Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:43
Niemand geeft antwoord op het waarom. Waarom moest Jezus door Pontius Pilatus veroordeeld worden ?
J. Bavinck legt het in zijn verklaring van de HC alsvolgt uit:
"Wij weten dat de wereldlijke rechter op grond van Gods Woord een drager is van Gods majesteit. Wanneer een wereldlijke vierschaar gespannen wordt, dan is God in het midden der vergadering. De mannen, die daar als rechters zitten, worden goden genoemd en zitten daar in den naam des Heeren. Die mannen zijn instrumenten in Zijne hand en uitvoerders van Zijnen wil. Zo was het ook hier. Pontius Pilatus was als rechter een drager van Gods majesteit en een uitvoerder van Zijn heilige wil. Jezus Zelf zegt tot hem: "Gij zoudt geen macht tegen Mij hebben, indien het u niet van boven gegeven ware." Pilatus zat op de rechterstoel, bekleed met macht van 's Heeren wege. Dit moet intussen niet zo opgevat worden, alsof het onrechtvaardige in een vonnis, dat een rechter heeft uitgesproken, ook voor rekening van God komt, neen, maar het onrechtvaardige blijft voor den rechter zelf. Doch zodra een rechter een vonnis heeft uitgesproken, hetzij dat dit rechtvaardig, hetzij dat dit onrechtvaardig is, bindt het uitgesprokene vonnis van 's Heeren wege. Zo ook hier. Pilatus sprak het vonnis des doods uit over Jezus, hij verwees Hem, den Heilige en Onschuldige, als een overtreder ten dode, en hij deed dit in de naam van de Romeinse wet, in den naam van den keizer, en alzo in den naam van God. Hoe onrechtvaardig ook dit vonnis tot stand kwam, het was en bleef een vonnis in den naam des Heeren. De Heere heeft het bij monde van zijn rechter, Pilatus, geveld. (....) Maar Christus is in onze plaats van Gods wege veroordeeld en verdoemd, en daardoor worden allen, die in Hem geloven, van de eeuwige verdoemenis bevrijd. Christus gaat ten dode, maar Barabassen gaan vrij uit, mits zij in Christus geloven en op Hem vertrouwen."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )