jas schreef:Collateral schreef:PeterD schreef:Vriend, lees de Dordtse Leerregels eens. Ik weet het, dat is niet de Bijbel, maar als je je er in verdiept zal je merken dat het er wel op gefundeerd is.
Mij bekruipt overigens het gevoel dat je aan de gehele Bijbel twijfelt, of ten minste dat je aan het gezag van de Bijbel twijfelt.
Dat gevoel is terecht. De Dordtse Leerregels veranderen daar weinig aan - ze laten de vraag open: kan God iets maken dat mislukt? En: hoe kan een volmaakt genadige God mensen voor eeuwig in de hel werpen?
Ik begrijp jouw vraag heel goed. Men heeft er hier blijkbaar moeite mee, maar dat komt omdat men niet voluit Gods soevereiniteit erkent.
Mee eens.
Je hebt gelijk, er gebeurt niets tegen Gods wil. Hij doet al wat Hem behaagt. Maar niet alles behaagt Hem kennelijk.
Dus God werkt bepaalde dingen zo, dat ze Hem niet behagen? Dat lijkt me niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.
Je vraag over een volmaakt genadige God die mensen voor eeuwig in de hel werpt, is verkeerd gesteld. God is volmaakt in Zijn genade, maar ook in Zijn rechtvaardigheid. God bewijst Zijn genade aan de uitverkorenen enkel en alleen op grond van Zijn soeverein welbehagen en door de enige volmaakte offerande van Zijn geliefde Zoon, Jezus Christus. Maar aan de verdoemden bewijst God Zijn rechtvaardigheid omdat zij Zijn Zoon niet hebben aangenomen als hun Goël, hun Verlosser, maar die juist verwerpen.
Het is dus niet de genadige God die mensen in de hel werpt, maar de rechtvaardige God.
Je zegt dus dat Gods genade volmaakt is, voorzover Zijn rechtvaardigheid dat toelaat. Maar als er grenzen zijn aan iets dat volmaakt is, is het niet volmaakt meer. Oneindigheid kent geen grenzen. Verder: genade is het ongedaan maken van een straf -> de zonde wordt vergeven en er wordt geen genoegdoening vereist. In het christelijke beeld is dit maar half waar: er wordt wél genoegdoening vereist, alleen niet van de mens, maar van Christus. Gods rechtvaardigheid houdt kennelijk in dat een zonde hoe dan ook vergolden moet worden. (Het principe van 'oog om oog, tand om tand'.) Ik vraag me af waarom God juist die (Oud-testamentische) soort van rechtvaardigheid zou moeten hanteren. Ik geloof dat Gods rechtvaardigheid is gebaseerd op 'niet toerekenen' i.p.v. 'oog om oog, tand om tand'. Rechtvaardigheid is namelijk niets anders dan 'handelen in overeenstemming met bepaalde ethische beginselen'. Misschien (denk ik dan) is dat wel de oorspronkelijke boodschap van Jezus: dat God geen vergelding eist, maar de zonde niet toerekent.
Dit beeld laat wél ruimte over voor een oneindige, volmaakte genade, en ook voor de volmaaktheid van de wereld zoals we die kennen. Die volmaaktheid ligt alleen niet in een volmaakte goedheid, maar in een volmaakte acceptatie van alles wat in de wereld gebeurt (het 'oplossen' van goed en kwaad).