mijn hart is zwart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 12:08

groenrondballetje schreef:
Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Maar wij zijn toch zoals God ons gemaakt of verandert heeft ... :wink:
Mijn argument is dat die verandering die God in ons heeft gelegd ons niet van zwart naar wit brengt, maar naar grijs. We hebben Zijn Vergeving nodig om wit te worden.
Maar wij zijn toch zoals God ons gemaakt of verandert heeft ... :wink:

Wij leven van nature onder de erfzonde en dat is nou niet bepaald wat God bedoelt (heeft) met ons leven.

Wat bedoel je met de erfzonde?
Voor mijn visie op de zondige natuur van de mens, zie http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg4.html

Kaw schreef: In deze natuur die we onszelf hebben aangemeten zijn we zwart.

Er zijn mensen die goede dingen doen zonder hulp van God. Die zijn dus niet zwart.

Kaw schreef:Na God's ingreep in ons leven worden we wit.

Welke ingreep bedoel je dan?

John

Ha! Nu komen we vooruit!
Geloof je dat we sinds de zondeval van nature de neiging hebben om te zondigen? Geloof je dat onze beste werken bevlekt zijn met zonden?

Ik denk dat daar het grote verschil ligt. Zelfs onze beste werken zijn bevlekt met zonden. Dus mensen die menselijker wijs goede dingen doen, zijn nog steeds zwart voor God want ze horen door hun eigen natuur van nature bij de duivel en zijn daarom niet in staat om iets goeds voort te brengen.

God's ingreep? Het veranderen van ons hart van een zwart hart zonder God naar een wit hart vervult van de Heilige Geest.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 14:04

Kaw schreef:Geloof je dat we sinds de zondeval van nature de neiging hebben om te zondigen?

Ik geloof dat geen enkel mens, ondanks al zijn goede werken, vrij is van zonde.
Kaw schreef:Geloof je dat onze beste werken bevlekt zijn met zonden?

Zelfs onze beste werken zijn niet perfekt, maar daarom niet slecht
Kaw schreef:Ik denk dat daar het grote verschil ligt.

Ik denk dat het vershil ligt in mijn vorige regel.
Kaw schreef:Zelfs onze beste werken zijn bevlekt met zonden.

Ja, bevlekt met! Onze beste werken zijn geen zonden, maar desondanks blijven wij zondigen.
Kaw schreef:Dus mensen die menselijker wijs goede dingen doen, zijn nog steeds zwart voor God want ze horen door hun eigen natuur van nature bij de duivel en zijn daarom niet in staat om iets goeds voort te brengen.

Niet zwart, grijs. En grijs is te donker om in het witte binnen te komen.
Kaw schreef:God's ingreep? Het veranderen van ons hart van een zwart hart zonder God naar een wit hart vervult van de Heilige Geest.

Je krijgt de Heilige Geest toch nadat je bekeert bent ...

John

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 14:41

hoe voorspelbaar! Geweldig toch eigenlijk dat de mens zo voorspel reageert. Ik heb dit item gestart omdat ik heel erg benieuwd was naar alle reacties. Want ten diepste is het antwoord op de vraag: is je hart zwart, het antwoord op de vraag: geloof je in de genade van God en in zijn verlossingswerk.
Geloof je dat je door het offer van Christus een nieuwe schepping bent geworden. Dat is de hamvraag volgens Paulus in galaten 6:15 waar hij mensen op hun falie geeft die moeiljik doen met de woorden: het gaat er om of men een nieuwe schepping is! Vrede en barmhartigheid voor allen die naar dat beginsel leven én voor het volk Israel vn God!

Dus de nieuwe vraag is nu: ben jij een nieuwe schepping? laat jij je zo leiden door de Geest dat je niet meer gehoor geeft aan je zelfzuchtige verlangens. kan dat? Ja, dat kan, lees maar in galaten 5:16: laat u in uw levenswandel leiden door de Geest [color=darkred]dan
zult u geen gevolg geven aan uw zelfzuchtige verlangens. De statenvertaling zegt: En ik zeg: bewandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.

Ga wandelen! Doe dat niet! Bekeert u! En God zal uwhart wit wassen, witter dan de sneeuw!

[/color]

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 14:42

groenrondballetje schreef:Je krijgt de Heilige Geest toch nadat je bekeert bent ...
John

Nee, daarvoor. Door de werking van de Heilige Geest word je bekeert.

En onze beste werken zijn geen zonden maar wel vol van zonden; ze kunnen niet bijdragen tot onze verlossing.

Je bent van God of van de satan.
    Je hebt de Heilige Geest of niets.
    Je hart is geestelijk of vleeselijk.
    Je hart is wit of zwart.
    Je gaat naar de hemel of naar de hel.
    Je zit goed of verkeert.

Je kunt niet neutraal zijn. God houdt het simpel. Er zijn 2 keuzes. Voor of tegen Hem.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 08 apr 2003 14:43

het hart van ons is zwart van de zonde
maar door het bloed van jezus word het gewassen en is ons hart
witter dan sneeuw en is ons hart ook vernieuwt dat de heiligen geest in
ons hart komt wonen
alle zwarte is weg

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 14:48

joris schreef:hoe voorspelbaar! [color=#444444]...Want ten diepste is het antwoord op de vraag: is je hart zwart, het antwoord op de vraag: geloof je in de genade van God en in zijn verlossingswerk...

... Ga wandelen! Doe dat niet! Bekeert u! En God zal uwhart wit wassen, witter dan de sneeuw! ...

? Euh Joris? Wat wil je horen? Dat ik denk dat ik een zwart hart heb en daarom niet geloof in God en zijn verlossingswerk voor mij?
Dan zeg ik nog 1 maal: Van mijzelf is mijn hart pikzwart, maar door Gods genadewerk in het bloed van Jezus Christus ziet God het wit aan.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 14:50

Dank je Connie!

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 14:59

FIjn kaw. als iets niet op jou slaat hóef je natuurlijk niet perse te reageren. Of zeg je gewoon: mooi gezegd, joris.haha.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 15:01

mooi gezegd, joris.haha.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2003 22:07

Ikke21 schreef:Ons hart is zwart en kan wit gewassen worden door God.....onze zonde zijn dan vergeven, maar ook dan is ons hart eigenlijk nog steeds zwart want wij blijven zondigen keer op keer!!

Ik proef hier een lichte vorm van vertwijveling.
Voor jou is het hart nog zwart maar voor God is het wit gewassen.
Wat is nou belangrijker: hoe zie jij je hart? of hoe ziet God jou hart.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 22:12

hijwel schreef:
Ikke21 schreef:Ons hart is zwart en kan wit gewassen worden door God.....onze zonde zijn dan vergeven, maar ook dan is ons hart eigenlijk nog steeds zwart want wij blijven zondigen keer op keer!!

Ik proef hier een lichte vorm van vertwijveling.
Voor jou is het hart nog zwart maar voor God is het wit gewassen.
Wat is nou belangrijker: hoe zie jij je hart? of hoe ziet God jou hart.

Yep! Dat heb je goed gezien! Ik ben kleingelovig... Maar toch! Toch weet ik zeker dat God het wit aan wilt zien en dat is het enige wat er toe doet!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 09 apr 2003 12:16

joris schreef:hoe voorspelbaar!
Geweldig toch eigenlijk dat de mens zo voorspel reageert. Ik heb dit item gestart omdat ik heel erg benieuwd was naar alle reacties. Want ten diepste is het antwoord op de vraag: is je hart zwart, het antwoord op de vraag: geloof je in de genade van God en in zijn verlossingswerk.

Ben ik niet met jouw eens.

Als je hart grijs is heb je ook de genade van God en in zijn verlossingswerk nodig om wit te worden.

Het grote verschil tussen het wel en niet erkennen van grijs als tussen waarde tussen zwart en wit is dat iedereen kan aantonen dat hij niet geheel zwart is (dus goede daden heeft!), volgens het zwart-wit denken wit moet zijn. Volgens het zwart-grijs-wit denken is iedereen die niet-geheel wit is (zonde begaat), zwart (zonder goede daden) of grijs (begaat zonde en doet goede daden). Om van zwart of grijs naar wit te komen heb je verlossingswerk nodig.

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 09 apr 2003 12:29

Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Je krijgt de Heilige Geest toch nadat je bekeert bent ... John

Nee, daarvoor. Door de werking van de Heilige Geest word je bekeert.

Maar je moet God wel toelaten, en dat doe je niet als je zwart bent.

Kaw schreef:En onze beste werken zijn geen zonden maar wel vol van zonden; ze kunnen niet bijdragen tot onze verlossing.

Als je grijstinten mengt door zwart krijg je geen wit (probeer maar eens :wink: ); dat zeg ik ook!

Kaw schreef:Je bent van God of van de satan.

Niet iedereen die niet van God is is van de satan.
Kaw schreef:Je hebt de Heilige Geest of niets.

Maar waarom krijg je de Heilige Geest? en waarom een ander niet!?
Kaw schreef:Je hart is wit of zwart.

Ik denk niet dat mensen een zwart of een wit hart hebben.
Een zwart hart zal nooit toelaten dat het wit wordt.
Ik denk dat mensen een grijs hart hebben dat Hij wit maakt.
Dus de volgeling van God komt er niet omdat hij God volgt en dus wit is, maar omdat hij Genade ontvangt.

Kaw schreef:Je kunt niet neutraal zijn. God houdt het simpel. Er zijn 2 keuzes. Voor of tegen Hem.

Als je niet met Jezus bent, ben tegen Jezus (Lk.11:23a). Als je niet tegen Jezus bent, ben je voor Jezus (Lk.9:50b; Mk9:40). Dit geeft een genuanceerde beeld dan voor of tegen Hem.

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 12:50

Maar je moet God wel toelaten, en dat doe je niet als je zwart bent.
zwart = bewust afweren van God.

Kaw schreef:
Je bent van God of van de satan.

Niet iedereen die niet van God is is van de satan.
Veel mensen zijn onwetend.

Kaw schreef:
Je hebt de Heilige Geest of niets.

Maar waarom krijg je de Heilige Geest? en waarom een ander niet!?
een beeld: de Heilige Geest is als een vogel (duif...) die wil nestelen in het hart van een mens. Je kunt toelaten dat Hij dat doet (daar komt de eigen wil in beeld) of je kunt Hem afschrikken/wegjagen.

joris

Berichtdoor joris » 09 apr 2003 15:49

En dus blijft mijn vraag: geloof je in de genade van God!!!!!!!!!!

Terug naar “Archief”