joepie schreef:Maja de Bij schreef:André schreef:joepie schreef:In de Vrijgemaakte kerk zijn ze nogal voor vernieuwingen.
Toch beb ik "blij" dat deze vernieuwingen zoals jij ze noemt breed gedragen worden, wel vind ik het jammer dat er daardoor een klein subgroepje moest ontstaan in 2003.
De vrijgemaakten moeten er voor uitkijken dat ze niet te veel in korte tijd op de schop nemen. Niet alles wat kan, moet. Ze gaan momenteel wel erg snel de synodaal-gereformeerden achterna. Op zich zijn al die aanpassing misschien nog niet eens onbijbels te noemen. Maar toch, wie snel wil rijden, moet goed kunnen sturen. Voor vernieuwingen komt meer kijken dan alleen bijbelse argumentatie.
Hier ben ik het volledig mee eens!
En Marnix: Je hebt nogal snel je oordeel over mij klaar, je denkt te weten hoe ik in elkaar zit, en waar ik wel of niet tegen zou zijn. Je trekt conclusies die ik niet hebt gezegd en zeker niet zo zal zeggen.
Dat de kerkenraad ze al met plezier gebruikt zegt trouwens misschien iets van die betreffende kerkenraad. Bij ons worden ze dus niet gebruikt.
En ik denk dat je toch nog eens goed moet laten voorlichten.
De nu al toegestane liederen die extra gezongen worden in de vrijgemaakte kerk zijn nog steeds niet de definitieve. Ook de nu voorgestelde 90, en 120, zijn nog steeds niet definitief.
Daar zal echt nog wel een synode of twee overheen gaan, voor er uiteindelijk een definitieve bundel zal verschijnen.
Dat het breed gedragen wordt is ook nog maar de vraag.
Ik denk dat er meer verontruste mensen in de kerk zitten dan die er nu al uitgegaan zijn. Alleen zien die nog niet direct al de aanleiding om een nieuw kerkverband te stichten. Als er definitieve besluiten zijn genomen is dat vroeg genoeg.
Dan om terug te komen op de topic opener zijn vraag.
Er zijn opwekkingsliederen waarvan ik moet zeggen dat die niet Bijbels zijn. Er zijn er ook die dat wel zijn. Die inderdaad gewoon de tekst zoals die in de Bijbel staat weer geeft. Maar dan op muziek.
Maar er zitten weinig hoogstandjes tussen. Veel van die meezinghalleluja liedjes. Als je nu de opwekking gewoon eens terug zou brengen tot de echt goede liederen, dan zouden er tenminste een respectabeler hoeveelheid over blijven.
Niet alle liederen die je thuis wel kunt zingen zijn ook goed genoeg om in de kerk te zingen. Ik denk dat we niet moeten vergeten wat de functie van ons zingen in de kerk is. Tot wie we daar zingen.
.