Kaw schreef:De laatste zin heb ik zeker 10 keer moeten lezen... Jij zegt hier in princiepe (altans dat hoop ik) dat je een goede aanwijsbare reden moet hebben om een tekst als niet-letterlijk te markeren en dat er anders enkel een reden is om deze als letterlijk te beschouwen?
Knap dat je dat eruit haalt want dat wilde ik iig niet zeggen

Jij gaf als bezwaar aan dat de methode die ik voorstelde (methode 2) beperkt wordt door o.a. onze menselijke kennis. Ik stel dat dat klopt. Methode 2 gaat ervan uit dat je eerst probeert vast te stellen wat het karakter van de bijbeltekst is. In sommige gevallen lukt dat niet, vergissen we ons of wat dan ook. Wellicht gaan we dan uit van een letterlijke interpretatie terwijl dat niet het geval zou moeten zijn. Ik stel vervolgens dat dat m.i. niet erg is omdat het antwoord op de vraag: "wat moet ik met dit gedeelte?" vaak niet afhankelijk is van het al dan niet letterlijk nemen.
Klopt zeker. Maar toch kun je ook niet aan de andere kant stellen dat dit dan een legitieme reden zou zijn om van de letterlijkheid af te stappen.
Jij hanteert een ander uitgangspunt dan ik. Jij gaat uit van het principe: het is letterlijk tenzij het tegendeel bewezen is. Ik stel daartegenover dat je niet op voorhand moet zeggen of een bijbelgedeelte al dan niet feitelijke informatie wil doorgeven.
Mijn argument is echter niet dat de letterlijke methode niet vol te houden is op basis van (alsnog) verschillende interpretaties, maar dat methode 1 en 2 in die zin niet veel verschillen en dat het verschil in interpretaties niet enkel als kritiekpunt op methode 2 kan worden toegepast.
Mijn persoonlijke twijfel bij die tekst is dat als ik God was, me niet had laten verlokken tot een uitspraak waarin ik uitspraken deed over de schepping waarna de mensheid zou ontdekken dat het toch anders zit. God had hier ook een andere algemenere uitspraak kunnen doen die de mensen ook zouden hebben gesnapt? Heeft Hij dat dan gedaan en is de bijbel door overlevering misvormt naar menselijke denkbeelden, of heeft Hij een goede verborgen reden om die houding aan te nemen? Vragen waar ik geen antwoord op heb.
Ik pretendeer ook niet dat ik op dit soort vragen het definitieve antwoord heb. Ik denk echter dat je het antwoord moet zoeken in de richting van het feit dat God ervoor kiest om zich via mensen te openbaren. Daardoor kun je zeggen dat Gods woord (de bijbel) volkomen menselijk
en volkomen Goddelijk is (analoog aan het Woord van God: Jezus Christus). Onderdeel van die gedachte is dat God zich aansluit bij de wereld van de toenmalige schrijvers en het toenmalige publiek (Calvijns accommodatietheorie). Ik stel me dat altijd maar voor als een gesprek tussen God en een bijbelschrijver; laten we Jozua nemen. Het volgende is absoluut niet bedoeld om God belachelijk te maken oid. Het is puur ter illustratie van het probleem.
Stel dat Jozua, vol trots, de eerste proef van wat Gods Geest hem heeft ingegeven aan God, ter controle, voorleest. Op een gegeven moment komt hij bij de passage waarin hij vertelt dat de zon ondergaat. Op dat moment onderbreekt God hem: "Wacht even, ik denk dat we dat wat anders moeten formuleren."
De vraag die zich dan opdringt is hoe dit dan wel geformuleerd had moeten worden. Je kunt toch moeilijk stellen dat God het Copernicaanse wereldbeeld even beknopt aan Jozua uit had moeten leggen. Het lijkt me in zo'n geval voor de hand liggend dat aangesloten wordt bij het wereldbeeld dat men toentertijd had. Alleen dan is de boodschap voor de toen levende mensen duidelijk. Van later levende generaties mag toch verondersteld worden dat men daar doorheen prikt. Een principieel probleem hoeft dat helemaal niet te zijn. Methode 2 stelt immers dat de betrouwbaarheid van de bijbel niet gelegen is in een correcte weergave van historische en natuurkundige zaken?
Toch wil ik zo lang mogelijk de letterlijkheid vasthouden, omdat naar mijn mening anders het hek helemaal van de dam is met menselijke denkbeelden en vormingen.
Ik geloof niet dat met methode 2 direct het hek van de dam is. Belangrijk is wel dat we de bijbel blijven beschouwen als Gods woord. De de betrouwbaarheid niet gebaseerd is op de juiste weergave van historische en natuurkundige feiten wil niet zeggen dat de bijbel daarmee mensenwoord geworden is!
Doordat de bijbel uiterst expliciet de dagen opnoemt, geloof ik dat wel.
Dat zou een argument tegen de niet-letterlijke opvatting kunnen zijn, maar ik geloof ook dat de indeling in dagen ook overdrachtelijk best betekenis kan hebben. Maar eigenlijk wil ik daar niet specifiek op ingaan omdat over de methodes an sich volgens mij voldoende te zeggen is.
Klaas