kenmerk tussen de Ware kerk en de evangelische richting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 15 apr 2005 17:38

Mis, Optrimatus! Echt waar. Want wie is nu Josh, eigenlijk.
De moderator mag mijn gegevens controleren en zelfs mijn IP nummer en dan zal hij of zij zien, dat ik dan al of niet Josh ben of kan zijn! Heel éénvoudig. Ja, van de GKV forumsite leer je veel as ik je toegepaste logo bekijk. Je log is trouwens gewizigd, zie iki: ben jij Optimatus wel of ben jij soms Josh!!!

Dat logo van je past trouwens wel een beetje bij de werkwijze van de GKV. Zij die het niet met hen eens zijn; wird sofort ausradiert (gebanned) , um Ihren Umwelt sauber zu halten. Dus Optimatus, zo ver hoef je het niet te zoeken met je vreemde wijze van evangeliseren. De Swastika is trouwens een kenmerk van occulte en heidense religies, niet specifiek van een politieke gedachte alleen! En zonder het te weten beperk je je gedachtegang aan één specifieke partij of religieuze stroming.

Jij sluit zondaren uit van het Koninkrijk! Of kwam Jezus niet voor alle zondaren, zonder reeds op voorhand uit te sluiten. De moderatoren mogen van mij jouw wel verbannen om je smakeloze logo!

Shrike zegt:

De Ware Kerk zijn naar mening Gods kinderen, niet een bepaalde kerk op deze aarde. God werkt immers door kerkmuren heen.

Inderdaad, een volkomen standpunt; door de Heilige Geest, die gaat waar Hij wil, gelijk een bries!

De Kerk die ik -op Sabbat- bezoek leert mij dit:

God houdt van alle mensen, daarom is hier iedereen welkom.
En dat is de kern van waar geloof!
Laatst gewijzigd door Baltimore op 15 apr 2005 17:56, 6 keer totaal gewijzigd.

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 15 apr 2005 17:43

Marnix schreef: Toch vind ik dat je niet kan zeggen: Evangelische kerken zijn dus valse kerken. Als je aan het eind van artikel 29 namelijk gaat kijken naar de kenmerken van de valse kerken durf ik te stellen dat evangelische kerken ook niet aan de kenmerken van de valse kerken voldoen.

Tja, dan lijk je vast te lopen. Zijn het ware kerken op basis van het feit dat ze niet aan de kenmerken van de valse kerken doen, valse kerken omdat ze niet voldoen aan de kenmerken van de ware kerk(en) of iets er tussenin? Het feit dat de NGB spreekt over de ware kerk (in enkelvoud) is dan wel opvallend. In die tijd had je allicht ook geen andere kerken die onder dat kopje zouden kunnen vallen. De tijd van nu is heel anders dan de tijd waarin de NGB werd geschreven, daarom denk ik dat je niet zomaar met artikel 29 in de hand etiketjes "waar" en "vals" kan gaan plakken.

Ik zie evangelische kerken ook als ware kerken, omdat de mensen daar volgens God Woord willen leven. Er kunnen dan wel verschillen zijn maar van het "aan eigen verordeningen meer waarde toekennen dan aan Gods woord" zoals dit artikel het ongeveer zegt, is dan in ieder geval geen sprake.

Marnix, jouw berichten lezende krijg ik het gevoel dat wij het vrij vaak oneens zijn met elkaar. Maar dat mag in Nederland. Ik zie zelf de evangelische kerken wel als valse kerken. Omdat daar wel het Evangelie gepreekt wordt, maar niet de Wet. Kortom, een erg eenzijdige prediking.
De Ware Kerk zijn naar mening Gods kinderen, niet een bepaalde kerk op deze aarde. God werkt immers door kerkmuren heen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 15 apr 2005 18:16

Baltimore schreef:Dat logo van je past trouwens wel een beetje bij de werkwijze van de GKV. Zij die het niet met hen eens zijn; wird sofort ausradiert (gebanned) , um Ihren Umwelt sauber zu halten.

We verstaan hier ook wel nederlands hoor...... :roll:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 18:55

Baltimore schreef:Beste Jas,

Je schreef:

@@de 2 naturen in de ene Persoon van de Middelaar@@

Hoe kom je daar bij Jas! Waar staat dat, dat de ZDA kerk zulks ontkent. Dat kan helemaal niet omdat ik dat nog nooit ervaren en gelerd heb binne de ZDA, waar toch ook heel veel andere Christenen deel van uit maken. De ZDA kerk is namelijk, hoofdzakelijk een kerk die bestaat uit leden van andere kerken, uit de RK kerk bijvoorbeeld. Dus hoe kun jij nu als "enige"hier iets beweren dat ik van andere Christenen die de ZDA bezoeken, nog nooit heb gehoord! Ook niet van de Joden die deel zijn van de ZDA. Je verwart de ZDA kerk toch niet met Rome!

Het is toch onmogelijk te ontkennen dat Jezus, doordat Hij de wet van Zijn Vader onderhield, ook niet de Goddelijke natuur kon hebben. Maar Hij is wel als een volmaakt mens, in dat voorbeeld voor ons gestorven. Stel dat Hij zich als God gedragen had, dan was Hij voor ons geen gelijke kunnen worden en zijn, en dus geen voorbeeld.

De eerste alinea van de les van dit kwartaal, Johannes Marcus leert mij een ander verhaal, dan dat jij beweert over de kerk der ZDA.

Deze eerste les begint als volgt:

En er klonk een stem uit de hemel; Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde (Matcus 3:11).

Het Evangelie, het goede nieuws, is volgens het Marcusevangelie de boodschap van Jezus, de Messias, de Zoon van God.

Als het nu zo is, dat de ZDA kerk zou ontkenen dat Jezus beide naturen bezat en bezit, waarom zijn er dan 1000 den anders-gelovigen die opo Sabbat deze kerk bezoeken, omwille van hun bijzondere Bijbelstudies en waarom, beste vriend wordt er maandelijks velen in de wereld an hun kerk toegevoegd. Bovendien is zij de enige kerk, die zich in de gehele wereld op gelijk niveau, zeker m.b.t. de Bijbelstudie, gelijkvormig onderhoudt, zoals Jezus leert één in Geest!

Verder beste Jas, zal ik je bewering dan ook direct ontkrachten.

De Zoon
God toonde zijn zorg voor de mensheid door zijn Zoon,Jezus Christus te zenden. Hij is de beloofde Messias die als mens leefde om ons te redden.

Okay, wat zegt de ZDA kerk nu over de twee-naturen die Jezus bezat en bezit, en waar ook wij naartoe moeten groeien, om zo de verheerlijking te ervaren zoals Hij ook ervoer en Zijn Dienstwerk op gebaseerd was.
Hij werd, immers aan ons gelijk, opdat wij aan Hem gelijk konden worden (Gerechtigheid-Heiligiging en Verheerlijking) immers dat is het voorbeeld dat wij dienen te geven van Onze Heer, die zich nu in het heilige der Heiligen bevindt.

Hier komt het dan beste vriend:

Hij is waarlijk God en Mens Kolossenzen 1: 19 en 2:9 alsook Hebreeën 2:14 .

Verder: Jezus was een volmaakt voorbeeld van Gods karakter Johannes 14:9.

Hij toonde de macht van God ( Johanes 6:14 en 20:29-32)
Hij is onze Schepper (Johannes 1:1-3 10-14 en Kolossenzen 1:14-17)

Let er op dat Schepper hier ook staat voor Jezus als voorbeeld van een bekeerd leven en groei in Diens Gerechtigheid; herstel van onze relatie in de bekeerde vorm (Hemels Koninkrijk: Gerrechtvaardigd leven door Jezus)

Dat staat dus gewoon in diverse studies van de ZDA, uitgelegd en uitgebreid in het licht van Zijn DIenstwerk en dus ook deel van de 3 engelenboodschap als oo het getuigenis van Hem en de gave der Profetie.

Elke Christen kan dat gewoon lezen in de Bijbel en is dus deel van de Bijbelstudies (uitvoerig) die elke Sabbat geleerd worden.

Jezus kan namelijk nooit op een andere wijze worden verkondigd of geleerd, omdat anders Zijn Dienstwerk als Middelaar (nu in het Heilige der Heiligen) niet erkent zou kunnen worden en Jezus dus ook ontkent.

Veeleerder Jas zou het goed zijn om er eens over na te denken dat wekelijks miljoenen Christenen op zondag in de kerk zitten en zo, door het overtreden van het Sabbatsgebod zoals Jezus -ook- leert, de mensen die zich Christenen wanen, misleid worden door hun predikers omdat zij, door dat ene gebodje na te laten en vooral na te volgen, de andere geboden eveneens geen enkele zin hebben om die te onderhouden.

Gegroet

Ja je hangt nu wel een heel verhaal op. Maar als je mij zou kennen zou je weten dat ik in elk geval niet zomaar loze beschuldigingen ga uiten. Daar hou ik nl. helemaal niet van.
Dit heb ik van de site van de zevendedagsadventisten:
2. Jezus Christus, de Zoon

Jezus Christus is de Zoon van God, één in karakter met de Vader. Door Christus zijn alle dingen geschapen. Zijn goddelijk wezen afgelegd hebbende heeft Christus de menselijke natuur aangenomen, is vlees geworden en heeft op aarde geleefd als een mens zonder zonde, als voorbeeld voor ons.

En dit is de site: http://www.zda-ref.nl/html/wat_wij_geloven.html
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 apr 2005 10:21

Optimatus schreef:Volgens mij is die Baltimore gewoon Josh. De schrijfstijl spreekt boekdelen.

Nee Optimatus, Baltimore = Boudewijn.
Josh had een heel andere schrijfstijl.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 16 apr 2005 11:23

Een kerkgenoodschap dat in beginsel uitgaat van de z.g. profetie van vrouwtje White, die steld dat haar geschriften een blijvende en gezaghebbende bron van waarheid zijn, waarin troost, leiding, instructie en correctie voor de kerk wordt geboden, is voor mij volstrekt ongeloofwaardig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2005 11:27

Shrike schreef:
Marnix schreef: Toch vind ik dat je niet kan zeggen: Evangelische kerken zijn dus valse kerken. Als je aan het eind van artikel 29 namelijk gaat kijken naar de kenmerken van de valse kerken durf ik te stellen dat evangelische kerken ook niet aan de kenmerken van de valse kerken voldoen.

Tja, dan lijk je vast te lopen. Zijn het ware kerken op basis van het feit dat ze niet aan de kenmerken van de valse kerken doen, valse kerken omdat ze niet voldoen aan de kenmerken van de ware kerk(en) of iets er tussenin? Het feit dat de NGB spreekt over de ware kerk (in enkelvoud) is dan wel opvallend. In die tijd had je allicht ook geen andere kerken die onder dat kopje zouden kunnen vallen. De tijd van nu is heel anders dan de tijd waarin de NGB werd geschreven, daarom denk ik dat je niet zomaar met artikel 29 in de hand etiketjes "waar" en "vals" kan gaan plakken.

Ik zie evangelische kerken ook als ware kerken, omdat de mensen daar volgens God Woord willen leven. Er kunnen dan wel verschillen zijn maar van het "aan eigen verordeningen meer waarde toekennen dan aan Gods woord" zoals dit artikel het ongeveer zegt, is dan in ieder geval geen sprake.

Marnix, jouw berichten lezende krijg ik het gevoel dat wij het vrij vaak oneens zijn met elkaar. Maar dat mag in Nederland. Ik zie zelf de evangelische kerken wel als valse kerken. Omdat daar wel het Evangelie gepreekt wordt, maar niet de Wet. Kortom, een erg eenzijdige prediking.

Ik begrijp je niet. Als je bedoelt dat de wet er niet iedere zondagochtend wordt voorgelezen, dan heb je gelijk. Maar Gods geboden komen in de preken wel terug en de mensen daar willen daar ook naar leven. Ik heb heel wat evangelische vrienden/vriendinnen. Ze geven duidelijk aan dat de wet niet heeft afgedaan, maar dat God ons vraagt om naar Zjin geboden te leven.... want die geboden houden samengevat in: God dienen met alles wat je hebt en je naaste als jezelf.

Nogmaals, ik begrijp niet hoe je bij bovenstaande komt. De praktijk, omgang met evangelische broers/zussen en heel af en toe een evangelische kerkdienst leren mij iets anders.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 16 apr 2005 12:20

Marnix schreef:Ik begrijp je niet. Als je bedoelt dat de wet er niet iedere zondagochtend wordt voorgelezen, dan heb je gelijk. Maar Gods geboden komen in de preken wel terug en de mensen daar willen daar ook naar leven. Ik heb heel wat evangelische vrienden/vriendinnen. Ze geven duidelijk aan dat de wet niet heeft afgedaan, maar dat God ons vraagt om naar Zjin geboden te leven.... want die geboden houden samengevat in: God dienen met alles wat je hebt en je naaste als jezelf.

Daar komt nog bij, dat Evangelischen in feite meestal wettischer dan wettisch zijn - als je niet zus, als je niet zo doet, denkt, is het niet volgens de Bijbel of de wet...
Kortom: volkomen terecht dat hier opgemerkt wordt dat het niet wekelijks lezen van de Wet betekent dat de Wet niet ook gepredikt wordt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2005 12:44

Baltimore schreef:Mis, Optrimatus! Echt waar. Want wie is nu Josh, eigenlijk.
De moderator mag mijn gegevens controleren en zelfs mijn IP nummer en dan zal hij of zij zien, dat ik dan al of niet Josh ben of kan zijn! Heel éénvoudig. Ja, van de GKV forumsite leer je veel as ik je toegepaste logo bekijk. Je log is trouwens gewizigd, zie iki: ben jij Optimatus wel of ben jij soms Josh!!!

Ik heb bij mijn weten nog nooit op het GKV-forum gekeken, het enige reformatorische forum waar ik op rondhang is op refoweb. Het is overigens wel de eerste keer dat ik wordt uitgemaakt voor iemand die banden met de GKV zou hebben. Leuk, normaliter ben ik hier de paap :mrgreen:

Baltimore schreef:Dat logo van je past trouwens wel een beetje bij de werkwijze van de GKV. Zij die het niet met hen eens zijn; wird sofort ausradiert (gebanned) , um Ihren Umwelt sauber zu halten.

Ik vind het uitstekend dat afval wordt weggegooid.

Baltimore schreef:Dus Optimatus, zo ver hoef je het niet te zoeken met je vreemde wijze van evangeliseren. De Swastika is trouwens een kenmerk van occulte en heidense religies, niet specifiek van een politieke gedachte alleen! En zonder het te weten beperk je je gedachtegang aan één specifieke partij of religieuze stroming.

Ik weet heel goed het hoe en het wat van het hakenkruis. En jij weet niet waarom ik dit logo voer, dus ga dan ook geen uit de lucht geplukte onzin uitkramen.

Kortom, je bent de zoveelste sektariër die weer van alles en nog wat begint te roepen zonder enige voorkennis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 16 apr 2005 13:49

jas schreef:Dit heb ik van de site van de zevendedagsadventisten:

Jezus Christus is de Zoon van God, één in karakter met de Vader. Door Christus zijn alle dingen geschapen. Zijn goddelijk wezen afgelegd hebbende heeft Christus de menselijke natuur aangenomen, is vlees geworden en heeft op aarde geleefd als een mens zonder zonde, als voorbeeld voor ons.

Dat is gebaseerd op Fil 2:7.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 16:16

Cathy schreef:
jas schreef:Dit heb ik van de site van de zevendedagsadventisten:

Dat is gebaseerd op Fil 2:7.

Maar dat is dan een grote misopvatting, het staat nl. helemaal niet in die tekst dat Hij Zijn Godheid heeft aangenomen. Er staat:
Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden".
Dit slaat enkel op het aannemen van Zijn mensheid, niet op het afleggen Zijn Godheid. Daarom zegt de Kerk: Hij is gebleven wat Hij was, nl. God, en is geworden wat Hij niet was, nl. mens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2005 16:54

Precies. Hij heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen. Gestalte = uiterlijk. Dat wil niet zeggen dat Hij helemaal geen God meer was op aarde. Hoe kon Hij zich dan één met de Vader noemen? Hoe kon Hij de zee gebieden te gaan liggen, zieken genezen en zelfs doden laten opstaan?

Hij was God en tegelijk mens hier op aarde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 apr 2005 17:09

Zichzelf vernietigd heeft, in de NV staat "Zichzelf ontledigd heeft", dat heeft m.i. toch te maken met wie Hij was. Hij heeft Zich ontledigd van Zijn Godheid, zo lees ik de tekst. Waar gaan mijn gedachten dan de verkeerde kant op Jas en Marnix? Hoe moet ik dit lezen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 23:20

waarnemer schreef:Zichzelf vernietigd heeft, in de NV staat "Zichzelf ontledigd heeft", dat heeft m.i. toch te maken met wie Hij was. Hij heeft Zich ontledigd van Zijn Godheid, zo lees ik de tekst. Waar gaan mijn gedachten dan de verkeerde kant op Jas en Marnix? Hoe moet ik dit lezen?

Dat Hij Zich als mens onder de vloek geplaatst heeft en Zich in totale overgave voor de Zijnen gegeven heeft.
J. Bavinck zegt in zijn verklaring van de HC: "Hij is waarachtig God, en Hij blijft ook waarachtig God. God kan niet veranderen, God is niet Iemand, die wordt, maar die is en eeuwig onveranderlijk dezelfde blijft. Bij Hem is geen verandering, noch schaduw van omkering".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2005 01:03

Waarnemer, zou je mijn vragen willen beantwoorden? Ik denk dat daar het antwoord op jou vraag ook in zit.

Terug naar “Archief”