Nu, gelukkig ook weer duidelijk
Ik ben in het geheel niet tegen nieuwe liederen voor in de eredienst.
Laat dat duidelijk zijn.
Maar dan wil ik wel NIEUWE liederen en niet die oubollige liederen uit het liedboek voor de kerken, waar nog taal in staat die ouder is dan ons zo nodig nieuw berijmde psalmen.
Dus als je vernieuwd, doe het dan goed.
En vernieuw dan ook echt!
Er zijn onder ons genoeg mensen die kapabel genoeg zijn om nieuwe leideren te dichten en op muziek te zetten.
En als je terug grijpt naar al bestaande liederen doe dat dan ook met het oog op de taal die wij tegenwordig spreken.
Dus : gebenedijd kan dan echt niet meer. Om maar wat te zeggen.
En liederen voor kinderen? Ook prima zolang als die kinderen het dan ook willen zingen en we niet vergeten onze kinderen de psalmen te leren.
Want ook daar staan genoeg liederen tussen die kinderen heel goed kunnen zingen.
Om een voorbeeld te geven. Afgelopen zondag was er bij ons een dienst die door de basis school in de voorafgaande week was voorbereid.
De dominee was op school geweest en had in alle klassen voorbereiding gehouden over het Bidden. Daar ging op zondag ook de preek over.
De kinderen hebben liederen aangeleerd en ze hebben voor de dienst twee liederen gezongen. Als je dan bedenkt dat er bij ons in de kerk alleen al 120 kinderen zitten en er op het podium dan maar 13 staan te zingen, dan vraag ik me toch af of die kinderen het wel echt willen wat de ouders zo noodzakelijk voor hun kinderen vinden.
Let wel: ik vind het heel goed dat er zoiets voor de kinderen georganiseerd wordt. En dat er op school ook aandacht aan de zondagse eredienst wordt besteed. Dat de dominee ook kontakt heeft met de kinderen daarover.
Maar is het niet meer iets wat de ouders perse willen dan wat de kinderen willen?
Een soort van afschuifsysteem?
Zeg ik voorzichtig
Als het maar op school en in de kerk gebeurd dan scheeld dat weer voor ons thuis.
Ik weet dat er ook genoeg gezinnen zijn waarbij het ook gebeurd.
Maar bij ons zit er iemand in de commissie voor de kinderen en de kerk, een vader, die nogal opkomt en vind dat er vanalles moet gebeuren voor de kinderen in de kerk, want ze horen er toch ook bij, ze moeten er ook iets aan hebben......enz.
Toen ik eens aan hem vroeg: en zingen jullie thuis ook weleens?
Leren jullie met elkaar ook de te leren psalmversje?
En leren jullie ze ook zelf te bidden.
Praten jullie met jullie kinderen na over de preek die er was, en vertellen jullie als ze het niet helemaal hebben begrepen waar het over ging, waar het dan daadwerkelijk over ging?
Moest hij mij het antwoordt schuldig blijven.
En ik denk toch dat we eerst maar eens moeten beginnen met hoe wij het thuis doen. Leren wij onze kinderen nogal leven vanuit de liefde tot Christus. Laten we nog wel zien dat Hij de belangrijkste persoon in ons leven is.
Sorry dat ik zo uitwijd. Want het gaat hier eigenlijk niet over.
Maar ik heb daar soms oprechte zorg over.