Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 19:58

Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed is :)Soms zijn de verschillen wel groot...

Nogmaals, no offense... vergeet niet tradities en regels ook los van elkaar te zien... de paus, maria, transsubstantiatie enzo... het is meer dan alleen maar een traditie... ;) Hetis een bepaalde macht toekennen aan dingen en personen... in mijn ogen soms niet helemaal op een correcte manier.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 20:35

Els schreef:Ik heb met stijgende verbazing dit topic gelezen. Ik ben katholiek en heb een aantal reformatorische vrienden uit verschillende kerken. Hierdoor begrijp ik dat er een hoop onbegrip is ten opzichte van de RKK omdat die heel anders is dan de tradities waarin de meeste van jullie zijn opgegroeid.
Alleen verbaas ik me over de veroordelingen die ten opzichte van katholieken worden gedaan. Voor zover ik weet lezen we uit dezelfde bijbel (ok, misschien een andere vertaling...), geloven we in de zelfde drie-ene God en proberen we te leven naar dezelfde geboden. In de afgelopen eeuwen zijn er verschillen ontstaan in tradities, daar kan je het mee eens zijn of niet. Maar we leven godzijdank in een land met godsdienstvrijheid, waardoor iedereen kan leven met de tradities die hij wil. Ik begrijp daarom ook al dat gezeur op de RKK niet goed. OK, het is niet de traditie waarin jij wil leven, maar een katholiek doet er niemand kwaad mee.
Er wordt ook regelmatig gezegd dat de RKK niet bijbels is, maar zijn alle regels en tradities in jullie kerken letterlijk genoemd in de bijbel? Ik ben ervan overtuigd dat ook bij jullie een heleboel dingen ontstaan zijn uit tradities, net als bij ons.
Ik hoop dat er iets meer respect komt voor katholieken, want ook wij leren : "heb je naaste lief als jezelf en God boven alles.". Ik wil graag een naaste zijn.

Beste Els, ik kan best een heel eind in je betoog meegaan. Toch is er wel iets fundamenteel mis met de RK kerk. Hoewel ik haar nog altijd voor een Christelijke Kerk hou, waar ook nog ware gelovigen in zitten die de Heere van harte liefhebben, is het een zeer dwalende kerk. Je zult het toch wel met me eens zijn dat het me als protestant vergund is deze opmerking te maken. Immers, waar protesteer ik anders tegen? Ook zou het beneden alle waardigheid zijn als ik omdat ik je aardig vind, mijn principes en geloof zou verloochenen. Ook dat ben je wel met me eens denk ik. De RK kerk is een kerk die de rijkdom van de tradities stelt boven de rijkdom van de Schrift. Het woord van de paus ex cathedra gesproken is onderdeel van de zuivere leer der RK kerk. De besluiten, genomen op concilies zijn onderdeel van de zuivere leer der RK kerk, hoewel deze soms lijnrecht tegen de letter van de Schrift ingaan.
Wanneer wij ervan overtuigd zijn dat het hoogste wat een mens bereiken kan is, God waarlijk te dienen en lief te hebben, en de naaste als onszelf, dan zal die waarheid, waarin deze overtuiging geworteld is heilig voor ons zijn. En ze is dat, vanuit het besef dat God heilig is. Er zijn essentiële geloofskwesties binnen de RK kerk die absoluut onbijbels zijn en ontoelaatbaar, ja, die niet hand in hand kunnen gaan met het dienen van God in geest en waarheid. "Mijn genade is u genoeg"; zegt de Schrift. Nee, zegt Rome; de mens moet zelf ook een stuk van de zaligheid verdienen en wel door ascese en het doen van goede werken. Maar beste Els, ingeval door de mens voor zijn zaligheid betaald moet worden, zo is de genade geen genade meer. Daarom lezen we ook reeds in Jes. 55:1-2 waar Gods Woord spreekt tot de hongerige, dorstige en verslagen zielen; "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan?"
Is deze tekst niet een doorn in het oog van Rome Els? Geef toch acht op de grote zaligheid die je hier gratis en voor niets aangeboden wordt. "Komt tot de wateren" staat er. En waar vinden we dat dan? Dat vinden we bij de Heere Jezus Zelf; "Die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten. Ga dan tot Hem Els, werp je aan Zijn voeten neer, Hij is met ontferming over ons bewogen als we onze zonden aan Hem belijden. Hij laat niemand staan.
Waarom laat je je bedriegen door herders die wolven in schaapskleren zijn Els? Je zegt, dat een katholiek met zijn geloof niemand kwaad doet. Dat is niet zo hoor. Men doet God er kwaad mee, dat men zich buigt voor beelden en heiligen aanroept, die zelf ook eens zondaars waren. "Wij hebben een voorspraak bij de Vader", zegt Paulus. Jezus. Daar komt geen heilige aan te pas hoor.
Verder, natuurlijk respecteer ik je als mens. Ik ben hartelijk begaan met het lot van iedereen die door blinde leidslieden geleid wordt. Maar voor de RK leer kan en mag ik geen respect hebben omdat ik daarmee Jezus, Mijn Koning zou verloochenen.
Ga eens wat onderzoek doen, lees de Bijbel, lees boeken over de reformatie. Verdiep je eens in de verschillen en ga eens na waarom die verschillen er zijn. Probeer eens te achterhalen welke authoriteit de Roomse tradities hebben. Doch naast dit alles, ben jij ook mijn naaste en wil ik ook jouw naaste zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 20:39

Marnix schreef:Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed is :)Soms zijn de verschillen wel groot...

Nogmaals, no offense... vergeet niet tradities en regels ook los van elkaar te zien... de paus, maria, transsubstantiatie enzo... het is meer dan alleen maar een traditie... ;) Hetis een bepaalde macht toekennen aan dingen en personen... in mijn ogen soms niet helemaal op een correcte manier.

Slap hoor.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 apr 2005 20:45

jas schreef:
Marnix schreef:Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed is :)Soms zijn de verschillen wel groot...

Slap hoor.

Inderdaad! De waarheid kan pijn doen maar de waarheid maakt ook vrij!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 15 apr 2005 20:48

Els schreef:(.....)

Ik hoop dat er iets meer respect komt voor katholieken, want ook wij leren : "heb je naaste lief als jezelf en God boven alles.". Ik wil graag een naaste zijn.

Ik vind dit een mooi bericht Els!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 21:03

Brion schreef:
Els schreef:(.....)

Ik vind dit een mooi bericht Els!

Het is wel mooi, maar helaas niet waar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 21:33

Jansen schreef:
jas schreef:

Slap hoor.

Hoezo slap? Moeten we mensen die ook geloven dat Jezus voor hun zonden stierf dan maar afdoen als heidenen, vanwege verschillen? Ik ben het met veel dingen in de RKK niet eens maar ik denk wel Jezus Christus als de Waarheid boven leerverschillen die in mijn ogen niet kloppen zou moeten staan. Ik ken katholieken die oprecht christelijk zijn, op Hem vertrouwen en vast in Hem geloven... moet ik hen dan veroordelen op basis van de leer van hun kerk? Of mag ik ze zien als medebroers/zussen in Chritus, ondanks grote leerverschillen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 21:58

Marnix schreef:
Jansen schreef:
jas schreef:

Slap hoor.

Hoezo slap? Moeten we mensen die ook geloven dat Jezus voor hun zonden stierf dan maar afdoen als heidenen, vanwege verschillen? Ik ben het met veel dingen in de RKK niet eens maar ik denk wel Jezus Christus als de Waarheid boven leerverschillen die in mijn ogen niet kloppen zou moeten staan. Ik ken katholieken die oprecht christelijk zijn, op Hem vertrouwen en vast in Hem geloven... moet ik hen dan veroordelen op basis van de leer van hun kerk? Of mag ik ze zien als medebroers/zussen in Chritus, ondanks grote leerverschillen?

Het gaat er niet om om die mensen af te doen als heidenen, het gaat erom dat je ze eerlijk voorhoudt wat de Bijbelse leer is. Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien. Je reactie was erg soft omdat je heel toegevend was, dat de roomse dwalingen toch wel gebaseerd waren op de Bijbel. Ik zeg ook niet dat je de Roomse mensen moet veroordelen, dat doe ik ook niet, maar je moet wel scherp de roomse leer veroordelen, als achtende het Bloed van Christus niet genoegzaam tot een volkomen vergeving voor al onze zonden. Denk jij dat dit voor God een kleine zaak is? Het bloed van Zijn Zoon verachten?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 apr 2005 09:55

jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.

Er zijn inderdaad héél erg foute dingen gebeurd door de Rooms-Katholieke Kerk in het verleden. Helaas heeft het Protestantisme ook geen schone handen. Denk maar eens aan hoe Oliver Cromwell heeft huisgehouden in Engeland!
En naar de daden van mensen wordt gekeken, als mensen een geloof beoordelen. Door de slechte daden van de kerk zijn er vandaag mensen die niks met het christelijke geloof te maken willen hebben. Zo blijkt maar weer eens het gewicht van de bijbelse vermaning om het geloof tot uiting te doen komen in goede daden!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Green

Berichtdoor Green » 16 apr 2005 13:02

Boekenlezer schreef:
jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.

Er zijn inderdaad héél erg foute dingen gebeurd door de Rooms-Katholieke Kerk in het verleden. Helaas heeft het Protestantisme ook geen schone handen. Denk maar eens aan hoe Oliver Cromwell heeft huisgehouden in Engeland!
En naar de daden van mensen wordt gekeken, als mensen een geloof beoordelen. Door de slechte daden van de kerk zijn er vandaag mensen die niks met het christelijke geloof te maken willen hebben. Zo blijkt maar weer eens het gewicht van de bijbelse vermaning om het geloof tot uiting te doen komen in goede daden!

David heeft ook veel bloed vergoten maar hij streed wel de goede strijd.
De kern waar het om gaat is de leer. En die is niet goed. Denk alleen maar aan de biecht. Wie vergeeft de zonden?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2005 13:15

Boekenlezer schreef:

Inderdaad, wat hebben die liters bloed uit het verleden nu met de juistheid van Romes leer te maken?

Green schreef:David heeft ook veel bloed vergoten maar hij streed wel de goede strijd.
De kern waar het om gaat is de leer. En die is niet goed. Denk alleen maar aan de biecht. Wie vergeeft de zonden?

Ah, dus als iemand een 'foute leer' heeft rechtvaardigt dat bloedvergieten? Ik vind David verder een beste kerel, maar die genocide was natuurlijk walgelijk..

Green

Berichtdoor Green » 16 apr 2005 13:36

Aragorn schreef:Ah, dus als iemand een 'foute leer' heeft rechtvaardigt dat bloedvergieten? Ik vind David verder een beste kerel, maar die genocide was natuurlijk walgelijk..

Het is niet mijn bedoeling om genocide te promoten :o maar David streed de strijd van zijn Koning.

Verder is het de moeite waard om de kantekeningen er eens op na te slaan, wat die over die strijd zeggen.

Deze harde straffen, in de oosterse landen [zo men meent] gebruikelijk, heeft David den Ammonieten aangedaan, omdat zij zijn vriendelijke intentie en daad zo bitterlijk misduid, en zijn gezanten, tegen alle volkenrecht, zo schandelijk behandeld hadden; zie boven, {#2Sa 10:2,3,4}, en daarenboven gruwelijke afgodendienaars, lasteraars en vijanden van God en zijn volk waren, die zonder twijfel zulke soorten van doden het volk Gods tirannelijk hadden aangedaan. Vergelijk boven {#2Sa 8:2 Am 1:3}, en {#Heb 11:37}, en zie van de getakte dorswagens {#De 25:4}.

Maar dat is in deze topic niet aan de orde.

Waar het omgaat is of de mensen bedrogen worden of niet.
En wie vergeeft nu de zonde als de mensen biechten?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 apr 2005 13:45

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2005 14:11

Dat is de ellende met de Rooms-Katholieke Kerk als instituut: zij meent de waarheid in pacht te hebben en op grond daarvan de lakens uit te blijven delen. De reformatie en de decentralistische beweging blijven helaas nog steeds nodig om Rome te waarschuwen, zich niet op de troon des Heren te nestelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 14:19

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:

Inderdaad, wat hebben die liters bloed uit het verleden nu met de juistheid van Romes leer te maken?

Die liters bloed hebben er dit mee te maken: Dat het mensen niet toegestaan was de Heere in Waarheid te dienen en te aanbidden. Dat we nu, ettelijke eeuwen verder gigantische kniebuigingen maken naar datzelfde onverandere Rome (zij het, dat het niet meer de macht heeft om te doden), en dat we daarmee dus het gedachtengoed waarvoor onze voorouders hun bloed gegeven hebben, verkwanselen.
We zeggen dus eigenlijk; Tja, dat was eigenlijk niet nodig geweest, dat die mensen voor hun overtuiging stierven, want Rome is zo slecht nog niet.
Snap je het nu? ik word giftig.

Terug naar “Archief”