Connie schreef:als je gecremeert word je ziel dan wel behouden
ik dacht alleen als je begraven word dan word je ziel wel behouden voor de opstanding
Dit is weer echte lariekoek. Waar in de bijbel wordt geschreven dat je behoudenis afhankelijk is van rituelen. Dit is weer echt bijgeloof wat zich gemengd heeft met het geloof in Yeshua.
Het enige hoe je behouden bent is via Yeshua.
In de bijbel worden de doden uit gewoonte begraven. Nergens wordt expliciet genoemd dat je alleen mag begraven en niet worden verbrandt. Dit is weer echt zo'n geval van dingen erbij fantaseren, die er niet geschreven staan. Het is dus aan ieder mens apart, wil Hij begraven worden, laat hij dan zijn eigen kuil graven. Wie zich wil laten cremeren legt alvast het hout klaar voor de brandstapel. Dit laatste bij voorkeur in de wintermaanden, dan kan er tenminste een huis van worden verwarmd.
Persoonlijk ga ik voor begraven. Het liefst gewoon een kuil in een hoek van het kerkhof. Een grafsteen is niet noodzakelijk, want ik sta terZijner tijd weder op en dan is dat niet meer nodig want dan leef ik.
Joris schreef:Maar mijn lichaam zal gezaaid worden zoals je zaad zaait, en daar nieuw leven uit komt. En de overvolle begraafplaatsen valt ook wel mee. Want na verloop van tijd worden de graven geruimd. En is er weer plaats voor nieuwe doden.
En wat gebeurd er met het afval van deze ruimingen? Die worden in een put gemikt en ongebluste kalk wordt erover heen gegooid. Tijdens deze reactie komen ook verschillende stoffen vrij of men verbrand de resten in de plaatselijke verbrandingsoven. Dus hoe je het went of keert het maakt niets uit. Het enige dat blijft is gebakken lucht.
Joris schreef:Christenen zijn er altijd tegen geweest omdat men het lichaam zo intact mogelijk wilde laten voor de opstanding uit de doden. Daarom verbood karel de grote in 785 alle Germaanse volken hun doden te begraven.
Ook als je lichaam begraven wordt is er na 300 jaar niet zo veel meer van over. Plaats en soort grond kunnen dit proces versnellen of vertragen. Soms vindt men uit een graf slecht wat botsplinters. De rest is opgelost in de omgeving.
Dit is weer echt een onzinnige discussie wat alleen een hoop ijdelheid in zich herbergt.