Automutilatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tamie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tamie » 20 apr 2005 18:48

Hallo allemaal,

ik val met de neus in de boter!!!!
ik moet een werkstuk maken en een workshop over automutatie bij verstandelijke gehandicapten, en dan moet ik een benaderingswijze in het werkstuk verwerken. wie kan me helpen.

dit is een moeilijk onderwerp, maar eens goed om aan andere mensen te denken. niet iedereen is gelukkig!!!!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 20 apr 2005 20:14

Tamie schreef:Hallo allemaal,

ik moet een werkstuk maken en een workshop over automutatie bij verstandelijke gehandicapten, en dan moet ik een benaderingswijze in het werkstuk verwerken. wie kan me helpen.

dit is een moeilijk onderwerp, maar eens goed om aan andere mensen te denken. niet iedereen is gelukkig!!!!

Misschien de volgende sites:
http://www.eo.nl/portals/themes/article ... me=5752447

http://www.eo.nl/portals/programs/artic ... am=3623029 (hier kun je ook een aflevering nog bekijken over automutilatie van de EO!)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2005 20:46

kwil je wel vertellen hoe ik ermee omgaa
maar dan wel via pb
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 apr 2005 07:43

Vorig jaar hebben ze dat bij mij op school ook gedaan!! Er is een site (en een patienten vereniging) over automutilatie!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 apr 2005 08:40

Leilah schreef:Ik heb wel mn hoofd keihard tegen de muur gebonkt enzo, of een sjaal heel strak om mn nek gebonden... vreemd dat het zo mis kan lopen in een mensenhoofd.

Ik ook wel eens,vroeger, maar volgens mij veel vrouwen.
Das volgens Freud hysterie, en een gebrek aan sexuele bevrediging.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 apr 2005 02:02

MM, Freud was zelf de meest sexueel-gefrustreerde persoon, anders kan je dergelijke theoriën niet verzinnen. Leuk om te citeren etc., maar hecht er niet te veel waarde aan, wetenschappelijk gezien is Freud zeer achterhaald, heb ik me laten vertellen (tijdens colleges :wink: ).

frekje schreef:Het is idd wel heel goed mogelijk dat mensen die automutilatie doen, ook zelfmoord willen plegen. Het hoeft echter niet altijd zo te zijn. Als het wel het geval is, spreek je vaak van de psychische term 'borderline' (persoonlijkheidsstoornis).

Volgens mij is dit een beetje een klok/klepel-verhaal, of heb ik het mis? In mijn versie van de DSM-IV staan andere criteria voor Borderline :roll: :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 apr 2005 09:35

Precies....alof elke 'bordeliner'en automutileert en dood wil.....
Net alsof elke diabetespatient insuline spuit op eigenen iniatief en zwarte tenen krijgt........

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2005 11:59

Gershwin schreef:MM, Freud was zelf de meest sexueel-gefrustreerde persoon, anders kan je dergelijke theoriën niet verzinnen. Leuk om te citeren etc., maar hecht er niet te veel waarde aan, wetenschappelijk gezien is Freud zeer achterhaald, heb ik me laten vertellen (tijdens colleges :wink: ).

Hmm, gezien de tijdspanne die er tussn nu en jouw laatste gevolgde college ligt zou het zeer wel kunnen dat die mening inmiddels ook alweer achterhaald is. 8)

Wat iig wel vast staat is dat de notie van het bestaan van een onderbewustzijn-achtig iets wel een hoop heeft opgeleverd voor de wetenschap.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 24 apr 2005 14:35

Mariamagdalena schreef:
Leilah schreef:Ik heb wel mn hoofd keihard tegen de muur gebonkt enzo, of een sjaal heel strak om mn nek gebonden... vreemd dat het zo mis kan lopen in een mensenhoofd.

Ik ook wel eens,vroeger, maar volgens mij veel vrouwen.
Das volgens Freud hysterie, en een gebrek aan sexuele bevrediging.

Freud kan de boom in met zn gebrek aan sexuele bevrediging, ik geloof echt niet dat het daar aan ligt dat mensen zoiets zullen doen hoor. Misschien bij sommigen maar ik hield me daar echt niet mee bezig, waarom zou ik mezelf van kant willen maken omdat ik zogenaamd zo'n gebrek had :lol:
Hij zal zelf een gigantisch gefrustreerd persoon geweest zijn en daarom zo'n theorie de wereld in hebben geholpen...ofzo. (Laat reacties van DeeKaa maar even achterwege ;))
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

André

Berichtdoor André » 24 apr 2005 16:51

Leilah schreef:(Laat reacties van DeeKaa maar even achterwege ;))
Jammer, hij heeft wel gevoel voor humor. 8)

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 24 apr 2005 18:33

André schreef:
Leilah schreef:(Laat reacties van DeeKaa maar even achterwege ;))
Jammer, hij heeft wel gevoel voor humor. 8)

Ja dat zeker, maar het is niet echt voor herhaling vatbaar wat hij zei ;)*grinnik*
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Koffie

Berichtdoor Koffie » 24 mei 2005 21:04

Ik ben lange tijd weggeweest van refoweb maar heb vanaf vorige week weer internet. Toen ik hier voor het eerst kwam zag ik dat er geen topic was over automutilatie, ik wilde eigenlijk er zelf een beginnen maar dan moest ik gelijk mijn verhaaltje doen.
Dus ik ben blij dat er nu een is.

Ik heb jarenlang geautomutileerd. Ik ben op jonge leeftijd begonnen door mijn hooft tegen de muur te slaan.
Op mijn 16de zijn alle stoppen doorgeslagen. Ik zat er helemaal doorheen en moest opgenomen worden. Vanaf dat moment ben ik echt begonnen met automutileren. Ik had zo een hekel aan mijn lichaam, dat ik er als ik ver heen was er op kickte dat ik me zelf open sneed. Jarenlang heb ik mijn in hele lichaam gesneden, alleen mijn gezicht is gelukkig altijd vrij gebleven.
Het is een verslaving voor me geweest, het was sterker dan roken en de drugs. Ik heb dagen gehad dat ik me 20 keer op een dag sneed of kraste.
Ik heb dan ook lange tijd opgenomen gezeten in psychiatrische instellingen bij elkaar 4,5 jaar.

Waarom ik het deed? Niet om aandacht in ieder geval, mensen wisten het vaak niet, ze zagen het als mijn mouw om hoog schoot. Ik heb ook al die tijd nooit korte mouwen of korte rok/broek aangehad. Zoals ik net al zei had ik een afschuwelijke hekel aan mijn lichaam. het was toch al figuurlijk beschadigt en daarnaast ben ik mijn hele schoolleven gepest en dat verhoogt ook absoluut je eigen waarde niet. Daarnaast wilde ik vaak ook mijn gevoelens uiten, mijn angsten, mijn boosheid, mijn verdriet alles zorgde voor een nieuwe wond.
In de tijd van opnames ben ik langzamerhand mijn lijf gaan accepteren en zag ik in wat ik mezelf en God aandeed door mijn lichaam te verminken.
De laatste opname in een psychotherapeutisch centrum heeft de doorslag gegeven. Ik ben toen gestopt met automitileren omdat ik anders consequenties kreeg. Deze stok achter de deur heeft echt geholpen.

Waar hadden jullie 'behoefte' aan toen jullie jezelf gingen verwonden? Of wat konden anderen doen om jullie te stoppen???

Waar had ik behoefte aan? Ik denk het meest aan praten, ik wilde al die gevoelens kunnen delen, misschien had er voorkomen kunnen worden als er op dat moment iemand was om mee te praten.
Wat anderen kunnen doen om mij te stoppen? Als hulpverlener is dit niet mogelijk om te zeggen.. maar wat bij mij hielp is dat ze zeiden als je het nog een keer doet doe ik het ook. Dan dacht ik wel 10 keer na voordat ik het deed. Als hulpverlener moet je denk ik consequenties opleggen.. het bestraffen. Ik heb het vaak meegemaakt dat ze je alleen verbinden en vragen of je wilt praten. Voor mij hielp dat niet en ik denk dat je op die manier de mensen die zo om aandacht vragen verkeerd behandelt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2005 08:43

Praten is 1 denk ik inderdaad, Begrip krijgen is 2 en geaccepteerd worden is 3..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 25 mei 2005 12:13

Raido schreef:Praten is 1 denk ik inderdaad, Begrip krijgen is 2 en geaccepteerd worden is 3..
Ik heb er niet zo heel veel kijk op hoor maar is 4 niet jezelf accepteren?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 mei 2005 11:41

Jezelf accepteren is ook erg belangrijk erin, heel noodzakelijk zelfs. Want als je van jezelf houd, wil je voor jezelf zorgen. Dan lijkt mij ook dat je liever niet (meer) je lichaam beschadigt.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Terug naar “Archief”