Een vriend van mij wil na bijna drie jaar verkering gaan trouwen met zijn vriendin. Hartstikke leuk natuurlijk, maar er is een probleem.
Zijn vriendin, laat ik haar hier maar Jolanda noemen, is gescheiden omdat haar man een paar keer vreemd is gegaan. Hij heeft alles eerlijk bekend en had spijt, maar dit nam niet weg dat Jolanda wilde scheiden omdat ze zich ontzettend vernederd en gekwetst voelde (het ging namelijk om een goede vriendin van haar).
Omdat hij vreemd is gegaan, mocht Jolanda Bijbels gezien scheiden. Ze heeft destijds een gesprek gehad met haar kerkenraad (Ger.Gem.) en zij bevestigden dit.
Na een slepende scheidingsprocedure is Jolanda nu dolgelukkig met haar vriend en vindt het a.s. huwelijk een geschenk uit de hemel. Ze willen daarom graag kerkelijk overtrouwen en wel in de Gereformeerde Gemeente, de kerk van de a.s. bruidegom. En zie hier het probleem: de kerkenraad van die betreffende kerk geeft geen toestemming om in de kerk te trouwen. Je raad het al: vanwege de scheiding van Jolanda destijds. Het a.s. bruidspaar heeft inmiddels al een andere kerk besproken, maar zit toch met dit voorval in de maag.
Mijn vraag is: hoe denken jullie hierover? Zijn hier mensen die een soortgelijk iets hebben meegemaakt en hoe is dit opgelost?