Meerdere wegen tot Christus.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 09 apr 2003 13:27

joepie schreef:hoeft tie ook niet. Maar niemand zegt het.
Ik vind het namelijk spotten als je het woord van God afdoet als denkwijze van bepaalde personen.
Hij hoeft dat voor mij niet uit te leggen hoe hij dat bedacht. Voor mij is dat anti christelijk denken.

Natuurlijk is het anti-christelijk denken.
Maar ik verwacht wel dat iemand dat onderbouwt. Van mij wordt dat namelijk ook verwacht, als ik met een christelijk verhaal kom. Waarom moet ik dan wel alle willekeurige uitroepen van een niet-christen pikken?

Maargoed... op zich heb je wel een punt dat het op RefoWeb misschien niet zo gepast is, om anti-christelijk denken veel ruimte te geven. De moderatoren moeten daar maar een eindbeslissing over geven.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: Meerdere wegen tot Christus.

Berichtdoor Thedudehimself » 09 apr 2003 13:36

hijwel schreef:Er zijn zoveel verschillende kerken en zoveel verschillende gedachten over de bekering en de genade van God.
Zijn er verschillende manieren om tot Christus te komen of is hier maar 1 weg door middel van bijv: elende verlossing en dankbaarheid.

De weg tot Christus is er niet... Christus is de Weg. Alleen geloof in Hem behoudt je. Als je meerdere wegen tot Christus gaan bekijken is het einde zoek. Want dan zijn er ook weer meerdere wegen tot wegen tot Christus enz. enz. Hij is de Weg. Alles wat je aan Hem af of toe doet is onwaardig. Geloof in Zijn persoon. Thats the key!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 17:31

helemaal mee eens.

Hij is de weg de waarheid en het leven!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 apr 2003 17:43

Sommigen onder jullie doen mijn denkwijze af als "onchristelijk" denken en daarmee is voor hen de zaak afgesloten. Ik ben een godslasteraar en neem God's woord niet ernstig.

Anderen onder jullie willen eventueel nog wel in discussie en dagen mij uit om mijn hypothese omtrent "Grieks" denken te onderbouwen.

Nog anderen vinden dit misschien zelfs een zaak om aan de verantwoordelijken van dit forum door te geven omdat mijn soort taal in hun ogen niet past op dit forum.

Mijn antwoorden:

- Een discussie voeren over dat "Grieks" denken zou ons nergens toe voeren. Het resultaat zou zijn dat ik een gedeelte van mijn theologische bibliotheek zou citeren op dit forum en daarna om de oren zou geslagen worden met bijbelcitaten. Dit is niet zinvol. Ik geloof niet dat de Bijbel God's onfeilbare woord is, bijgevolg kan ik weinig met jullie argumenten. De meesten onder jullie zien de Bijbel wel als God's onfeilbare woord, bijgevolg zullen jullie altijd bijbelcitaten boven de visie van wetenschappers, theologen etc plaatsen.

- Ik noem me nog altijd Christen en ben daar trots op. Het is niet mijn bedoeling om jullie geloof aan te vallen. Alleen heb ik heel even willen aantonen dat de Christenheid geen monolitisch blok is. De Nederlands orthodoxe gereforemeerde gezindte is slecht een heel klein (vaak extreem) onderdeel van de grotere Christelijke gedachte. De mensen die zich beroepen op het Christendom zijn zeer divers en spreken elkaar vaak tegen net zoals de vele geluiden in de Bijbel dit doen. Wat hen bindt is dat ze geraakt worden door het geloof maar ze ervaren dit ieder op een individuele manier. Ik behoor tot het zogenaamde vrijzinnige protestantisme, in Nederland vertegenwoordigd door de Remonstranten, Nederlandse Protestanten Bond, Vrijzinnig Hervormden en de Zwingli Bond. Ik vraaag gewoon respect voor deze vorm van Christendom, ik vraag geen instemming met het gedachtegoed.

- Indien sommigen van mening zouden zijn dat de vrijzinnig protestantse stem niet thuishoort op dit forum is dat hun goed recht. Men zal zich dan contact moeten opnemen met de verantwoordelijken. Het is het één of het ander... Of je maakt een forum voor een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld orthodox gereformeerden) en stelt dus criteria aan het lidmaatschap van het forum. Of men stelt het forum open voor iederee zoals nu het geval is maar moet dan wel ieders stem aanvaarden. Ik zou er geen probleem mee hebben indien dit forum exclusief zou bestemd zijn voor orthodox gereformeerden maar dan moet dit wel duidelijk bekend gemaakt worden. Ik zal dan mijn activiteiten staken op dit forum.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 apr 2003 17:51

hey morse,

ik ben toch wel enigzins benieuwd waar jij je gedachten omtrent het griekse denken op stoelt. je geeft zelf al aan wat het verschil tussen ons is met betrekking tot de visie op de Bijbel, dus eens zullen we het niet worden, maar kun je toch niet een kleine samenvatting geven, zodat ik weet in welke richting ik moet denken bij wat je nu plaatst. ik beloof je dat ik je niet om je oren zal slaan met bijbelteksten :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Lang verhael!

Berichtdoor TheEdge » 09 apr 2003 18:24

Nou Morse, dat was een lang verhaal, en ik voel me aangesproken. Dus... ik ga jouw stuk van het e.e.a. aan commentaar voorzien, want dat heb je wel verdiend!

Inspector Morse schreef:Sommigen onder jullie doen mijn denkwijze af als "onchristelijk" denken en daarmee is voor hen de zaak afgesloten. Ik ben een godslasteraar en neem God's woord niet ernstig.

Bedenk dat je op een reformatorisch forum zit, en veruit de meeste mensen hier aanwezig - of ze nou 'blije' EO'er of 'zwaar' orthodox zijn - geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is en weer opgestaan, niet omdat de mensen dat verdiend hebben, maar omdat God een God van genade is. Als je tegen die kern van het Christelijk geloof aan gaat schoppen, dan kun je erop rekenen dat je tegengas krijgt en dat je nooit meer helemaal serieus wordt genomen.

Inspector Morse schreef:Anderen onder jullie willen eventueel nog wel in discussie en dagen mij uit om mijn hypothese omtrent "Grieks" denken te onderbouwen.

Een discussie voeren over dat "Grieks" denken zou ons nergens toe voeren. Het resultaat zou zijn dat ik een gedeelte van mijn theologische bibliotheek zou citeren op dit forum en daarna om de oren zou geslagen worden met bijbelcitaten. Dit is niet zinvol. Ik geloof niet dat de Bijbel God's onfeilbare woord is, bijgevolg kan ik weinig met jullie argumenten. De meesten onder jullie zien de Bijbel wel als God's onfeilbare woord, bijgevolg zullen jullie altijd bijbelcitaten boven de visie van wetenschappers, theologen etc plaatsen.

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de theorie die jouw stelling moet onderbouwen, en vervolgens wil je die niet op het net zetten. Als ik op het forum post dat de tekst 'vrouwen mogen hun stem niet verheffen in de gemeente' uit 1 Korinthiers in perspektief gezien moet worden, en verder niks erbij vertel, dan zullen de refo's hier altegader ook gaan steigeren.

Kom je met een stelling, onderbouw 'm dan. Zodat de rest van de forummers kan uitzoeken of ze het (en zo ja waarom ze het) er niet mee eens zijn. Ik heb gebrekkige kennis, zowel op bijbels als op ander religieus gebied, maar ben wel nieuwsgierig, en altijd hongerig om mijn kennis aan te vullen.

Inspector Morse schreef:Nog anderen vinden dit misschien zelfs een zaak om aan de verantwoordelijken van dit forum door te geven omdat mijn soort taal in hun ogen niet past op dit forum.

Indien sommigen van mening zouden zijn dat de vrijzinnig protestantse stem niet thuishoort op dit forum is dat hun goed recht. Men zal zich dan contact moeten opnemen met de verantwoordelijken. Het is het één of het ander... Of je maakt een forum voor een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld orthodox gereformeerden) en stelt dus criteria aan het lidmaatschap van het forum. Of men stelt het forum open voor iederee zoals nu het geval is maar moet dan wel ieders stem aanvaarden. Ik zou er geen probleem mee hebben indien dit forum exclusief zou bestemd zijn voor orthodox gereformeerden maar dan moet dit wel duidelijk bekend gemaakt worden. Ik zal dan mijn activiteiten staken op dit forum.

Ik kan wel zeggen dat ik enorm blij ben dat dit forum niet alleen voor orthodox gereformeerden bestemd is, zoals OSW bijvoorbeeld (maar daarvoor is al het topic 'Niet refo genoeg', http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=52244#52244 elders op dit forum). Juist de gezonde mix van allerlei christenen door elkaar, die elkaar scherp houden, onderwijzen en opbouwen, spreekt me geweldig aan. Ook dat er niet-christenen zijn die vragen hebben, en die mogen stellen, en daar ook serieus op geantwoord wordt, vind ik ook positief. Maar iemand die zich christen noemt, en tegelijkertijd bepaalde basisdingen ontkent... tja... daar zet ik mijn vraagtekens bij...
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 09 apr 2003 20:43

Inspector morse,

ik ben wel benieuwd wat jouw visie is op bepaalde dingen. Niet dat je me gaat overhalen, dat weet ik zeker. Maar ik ben benieuwd hoe je bijvoorbeeld over bekering denkt. Of is bekering niet nodig in jouw denken? Ik stel mij zo voor dat jij het geloof meer ervaart als een vorm van mystieke meditatie. Een theorie en gedachtengoed waar je je goed bijvoelt. Veel andere christenen in gevestigde kerken doen dat ook lijkt mij en ook in de evangelische gemeenten. Maar de basis is toch wel het kruis van Christus lijkt mij.

Wat ik mij echt afvraag: waarom noemt iemand zich vrijwillig vrijzinnig? wat betekent dat woord voor jou? ik rijd namelijk altijd langs het gebouw van de een of andere vrijzinnige christengemeente. Wat betekent dat woord voor jou?

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 08:06

Je kunt je geen Christen noemen als je Zijn woord verwerpt.
Je heet Christen omdat je Zijn offer aanvaard en Hem volgt. Als je dat offer en het bestaan van Hem al in twijfel neemt dan kun je je ook geen volgeling van Hem noemen.
En er is geen Chiristelijke gedachte, maar het Christelijk geloof.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 apr 2003 13:40

Uit de antwoorden van jullie lees ik dat er toch wel de bereidheid bestaat om een discussie te voeren. Ik merk dat begrippen als vrijzinnig en "Grieks" denken heel wat vragen oproepen. Ik wil dan ook met plezier :D het één en het ander duiden. Vooraf toch enkele bedenkingen. Het is misschien belangrijk om even aan te geven wat mijn achtergrond is, dat kan misschien al enkele zaken verhelderen.

Ik heb een RK achtergrond, mij ouders waren erg actief in de Kerk. Mijn ouders waren traditioneel Katholiek maar waren wel wat terughoudend naar de Kerk als instituut en het Vaticaan als hoofd van de Kerk. Mijn vader leidde een bijbelstudiegroep in de parochie. Na het overlijden van mijn vader drie jaar geleden raakte ik in een steeds diepere geloofscrisis. Eerlijkheidshalve gezegd, de jaren voor het overlijden van mijn vader was er van geloof niet meer veel sprake. Ik ben dan op zoek gegaan en ben uiteindelijk belijdend lid geworden van de Verenigde Protestantse Kerk in België. Dit is wat de Britten noemen een "broad church". Een huis waar vele opvattingen onder één dak leven. Methodistische invloeden evenals Lutherse, Gereformeerde, Hervormde, Evangelische en uiteraard liberaal/vrijzinnige opvattingen maken er een veelkleurig huis van. Ik behoor tot de meer vrijzinnige/liberale vleugel van mijn kerkgemeenschap. Daarnaast heb ik vanuit mijn RK achtergrond de eredienst binnen het protestantisme steeds als erg arm en kaal ervaren. Vandaar dat ik regelmatig een Anglicaanse dienst bijwoon waar de protestantse theologie in combinatie met een warme liturgie mij erg aanspreekt.

Mijn denkbeelden (bijvoorbeeld dat "Grieks" denken" heb ik uiteraard niet zelf ontwikkeld. Mijn theologische achtergrond wordt vooral gevormd door de liberale Anglicaanse theologie, de Nederlandse vrijzinnige theologie, de Katholieke bevrijdings theologie. Om enkele namen te noemen: Rowan Williams, Karen Armstrong, Edward Schillebeeckx, Anne van der Meiden enz.... Neen, geen Kuitert...zijn weg vind ik doodlopend en niets zeggend.

Om de discussie te beginnen zal ik een tekst overtikken uit een boek van Simone Weil, een liberale Joodse die uiteindelijk toenadering heeft gezocht tot de RK. Haar werk is toegankelijk en geeft goed weer hoe ik mijn vrijzinnigheid beleef. Een eerste fragment gaat over het OT, belangrijk om later haar visie te begrijpen over Jezus.

Als we een periode in de Oudheid nemen, laten we zeggen, minstens vijf eeuwen voor de komst van Christus, en we laten wat daarna kwam buiten beschouwing, dan hebben we daar te doen met een Israël dat verder van God en van de goddelijke waarheden verwijderd is dan vele andere volken uit die tijd (India, Egypte, Griekenland,China) Want de essentiële waarheid omtrent God is, dat Hij goed is. Geloven dat HIj de mensen kan bevelen handelingen te verrichten die afschuw opwekken door hun wreedheid en onrechtvaardigheid, is de grootste fout die men ten aanzien van God kan maken. Zeus in de Ilias, gebiedt geen enkele wreedheid. De Grieken geloofden dat de "smekende Zeus" woonde in alle ongelukkigen die smeekten om erbarmen. Jahweh daarentegen is de "God der legerscharen". De geschiedenis van de Hebreeën toont aan dat daarmee niet alleen gedoeld werd op de sterren, maar ook op de krijgslieden van Israël. Welnu, Herodotos noemt een groot aantal Helleense en Aziatische volken, waaronder er slechts één was met een "Zeus van de legerscharen". Bij alle anderen was deze godslastering onbekend. Het Egyptische Dodenboek, dat minstens drieduizend jaar oud is, en hoogstwaarschijnlijk veel ouder, is doortrokken van een Evangelische liefde. (De dood zegt tegen Osiris: Heer van de Waarheid, ik bied U de waarheid aan... Ik heb voor U het kwaad vernietigd... Nooit heb ik iemand gedood. Nooit deed ik iemand wenen. Nooit liet ik iemand van honger lijden. Nooit was ik er de oorzaak van dat een meester zijn slaven mishandelde. Nooit deed ik iemand vrezen. Nooit verhief ik hoogmoedig mijn stem. Nooit weigerde ik gehoor te geven aan rechtvaardige en juiste woorden. Nooit was ik uit op eerbetuigingen. Nooit negeerde ik de godheid waar zij zich vertoonde...).

De Hebreeën, die toch gedurende vier eeuwen de Egyptische beschaving van nabij gekend hadden, hebben nooit die geest van zachtmoedigheid willen aannemen. Wat zij wilden, was macht... Voor zover mij bekend dragen alle teksten uit de tijd voor de ballingschap het stempel van deze fundamentele dwaling omtrent God. Uitzondering zijn enkel het boek Job (maar Job was geen jood), het Hooglied (maar wie zegt dt dit dateert uit de tijd voor de ballingschap?), en sommige psalmen van David (maar of die terecht aan hem werden toegeschreven is onzeker). De eerste figuur anderzijds in de Joodse geschiedenis die werkelijk volkomen zuiver mag genoemd worden, is Daniël (die ingewijd was in de Chaldeeuwse wijsheid). Het leven van Abraham en alle anderen is een aaneenschakeling van gruwelijkheden. (Abraham begint met zijn vrouw te prostitueren.) Dit alles doet veronderstellen dat Israël de meest essentiële waarheid omtrent God (het feit namelijk dat HIj in de eerste plaats goed is alvorens machtig te zijn) van vreemde (Chaldeeuwse, Perzische, Griekse) tradities geleerd heeft, en dat het dit in feite te danken heeft aan de ballingschap.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 14:03

De Hebreeën, die toch gedurende vier eeuwen de Egyptische beschaving van nabij gekend hadden, hebben nooit die geest van zachtmoedigheid willen aannemen. Wat zij wilden, was macht... Voor zover mij bekend dragen alle teksten uit de tijd voor de ballingschap het stempel van deze fundamentele dwaling omtrent God. Uitzondering zijn enkel het boek Job (maar Job was geen jood), het Hooglied (maar wie zegt dt dit dateert uit de tijd voor de ballingschap?), en sommige psalmen van David (maar of die terecht aan hem werden toegeschreven is onzeker). De eerste figuur anderzijds in de Joodse geschiedenis die werkelijk volkomen zuiver mag genoemd worden, is Daniël (die ingewijd was in de Chaldeeuwse wijsheid). Het leven van Abraham en alle anderen is een aaneenschakeling van gruwelijkheden. (Abraham begint met zijn vrouw te prostitueren.) Dit alles doet veronderstellen dat Israël de meest essentiële waarheid omtrent God (het feit namelijk dat HIj in de eerste plaats goed is alvorens machtig te zijn) van vreemde (Chaldeeuwse, Perzische, Griekse) tradities geleerd heeft, en dat het dit in feite te danken heeft aan de ballingschap.
Kijk Morse, het is toch goed dat je wat achtergrondinfo geeft. :) Zelf heb ik namelijk ook het idee dat in het oude testament de openbaring van God aan de mensen in het algemeen zeer bedekt was en dat er ook sprake was van grote dwalingen.
Daarom hecht ik van de bijbelboeken ook de grootste waarde aan het nieuwe testament, en daarin aan de vier evangelien, en daarin aan de teksten waarin Christus zelf spreekt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 14:48

Kaw schreef:Jezus zei:"Niemand komt tot de Vader dan door mij." Ik geloof in de onfeilbaarheid van de bijbel. Inspector Morse vermoed ik niet. Ik ben geen geniale interlectueel, wilde het wel zijn, maar dat koste zowat mijn geloof, dus doe ik dat niet meer. Voor mij gewoon de eenvoud van de bijbel en geen interspirituele interpretaties van wereldgodsdiensten.

Sorry. Zelfbescherming voor mij. Ik kan hier heel intelligent op gaan reageren enzo, maar ik kan het niet. Ik kan alleen zeggen dat ik uit geloof weet dat de bijbel in al zijn facetten onfeilbaar is. Dat is mijn geloof. Als ik alles ga relativeren en afwegen is dat geen geloof meer maar wetenschap.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 10 apr 2003 15:00

wie tot mij komt heeft het eeuwegen leven
maar wie niet tot jezus komt heeft niet het eeuwege leven
dus alleen tot jezus komen is de eenigsteweg
er is geen anderen weg

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:04

als het goed is kan je geloof niet daardoor onderuitgehaald worden. Tijdelijk misschien, maar niet definitief. Uiteindelijk zou je er sterker uit moeten komen.

De Bijbel geeft een boodschap door. Hoe God ervaren is door mensen. Letterlijke onfeilbaarheid kun je vergeten, je kunt het wel willen maar het is niet vol te houden. Het is ook niet belangrijk. De boodschap is het belangrijkste.

Ik heb wel eens gezegd dat de Bijbel in theorie eigenlijk nooit afgeschreven is. Er horen nog ontelbare boeken bij van andere kinderen van God en hoe zij hun geloof beleefd hebben. De Bijbel is een selectie. Er staan heel veel dingen in de Bijbel, maar er zijn ook heel veel dingen die er niet in staan.

Het Egyptische Dodenboek, dat minstens drieduizend jaar oud is, en hoogstwaarschijnlijk veel ouder, is doortrokken van een Evangelische liefde. (De dood zegt tegen Osiris: Heer van de Waarheid, ik bied U de waarheid aan... Ik heb voor U het kwaad vernietigd... Nooit heb ik iemand gedood. Nooit deed ik iemand wenen. Nooit liet ik iemand van honger lijden. Nooit was ik er de oorzaak van dat een meester zijn slaven mishandelde. Nooit deed ik iemand vrezen. Nooit verhief ik hoogmoedig mijn stem. Nooit weigerde ik gehoor te geven aan rechtvaardige en juiste woorden. Nooit was ik uit op eerbetuigingen. Nooit negeerde ik de godheid waar zij zich vertoonde...).
Ik kan het er mee eens zijn dat deze woorden een Goddelijke oorsprong hebben.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 apr 2003 15:16

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat ik met mijn betoog mensen hun geloof wel afnemen. Ik wil alleen maar aantonen dat ik op een andere manier naar de Bijbel kijk en dat ik ook andere bronnen raadpleeg.
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 15:18

surfer schreef:als het goed is kan je geloof niet daardoor onderuitgehaald worden. Tijdelijk misschien, maar niet definitief. Uiteindelijk zou je er sterker uit moeten komen.

De Bijbel geeft een boodschap door. Hoe God ervaren is door mensen. Letterlijke onfeilbaarheid kun je vergeten, je kunt het wel willen maar het is niet vol te houden. Het is ook niet belangrijk. De boodschap is het belangrijkste.

Ik heb wel eens gezegd dat de Bijbel in theorie eigenlijk nooit afgeschreven is. Er horen nog ontelbare boeken bij van andere kinderen van God en hoe zij hun geloof beleefd hebben. De Bijbel is een selectie. Er staan heel veel dingen in de Bijbel, maar er zijn ook heel veel dingen die er niet in staan.

Het Egyptische Dodenboek, dat minstens drieduizend jaar oud is, en hoogstwaarschijnlijk veel ouder, is doortrokken van een Evangelische liefde. (De dood zegt tegen Osiris: Heer van de Waarheid, ik bied U de waarheid aan... Ik heb voor U het kwaad vernietigd... Nooit heb ik iemand gedood. Nooit deed ik iemand wenen. Nooit liet ik iemand van honger lijden. Nooit was ik er de oorzaak van dat een meester zijn slaven mishandelde. Nooit deed ik iemand vrezen. Nooit verhief ik hoogmoedig mijn stem. Nooit weigerde ik gehoor te geven aan rechtvaardige en juiste woorden. Nooit was ik uit op eerbetuigingen. Nooit negeerde ik de godheid waar zij zich vertoonde...).
Ik kan het er mee eens zijn dat deze woorden een Goddelijke oorsprong hebben.

Als ik de onfeilbaarheid van de bijbel in twijfel stel, loop ik te spelen met de duivel. Ik ken de duivel inmiddels wel een beetje en daar moet je niet mee spelen. De duivel heeft als uit de hand van God mij dingen laten zien die ik niet voor mogelijk hield. Dit laatste kan ook een tekst van de duivel zijn. Deze tekst brengt geen mens tot de ware verlossing dus die kans is heel groot.

Terug naar “Archief”