Hoe ga je als Christenen om met IVF/ICSI?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 18 apr 2005 10:57

Aragorn schreef:Het ging mij erom dat men ruziemaakt over wie nu het beste weet hoe het voelt. :)

Ik weet niet hoe het voelt. Ik hoop het nooit te voelen, maar ik weet wel dat er genoeg vrouwen zijn, die hier depressief om worden... Wat ik me in kan denken/voelen ja.
Laatst gewijzigd door butterfly op 18 apr 2005 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 10:57

André schreef:
joepie schreef:Daarbij komt de ikgerichtheid erg naar voren. IK wil een kind, en die zal IK dan gewoon krijgen. Ongeacht of het Gods weg is met mijn leven.
Het moeilijke in deze is dat je niet weet welke weg God met je wil gaan.

Je weet in ieder geval die van het zelf geen kinderen (meer) krijgen.
Dat is in ieder geval duidelijk.
Daarna kun je gaan zoeken en kijken welke mogelijkheden God geeft om eventueel toch je kinderwens in te vullen.
En dat kan zijn door adoptie, door pleegkinderen.
En misschien moet er wel een operatie komen.
Er zijn dus genoeg mogelijkheden.
Daarbij moet je dus kijken of ze ook ethisch verantwoordt zijn.
En je niet je vastgrijpt aan iets wat nooit Gods instemming kan hebben.
En dat is naar mijn mening aan de orde bij IVF en ISCI.
Daar zijn al zoveel moorden bij gepleegt, kan niet in overeenstemming zijn met Gods wil.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 18 apr 2005 12:05

Laat ik ook eens een keertje reageren op een serieuzer onderwerp (laatste tijd bevind ik me alleen in de loze slow chat forum)

Ik kan me heel goed voorstellen dat christenen aan IVF bevruchting doen. Wat is er niet bijbels aan om de bevruchting buiten het lichaam plaats te laten vinden. Het gaat niet geheel volgens de natuurlijke weg, daar ben ik het mee eens. Maar is het zo erg dat de techniek een beetje helpt om de eicellen te bevruchten? Als jij een grote kinderwens hebt, en het lukt niet via de normale weg, waarom zou je het dan niet zo proberen. Ik zou ze in ieder geval nooit veroordelen. Overigens is techniek ook natuur!

Ik ga het dit keer opnemen voor me tweelingzus. Ik denk dat het wel een verschil is of je geen kinderen kan krijgen of geen kinderen meer na je 3e. Even voorop het blijft voor beide moeilijk dat je geen kinderen kan/meer kan krijgen. Maar je bent toch veel blijere als je er 3 kan krijgen dan geen. 3 kinderen dat is al een hele zegen!
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 18 apr 2005 12:11

ik ben er niet tegen
bij ons in de kerk is ook een echtpaar die daardoor een kindje hebben gekregen
ik kan het me neit voorstellen hoe het is om geen kinderen te kunnen krijgen maar dat lijkt me echt heel erg
en als je hier tegen ben waarom gebruik je dan wel medicijnen en operaties om beter te worden enz? dan moet je dat eigenlijk ook niet doen je kunt het ook als een gave van God zien dat deze methode gebruikt kan worden maar goed het is ieder zijn eigen mening

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 apr 2005 12:16

Ik ben het eigenlijk toch wel Joepie eens. Wij (mijn vriend en ik) hebben (uiteraard :lol: ) nog geen kinderen, maar allebei wel een hele grote kinderwens. Zeker als we de kinderen van onze broer en zus zien, zien wij er sterk naar uit ook samen kinderen te krijgen en op te voeden.
Wij zijn zelf ook tegen IVF. Eigenlijk om de simpele reden, dat wij vinden dat we niet hoeven te rotzooien met de schepping van God.
Als wij kinderloos blijven, zullen we kinderen adopteren. Hierover hebben we het al vaak genoeg gehad, en gelukkig zijn we het er samen over eens.
Wij leven in het vertrouwen dat God ons kinderen zal schenken als dat zijn bedoeling is in ons leven.
Ook wij kennen mensen die ongewild kinderloos zijn gebleven, en we zien hoe moeilijk dit is. Toch kunnen wij het voor onszelf niet veroorloven om aan de gang te gaan met de schepping van God, in een techniek die veel goede, maar ook heel veel negatieve dingen met zich meebrengt (en dan denken we idd bijv. aan experimenten).

Een argument als : God gaf ook de techniek (en de hersens ervoor) aan ons, kun je volgens ons in deze niet toepassen. Dit is denk ik meer een gevoelskwestie.

Ik ben blij dat wij deze keuze hebben gemaakt, al vroeg in ons leven. Je moet tenslotte overal op voorbereid zijn. Maar we hopen en bidden natuurlijk wel om eigen kinderen te krijgen. Mocht dat niet zo zijn, dan geven we het kind van een ander een eerlijke kans in het leven.

En ik realiseer me ook dat we makkelijk praten hebben, omdat we het nog niet hebben meegemaakt.
Engaged @ 07-01-2005

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 12:19

liefie schreef:ik ben er niet tegen
bij ons in de kerk is ook een echtpaar die daardoor een kindje hebben gekregen
ik kan het me neit voorstellen hoe het is om geen kinderen te kunnen krijgen maar dat lijkt me echt heel erg
en als je hier tegen ben waarom gebruik je dan wel medicijnen en operaties om beter te worden enz? dan moet je dat eigenlijk ook niet doen je kunt het ook als een gave van God zien dat deze methode gebruikt kan worden maar goed het is ieder zijn eigen mening

Een operatie of medicijnen zijn in het algemeen om te proberen om je beter te maken. Niet om te doden.
En bij IVF en ISCI worden er heel gewoon bevruchte eicellen weg gedaan, of ingevrorren, en dan moet je ook nog kijken naar hoe ze aan deze techniek zijn gekomen. Wat er allemaal al niet voor een experimenten zijn uitgevoerd met bevruchte eicellen. Die vervolgens werden weg gegooid.

Als je geloofd dat er leven is vanaf het eerst begin, dan kan het niet anders dan dat je tegen zulke omgang bent met bevruchte eicellen.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 18 apr 2005 12:24

Marije, wat een mooie reactie! Dat begrijp ik ook niet, van veel mensen die persé IVF toe willen passen: er zijn genoeg kinderen op de wereld die geen toekomst hebben en zonder hulp waarschijnlijk de puberteit niet eens zullen halen. Waarom niet je over hen ontfermen, in plaats van een kunstmatig opgewekte zwangerschap uitdragen?

Joepie, wees een beetje voorzichtiger in je oordelen over wat mensen al dan niet moeten vinden als ze oprecht christen zijn. Het kan nogal pijnlijk zijn, zulke opmerkingen.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 12:36

joepie schreef:Als je al kinderen hebt, is het misschien des te moeilijker om ze niet meer te kunnen krijgen. Want je weet tenslotte pas echt wat het is om een kind te hebben als je ze hebt. Dan weet je pas echt wat je dus gemist hebt.

Ik ben het totaal niet met je eens joepie! Jij 'moet' dankbaar zijn dat God je nog de zorg over vier kinderen heeft gegeven. Okee, na vier houd het dan op, maar je HEBT in elk geval kinderen...
Ik kom zelf uit een gezin van twee kinderen en ik weet dat het allemaal niet helemaal normaal is gegaan bij mn ouders en dat ze heel erg graag meer kinderen hadden gehad. Maar mijn ouders zeggen: we Hebben nog 2 kinderen gekregen! Dan bekijk je het van een hele andere kant...
Helemaal als je weet dat er in je familie veel ongewilde kinderloosheid is...

Kijk uit met je reacties, je kan er andere mensen pijn mee doen...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 18 apr 2005 12:39

maar het is ook een super lange weg om kinderen te adopteren en heel erg zwaar je moet een keuze maken en als ik naar dat kindje kijk dan heb ik niet zo iets van dit is niet gegunt door God tis gewoon heel erg moeilijk

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 12:43

liefie schreef:maar het is ook een super lange weg om kinderen te adopteren en heel erg zwaar je moet een keuze maken en als ik naar dat kindje kijk dan heb ik niet zo iets van dit is niet gegunt door God tis gewoon heel erg moeilijk

hoezo is dat kindje niet gegund door God? :roll:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 18 apr 2005 12:48

nee ik bedoel maar
als God niet wilde dat ze dat gedaan hadden was dat kindje er nu dan geweest dat denk ik niet ik zie het als een gave van God dat hun een kindje hebben op die manier

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 18 apr 2005 13:13

joepie schreef:Als je al kinderen hebt, is het misschien des te moeilijker om ze niet meer te kunnen krijgen. Want je weet tenslotte pas echt wat het is om een kind te hebben als je ze hebt. Dan weet je pas echt wat je dus gemist hebt.

Ik durf ook te zeggen dat je kortzichtig bent en ik weet dat ik nog gelijk heb ook ! Afbeelding

Het is belachelijk om dit te zeggen Joepie en ik weet zeker dat je de kinderloze echtparen met deze uitspraken heel veel pijn doet! Je hebt er 4 .... 4 keer een prachtig geschenk van God. En sommigen geen 1 keer! Geen 1 kind!!! Geen vreugde van een geboorte!

En jij durft te beweren dat jou situatie moeilijker is dan een echtpaar zonder kinderen! Wees eens blij met wat je hebt gekregen van God!!!!!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 13:40

Wie zegt dat ik niet blij ben met wat ik gekregen heb?
Heb je mij dat horen zeggen?
Ik denk dat jullie kortzichtiger zijn dan ik ben!
Jullie denken echt dat ik niet weet wat mensen voelen die ongewild kinderloos zijn. Denken jullie nu echt dat er in mijn familie niemand is die ongewild kinderloos is? Of bij mijn vrienden?
Denken jullie nu echt dat ik door mijn opleiding niet zou weten wat er allemaal speelt?

Maar je kunt hun situatie niet vergelijken met mijn situatie.
Je kunt iemands leed niet met elkaar vergelijken en dan zeggen dat het ene erger is dan het andere. Iedereen moet tenslotte zijn eigen kruis dragen en ervaart zijn eigen leed als zijnde erg. Het is hetzelfde als de man die twee benen mist die tegen de ander die er èèn mist zegt: ach man, zeur niet je hebt er tenminste nog 1.

Maar dan nog blijft staan dat je niet zomaar alles mag gebruiken wat er in de wereld aan mogelijkheden zijn om wel aan kinderen te komen.
Net zo goed als je niet elk voorbehoedsmiddel kunt gebruiken om aan geboorteregeling te doen.
Kun je ook geen gebruik maken van IVF en ICSI.
Er zijn namelijk heel gewoon grenzen aan wat mag en niet mag.
En bevruchte eicellen gebruiken om te experimenpteren is volgens mij iets wat niet mag. Leven is er vanaf het eerst begin en daar ga je zorgvuldig mee om.

Ik denk dat als je ongewild kinderloos bent je een andere invulling zult moeten vinden voor je leven dan die van Vader en Moeder.
En zijn nog veel opties open....
En als je toch denkt dat kinderen de enige opvulling is, dan zul je daar goed over moeten nadenken en je goed moeten laten voorlichten over weke manier dan de enig juiste is. En dat is toch de weg die God het juiste zou vinden.

En dat ik mensen die ongewild kinderloos zijn gekwetst zou hebben met mijn opmerkingen? Ik zou niet weten met welke.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 13:46

met de opmerking dat je kinderloos bent bijvoorbeeld? terwijl je vier (!) kinderen uit Gods hand gekregen hebt?

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 13:48

Jannoek schreef:met de opmerking dat je kinderloos bent bijvoorbeeld? terwijl je vier (!) kinderen uit Gods hand gekregen hebt?

Waar staat dat ik kinderloos ben?????

Terug naar “Archief”