Scheiden om overspel en weer kerkelijk overtrouwen in de GG

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sybora
Verkenner
Verkenner

Scheiden om overspel en weer kerkelijk overtrouwen in de GG

Berichtdoor Sybora » 19 apr 2005 13:22

Een vriend van mij wil na bijna drie jaar verkering gaan trouwen met zijn vriendin. Hartstikke leuk natuurlijk, maar er is een probleem.

Zijn vriendin, laat ik haar hier maar Jolanda noemen, is gescheiden omdat haar man een paar keer vreemd is gegaan. Hij heeft alles eerlijk bekend en had spijt, maar dit nam niet weg dat Jolanda wilde scheiden omdat ze zich ontzettend vernederd en gekwetst voelde (het ging namelijk om een goede vriendin van haar).

Omdat hij vreemd is gegaan, mocht Jolanda Bijbels gezien scheiden. Ze heeft destijds een gesprek gehad met haar kerkenraad (Ger.Gem.) en zij bevestigden dit.

Na een slepende scheidingsprocedure is Jolanda nu dolgelukkig met haar vriend en vindt het a.s. huwelijk een geschenk uit de hemel. Ze willen daarom graag kerkelijk overtrouwen en wel in de Gereformeerde Gemeente, de kerk van de a.s. bruidegom. En zie hier het probleem: de kerkenraad van die betreffende kerk geeft geen toestemming om in de kerk te trouwen. Je raad het al: vanwege de scheiding van Jolanda destijds. Het a.s. bruidspaar heeft inmiddels al een andere kerk besproken, maar zit toch met dit voorval in de maag.

Mijn vraag is: hoe denken jullie hierover? Zijn hier mensen die een soortgelijk iets hebben meegemaakt en hoe is dit opgelost?
TODAY TOMORROW TOYOTA

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 apr 2005 15:54

Onchristelijk, onbijbels en gewoon WALGELIJK..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 16:09

Debiel. :)

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 16:52

Raido schreef:Onchristelijk, onbijbels en gewoon WALGELIJK..

Wat? Het overspel, de scheiding, het weer opnieuw willen trouwen, de kerkenraad?
En dan: hoezo?

gurl
Mineur
Mineur

Re: Scheiden om overspel en weer kerkelijk overtrouwen in de

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 17:51

Sybora schreef:Een vriend van mij wil na bijna drie jaar verkering gaan trouwen met zijn vriendin. Hartstikke leuk natuurlijk, maar er is een probleem.

Zijn vriendin, laat ik haar hier maar Jolanda noemen, is gescheiden omdat haar man een paar keer vreemd is gegaan. Hij heeft alles eerlijk bekend en had spijt, maar dit nam niet weg dat Jolanda wilde scheiden omdat ze zich ontzettend vernederd en gekwetst voelde (het ging namelijk om een goede vriendin van haar).

Omdat hij vreemd is gegaan, mocht Jolanda Bijbels gezien scheiden. Ze heeft destijds een gesprek gehad met haar kerkenraad (Ger.Gem.) en zij bevestigden dit.

Na een slepende scheidingsprocedure is Jolanda nu dolgelukkig met haar vriend en vindt het a.s. huwelijk een geschenk uit de hemel. Ze willen daarom graag kerkelijk overtrouwen en wel in de Gereformeerde Gemeente, de kerk van de a.s. bruidegom. En zie hier het probleem: de kerkenraad van die betreffende kerk geeft geen toestemming om in de kerk te trouwen. Je raad het al: vanwege de scheiding van Jolanda destijds. Het a.s. bruidspaar heeft inmiddels al een andere kerk besproken, maar zit toch met dit voorval in de maag.

Mijn vraag is: hoe denken jullie hierover? Zijn hier mensen die een soortgelijk iets hebben meegemaakt en hoe is dit opgelost?

Waarom zou ze niet opnieuw mogen trouwen...een of andere eikel heeft haar iets verschrikkelijks aangedaan zij is gescheiden, wat ook nog mocht van de kerk ook, en dan wordt ze eindelijk weer gelukkig en dan mag ze niet trouwen...wat is dat nou weer voor iets achtelijks? Ik zou linea recta naar een andere kerk gaan.
stomp niet af, blijf slijpen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 apr 2005 18:52

Mag ik -al is het alleen om even stof tot nadenken te geven- onderstaande tekst uit 1 Korinte 7:11 citeren.

En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene

Zou de kerkenraad misschien deze tekst in gedachten hebben gehad, toen men een beslissing nam?

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 19 apr 2005 19:06

Hoewel ik met gemengde gevoelens kijk naar het geval van het niet mogen trouwen. Vind ik de reacties hierop van Raido, Aragorn en Girl verre van geestelijk. Zachtmoedigheid is ver in te zoeken. Ik vraag me dan ook af, "is jullie ractie bijbels"?
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 apr 2005 19:17

Maja de Bij schreef:Mag ik -al is het alleen om even stof tot nadenken te geven- onderstaande tekst uit 1 Korinte 7:11 citeren.

En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene

Zou de kerkenraad misschien deze tekst in gedachten hebben gehad, toen men een beslissing nam?

Soms is de weg naar verzoening met de man niet meer open. Verder denk ik dat je gelijk hebt met het aanhalen van deze tekst, maar ik zal alleen tegen een heel goede bekende dit durven citeren in zo'n situatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

- Wouter -

Berichtdoor - Wouter - » 19 apr 2005 19:26

Het is toch vaag dat de ene GerGem bevestigt dat 'Jolanda' Bijbels gezien mocht scheiden, en dat dan ze in een andere GerGem niet mag overtrouwen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 19:29

Phranz schreef:Hoewel ik met gemengde gevoelens kijk naar het geval van het niet mogen trouwen. Vind ik de reacties hierop van Raido, Aragorn en Girl verre van geestelijk. Zachtmoedigheid is ver in te zoeken. Ik vraag me dan ook af, "is jullie ractie bijbels"?

Tja misschien niet maarre is wel wat ik voel en denk...

Het is trouwens gurl met een u...
stomp niet af, blijf slijpen

Sybora
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sybora » 19 apr 2005 19:46

- Wouter - schreef:Het is toch vaag dat de ene GerGem bevestigt dat 'Jolanda' Bijbels gezien mocht scheiden, en dat dan ze in een andere GerGem niet mag overtrouwen.

Ja dat hebben ze ook tegen de kerkenraad van de kerk waar ze dus NIET mogen trouwen gezegd... en die haalden de schouders op en zeiden dat er ook binnen de kerk nu eenmaal verschillend wordt gedacht.
(Echt weer zo'n opmerking waar je iets aan hebt :? )
TODAY TOMORROW TOYOTA

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 23:47

Phranz schreef:Hoewel ik met gemengde gevoelens kijk naar het geval van het niet mogen trouwen. Vind ik de reacties hierop van Raido, Aragorn en Girl verre van geestelijk. Zachtmoedigheid is ver in te zoeken. Ik vraag me dan ook af, "is jullie ractie bijbels"?

Ach ja, Jezus was ook niet zo heel zachtmoedig jegens de farizeeers toch?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Scheiden om overspel en weer kerkelijk overtrouwen in de

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2005 00:19

gurl schreef:
Sybora schreef:Een vriend van mij wil na bijna drie jaar verkering gaan trouwen met zijn vriendin. Hartstikke leuk natuurlijk, maar er is een probleem.

Waarom zou ze niet opnieuw mogen trouwen...een of andere eikel heeft haar iets verschrikkelijks aangedaan zij is gescheiden, wat ook nog mocht van de kerk ook, en dan wordt ze eindelijk weer gelukkig en dan mag ze niet trouwen...wat is dat nou weer voor iets achtelijks? Ik zou linea recta naar een andere kerk gaan.

Sommige ambtsdragers zijn ook buitengewoon meelevend en tactisch en fijngevoelig in het overbrengen van allerhande boodschappen en dan vinden ze het nog vreemd dat je nijdig wordt/een andere kerk opzoekt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2005 00:21

Hm lastig punt, wat Paulus schrijft staat natuurlijk niet voor niets in de bijbel.... En in het oude testament zie je die lijn ook. Hertrouwen mag wel bij overlijden, niet bij scheiden... Heeft als ik het lees ook te maken met sexualiteit (God heeft als wet dat als een man een meisje onteerd heeft, hij met haar moet trouwen en niet van haar mag scheiden (tja lijkt me ook niet alles maar goed, het staat er wel).

Geeft op zich wel aan dat God moeite heeft met sexualiteit buiten het huwelijk... maar ook binnen het huwelijk in het geval van hertrouwen... maar ja, bij overlijden mag het dus weer wel, dat maakt het dan wel weer wat vaag vind ik.

En aan de andere kant, dit voorbeeld in het begin van Deuteronomium 24 is ook wel weer opmerkelijk:

2 Zo zij dan, uit zijn huis uitgegaan zijnde, zal henengaan en een anderen man ter vrouwe worden, (en lees de context evt zelf maar even)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 00:24

Het verbreken van huwelijken is een direct gevolg van het verbreken van het verbond met God. De verbondbreuk manifesteert zich mede in huwelijkontrouw en echtbreuk. Jezus doelt ook op de situatie vóór de val, toen God man en vrouw in een volmaakte zin voor elkaar geschapen had.
We lezen dat in Matth. 19:7;
"Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest."

Van den beginne. Net na de schepping, vóór de val dus. In de staat der reinheid zou echtbreuk nimmer zijn voorgekomen. Ook deze zonde zet ons dus weer in het paradijs. "en ik heb gegeten".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”