Hannes schreef:Ik vraag me af of Judas en Kaïn echt wel zoveel last van hun zonden hadden. Volgens mij vonden zij het alleen maar fijn om te genieten van de wereldse dingen. Om dan over een ellendekennis bij hen te praten vind ik dan sowieso niet juist. Om dit over een kam te scheren met mensen die zich niet zeker verlost weten door God, vind ik te kort door de bocht. Dit zijn mensen die bang zijn dat zij zich te vroeg aan de verlossing vergrijpen, dat zij zeggen verlost te zijn zonder dat zij werkelijk zover zijn. Deze mensen schat ik heel anders in dan Judas en Kaïn.
Ik denk inderdaad dat er een wezenlijk onderscheid is tussen mensen als Kaïn en Judas Iskariot, en mensen die het oprecht om Christus te doen is. Daarin ben ik het met je eens.
Hannes schreef:Verder heb ik het idee dat Jas uiteindelijk op hetzelfde uitkomst als Boekenlezer: men wordt eerst onbewust een wedergeboren mens, waarna men de ellendekennis verkrijgt, waarna men de verlossing verkrijgt.
Ik zou het wedergeboren worden bepaald niet als onbewust willen omschrijven. Tenminste, niet zoals ik het mij herinner. Dan gebeuren er wel degelijk dingen in je die je heel bewust opmerkt.
Wel is het zo dat dat niet betekent dat je het moment van wedergeboorte heel precies zou kunnen aangeven. Maar als God met Zijn Geest in je aan het werk is, dan merk je dat wel. Nee, niet altijd in hele grote en indrukwekkende zaken. We moeten daarin ook oog hebben voor de kleine dingen. Ds./Prof. G. Wisse spreekt in deze zaken over de dag van de kleine dingen, Zach. 4:10a. ("Want wie veracht den dag der kleine dingen?")
Verder zou ik het verkrijgen van de verlossing in objectieve zin ook niet na de ellendekennis willen plaatsen. Ik verwees al eens naar Paulus die het heilsfeit van Christus kruisdood en opstanding juist als opening in zijn brieven gebruikt. Eerst zijn er de objectieve heilsfeiten, dan volgt ons geloof daarin (er is een opdracht tot geloof!), vervolgens gaat dat geloof ook praktisch gemaakt worden in goede werken en bevindelijk beleefd worden.
De kerkelijke gemeente komt samen als door Christus' verloste mensen. Over degenen die het geloof niet hebben, spreekt Paulus strenge woorden! Hij benadert dat niet als een acceptabele toestand.
Hannes schreef:Hierin ben ik het niet met je eens. Inderdaad maakt God af waaraan hij begint. Maar waarom kan dat niet een paar jaar duren? Anderzijds ben ik het ook eens met Klaas dat mensen binnen 1 preek tot bekering kunnen komen. Volgens mij hebben zij dan echter ook (zij het slechts kort, maar dan meestal wel heel diep) de ellendekennis verkregen.
In Handelingen 2:37 lees je dat de toehoorders in het hart doorstoken werden. Daar was sprake van diepe ellendekennis, die als een heel sterke smart gevoeld werd. Maar zo gaat dat lang niet altijd.
In het hoofdstuk over de wedergeboorte in de Redelijke Godsdienst van W. à Brakel lees je van verschillende wijzen van wedergeboorte. Hij noemt er 5 op. De 3de manier is daarbij wel eens interessant om te vermelden:
c. Sommigen worden op een zeer evangelische wijze overgebracht. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun ziel, dat ze geen tijd hebben met verschrikking aan hun zonden te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie en ze ontvangen Jezus met blijdschap zoals Zacheüs (Luk. 19:6,10).