jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Van de puriteinen is bekend dat ze 1 x per maand seks hadden, met tegenzin. Ze ervoeren het als een walgelijke, puur vleselijke daad maar zagen het wel als een Bijbelse opdracht.
Daar kan ik me wel aardig in vinden.
Hm, ik heb de indruk dat hun geestelijkheid dan meer uit de heidensche oudheid komt dan uit de bijbel en het ware geloof..
Bovendien is het onbijbels om te trouwen als je daar niet echt behoefte toe heb (en dus niet het dillemma trouwen-branden hebt).
Regelrechte kolder. De Schotse puriteinen waren een bron van geestelijke voeding, ook voor Nederland, tot op de dag van vandaag. Die hadden helemaal niets met heidensche oudheid maar alles met God. Je zou er beter aan doen er eens iets van te lezen i.p.v. zulke onzin te schrijven.
Ze hadden niet alles met God, want ze verwierpen Gods bedoeling met hun seksualiteit. En het verachten van het vleselijke is iets dat voortkomt uit de heidense filosofieen ten tijde van Plato.
Klaas schreef:Uiteraard deden ze dat met tegenzin. Wie beperkt zich nou voor z'n lol tot 1x in de maand...
Ha, ik wilde het net zeggen.. hoogsluitende kanten kraagjes, maak me gek!