DVD afkeuren?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 07:42

En wat te denken van de levendige handel in cassettebandjes van preken vanuit de ger. gezindt. Religie als handelswaar. Ik heb er niets op tegen hoor, maar als ik me niet vergis, zijn cassettebandjes toch ook informatiedragers in de zelfde orde als cd's en dvd's. En preken op cd's zijn er toch ook al?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 07:51

Bruinder schreef:Naast het argument van toneel
,

Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog geen argument gezien....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 07:56

Klaas schreef:
Bruinder schreef:Naast het argument van toneel
,

Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog geen argument gezien....

Klaas

Ik ook niet. Volgens mij bedoelt hij dat het toneel zelf het argument is. Hij vindt toneel op zich verwerpelijk en gebruikt het daarom als argument. Echter, het argument waarom het verwerpelijk is, heb ik nog niet gezien. Evenmin vind ik dat mijn voorbeeld van de kinderen die spelen op de markt weerlegd is.

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 28 apr 2005 08:32

Wat tegen is op toneel en dus op speelfilms, is en blijft het argument van dat je je voordoet als een ander. Wat dus liegen is.
Ik weet dat het zwart-wit is, maar waar moeten we anders de grens gaan trekken?

God vraagt volkomen gehoorzaamheid en kan geen gemeenschap met de minste zonde hebben..

Wat betreft Mathh. Waar wordt dan gezegd dat dat toneel is. Dans of muziek is toch geen toneel?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 08:45

Wat tegen is op toneel en dus op speelfilms, is en blijft het argument van dat je je voordoet als een ander. Wat dus liegen is.

O dat. Geloof je dat echt? Ik zei daarover al eerder:

Het verschil is dat het bij liegen om de werkelijkheid gaat en bij toneel om spel, fantasie EN dat dat onderscheid voor een ieder duidelijk is.

Ik wil dat best nog wat verder toelichten. Als ik met mijn kinderen stoei dan doe ik vaak alsof ik een krokodil ben en dat ik ze op ga eten. Vinden ze prachtig. Op dat moment speel ik een rol, maar het lijkt me van de absurde om dat te bestempelen als liegen. Er ligt een grens tussen werkelijkheid en spel. Er is een onuitgesproken afspraak dat op het moment dat we spelen we niet werkelijk datgene zijn wat we uitbeelden. Mijn kinderen snappen dat al heel goed. Het bestaan van die grens wordt goed duidelijk als je hem opzoekt. Als ik b.v. speel dat ik ze zat ben en dat ik een andere pappa voor ze ga zoeken dan wordt het spannend. Afhankelijk van hoe overtuigend je het brengt is het net wel of net niet leuk. Werkelijkheid en spel benaderen elkaar (in hun ogen) op dat moment net iets te veel. De grens vervaagt.

Als we het over toneel en film hebben lijkt me echter dat de zaken helder liggen: het gaat om spel en niet om werkelijkheid. Als mijn kinderen van 2 en 4 die grens al weten te bepalen, dan mogen we van volwassenen toch wel verwachten dat ze dat onderscheid kunnen maken, nietwaar?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 09:04

Bruinder schreef:Wat tegen is op toneel en dus op speelfilms, is en blijft het argument van dat je je voordoet als een ander. Wat dus liegen is.
Ik weet dat het zwart-wit is, maar waar moeten we anders de grens gaan trekken?

God vraagt volkomen gehoorzaamheid en kan geen gemeenschap met de minste zonde hebben..

Wat betreft Mathh. Waar wordt dan gezegd dat dat toneel is. Dans of muziek is toch geen toneel?
O nee, ook niet als dat een interactie vereist, zoals wenen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 09:05

Klaas schreef:
Ik wil dat best nog wat verder toelichten. Als ik met mijn kinderen stoei dan doe ik vaak alsof ik een krokodil ben en dat ik ze op ga eten. Vinden ze prachtig. Op dat moment speel ik een rol, maar het lijkt me van de absurde om dat te bestempelen als liegen.

Nee nee Klaas, het is gewoon liegen. Als je dat zegt, moet je ze ook echt opeten. Dan mag het wel. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 28 apr 2005 09:25

8) 8)
Ik snap jullie heus wel hoor!

Het gaat mij alleen om: Waar ligt de grens?
Mag ik naar een toneelvoorstelling of is dat dan fout?!
En als dat mag: Welke onderwerpen wel en niet?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 09:48

Misschien moet je eens in het kunst & cultuur forum kijken. Daar hebben we heel wat onderwerpen als b.v. sex in films behandeld. Wellicht is dat zinvoller dan helemaal opnieuw beginnen....

Klaas

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 28 apr 2005 10:02

Klaas schreef:Misschien moet je eens in het kunst & cultuur forum kijken. Daar hebben we heel wat onderwerpen als b.v. sex in films behandeld. Wellicht is dat zinvoller dan helemaal opnieuw beginnen....

Klaas

Ik vraag me alleen af hoever we met Media als DVD kunnen gaan. Het medium is natuurlijk niet verkeerd.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 28 apr 2005 10:20

ik erger me vaak meer aan de ondertiteling!
Vaak worden uitdrukkingen vertaald naar vloeken. Als je goed naar de gesproken tekst luisterd, zeggen ze 9 van de 10 keer helemaal geen vloek, terwijl die er dan wel in de ondertiteling komt te staan.
Waarom moet dat nou zo?
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 10:32

Bruinder schreef:
Klaas schreef:Misschien moet je eens in het kunst & cultuur forum kijken. Daar hebben we heel wat onderwerpen als b.v. sex in films behandeld. Wellicht is dat zinvoller dan helemaal opnieuw beginnen....

Klaas

Ik vraag me alleen af hoever we met Media als DVD kunnen gaan. Het medium is natuurlijk niet verkeerd.

Je kunt er mee frisbyen maar ook als werpschijf gebruiken. Levensgevaarlijk.

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 28 apr 2005 11:12

jas schreef:
Bruinder schreef:

Klaas

Je kunt er een preek opzetten, maar ook de meest groffe dingen mee doen?

Kunnen wij zelf de keus maken wat goed en fout is?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2005 11:13

jas schreef:
Bruinder schreef:

Klaas

Je kunt er ook blikjes mee openen... Heel praktisch.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 apr 2005 11:34

jas schreef:maar als ik me niet vergis, zijn cassettebandjes toch ook informatiedragers in de zelfde orde als cd's en dvd's. En preken op cd's zijn er toch ook al?

Dat laatste weet ik niet, maar cassettebandjes werken volgens een heel ander principe dan CD's en DVD's. De laatste twee werken met digitale gegevens, terwijl de cassetteband gewoon een analoog signaal opslaat. Dat is een kardinaal verschil, want wanneer diepzinnige gedachten worden gereduceerd tot nullen en enen, moet er per definitie wel verlies van nuance optreden. Digitale gedachten zijn trouwens ook volgens het taalgebruik ongenuanceerde gedachten.
Deze vervlakking dienen we daarom af te wijzen en een halt toe te roepen. Ik pleit voor een boycot!
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 28 apr 2005 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”