[TV] 23-3-, Ned 3., 20:50 ''De duivel is slim''

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 apr 2005 13:24

Raido schreef:Het zijn wel de zwaardere kerken in Urk... en 'zo zwaar als de Ger.Gem vind ik een grappige opmerking' hoe heet die dominee ook al weer? Egas toch? is ook een zware/zwarte jongen..

ik heb hem een paar keer gehoord en vind hem in zijn preken absoluut niet zwaar. En ook van mensen uit die gemeente hoor ik stemmen dat die hem ook niet echt zwaar vinde. zijn collega, die is pas zwaar.

en tjah.. de zwaardere kerken.. ik denk daar anders over blijkbaar:
ik vind de gergem, oud gergem, ger.gem in ned, vrij oud ger gem (heb ik ze nu allemaal?) toch wel heel wat zwaarder.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:37

Och... ik vind de Ger.Gem niet echt 'zwaar' maar wel eerlijk, maar wat is zwaar :) Ik ben Ger.Gemmer, maar ben ik zwaar? Nee ganschelijk niet :) Dominee Egas heeft toch wel wat andere denkbeelden over bijvoorbeeld Homoseksualiteit als mij :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 13:37

de vrije gereformeerde gemeente( in nederland) is de zwaarst hier.Geloof ook t kleinste groepje,die mesnen lopen elke dag in t zwart en helemaal afgezonderd van de buitenwereld.Zelfs een orgel vinden ze goddeloos.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:39

Tja dat vond Calvijn ook, en daar zijn we allemaal ene soort van afstammelingen van, wat is zwaar.. Als je in het zwart loopt? Ik loop ook vaak in het zwart, maar het moet niet..

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 13:40

Er is niks mis met die mensen,iedereen gelooft op zn eigen manier. En tsja met in t zwart bedoel ik dan rouwkleding he?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:44

Iedereen uit zijn geloof op zijn eigen manier, of ze nou in rouwkleding lopen of niet, opzich is het natuurlijk logisch dat je in rouwkleren loopt als je onder de zonden leeft ;-)

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 13:47

helemaal mee eens Raido

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 apr 2005 10:07

Raido schreef:Iedereen uit zijn geloof op zijn eigen manier, of ze nou in rouwkleding lopen of niet, opzich is het natuurlijk logisch dat je in rouwkleren loopt als je onder de zonden leeft

Hier ben ik het absoluut mee oneens. Sinds het werk van Jezus hoeft dat niet meer, immers onze zonden zijn vergeven.

Daarnaast blijft het natuurlijk frappant dat in een dergelijk dorp er veel verslaafde jongeren zijn, en dat ze waanideeën hebben over homosexualiteit.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 apr 2005 10:58

Raido schreef: Dominee Egas heeft toch wel wat andere denkbeelden over bijvoorbeeld Homoseksualiteit als mij :)

ik weet niet hoe jij daar over denkt, maar waarschijnlijk zal ds. Egas er net zo overdenken als andere predikanten.

Daarnaast blijft het natuurlijk frappant dat in een dergelijk dorp er veel verslaafde jongeren zijn, en dat ze waanideeën hebben over homosexualiteit

blijf het lekker frappant vinden.
ik zeg nog 1x: Urk is NIET anders dan andere dorpen. Alleen dat er veel kerken zijn en ruim 90% kerkelijk is, doet nog niet af van het feit dat de jongeren kwetsbaar zijn in deze maatschappij. Urk is geen geisoleerd dorp waar men verstoken blijft van drugs, alcohol, enz. Ook hier heeft de duivel zijn werkveld. En hij zal blijven proberen om de jongerenom te kopen.

Misschien zou het beter zijn dat je je niet staat blind te staren om het stempel dat wij hebben gekregen door mensen van buitenaf. Want de stempel christelijk dorp, is een stempel die makkelijk is. En blijft ook niet staren op de percentages jongeren die verslaafd zijn. Kijk nu eens naar de problemen die er achter zitten.

owjah... en welke waanideeen bedoel je??? ik heb nog nooit hier op Urk waanideeen gemerkt
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2005 11:21

Sabra schreef:
Raido schreef:Iedereen uit zijn geloof op zijn eigen manier, of ze nou in rouwkleding lopen of niet, opzich is het natuurlijk logisch dat je in rouwkleren loopt als je onder de zonden leeft

Hier ben ik het absoluut mee oneens. Sinds het werk van Jezus hoeft dat niet meer, immers onze zonden zijn vergeven.

Daarnaast blijft het natuurlijk frappant dat in een dergelijk dorp er veel verslaafde jongeren zijn, en dat ze waanideeën hebben over homosexualiteit.

Absoluut. En erger nog: ze beweren dat degene die niet tot hun club behoren, rechtstreeks naar de hel gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 apr 2005 14:23

dat vind ik dan verschrikkelijk dat ze dat dan zeggen! :cry: Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat ds Egas dat gezegd heeft

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2005 15:05

Ik heb tot op heden nog nooit van de goede Ds. Egas gehoord en ik zal ook niet beweren dat hij dat heeft gezegd. Ik doelde meer op een algemeen verschijnsel: er zijn groeperingen die al dan niet openlijk vinden dat alle anderen helwaardig zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 apr 2005 23:18

mw schreef:
owjah... en welke waanideeen bedoel je??? ik heb nog nooit hier op Urk waanideeen gemerkt

Ik vind het idee dat homofilie niet aangeboren zou kunnen zijn, toch een behoorlijk waanidee.

Daarnaast is blijft het natuurlijk erg opvallend dat een dorp waarin de overgrote meerderheid van de bevolking zegt christelijk te zijn, er zoveel jongeren verslaafd zijn aan drugs, met name cocaïne. Dat dit ergens anders wellicht ook het geval is, doet niet terzake.

En dat Urk geen eiland meer zou zijn, als ik weleens in Urk kom, dan vind ik dat erg veel mensen verdacht veel op elkaar lijken.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 apr 2005 10:42

Sabra schreef:
En dat Urk geen eiland meer zou zijn, als ik weleens in Urk kom, dan vind ik dat erg veel mensen verdacht veel op elkaar lijken.

hoe bedoel je dit?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 apr 2005 10:44

Optimatus schreef:Ik heb tot op heden nog nooit van de goede Ds. Egas gehoord en ik zal ook niet beweren dat hij dat heeft gezegd. Ik doelde meer op een algemeen verschijnsel: er zijn groeperingen die al dan niet openlijk vinden dat alle anderen helwaardig zijn.

gelukkig hoor ik wel positieve dingen over hem :wink:
Maar ik geef toe... en ik vind het vreselijk dat mensen zoiets zeggen.. maar er zijn wel dominees die dat zeggen.. maar dat is niet alleen op Urk zo

Terug naar “Archief”