeken in het feit dat het volgens de bijbel mogelijk is de Heilige Geest te bedroeven en zelfs uit te blussen. Blijkbaar kan in een gelovige alsnog de oude mens de overhand krijgen….

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 12:24

Klaas schreef:
Elbert schreef:Daarbij vind ik de opmerking over het zeker zijn bij je dood wel opmerkelijk. Zoeken we zekerheid zonder in het geloof te willen blijven? In dat geval zegt de Bijbel ons dat we die zekerheid wel op onze buik kunnen schrijven.

Nou beweer je ongeveer hetzelfde wat ik in het Remonstrantisme-topic al aangaf: geen zekerheid buiten het geloof. Wat dat betreft zijn we het dus wel eens ;-)

Dat zou kunnen, alhoewel ik soms wel het idee heb dat je "geen zekerheid buiten het geloven" bedoelt en dat bedoel ik niet.

Klaas schreef:
Ik heb trouwens ook helemaal niet gezegd dat het bij onze dood pas helder zou zijn dat we een waarachtig christen zijn, integendeel.

Je haalde Heb.3:14 aan waarin staat dat we in Christus zijn als we volharden (zo lees ik de tekst iig). Of we daadwerkelijk volharden is pas bij onze dood definitief. Vandaar mijn conclusie.

Natuurlijk is het zo dat indien we geloven God ons meer en meer zekerheid geeft. Als je echter de volharding ook als kenmerk neemt levert dat m.i. wel vragen op. Stel dat iemand voor zijn gevoel zijn geloof kwijt is. Op zo’n moment zal dat inwendige getuigenis van de Heilige Geest ver weg lijken. De conclusie dat men niet volhard heeft en dus nooit een ware gelovige was ligt dan voor de hand. Dat bedoel ik als ik stel dat je met die volharding een stuk onzekerheid inbouwt.

Je doelt hier op de subjectieve zekerheid. De Dordtse Leerregels bedoelen meestal de objectieve zekerheid als ze het over de volharding der heiligen hebben en op die punten waar ze het over de subjectieve zekerheid hebben, zeggen ze dat expliciet.

Klaas schreef:
Nu is mijn wedervraag: waren de mensen die in Hebr. 6:4-6 wel ervan verzekerd dat Christus ook hun Heiland was en dat ze Hem absoluut nodig hadden? Zo ja, waarom zijn ze dan afgevallen? Als het ware geloof dusdanig is dat het de mens voor de eeuwigheid behoudt, hoe kan het dan dat in de remonstrantse visie het zo kan zijn dat het nog geen minuut kan standhouden?

Ik zal niet beweren op deze vragen definitieve antwoorden te hebben. Ik wil alleen proberen de bijbel zoveel mogelijk recht te doen. Ik kom dan tot de conclusie dat ik het gedeelte, als ik het op zich neem, moeilijk anders kan lezen dan dat het zou gaan over ware gelovigen. De nadruk op volharding die we, zoals je zelf aangaf, ook in de rest van Herb. vinden, de gebruikte termen (Heilige Geest deelachtig zijn) en het feit dat er gesproken wordt over ‘wederom te vernieuwen tot bekering’ laten m.i. bar weinig ruimte voor een andere interpretatie. Ik heb niet de behoefte om de afval der heiligen als dogma te gaan verdedigen, ik wil gewoon mijn uitgangspunt nemen in de tekst. Natuurlijk begrijp ik dat de tekst daarmee in tegenspraak lijkt te zijn met andere gedeelten, maar ik heb het gevoel dat harmonisatiepogingen afbreuk doen aan de tekst. Ik kies er dan ook liever voor om de tekst en daarmee de paradox te laten staan.

We laten denk ik allebei de tekst staan, alleen verschillen we van mening over de vraag wat er nou precies gezegd wordt, dus de interpretatie. Ik heb ook niet de illusie hier het laatste woord over te kunnen zeggen, behalve dan dat het een buitengewoon lastig gedeelte is. Het is wel zo, dat als je op het klassieke remonstrantse standpunt zou staan, je dan ook een dijk van een probleem hebt met deze tekst, want dat zou betekenen dat er geen weg meer terug is voor degenen die afvallen van het geloof. En bovendien wordt het dan heel moeilijk om bijv. een tekst als 1 Joh. 2:19 dan nog uit te leggen.
Ik wil er verder nog bij zeggen dat er in deze brief nog een andere tekst is die op dit gedeelte lijkt, en dat is Hebr. 10:26-39. Hierin gaat het mijns inziens over het zich onttrekken aan de gemeente van God onder vervolging.

26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
32 Doch gedenkt de vorige dagen, in dewelke, nadat gij verlicht zijt geweest, gij veel strijd des lijdens hebt verdragen.
33 Ten dele, als gij door smaadheden en verdrukkingen een schouwspel geworden zijt; en ten dele, als gij gemeenschap gehad hebt met degenen, die alzo behandeld werden.
34 Want gij hebt ook over mijn banden medelijden gehad, en de roving uwer goederen met blijdschap aangenomen, wetende, dat gij hebt in uzelven een beter en blijvend goed in de hemelen.
35 Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg, welke een grote vergelding des loons heeft.
36 Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;
37 Want: Nog een zeer weinig tijds en Hij, Die te komen staat, zal komen, en niet vertoeven.
38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven; en zo iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39 Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel.

De vraag is dus: is het zaligmakende kennis of niet waarover gesproken wordt? Of is het zo dat dat nog moet blijken uit de volharding? Ik denk zelf het laatste, omdat hier uitdrukkelijk over het oordeel van God gesproken wordt en dan wel op zo'n manier dat er daarna nog nauwelijks ruimte wordt gelaten tot redding.
Mijns inziens gaat het in beide gevallen (Hebr. 6 en Hebr. 10) om een bewust zondigen tegen God. In het eerste geval (Hebr. 6) in de situatie van een verslapping in de gemeente, in het tweede geval in de situatie van vervolging.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 12:55

Elbert schreef:Dat zou kunnen, alhoewel ik soms wel het idee heb dat je "geen zekerheid buiten het geloven" bedoelt en dat bedoel ik niet.

Dat kan kloppen. Ik vraag me nl af in hoeverre geloof zonder geloven een bijbelse basis heeft.

Je doelt hier op de subjectieve zekerheid. De Dordtse Leerregels bedoelen meestal de objectieve zekerheid als ze het over de volharding der heiligen hebben en op die punten waar ze het over de subjectieve zekerheid hebben, zeggen ze dat expliciet.

Kun je aangeven waar ik moet zoeken in de DL. Wat je nu zegt is zo algemeen dat ik het niet echt een antwoord op mijn vraag vind.

Ik wil er wel bij zeggen dat er in deze brief nog een andere tekst is die op dit gedeelte lijkt, en dat is Hebr. 10:26-39.

Ja, en als ik dan vers 29 lees dan denk ik: dat zijn toch behoorlijk verstrekkende bewoordingen. Van de afvalligen wordt gezegd dat ze geheiligd waren door het bloed van het (nieuwe) testament. Verder hebben ze de Geest smaadheid aangedaan. Ik vraag me dan direct af of je dat kunt zeggen van kerkleden in de uiterlijke zin van het woord.

De vraag is dus: is het zaligmakende kennis of niet waarover gesproken wordt? Of is het zo dat dat nog moet blijken uit de volharding?

Ik heb de indruk dat je volharding hier loskoppelt van volharden, net zoals je onderscheid maakt tussen geloof en geloven. Of zie ik dat verkeerd?

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 13:20

Klaas schreef:
Elbert schreef:Dat zou kunnen, alhoewel ik soms wel het idee heb dat je "geen zekerheid buiten het geloven" bedoelt en dat bedoel ik niet.

Dat kan kloppen. Ik vraag me nl af in hoeverre geloof zonder geloven een bijbelse basis heeft.

Het geloof is objectief, het geloven is subjectief. In de Bijbel staat meestal dat mensen toegebracht worden tot het geloof (bijv. Hand. 18:4, 2 Kor. 5:11, 2 Kor. 13:5, Rom. 5:1-2 enz.). Er is nl. maar 1 (objectief) geloof (Ef. 4:5) en mensen worden daar toegebracht, zodat ze gaan geloven. Geloof en geloven horen inderdaad bijelkaar, maar ze zijn wel onderscheiden, net zoals wortel en tak dat zijn.
Maar het geloof wordt ook wel eens genoemd zonder dat er specifiek een gelovige bij wordt genoemd, bijv. Gal. 1:23. Maar goed, off-topic. :)

Klaas schreef:

Kun je aangeven waar ik moet zoeken in de DL. Wat je nu zegt is zo algemeen dat ik het niet echt een antwoord op mijn vraag vind.

Objectief: bijv. 5-1, 5-6 en 5-7, subjectief: bijv. 5-5, waar staat dat de gelovigen "zwaarlijk hun conscientie verwonden". Ook hier weer is het een kwestie van perspektief: vanuit de gelovige of vanuit God. Dat zijn twee heel verschillende perspektieven en vandaar ook twee onderscheiden zekerheden.

Klaas schreef:
Ik wil er wel bij zeggen dat er in deze brief nog een andere tekst is die op dit gedeelte lijkt, en dat is Hebr. 10:26-39.

Ja, en als ik dan vers 29 lees dan denk ik: dat zijn toch behoorlijk verstrekkende bewoordingen. Van de afvalligen wordt gezegd dat ze geheiligd waren door het bloed van het (nieuwe) testament. Verder hebben ze de Geest smaadheid aangedaan. Ik vraag me dan direct af of je dat kunt zeggen van kerkleden in de uiterlijke zin van het woord.

Maar dan heb je het toch over de zonde tegen de Heilige Geest (zonder vergeving) en niet over de afval van de heiligen zoals de remonstranten dat opvatten?

Klaas schreef:
De vraag is dus: is het zaligmakende kennis of niet waarover gesproken wordt? Of is het zo dat dat nog moet blijken uit de volharding?

Ik heb de indruk dat je volharding hier loskoppelt van volharden, net zoals je onderscheid maakt tussen geloof en geloven. Of zie ik dat verkeerd?

Geen loskoppeling, wel onderscheid. ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 13:28

Voor de volledigheid hier een vraag van iemand en het antwoord van een Refoweb pastor over deze kwestie:

Vraag: Kunnen wedergeboren christenen afvallen van hun geloof? Met andere woorden; kunnen er wedergeboren christenen zijn die toch uiteindelijk niet uitverkoren zijn? De bijbel lijkt hier dubbel over te spreken. A. God zegt: ik zal niet verlaten het werk wat mijn hand begon. B: Paulus zegt; Hij die een goed werk in mij begonnen is, zal het voltooien tot op de dag van Christus Jezus. Anderzijds: A: Timotheus; op het laatst zullen er gelovigen zijn die van hun geloof afvallen. B: Een gelijkenis van Jezus gaat over het zaad dat wel in goede aarde valt en opkomt, maar uiteindelijk toch door distels en struiken verstrikt raakt.

Antwoord: Inderdaad spreekt de Bijbel er op verschillende plaatsen duidelijk over dat wedergeboren christenen niet kunnen afvallen van het geloof en wel op de volgende gronden:

* Vanwege de vastheid van Gods verbond (Jes. 54:10).
* Vanwege de vastheid van Gods verkiezing (Rom. 9:11; Ef.1:4).
* Vanwege de betrouwbaarheid van Christus (Joh.6:39,40; 10:28 ).
* Vanwege de blijvende gemeenschap met de Heilige Geest (Joh.14:16).
* Vanwege de onveranderlijkheid van Gods werk (Filip.1:6).
* Vanwege de voorbede van Christus (Joh.17.11,20).

Door de remonstranten (en vandaag in veel evangelische kringen) wordt dit ontkend. Zij leggen de zaligheid namelijk te veel in de handen van de mens. Er zijn ook wel teksten die (als je ze op zichzelf leest) de indruk geven dat er afval der heiligen mogelijk is. Lees bijvoorbeeld ook Hebreeën 6, en ook wat je aanhaalde uit Timotheus, enz. Als je alle teksten echter met elkaar in verband brengt moet je zeggen dat bij degenen die afvallen, uiteindelijk blijkt dat ze nooit het ware geloof gekend hebben, al zijn ze er wel soms heel dichtbij geweest, en al kon je aan de buitenkant niet zien dat het geen waar geloof was. Het grote verschil tussen ware gelovigen en schijngelovigen is dan ook dat de eerste volharden en de laatsten niet. Bij de gelijkenis van het zaad ligt het niet anders. Als het zaad dat gestrooid werd verstikt raakt door de distels en de struiken blijkt daaruit dat het niet in goede aarde is gevallen (zie Mat. 13:7 en 8 ). Als er sprake is van dorens, is er dus nooit sprake van goede aarde geweest.

Dit betekent voor ons het volgende: Ware gelovigen hoeven mogen zich troosten met te weten dat ze nooit meer verloren kunnen gaan. Wat worden Gods genade en trouw dan bijzonder groot! Wat hebben wij na te gaan of wij het ware geloof hebben, in ons hart!

Hartelijke groet, ds. N. den Ouden

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mei 2005 13:29

Klaas schreef:
Jas schreef:Het punt is dat ons beoordelingsvermogen in veel gevallen niet in staat is te bepalen of iemand wel of geen echte echte gelovige is.

Zitten remonstranten en calvinisten dan praktisch gezien niet in hetzelfde schuitje?

Een calvinist zal de waarschuwing ter harte moeten nemen, niet zozeer omdat een ware gelovige af kan vallen, maar omdat het zou kunnen zijn dat hij geen ware gelovige is (dat blijkt pas bij zijn dood).
Een remonstrant zal de waarschuwing ter harte moeten nemen omdat naar zijn idee afval daadwerkelijk mogelijk is.

Klaas

Nee, want je laat nu de leer bepaald worden door ons gebrek, ons onvermogen. Echter, de Schrift zegt ons wat een echte gelovige is. Een mens kan echter veinzen en anderen bedriegen. Dit doet echter van de waarheid in de Schrift vermeld, niets af. De remonstrant past bij voorbaat al de Schrift aan aan de leugenachtigheid van de mens. Bovendien is het inherent aan het zaligmakend geloof zelf, dat de zaligheid bij God zeker en gewis besloten is. De Geest Gods getuigt nl. met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Als de remonstrant dit getuigenis blijkbaar niet heeft en derhalve ook niet erkent als een gegrond op een van God onberouwlijk en onveranderlijk besluit, zou kunnen betekenen dat hij zelf volledig vreemd is van de genade, en dat datgene wat de remonstrant als genade aanmerkt, het niet is. En dat dat gevoel, wat hij als genade bestempelt, dus inderdaad verliesbaar is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 13:40

Dus als je het idee hebt een ware gelovige te zijn is de waarschuwing in Hebr. 6 niet voor jou bedoeld?

Klaas

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2005 15:17

Klaas schreef:Zitten remonstranten en calvinisten dan praktisch gezien niet in hetzelfde schuitje?

Nee.
Een remonstrant heeft reden om doodsbang te worden van zichzelf.
Een calvinist hoeft niet bang te worden van zichzelf, omdat het niet van hemzelf afhangt, maar van God die zich ontfermt en de uitverkorenen onfeilbaar naar hun eindbestemming brengt.
Hij neemt Romeinen 9:16 serieus:
Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. (NBG-vertaling)
Met de vrije wil wordt dat toch echt wel anders, hoor!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 15:19

Een calvinist hoeft niet bang te worden van zichzelf, omdat het niet van hemzelf afhangt, maar van God die zich ontfermt en de uitverkorenen onfeilbaar naar hun eindbestemming brengt.

Maar is hij wel uitverkoren????

Klaas

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2005 15:21

Klaas schreef:

Maar is hij wel uitverkoren????

Klaas

Heb je de Bijbel wel eens gelezen?
Als het goed is weet je dan wel beter dan dit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”