jas schreef:Dat is dan maar zo. Ik hou tot mijn dood vast aan de SV, en dan liefst ook nog niet die van nu, maar die van 300 jaar geleden.
Zoals ik al eerder gezegd heb: je mag van mij best je hobbies hebben.
Wees dan echter wel zo nuchter om naar buiten toe te beseffen dat dat
jouw hobbies zijn, en dat dat dus onmogelijk objectieve geldigheid kan hebben, hoe graag jij dat ook zou willen. Dan is de communicatie ook een stuk minder moeizaam.
jas schreef:Ik lees wel de NBV en ik merk dat de Geest Gods daarin ontbreekt.
Dat lijkt me stug dat je dat merkt. Hier drijf je op je gevoel. Alsof de werking van Gods Geest zo even te tasten valt, en alsof dat door iedereen wel op dezelfde manier ervaren zou worden.
Het heeft er meer mee te maken dat je de vertrouwde bewoordingen niet meer herkent, en dat dat dus minder resoneert in je binnenste. Dàt voel je.
Zo heb je de oosters-orthodoxen die de Geest Gods ervaren in de ikonendienst en de heilige liturgie, om het in jouw bewoordingen te zeggen. ("Ja, ik ben wel eens in een protestantse dienst geweest, maar ik merk dat daarin de Geest Gods ontbreekt.")
Ik vind dit zo ongeveer een vorm van afgoderij, zoals jij praat.
jas schreef:Dan kan het nog zo goed qua taalkundige en vertaalkundige prinicipes vertaald zijn. Het komt bij mij niet binnen.
Jij je voorkeuren, maar dit soort irrationele drijfveren vertroebelen een discussie waarin de NBV aan de orde komt natuurlijk wel enorm als je daarin serieus mee denkt te doen.