Nogmaals, no offense... vergeet niet tradities en regels ook los van elkaar te zien... de paus, maria, transsubstantiatie enzo... het is meer dan alleen maar een traditie...

Moderator: Moderafo's
Els schreef:Ik heb met stijgende verbazing dit topic gelezen. Ik ben katholiek en heb een aantal reformatorische vrienden uit verschillende kerken. Hierdoor begrijp ik dat er een hoop onbegrip is ten opzichte van de RKK omdat die heel anders is dan de tradities waarin de meeste van jullie zijn opgegroeid.
Alleen verbaas ik me over de veroordelingen die ten opzichte van katholieken worden gedaan. Voor zover ik weet lezen we uit dezelfde bijbel (ok, misschien een andere vertaling...), geloven we in de zelfde drie-ene God en proberen we te leven naar dezelfde geboden. In de afgelopen eeuwen zijn er verschillen ontstaan in tradities, daar kan je het mee eens zijn of niet. Maar we leven godzijdank in een land met godsdienstvrijheid, waardoor iedereen kan leven met de tradities die hij wil. Ik begrijp daarom ook al dat gezeur op de RKK niet goed. OK, het is niet de traditie waarin jij wil leven, maar een katholiek doet er niemand kwaad mee.
Er wordt ook regelmatig gezegd dat de RKK niet bijbels is, maar zijn alle regels en tradities in jullie kerken letterlijk genoemd in de bijbel? Ik ben ervan overtuigd dat ook bij jullie een heleboel dingen ontstaan zijn uit tradities, net als bij ons.
Ik hoop dat er iets meer respect komt voor katholieken, want ook wij leren : "heb je naaste lief als jezelf en God boven alles.". Ik wil graag een naaste zijn.
Marnix schreef:Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed isSoms zijn de verschillen wel groot...
Nogmaals, no offense... vergeet niet tradities en regels ook los van elkaar te zien... de paus, maria, transsubstantiatie enzo... het is meer dan alleen maar een traditie...Hetis een bepaalde macht toekennen aan dingen en personen... in mijn ogen soms niet helemaal op een correcte manier.
jas schreef:Marnix schreef:Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed isSoms zijn de verschillen wel groot...
Nogmaals, no offense... vergeet niet tradities en regels ook los van elkaar te zien... de paus, maria, transsubstantiatie enzo... het is meer dan alleen maar een traditie...Hetis een bepaalde macht toekennen aan dingen en personen... in mijn ogen soms niet helemaal op een correcte manier.
Slap hoor.
Brion schreef:Els schreef:(.....)
Ik hoop dat er iets meer respect komt voor katholieken, want ook wij leren : "heb je naaste lief als jezelf en God boven alles.". Ik wil graag een naaste zijn.
Ik vind dit een mooi bericht Els!
Jansen schreef:jas schreef:Marnix schreef:Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed isSoms zijn de verschillen wel groot...
Slap hoor.
Inderdaad! De waarheid kan pijn doen maar de waarheid maakt ook vrij!
Marnix schreef:Jansen schreef:jas schreef:Marnix schreef:Hehe okeej. Ik heb niks tegen Katholieken... en ik snap wel dat de paus, heiligen, maria-verering, transsubstantiatie etc. ook gebaseerd zijn op de bijbel is... Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het dus goed isSoms zijn de verschillen wel groot...
Slap hoor.
Inderdaad! De waarheid kan pijn doen maar de waarheid maakt ook vrij!
Hoezo slap? Moeten we mensen die ook geloven dat Jezus voor hun zonden stierf dan maar afdoen als heidenen, vanwege verschillen? Ik ben het met veel dingen in de RKK niet eens maar ik denk wel Jezus Christus als de Waarheid boven leerverschillen die in mijn ogen niet kloppen zou moeten staan. Ik ken katholieken die oprecht christelijk zijn, op Hem vertrouwen en vast in Hem geloven... moet ik hen dan veroordelen op basis van de leer van hun kerk? Of mag ik ze zien als medebroers/zussen in Chritus, ondanks grote leerverschillen?
jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.
Boekenlezer schreef:jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.
Er zijn inderdaad héél erg foute dingen gebeurd door de Rooms-Katholieke Kerk in het verleden. Helaas heeft het Protestantisme ook geen schone handen. Denk maar eens aan hoe Oliver Cromwell heeft huisgehouden in Engeland!
En naar de daden van mensen wordt gekeken, als mensen een geloof beoordelen. Door de slechte daden van de kerk zijn er vandaag mensen die niks met het christelijke geloof te maken willen hebben. Zo blijkt maar weer eens het gewicht van de bijbelse vermaning om het geloof tot uiting te doen komen in goede daden!
Boekenlezer schreef:jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.
Er zijn inderdaad héél erg foute dingen gebeurd door de Rooms-Katholieke Kerk in het verleden. Helaas heeft het Protestantisme ook geen schone handen. Denk maar eens aan hoe Oliver Cromwell heeft huisgehouden in Engeland!
Green schreef:David heeft ook veel bloed vergoten maar hij streed wel de goede strijd.
De kern waar het om gaat is de leer. En die is niet goed. Denk alleen maar aan de biecht. Wie vergeeft de zonden?
Aragorn schreef:Ah, dus als iemand een 'foute leer' heeft rechtvaardigt dat bloedvergieten? Ik vind David verder een beste kerel, maar die genocide was natuurlijk walgelijk..
Aragorn schreef:Boekenlezer schreef:jas schreef:Ik denk aan de liters bloed die Rome van onze voorvaderen heeft laten vloeien.
Inderdaad, wat hebben die liters bloed uit het verleden nu met de juistheid van Romes leer te maken?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten