Jezus is voor mij inderdaad mens zoals jij en ik. Doch hij had een bijzondere band met de Vader. Daarin is hij een voorbeeld voor ons allen, om het wat Bijbelser te zeggen "DE WEG". Hem navolgen betkent dus het leven leiden zoals het bedoeld is. Hij is de Zoon van de Vader zoals wij dat ook zijn.
Het genadeverbond zoals dat in strikte zin in de Kerken wordt beleden geloof ik niet.
je ontkent het bestaan van adam en eva. maar in de bijbel staat geen leugens toch?
In de Bijbel kunnen geen leugens staan omdat het gaat om geloofservaringen van mensen. Als ik het historisch bestaan van Adam en Eva ontken wil dat helemaal niet zeggen dat ik de geloofservaring van de schrijver afdoe als onzin. Vanuit mijn theologische opleiding heb ik ook de stellige overtuiging meegekregen dat vele bijbelteksten symobolisch moeten opgevat worden. Maar dat is een andere discussie die ik hier niet wil voeren omdat ze dan de huidige discussie om zeep zou helpen.
Dus de mens is nooit volmaakt geweest?
Ik denk het niet neen. Maar de mens heeft wel altijd ingezien dat zijn handelen onvolmaakt was en zich daar zondig om voelt. Die reflectie noem ik "Goddelijk". Mensen die zulke reflectie niet kunnen maken noem ik "Goddeloos" en "zondig". Bijvoorbeeld moordenaars die totaal geen graten zien in hun daden. Mensen als Saddam en in zekere zin ook presidenten als Reagan, Bush sr, Bush jr. Maar goed daar zijn andere toppics voor.
mvg,
http://www.caenen.tk