Hoe ga je als Christenen om met IVF/ICSI?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 18 apr 2005 09:33

Voor we trouwden hebben we hier al over gesproken en hebben we afgesproken dat we IVF te ver vonden gaan. We hebben nu wel kinderen dus is het voor ons niet meer aan de orde. Er word hier nogal makkelijk over gedaan maar IVF en ICSI grijpen heel diep in in je huwelijksleven. Ook is het helemaal niet zo goed voor de vrouw. Ze krijgt meestal veel pijn en verklevingen aan de eierstokken.
4 of 5 IVF-behandelingen hebben en nog niet zwanger worden...
Meestal stoppen ze al met 3 behandelingen omdat het zo slecht is voor de vrouw, meer behandelingen worden ook niet vergoed.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 09:35

butterfly schreef:Wat is er mis met IVF? Ik vind het trouwens belachelijk om zo stellig te zeggen dat het verboden is... Joepie jij hebt makkelijk praat... jij hebt al kinderen :shock:

Ja, ach dat was ook de reactie toen ik het er moeilijk mee had dat ik op mijn 28 ste te horen kreeg dat ik nooit kinderen had mogen krijgen.
En dat ik maar blij moest zijn dat ik er al drie had, en hopen dat ik de zwangerschap van de vierde goed uit zou kunnen dragen.
Maar daarna was het voor mij toch echt einde verhaal met kinderen krijgen. Twee grote nieroperaties en een baarmoeder verwijdering.
Zo makkelijk was het dus voor mij :(

Maar het maakt niet uit of je nu geen of vier kinderen hebt. De moeite die je hebt met het feit dat je geen kinderen meer kan krijgen of helemaal geen kinderen, blijft hetzelfde.
Je hebt beide nog een duidelijke kinderwens.
Ik had dan "geluk" dat ze inderdaad pas in de zwangerschap van onze vierde erachter kwamen dat ik nier problemen had. Anders hadden wij inderdaad helemaal geen kinderen gehad.
Ook nooit via IVF, of ISCI. Want daarin zijn wij heel zeker.
Ook wij hebben moeten leren dat je gebed: Uw wil geschiedde, misschien makkelijk gezegd is, maar moeilijker is in de praktijk dan we dachten.
Maar toch hebben wij altijd maar die weg gegaan die God ons aangaf.
Ook al was dat moeilijk.
Hij had duidelijk voor ons niet meer de weg open om meer kinderen te krijgen.

En ik weet, wij zijn heel blij en gelukkig met onze vier kinderen.
Maar dat wij daardoor minder moeite met het niet meer kunnen krijgen van kinderen hebben gehad, daar geloof ik niet in.

En wat ik tegen IVF en ISCI heb, heb ik al duidelijk gemaakt in mijn andere posting.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 18 apr 2005 09:38

Maar het maakt niet uit of je nu geen of vier kinderen hebt. De moeite die je hebt met het feit dat je geen kinderen meer kan krijgen of helemaal geen kinderen, blijft hetzelfde.

En toch is het anders als je helemaal geen kinderen kan krijgen. En ja ik heb ervaring met deze mensen, omdat ik die dagelijks spreek!! :x Sorry ik kan boos worden op jouw kortzichtigheid.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 apr 2005 09:57

butterfly schreef:

En toch is het anders als je helemaal geen kinderen kan krijgen. En ja ik heb ervaring met zulke mensen omdat ik die dagelijks spreek!! :x Sorry ik kan boos worden op jouw kortzichtigheid.

ik spreekm ook dagelijks mensen die nog steeds geen kinderen hebben,. na jaren proberen.. ik vind het dan ook makkelijk om te zeggen.. geen ivf en dat soort dingen.. ik denk dat geen buienstaander kan indenken hoe het is om geen kinderen te kunnen krijgen...

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 10:02

butterfly schreef:

En toch is het anders als je helemaal geen kinderen kan krijgen. En ja ik heb ervaring met deze mensen, omdat ik die dagelijks spreek!! :x Sorry ik kan boos worden op jouw kortzichtigheid.

Ik wordt nog bozer omdat jij denkt dat ik kortzichtig ben!
Alsof ik niet weet wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen. Of het nu is dat je ze nooit krijgt of dat je na het vierde kind te horen krijgt dat je ze niet meer krijgt. En ja, dan hebben wij er gelukkig toch nog vier gekregen. En daar zijn we oprecht dankbaar voor. Maar ik weet hoe het voelt om ze niet meer te krijgen.
In beide gevallen is het iets wat je niet krijgt en wel erg graag wil.
Alsof ik die mensen niet spreek! Denk je nu echt dat mijn wereldje niet verder komt dan mijn huis?
Denk je nu echt dat er in een familie van ruim 200 man geen mensen voorkomen die geen kinderen kunnen krijgen?
Denk je nu echt dat jij superieur bent in het ontmoeten van mensen die geen kinderen kunnen krijgen?

Het gaat er om of IVF en ISCI etisch verantwoordt is.
En daar blijft mijn mening rechtop over staan.
NEE!

Dat heeft niets te maken met het feit of je het er moeilijk mee hebt dat je geen kinderen kunt krijgen.
Het gaat erom of het een weg is die verantwoordt is tegenover God.
En dat vind ik op Bijbelse gronden dus niet.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 18 apr 2005 10:09

Alsof ik niet weet wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen. Of het nu is dat je ze nooit krijgt of dat je na het vierde kind te horen krijgt dat je ze niet meer krijgt. En ja, dan hebben wij er gelukkig toch nog vier gekregen. En daar zijn we oprecht dankbaar voor. Maar ik weet hoe het voelt om ze niet meer te krijgen.

Nee je weet niet hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen! Je hebt er immers 4 rondlopen.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 10:13

butterfly schreef:

Nee je weet niet hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen!

Ohw, wat zeuren die mensen dan die ze niet kunnen krijgen, want die weten niet hoe het voelt om ze wel te krijgen. :x
Ik verzeker dat ik weet hoe het voelt om ze niet te krijgen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 apr 2005 10:27

joepie schreef:
butterfly schreef:

Nee je weet niet hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen!

Ohw, wat zeuren die mensen dan die ze niet kunnen krijgen, want die weten niet hoe het voelt om ze wel te krijgen. :x

ja jij weet dan heo het voelt om geen kinderen meer te krijgen NA 4 kinderen.. maar ik denk dat dat wel wat anders is dan dat je helemaal geen kinderen krijgt!!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 10:27

joepie schreef:Ik ben tegen IVF. Als ik alleen al bedenk aan al dat geëxperimenteer voor dat er dus ooit maar een mogelijkheid werd gevonden om het te kunnen.
Dus dat gerommel met Gods schepping.

Daarbij staat er in Psalm 139: 15 Mijn gebeente was voor U niet verholen,
toen ik in het verborgene gemaakt werd,
gewrocht in de diepten van het aardrijk;

En dat is dan al niet meer aan de orde. Het gebeurd op een glazenplaatje onder de microscoop.

Ik kan een baarmoeder toch ook niet helemaal als 'de diepten van het aardrijk' zien.. :)

De andere mogelijkheid vind ik ook geen optie.
Het moeilijke tegenwordig is, dat de mens denkt god te kunnen wezen. En dus zelf gaat proberen leven te scheppen. Of dat nu met 1 eitje of meerdere gebeurd, of via klonen. We zijn als mensen niet meer tevreden met Gods weg.

Wat is het verschil met de inenten/andere geneesmiddelen-discussie?

En verder: niet vechten damesch.. laat eens zien dat jullie werkelijk niet zo agressief en opgefokt zijn als mannen. :P

André

Berichtdoor André » 18 apr 2005 10:35

joepie schreef:Ohw, wat zeuren die mensen dan die ze niet kunnen krijgen, want die weten niet hoe het voelt om ze wel te krijgen. :x
Joepie, ik denk dat je doorslaat nu, je hebt je punt gemaakt, je bent tegen IVF.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 10:37

Als je al kinderen hebt, is het misschien des te moeilijker om ze niet meer te kunnen krijgen. Want je weet tenslotte pas echt wat het is om een kind te hebben als je ze hebt. Dan weet je pas echt wat je dus gemist hebt.
Dus als je ze dan niet meer kunt krijgen terwijl er wel degelijk nog een kinderwens is, dan weet je wat je mist.
Iemand die ze nooit krijgt weet dat niet.
Die heeft een vermoeden wat het is om kinderen te hebben , maar kan nooit invoelen hoe het echt is.
Laten we het daar maar op houden.

Maar inenten is wel van geheel andere orde dan IVF en ISCI.
Je gaat buiten dus rotzooien aan de schepping.
Alleen al de hoeveelheid wel bevruchte eicellen die weg gegooit zijn voor ze er ooit maar de mogelijkheid mee zagen om ze in te planten.
Al die expirimenten die ze er mee uit halen.
Zolang als wij geloven dat er vanaf het eerst begin leven is, is het weggooien van bevruchte-eicellen dus het doden van leven.

Daarbij komt de ikgerichtheid erg naar voren. IK wil een kind, en die zal IK dan gewoon krijgen. Ongeacht of het Gods weg is met mijn leven.
We zijn niet meer van plan om ons zomaar neer te leggen bij de weg die God gaat. We verzinnen steeds meer mogelijkheden om toch maar onze wil boven die van Gods wil te zetten.
Al moeten daar eerst vele bevruchteiecellen voor gedood worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 10:38

Hehe, lekker boeiend overigens wie nu wel en niet weet hoe het voelt. :D

André

Berichtdoor André » 18 apr 2005 10:43

joepie schreef:Daarbij komt de ikgerichtheid erg naar voren. IK wil een kind, en die zal IK dan gewoon krijgen. Ongeacht of het Gods weg is met mijn leven.
Het moeilijke in deze is dat je niet weet welke weg God met je wil gaan.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 18 apr 2005 10:55

Aragorn schreef:Hehe, lekker boeiend overigens wie nu wel en niet weet hoe het voelt. :D

Ik denk dat het wel boeiend is, anders ben je niet zo stellig in de overtuiging om IVF af te keuren.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 10:56

Het ging mij erom dat men ruziemaakt over wie nu het beste weet hoe het voelt. :)

Terug naar “Archief”