jas schreef:Marnix schreef:En waarom groeien charismatische kerken dan wel, waar geen sobere liturgie is? Waarom voelen veel jongeren zich in deze kerken ook meer thuis?
Het zal blijken dat dit een bevlieging is, een tijdelijke opleving die gevolgd zal worden door een desastreuse inzinking van het gehele kerkelijk leven. En omdat de wortels van de traditionele kerken zijn losgelaten en die inmiddels zo goed als failliet zijn is er dan geen weg meer terug en is de totale ontkerkelijking van Nederland een feit.
Het is een kwestie van tijd, ik denk het nog mee te maken.
Dat het in Nederland slecht gaat met de kerk is me bekend. Maar dit versnelt dat proces echt niet, ik denk zelfs dat het tegenovergestelde waar is. Dat het in Nederland zo slecht gaat op dit punt valt de traditionele kerken te verwijten, die over allerlei dingen met elkaar overhoop liggen, die ieder dogma tot in den treure hebben uitgekauwd en de kern van het evangelie zo vaak zijn kwijtgeraakt.
Ik moet bijvoorbeeld even denken aan Stolwijk.... er komt iemand uit een voormalig zendingsveld in Nederland, hier evangeliseren. In plaats van ellenlange dicussies vertelt deze "charismatische Afrikaan" gewoon simpel de boodschap van verlossing door Jezus Christus... daar in Stolwijk is een opwekking bezig, christenen uit allerlei kerken voelen zich met elkaar verbonden waar dat in het verleden niet het geval was. Het probleem met de christenen in Nederland is dat ze in eeuwen kerkgeschiedenis zijn vergeten waar het om draait.
Ik vind het dan ook positief dat waar vroeger nederlandse zendelingen naar Afrika gingen, er nu afrikaansen zendelingen uit Nederland deze kant op komen... daar heb je geen duizend verschillende kerkgenootschappen, daar hebben ze nog nauwelijks zware dogma's.... die mensen vertellen gewoon waar het om draait, in plaats van zich in onzinnige kerkstrijd dogmatiek te storten waardoor de verwijdering meer toeneemt.
Je conclusie dat we de wortels van het traditionele kerkzijn hebben losgelaten is niet het probleem. Het probleem is dat we de wortel van ons christen zijn, dat is Christus, vaak loslaten en Hem niet meer centraal zetten maar onszelf, onze kerk, onze traditie.
En volgens mij is de opleving in charismatische kerken juist een gevolg daarvan. Christenen gaan inzien dat het zo niet gaat, dat we Christus uit het oog zijn verloren, dat er teveel wordt gehamerd op tradities, dogma's, dat de kerk(leer) centraal wordt gezet ipv Christus, dat er totaal geen eenheid meer is.... en stappen ze daarom vaak over naar charismatische kerken.... Ze zijn moe van het onchristelijke gezeur, gediscussieer, iedere keer weer die tweestrijd tussen progressieve en conservatieve christenen die over elke verandering maanden met elkaar harrewarren, brieven naar kerkraden schrijven etc. In charismatische kerken speelt dat veel minder, daar staat Jezus heel duidelijk centraal, niet alleen in woorden maar ook in daden. Vandaar dat veel mensen moegestreden en teleurgesteld de traditionele kerken verlaten en naar charismatische kerken overstappen.
Joepie, ik ben nog erg benieuwd naar een antwoord op mijn laatste vraag! Wat is toch het probleem met nieuwe liederen als ze worden ingevoerd om God er mee te loven en te prijzen.
Ik weet trouwens niet of je de Reformatie hebt. In dit blad staat een artikel over de nieuwe liederen. Er wordt ook duidelijk gemaakt dat de onrust bij tegenstanders van nieuwe liederen niet wordt weggenomen door het tempo maar wat af te zwakken, ze zijn tegen en willen geen nieuwe liederen en als je dan in plaats van 300 nieuwe liederen er maar 100 zou doen zouden ze nog net zo goed ontevreden zijn.
Plan van de synode is trouwens om 120 (wordt misschien nog bijgesteld naar 180 liederen) uit het liedboek uiteindelijk te gaan selecteren om blijvend in de kerkdiensten te kunnen gebruiken, plus nog minimaal 120 anderen liederen.