Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 17:46

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Mensen die Gods Woord wel als gezaghebbend itaccpeteren toetsen allerlei kerkelijke regels worden aan de bijbel komne tot de conclusie dat veel instellingen niet bijbels zijn. Of die conclusie terecht is of niet doet er niet toe. Het gaat om het proces dat in gang gezet is.

Is het probleem nu niet juist dat voor iemand die kritisch denkt en de wereld om zich heen kritisch beschouwt, het gezag van de bijbel een struikelblok wordt? Lopen ook gelovigen niet vaak met ontzaglijke vragen hierover rond? Kunnen we nog wel geloven, terwijl de twijfel diep van binnen knaagt? Is Hij in ons dagelijks leven eigenlijk niet dood? En is die conclusie niet zo huiveringwekkend, dat we ons afsluiten voor deze vragen, en de traditie of het charisma in de kerk als een strohalm vastgrijpen?
En zou hier niet een uitweg zijn, in het belijden van onze totale onmacht, dat wij de Heere kwijt zijn en Hem niet meer weten te vinden. Dan liggen traditionele en charismatische gelovigen gewoon naast elkaar op de knieen.

Zo is dat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2005 23:36

Tja, ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik geloof zeker dat er een heleboel mis gaat in deze tijd, ook gezien de verdeeldheid en zo.

Maar concluderen dat niemand tegenwoordig God meer kent vind ik onjuist. Er zijn nog zeker een boel oprechte christenen overgebleven... zowel in charismatische als traditionele kerken.

En... in hoeverre is er sprake van onmacht, en in hoeverre van onwil?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2005 00:49

Ik heb heel erg moeten wennen aan de opwekkingsliederen, maar eigenlijk zijn er hele mooie in dit genre te vinden die in geen enkele dienst zouden misstaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 07:54

Marnix schreef:
joepie schreef:Ik wil hier toch nog even reageren op de stelligheid waarmee Marnix aangaf dat de nu gezongen liederen en nog te komen liederen definiteif aangenomen zijn om te mogen zingen in onze kerk (de Vrijgemaakte)
En ook om te laten zien dat opwekking niet een optie is.

Ik heb gisteren in de kerk het boekje :werk in de Kerk gekregen.
Om te laten zien dat de toegevoegde gezangen die we nu zingen en die we erbij krijgen nog niet de definitieve zijn een klein stukje uit dat boekje.

De synode zal ook keuzes moeten maken ten aanzien van de voortgang van het project. In het rapport worden de diverse mogelijkheden op een rijtje gezet: welke liederen moeten daarin een UITEINDELIJKE plaats krijgen, en hoe kan de toekomstige gezangenbundel worden samen gesteld.

Dus het is nog steeds een proef. Het wil dus helemaal niet zeggen dat in de uiteindelijke bundel al de liederen die nu vrij gegeven zijn een plaats krijgen.

Er staat ook nog een stukje over de opwekking: Binnen de huidige criteria en de afgesproken werkwijze past het echter volgens de deputaten niet om ook liederen te selecteren uit de verschillende delen van Opwekking.

Je wil laten zien dat Opwekking geen goede optie is? Ik neem allereerst aan dat je bedoelt dat JIJ opwekking geen goede optie VINDT. Vervolgens ga je uit een boekje de mening van iemand die op dat punt de zelfde mening heeft als jij citeren om te bewijzen dat het geen optie IS?

Sorry maar daarmee overtuig je me niet.

En dat niet alle liederen er door komen klopt... zoals ik ook al angaf worden het er in totaal zo'n 240, mogelijk 280. Dat heeft de synode al vastgesteld, de vraag is inderdaad nog welke nieuwe liederen er bij komen. Dat ereen hoop nieuwe liederen, een selectie van de liederen die we nu al als proef hebben in die bundel komen staat al vast.

Nee, je moet eens leren lezen! Misschien dat je dan beter de dingen begrijpt.

Jij zei dat de leideren die we nu zingen gewoon er door komen.
Je ontkende dat de liederen nog geen vaststaand feit is.
Dat er later een selectie gemaakt zou worden.
Je was ten stelligste over het feit dat wat we nu zingen er gewoon door zou komen. Je wilde er om wedden.
Het boekje gaat over de belsuiten van de synode.
Dus het is niet een of ander boekje, maar het zijn de synode stukken die aan de orde gaan komen, en de afspraken die er al zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat IK vind dat ze niet in de kerk horen, maar dat de synode dat vind.

Wat ik ervan vind heb ik al genoeg gezegd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2005 11:42

Klopt, maar waarom je dat vindt is me nog steeds niet duidelijk. Ik heb bijbels beargumenteerd waarom nieuwe liederen in de kerkdienst thuishoren, maar ik heb geen bijbelse argumentatie gehoord waarom dat niet het geval zou zijn.

Verder heb je gelijk, ik meende eerst dat je aangaf dat het nog niet zeker was OF er wel nieuwe liederen zouden komen in de kerk, dat dat nog niet duidelijk was. Ik heb even teruggelezen en zeg dat je dat niet hebt gezegd, excuus. Wat ik wilde duidelijk maken is dat er zeker nieuwe liederen in de kerk komen... dat daarbij veel liederen uit het liedboek en de 90 gezangen en wat daar nog bij gaat komen gaan zitten is ook wel duidelijk. Welke liederen het precies wel en niet worden is inderdaad nog niet zeker, daarin heb je gelijk.

Persoonlijk hoop ik dat er veel liederen uit de 90 + 120 gezangen bij komen, wat mij betreft bijna alles wat daarin staat. De vrijgegeven liederen uit het liedboek kent naar mijn mening een aantal hele mooie liederen, maar ook een hoop lastig te zingen liederen en liederen met lastig te begrijpen tekst. Ik hoop dat ze die liederen er dan uit worden gelaten, en dat die mooie liederen die er in staan er door komen. Er staan liederen bij die bij feestdagen en de voorbereiding daarop heel goed passen, liederen die fantastisch aansluiten bij doop en avondmaal, die heel goed te zingen zijn bij bepaalde gebeurtenissen. Ik zie dat als een meerwaarde voor de kerk en hoop daarom dat we deze liederen blijven zingen.

Overigens is dit wat ik hoop binnen de gereformeerde bestuurskaders. Ik zou het zelf nog veel mooier vinden als het hele goedkeuringsproces niet van bovenaf geregeld zou worden. Naar mijn mening zou een predikant, als hij een bepaald lied goed vind aansluiten bij een preek dit aan de kerkraad moeten kunnen voorleggen, waarna de kerkraad ermee kan instemmen of niet. De predikant heeft een jarenlange opleiding gehad en moet toch kunnen oordelen of een lied bijbels gezien juist is en in overleg met de kerkraad vervolgens een besluit nemen of deze in de kerk gezongen kan worden of niet.

Vreemd genoeg kan dit bijvoorbeeld bij aangepaste diensten voor kinderen, voor gehandicapten etc. wel. Dan wordt er ook gewoon uit de E&R-bundel en zo gezongen.... en dat is ook gweoon een kerkdienst, alleen dan gespitst op een bepaalde doelgroep.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 apr 2005 11:49

Marnix schreef:Ik zou het zelf nog veel mooier vinden als het hele goedkeuringsproces niet van bovenaf geregeld zou worden. Naar mijn mening zou een predikant, als hij een bepaald lied goed vind aansluiten bij een preek dit aan de kerkraad moeten kunnen voorleggen, waarna de kerkraad ermee kan instemmen of niet. De predikant heeft een jarenlange opleiding gehad en moet toch kunnen oordelen of een lied bijbels gezien juist is en in overleg met de kerkraad vervolgens een besluit nemen of deze in de kerk gezongen kan worden of niet.

Als je het zingen van andere liederen van psalmen niet principieel afkeurt zijn allerlei commissies, synodes e.d. die zich over de liedkeuze moeten buigen m.i. idd de grootste onzin. Zelfs de kerkenraad of een dominee zijn niet nodig om te bepalen of een lied bijbels is of niet. Laat die zich ajb met zinniger zaken bezig houden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 11:59

Nu, gelukkig ook weer duidelijk :D
Ik ben in het geheel niet tegen nieuwe liederen voor in de eredienst.
Laat dat duidelijk zijn.
Maar dan wil ik wel NIEUWE liederen en niet die oubollige liederen uit het liedboek voor de kerken, waar nog taal in staat die ouder is dan ons zo nodig nieuw berijmde psalmen.
Dus als je vernieuwd, doe het dan goed.
En vernieuw dan ook echt!
Er zijn onder ons genoeg mensen die kapabel genoeg zijn om nieuwe leideren te dichten en op muziek te zetten.
En als je terug grijpt naar al bestaande liederen doe dat dan ook met het oog op de taal die wij tegenwordig spreken.
Dus : gebenedijd kan dan echt niet meer. Om maar wat te zeggen.

En liederen voor kinderen? Ook prima zolang als die kinderen het dan ook willen zingen en we niet vergeten onze kinderen de psalmen te leren.
Want ook daar staan genoeg liederen tussen die kinderen heel goed kunnen zingen.

Om een voorbeeld te geven. Afgelopen zondag was er bij ons een dienst die door de basis school in de voorafgaande week was voorbereid.
De dominee was op school geweest en had in alle klassen voorbereiding gehouden over het Bidden. Daar ging op zondag ook de preek over.
De kinderen hebben liederen aangeleerd en ze hebben voor de dienst twee liederen gezongen. Als je dan bedenkt dat er bij ons in de kerk alleen al 120 kinderen zitten en er op het podium dan maar 13 staan te zingen, dan vraag ik me toch af of die kinderen het wel echt willen wat de ouders zo noodzakelijk voor hun kinderen vinden.
Let wel: ik vind het heel goed dat er zoiets voor de kinderen georganiseerd wordt. En dat er op school ook aandacht aan de zondagse eredienst wordt besteed. Dat de dominee ook kontakt heeft met de kinderen daarover.
Maar is het niet meer iets wat de ouders perse willen dan wat de kinderen willen?
Een soort van afschuifsysteem? Zeg ik voorzichtig
Als het maar op school en in de kerk gebeurd dan scheeld dat weer voor ons thuis.
Ik weet dat er ook genoeg gezinnen zijn waarbij het ook gebeurd.
Maar bij ons zit er iemand in de commissie voor de kinderen en de kerk, een vader, die nogal opkomt en vind dat er vanalles moet gebeuren voor de kinderen in de kerk, want ze horen er toch ook bij, ze moeten er ook iets aan hebben......enz.
Toen ik eens aan hem vroeg: en zingen jullie thuis ook weleens?
Leren jullie met elkaar ook de te leren psalmversje?
En leren jullie ze ook zelf te bidden.
Praten jullie met jullie kinderen na over de preek die er was, en vertellen jullie als ze het niet helemaal hebben begrepen waar het over ging, waar het dan daadwerkelijk over ging?
Moest hij mij het antwoordt schuldig blijven.
En ik denk toch dat we eerst maar eens moeten beginnen met hoe wij het thuis doen. Leren wij onze kinderen nogal leven vanuit de liefde tot Christus. Laten we nog wel zien dat Hij de belangrijkste persoon in ons leven is.

Sorry dat ik zo uitwijd. Want het gaat hier eigenlijk niet over.
Maar ik heb daar soms oprechte zorg over.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 apr 2005 12:08

Als je dan bedenkt dat er bij ons in de kerk alleen al 120 kinderen zitten en er op het podium dan maar 13 staan te zingen, dan vraag ik me toch af of die kinderen het wel echt willen wat de ouders zo noodzakelijk voor hun kinderen vinden.

Bij ons in de gemeente mogen de verschillende groepen zich eens per jaar in de dienst ‘presenteren’ door een praatje en vaak een lied. Ook tijdens de feestdagen wordt er vaak door een groep kinderen een lied gezongen op het podium. Over het algemeen vinden ze het erg leuk. Daarnaast zingen we eigenlijk elke dienst samen met de kinderen een kinderlied voordat ze naar hun eigen dienst gaan. Vooral als dat gepaard gaat met gebaren vinden de kinderen dat prachtig.

Op dat soort momenten betrek je de kinderen heel sterk bij de dienst en andersom betrek je de volwassenen bij de kinderen. Het zingen is daarbij een middel en geen doel. Bij ons werkt dat middel maar als het elders niet werkt moet je op zoek naar andere middelen. Als je de kinderen er maar bij betrekt ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

try

Berichtdoor try » 19 apr 2005 13:20

Om nog even terug te komen op die aan duidelijkheid niets te wensen overlatende predikant uit de Ger.Gem.:

Je kunt het ook zo zien:

Wat fijn, dat de opwekkingsliederen inderdaad 1 kant van de zaak belichten, die wij orthodoxe protestanten geheel onderontwikkeld hebben gelaten, nl. de bijbelse notie van de openlijke en volmondige vreugde, die in de vorm van een belijdenis-lied aan anderen kenbaar maakt hoe diep en dicht wij verbonden zijn met God, die ons hele leven heeft veranderd en het heeft genezen en gered.

Er zijn ook andere kanten van het geloof in (en de omgang met) God. Bijvoorbeeld het grote contrast dat er altijd is tussen Zijn goedheid en onze teleurstellende levenshouding, onze koppigheid en onze zonden. De Ger.Gem. heeft daar inderdaad heel veel woorden voor. Niet ten onrechte, natuurlijk. Maar de andere kant, de kant van de verlossing en de dankbaarheid moet ook gevonden worden.

Ronduit gevaarlijk is het natuurlijk om een kerk in stand te houden, waarin noch het één, noch het ander is terug te vinden: niemand, die zich tegenover God schuldig weet en niemand die openbaar belijdenis doet door het zingen van een vreugdelied vanwege het verkregen heil.

Als het zo ligt, dan is het allemaal poppenkast. Eerlijk gezegd weet ik wel zoveel van de Ger.Gem. om te vermoeden, dat die laatste optie toch veelvuldig voorkomt in dit kerkverband. Netjes je plichtplegingen doen, keurig in het gelid, maar geen enkele geestelijke activiteit, omdat die bij voorbaat al verdacht is en omdat er stilzwijgend van uitgegaan wordt, dat het échte' werk dat God in de harten van mensen doet maar zeldzaam is.

Dan heb je wel een godsdienst, maar een lege. Dan komen geen van de beide kanten aan de orde. Daar krijg je een heel somber, wantrouwig en doods gezicht van. Met wanhopige wallen onder je ogen. Je bent immers aan het verloren gaan!

try

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 19 apr 2005 14:20

try schreef:Als het zo ligt, dan is het allemaal poppenkast. Eerlijk gezegd weet ik wel zoveel van de Ger.Gem. om te vermoeden, dat die laatste optie toch veelvuldig voorkomt in dit kerkverband. Netjes je plichtplegingen doen, keurig in het gelid, maar geen enkele geestelijke activiteit, omdat die bij voorbaat al verdacht is en omdat er stilzwijgend van uitgegaan wordt, dat het échte' werk dat God in de harten van mensen doet maar zeldzaam is.

Dan heb je wel een godsdienst, maar een lege. Dan komen geen van de beide kanten aan de orde. Daar krijg je een heel somber, wantrouwig en doods gezicht van. Met wanhopige wallen onder je ogen. Je bent immers aan het verloren gaan!
try

Dat vind ik als zijnde Gergemmer ook het vervelende aan de leer die ik vrijwel elke zondag te horen krijg. Veel ellende en weinig dankbaarheid.
Gelukkig is de zaak nog niet verloren, want een voorzichtig tegengeluid is reeds te horen.
Overigens hoor je in veel kerken ter linkerzijde van de Ger gem dat het vaak doorslaat naar de andere kant (in mijn ogen) en je alleen verlossing en dankbaarheid hoort preken. We moeten die middenweg zien te vinden, maar dat blijkt zeer moeilijk te zijn.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

André

Berichtdoor André » 19 apr 2005 14:46

Idd, kerken bij elkaar voegen is moeilijk :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 19:33

Klaas schreef:Daarnaast zingen we eigenlijk elke dienst samen met de kinderen een kinderlied voordat ze naar hun eigen dienst gaan.

Dat doen wij ook, begeleid op de piano. Het is vast prik in elke dienst. En ik moet zeggen, die kinderliedjes zitten muzikaal beter in elkaar dan de meeste opwekkingsliederen. Ik heb er dus niets tegen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2005 00:51

joepie schreef:Nu, gelukkig ook weer duidelijk :D
Ik ben in het geheel niet tegen nieuwe liederen voor in de eredienst.
Laat dat duidelijk zijn.
Maar dan wil ik wel NIEUWE liederen en niet die oubollige liederen uit het liedboek voor de kerken, waar nog taal in staat die ouder is dan ons zo nodig nieuw berijmde psalmen.
Dus als je vernieuwd, doe het dan goed.
En vernieuw dan ook echt!
Er zijn onder ons genoeg mensen die kapabel genoeg zijn om nieuwe leideren te dichten en op muziek te zetten.
En als je terug grijpt naar al bestaande liederen doe dat dan ook met het oog op de taal die wij tegenwordig spreken.
Dus : gebenedijd kan dan echt niet meer. Om maar wat te zeggen.

En liederen voor kinderen? Ook prima zolang als die kinderen het dan ook willen zingen en we niet vergeten onze kinderen de psalmen te leren.
Want ook daar staan genoeg liederen tussen die kinderen heel goed kunnen zingen.

Om een voorbeeld te geven. Afgelopen zondag was er bij ons een dienst die door de basis school in de voorafgaande week was voorbereid.
De dominee was op school geweest en had in alle klassen voorbereiding gehouden over het Bidden. Daar ging op zondag ook de preek over.
De kinderen hebben liederen aangeleerd en ze hebben voor de dienst twee liederen gezongen. Als je dan bedenkt dat er bij ons in de kerk alleen al 120 kinderen zitten en er op het podium dan maar 13 staan te zingen, dan vraag ik me toch af of die kinderen het wel echt willen wat de ouders zo noodzakelijk voor hun kinderen vinden.
Let wel: ik vind het heel goed dat er zoiets voor de kinderen georganiseerd wordt. En dat er op school ook aandacht aan de zondagse eredienst wordt besteed. Dat de dominee ook kontakt heeft met de kinderen daarover.
Maar is het niet meer iets wat de ouders perse willen dan wat de kinderen willen?
Een soort van afschuifsysteem? Zeg ik voorzichtig
Als het maar op school en in de kerk gebeurd dan scheeld dat weer voor ons thuis.
Ik weet dat er ook genoeg gezinnen zijn waarbij het ook gebeurd.
Maar bij ons zit er iemand in de commissie voor de kinderen en de kerk, een vader, die nogal opkomt en vind dat er vanalles moet gebeuren voor de kinderen in de kerk, want ze horen er toch ook bij, ze moeten er ook iets aan hebben......enz.
Toen ik eens aan hem vroeg: en zingen jullie thuis ook weleens?
Leren jullie met elkaar ook de te leren psalmversje?
En leren jullie ze ook zelf te bidden.
Praten jullie met jullie kinderen na over de preek die er was, en vertellen jullie als ze het niet helemaal hebben begrepen waar het over ging, waar het dan daadwerkelijk over ging?
Moest hij mij het antwoordt schuldig blijven.
En ik denk toch dat we eerst maar eens moeten beginnen met hoe wij het thuis doen. Leren wij onze kinderen nogal leven vanuit de liefde tot Christus. Laten we nog wel zien dat Hij de belangrijkste persoon in ons leven is.

Sorry dat ik zo uitwijd. Want het gaat hier eigenlijk niet over.
Maar ik heb daar soms oprechte zorg over.

Ik vind de 90 nieuwe gezangen in dat geval wel aan je eisen voldoen. Dat zijn allemaal redelijk nieuwe liederen. (overigens zit daar ook oudere opwekking tussen maar goed)

Verder heb je gelijk dat we niet ons alleen hier op moeten richten. Je moet kinderen over God vertellen, met ze bidden, ze leren bidden etc. Dat doet verder volgens mij niets af aan het feit dat het voor hen ook positief is als er meer voor hen bekende liederen worden gezongen in de kerk. En ze psalmen leren, ik vind het prima. Die leren ze sowieso in de kerk ook wel, maar je mag ze er ook wel over vertellen en ze de psalmen op school laten zingen en er ook uit lezen. Ik vind dat niet verkeerd. In mijn tijd zongen we psalmen en andere liederen, gaat prima samen! Het een hoeft niet onder te sneeuwen, daarin heb je gelijk.

En tja, wat dat voor in de kerk zingen betreft, de vraag ik natuurlijk of er wel meer kinderen hadden gestaan als er een psalm werd gezongen. Geeft wel weer aan dat je er meer aandacht aan moet besteden dan alleen maar nieuwere liederen voor ze willen selecteren, maar ook meer dan ze alleen maar psalmversjes te laten leren.

Bij mij in de kerk hebben we overigens ook wel een sdat bepaalde groepen vooraan in de kerk mogen zingen en dan staat het altijd wel heel vol. En we hebben soms ook een kindercantorij... Het kan dus blijkbaar wel... met en zonder nieuwe liederen ;)

Nathanael

liederen

Berichtdoor Nathanael » 22 apr 2005 21:56

Het lijkt me logisch dat als mensen creatief zijn (en dat zijn ze: ze ontwerpen nieuwe autos, nieuwe vorm van huizen, kunst, nieuwe vormen van gebruiksvoorwerpen, enz) en dat als ze God lief hebben en Hem willen eren, ook daar hun creativiteit voor gebruiken. Dus lijkt het me logisch dat steeds weer nieuwe muziek en nieuwe liederen onstaan als een gemeente gezond is.

Niet dat het fout is als er geen nieuwe zijn, maar wel heel gewoon als ze er wel zijn.

De vraag moet niet zijn: wel of geen opwekkingsliederen, maar: hoe zullen wij vandaag God aanbidden en lofprijzen?

My soul in silence waits for God
My Saviour He has proved
He only is my rock and tow'r
I'll never shall be moved

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 14:04

onze gezangenbundel is een verzameling van allerlei andere liedboeken,
Zoals Johannes de Heer,liedboekvandekerken enz. Dat is een nauwgezette selectie en ik vind er hele mooie liedjes in staan. Persoonlijk zing ik ze makkelijker dan een psalm,maar tekstueel zijn de pslamen dan weer beter.

Terug naar “Archief”