En ja, het was wat mij betreft idd niet nodig geweest dat die mensen voor hun overtuiging omgebracht zijn. Ik ben meer voor vreedzame samenleving.

Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Ik snap idd dat dat jouw interpretatie is, maar wat ik bedoelde te zeggen is niet dat Rome wel oke is. Ik bedoelde dat het feit dat er in naam van een bepaalde kerk of leer allerhande gruwelijkheden geschied zijn weinig zegt over de juistheid van die leer zelf. Als ik dat mis heb wordt ik vandaag nog Boeddhist.
En ja, het was wat mij betreft idd niet nodig geweest dat die mensen voor hun overtuiging omgebracht zijn. Ik ben meer voor vreedzame samenleving.
Aragorn schreef:De geschiedenis staat me niet toe het hierin met je eens te zijn.![]()
Sterker nog: het was juist in de tijd van feodale koninkrijkjes dat godsdiensttwisten aan de orde van de dag waren en dat uit die nood de deugd van onze liberale democratische rechtsstaat geboren is.
Aragorn schreef:Ik snap idd dat dat jouw interpretatie is, maar wat ik bedoelde te zeggen is niet dat Rome wel oke is. Ik bedoelde dat het feit dat er in naam van een bepaalde kerk of leer allerhande gruwelijkheden geschied zijn weinig zegt over de juistheid van die leer zelf. Als ik dat mis heb wordt ik vandaag nog Boeddhist.
jas schreef:Aragorn schreef:Ik snap idd dat dat jouw interpretatie is, maar wat ik bedoelde te zeggen is niet dat Rome wel oke is. Ik bedoelde dat het feit dat er in naam van een bepaalde kerk of leer allerhande gruwelijkheden geschied zijn weinig zegt over de juistheid van die leer zelf. Als ik dat mis heb wordt ik vandaag nog Boeddhist.
Je weet best wat ik bedoel. Die mensen hadden geen keus. Het was of hun geloof verloochenen of berouwvolle terugkeer tot Rome. En dan uit overtuiging willen en kunnen sterven; geweldig!
jas schreef:Aragorn schreef:Ik snap idd dat dat jouw interpretatie is, maar wat ik bedoelde te zeggen is niet dat Rome wel oke is. Ik bedoelde dat het feit dat er in naam van een bepaalde kerk of leer allerhande gruwelijkheden geschied zijn weinig zegt over de juistheid van die leer zelf. Als ik dat mis heb wordt ik vandaag nog Boeddhist.
Je weet best wat ik bedoel. Die mensen hadden geen keus. Het was of hun geloof verloochenen of berouwvolle terugkeer tot Rome. En dan uit overtuiging willen en kunnen sterven; geweldig!
Green schreef:Boekenlezer schreef:jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.
Er zijn inderdaad héél erg foute dingen gebeurd door de Rooms-Katholieke Kerk in het verleden. Helaas heeft het Protestantisme ook geen schone handen. Denk maar eens aan hoe Oliver Cromwell heeft huisgehouden in Engeland!
En naar de daden van mensen wordt gekeken, als mensen een geloof beoordelen. Door de slechte daden van de kerk zijn er vandaag mensen die niks met het christelijke geloof te maken willen hebben. Zo blijkt maar weer eens het gewicht van de bijbelse vermaning om het geloof tot uiting te doen komen in goede daden!
David heeft ook veel bloed vergoten maar hij streed wel de goede strijd.
De kern waar het om gaat is de leer. En die is niet goed. Denk alleen maar aan de biecht. Wie vergeeft de zonden?
23 Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.
39) vergeeft, dien
Dat is, naar mijn woord en bevel betuigt als mijne dienaars, dat zijne zonden van God vergeven of gehouden zijn.
40) vergeven; zo
Namelijk in den hemel, van God; Matth. 16:19, en Matth. 18:18; want God heeft alleen de macht om eigenlijk de zonden te vergeven; Jes. 43:25; Matth. 9:3; Mark. 2:7.
Baltimore schreef:De Paus is de Koning van de wereld ( zichzelf gekroond tot), zowel kerkelijk als burgerlijk. Haar wetgever op burgerlijk terrein is de USA (sinds het ontstaan van de USA) . Door dwang, aanmatiging, pressie en geweld stelt de USA de wereldwetten vast en laat "vuur uit de hemel komen "(Shanksville 1993 en een fake aanslag op de twintowers 2001. Op kerkelijk terrein is de Kerk van Rome de "Moeder alle kerken " in de wereld.
Optimatus schreef:Sorry, maar wie de aanslagen op de Twin Towers nep noemt, mist her en der echt een dosis gezond verstand.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten