begraven of cremeren??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 11 apr 2003 11:08

Dat je uit de tekst 'uit stof bent gij gemaakt, tot stof zult gij werdekeren' is niet direct bedoelt dat je alleen begraven mag worden. De verschillende atnwoorden hier slaan gewoon nergens op. Als iemand wordt verbrand dan keert hij of zij toch tot stof. Want de bijbel spreekt niet over alleen vaste stof. Gas is ook stof, dus crematie gaat niet in tegen deze tekst. Bij crematie verbrand je lichaam en wordt het omgezet in gassen.
Connie schreef:als je gecremeert word je ziel dan wel behouden
ik dacht alleen als je begraven word dan word je ziel wel behouden voor de opstanding

Dit is weer echte lariekoek. Waar in de bijbel wordt geschreven dat je behoudenis afhankelijk is van rituelen. Dit is weer echt bijgeloof wat zich gemengd heeft met het geloof in Yeshua.
Het enige hoe je behouden bent is via Yeshua.

In de bijbel worden de doden uit gewoonte begraven. Nergens wordt expliciet genoemd dat je alleen mag begraven en niet worden verbrandt. Dit is weer echt zo'n geval van dingen erbij fantaseren, die er niet geschreven staan. Het is dus aan ieder mens apart, wil Hij begraven worden, laat hij dan zijn eigen kuil graven. Wie zich wil laten cremeren legt alvast het hout klaar voor de brandstapel. Dit laatste bij voorkeur in de wintermaanden, dan kan er tenminste een huis van worden verwarmd.

Persoonlijk ga ik voor begraven. Het liefst gewoon een kuil in een hoek van het kerkhof. Een grafsteen is niet noodzakelijk, want ik sta terZijner tijd weder op en dan is dat niet meer nodig want dan leef ik.

Joris schreef:Maar mijn lichaam zal gezaaid worden zoals je zaad zaait, en daar nieuw leven uit komt. En de overvolle begraafplaatsen valt ook wel mee. Want na verloop van tijd worden de graven geruimd. En is er weer plaats voor nieuwe doden.

En wat gebeurd er met het afval van deze ruimingen? Die worden in een put gemikt en ongebluste kalk wordt erover heen gegooid. Tijdens deze reactie komen ook verschillende stoffen vrij of men verbrand de resten in de plaatselijke verbrandingsoven. Dus hoe je het went of keert het maakt niets uit. Het enige dat blijft is gebakken lucht.
Joris schreef:Christenen zijn er altijd tegen geweest omdat men het lichaam zo intact mogelijk wilde laten voor de opstanding uit de doden. Daarom verbood karel de grote in 785 alle Germaanse volken hun doden te begraven.

Ook als je lichaam begraven wordt is er na 300 jaar niet zo veel meer van over. Plaats en soort grond kunnen dit proces versnellen of vertragen. Soms vindt men uit een graf slecht wat botsplinters. De rest is opgelost in de omgeving.

Dit is weer echt een onzinnige discussie wat alleen een hoop ijdelheid in zich herbergt.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 apr 2003 11:14

Het is weer de cultuur die bepaalt of iets hoort of niet. Net als dat zingen, kleding enz... Lang leve de uiterlijkheden. Je moet wat als er innerlijk niet veel gebeurt.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 11 apr 2003 15:20

hijwel schreef:
connie schreef:als je gecremeert word je ziel dan wel behouden
ik dacht alleen als je begraven word dan word je ziel wel behouden voor de opstanding

Daarom zijn er ook mensen die zich laten cremeren om daardoor God te slim af te zijn. Geen leven meer naar dit leven denken ze!(hopen ze)
Ze twijvelen aan de macht van God.

De martelaars werden levend verbrand......

ja; dat bedoel ik nou. dan zouden de martelaars niet in de hemel komen.
ga nou niet zeggen. ja maar een ander verbrand mij.
dan moet je weer geen martelaar[ dus volger van jezus worden] dan wordt je ook niet verbrand.
WIE VOLGTt?????????????
gr geertje

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2003 17:16

Tuurlijk hangt het er niet vanaf of je verbrand verdronken of begraven bent. De genade blijft het zelfde.

Maar ik vindt je eigen bewust laten cremeren niet echt passen bij het christelijk geloof. Dit baseer me hierbij op de vorige berichten m.b.t de bijbel en creamatie.

Martelaars kozen niet bewust voor verbranding! Nou ja ik bedoel als ze de keuze hadden tussen begraven en cremeren denk ik toch dat ze begraven hadden gekozen.

Dus waarom cremeren?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 12 apr 2003 12:52

ik wil niet; dat mijn familie ook nog eens 10 jaar voor grafrechten moet betalen. je koopt een stukje grond voor je kist.
koop liever met de liefde voor christus en voor de nabestaanden
blijdschap in de hemel .ze hoeven mij niet op te zoeken als ik dood ben
het leven gaat door
gr geertje

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 12 apr 2003 21:42

Begrijp ik het dus goed dat geertje haar lichaam wil laten verbranden? Met uitstrooing dan, anders moet de pot ook nog ergens staan (wat de nabestaanden natuurlijk ook geld zou gaan kosten). Urnenmuren zijn niet goedkoop hoor. In Zweden doen ze efficient. Daar is de stadsverwarming ook aangesloten op het crematorium.
Niet het aanzien, maar het wezen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2003 13:10

geertje schreef:ik wil niet; dat mijn familie ook nog eens 10 jaar voor grafrechten moet betalen. je koopt een stukje grond voor je kist.
koop liever met de liefde voor christus en voor de nabestaanden
blijdschap in de hemel .ze hoeven mij niet op te zoeken als ik dood ben
het leven gaat door
gr geertje

Jezus werd ook opgezocht door mensen die hem lief hadden. Een graf kopen voor iemand is toch wel het laatste wat je voor die persoon kan doen. Ik weet bij het graf zelf vindt je nx terug. Liefde van Christus is niet te koop! die krijg je gratis.

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2003 13:15

vaak noemen we de begrafenis: de laatste eer bewijzen aan de persoon. En dan blaten we een eind weg over hoe goed de persoon wel niet was. En tegenwoordig in onze feedback-cultuur willen we ook nog wel eens wat negatieve puntjes opnoemen. De laatste eer. Daar ben je dus flink te laat mee op het moment van de begrafenis. Vertel de fijne dingen en negatieve dingen a.u.b als de persoon nog leeft, nu heeft hij er niets meer aan. Vanuit dehemel zal hij de vertoning wat lachend volgen waarschijnlijk of juist met ontzetting.

Liever noem ik het de eerste eer bewijzen!!!!Het lichaam licht nog in d ekis en wordt begraven! En laten we de geest van de persoon eerbewijzen! feest mag hij vieren, ingegaan in de bruiloftzaal van de bruidegom!
Prijs de HEer op elke begravenis!

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 13 apr 2003 16:01

Toriso schreef:Begrijp ik het dus goed dat geertje haar lichaam wil laten verbranden? Met uitstrooing dan, anders moet de pot ook nog ergens staan (wat de nabestaanden natuurlijk ook geld zou gaan kosten). Urnenmuren zijn niet goedkoop hoor. In Zweden doen ze efficient. Daar is de stadsverwarming ook aangesloten op het crematorium.

precies; uitstrooing op moeder aarde
gr geertje

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2003 06:40

joris schreef:vaak noemen we de begrafenis: de laatste eer bewijzen aan de persoon. En dan blaten we een eind weg over hoe goed de persoon wel niet was. En tegenwoordig in onze feedback-cultuur willen we ook nog wel eens wat negatieve puntjes opnoemen. De laatste eer. Daar ben je dus flink te laat mee op het moment van de begrafenis. Vertel de fijne dingen en negatieve dingen a.u.b als de persoon nog leeft, nu heeft hij er niets meer aan. Vanuit dehemel zal hij de vertoning wat lachend volgen waarschijnlijk of juist met ontzetting.

Liever noem ik het de eerste eer bewijzen!!!!Het lichaam licht nog in d ekis en wordt begraven! En laten we de geest van de persoon eerbewijzen! feest mag hij vieren, ingegaan in de bruiloftzaal van de bruidegom!
Prijs de HEer op elke begravenis!

Tuurlijk prijs den heer op elke begravenis!

Maar dat heb je mij ook niet horen zeggen. Maar als er iemand van wie je houd sterft is het toch heel moelijk om hier afscheid van te nemen.
In de bijbel werd toch ook altijd eerbiedig omgegaan met doden. En vooral met iemand waarvan je hebt gehouden. en het is helemaal niet verkeert om over de persoon te praten. Dit lucht juist op.
Vertel de fijne dingen en negatieve dingen a.u.b als de persoon nog leeft,
Tuurlijk moet je altijd eerlijk zijn tegenover iedereen.

Er over praten hoe hij was, en er een voorbeeld aan nemen.
Er over praten waar hij nu is, en dan te bedenken waar jij zal zijn.
Weten waar hij nu is, en voelen dat hij daar goed zit.

Er word in de bijbel nooit feest gevierd op een gegravenis. Je moet altijd afscheid nemen van een persoon die je lief had. Dit is altijd moeilijk.
En het laatse wat je voor de persoon kan doen waar je zo veel van hebt gehouden is toch wel hem terug leggen in de aarde waar hij geboren is.

Tuurlijk kan je blij zijn dat hij nu in de hemel is. Maar dat neemt niet weg dat hij/zij ook van de aarde is en daarbij er ook verdriet is. Je gaat toch niet feest vieren als je eigenlijk verdriet hebt.[/quote]

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2003 09:01

Er staat in de Bijbel wel degelijk dat lijkverbranding voor God een gruwel is. Kan alleen niet zo gauw de tekst vinden. Verder kun je in de Bijbel lezen dat als je met vuur verbrand werd dat altijd was als straf op iets.
Er staan in de concordantie daar vele verwijzingen naar.
Er wordt wel gesproken over begraven.

Dat je je familie niet op wilt zadelen met het betalen van een graf is gewoon onzin. Want zo duur is dat niet.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 14 apr 2003 09:27

als je begraven wordt; dan worden de resten na+10 jaar weer opgegraven; en wat doen ze daar dan mee?alles wordt op een hoop gegooit en ja; dan wordt je alsnog verbrand
gr geertje

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 09:30

een familie graf wordt niet open gemaakt en alles weggehaald!!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2003 09:31

Nou bij ons wordt je dan niet verbrand maar gedroogt en weer herbegraven. Er blijft ook niets anders van je over of je nu verbrand wordt of begraven, maar het gaat er toch om wat God goed vind?
En als ik de Bijbel lees dan maak ik daar aanuit op dat lijkverbranding voor God een gruwel is.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2003 09:33

Het is trouwens per plaats verschillend wanneer de graven geruimd worden. Bij mijn vader was dat na 25 jaar. En toen konden wij zelf aangeven wat wij met het overblijfsel van hem wilden. Herbegraven kon gewoon.
Bij mijn schoonvader was dat al na 12 en half jaar.

Terug naar “Archief”