Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 apr 2005 10:25

joepie schreef:Wat ik ook erg tegen opwekking heb is dat het zo een eenheidsworst lijkt.
Bijna dezelfde soort melodiën. Ik bedoel liedjes.
Het lijken soms wel van die smartlappen.

Sommige opwekkingsliederen kun je inderdaad beter slaapwekkingsliederen noemen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 apr 2005 10:30

| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 10:30

Klaas schreef:
Joepie schreef:Bij ons in de kerk wordt er elke zondag het lied gezongen die er op school geleerd is. En ze worden betrokken doordat ze b.v. een dienst mee helpen voorbereiden. Of de powerpoint presentatie mogen maken die bij een dienst hoort.

Dat lijken me niet de rechts-reformatorische diensten waar ik in eerste instantie op doelde ;-)

Klaas

Sorry, maar weet nooit wat rechts of wat nu weer links is in Christelijke kring. Weet het trouwens ook niet in de politiek.
Heb ik nooit begrepen.
Dus wat bedoel je hiermee?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 10:33

Joepie schreef:Sorry, mmar weet nooit wat rechts of wat nu weer links is in Christelijke kringe. Weet het trouwens ook niet in de politiek.
Heb ik nooit begrepen.
Dus wat bedoel je hiermee?

De zware kant zeg maar.

Raido schreef:Lekker clichematig...

Hm, je kunt over Michael W zeggen wat je wilt (ben geen fan) maar dit is nou net één van de weinige artiesten die een beetje kan componeren.

Overigens heb ik een apart topic geopend om slechte liederen te bespreken: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=11203

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 10:35

Klaas schreef:De zware kant zeg maar.
Klaas

Leren ze daar geen Psalmversje op school dan?
Want waarom zouden ze die dan niet in de kerk kunnen zingen op zondag?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 10:37

Ik zat meer aan de beamerpresentatie te denken ;-)

Klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 10:39

Klaas schreef:Ik zat meer aan de beamerpresentatie te denken ;-)

Klaas

:oops: Ohw, ja. Maar is bij ons ook als er een speciale dienst is.
Dus een dienst voor mensen met een verstandelijke beperking, of voor doven en slechthorende, of voor een leerdienst.
Maar die zullen ze bij de "zwaardere" kerken misschien ook niet hebben.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 10:44

Mensen met een verstandelijke beperking, doven en slechthorenden?
Die hebben ze ook hoor ;-)

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 10:47

Klaas schreef:Mensen met een verstandelijke beperking, doven en slechthorenden?
Die hebben ze ook hoor ;-)

He, is dat nu jammer :? :lol: Maar ik zette ervoor: een dienst voor....
Dus die diensten voor zullen ze wel niet hebben. :idea:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 10:48

Jawel, maar dan zonder beamer.

Klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 10:53

Klaas schreef:Jawel, maar dan zonder beamer.

Klaas

Ikzelf vind zo een be-amer maar een vervelende afleider. Vind het gemakkelijker om naar de dominee te kijken en luisteren zonder zo een beeld naast zijn hoofd. (nieuwe gesneden beelden :| :?: )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 17:08

joepie schreef:
Maja de Bij schreef:
André schreef:
joepie schreef:In de Vrijgemaakte kerk zijn ze nogal voor vernieuwingen.
Toch beb ik "blij" dat deze vernieuwingen zoals jij ze noemt breed gedragen worden, wel vind ik het jammer dat er daardoor een klein subgroepje moest ontstaan in 2003.

De vrijgemaakten moeten er voor uitkijken dat ze niet te veel in korte tijd op de schop nemen. Niet alles wat kan, moet. Ze gaan momenteel wel erg snel de synodaal-gereformeerden achterna. Op zich zijn al die aanpassing misschien nog niet eens onbijbels te noemen. Maar toch, wie snel wil rijden, moet goed kunnen sturen. Voor vernieuwingen komt meer kijken dan alleen bijbelse argumentatie.

Hier ben ik het volledig mee eens!
En Marnix: Je hebt nogal snel je oordeel over mij klaar, je denkt te weten hoe ik in elkaar zit, en waar ik wel of niet tegen zou zijn. Je trekt conclusies die ik niet hebt gezegd en zeker niet zo zal zeggen.

Dat de kerkenraad ze al met plezier gebruikt zegt trouwens misschien iets van die betreffende kerkenraad. Bij ons worden ze dus niet gebruikt.
En ik denk dat je toch nog eens goed moet laten voorlichten.
De nu al toegestane liederen die extra gezongen worden in de vrijgemaakte kerk zijn nog steeds niet de definitieve. Ook de nu voorgestelde 90, en 120, zijn nog steeds niet definitief.
Daar zal echt nog wel een synode of twee overheen gaan, voor er uiteindelijk een definitieve bundel zal verschijnen.

Dat het breed gedragen wordt is ook nog maar de vraag.
Ik denk dat er meer verontruste mensen in de kerk zitten dan die er nu al uitgegaan zijn. Alleen zien die nog niet direct al de aanleiding om een nieuw kerkverband te stichten. Als er definitieve besluiten zijn genomen is dat vroeg genoeg.

Dan om terug te komen op de topic opener zijn vraag.
Er zijn opwekkingsliederen waarvan ik moet zeggen dat die niet Bijbels zijn. Er zijn er ook die dat wel zijn. Die inderdaad gewoon de tekst zoals die in de Bijbel staat weer geeft. Maar dan op muziek.
Maar er zitten weinig hoogstandjes tussen. Veel van die meezinghalleluja liedjes. Als je nu de opwekking gewoon eens terug zou brengen tot de echt goede liederen, dan zouden er tenminste een respectabeler hoeveelheid over blijven.

Niet alle liederen die je thuis wel kunt zingen zijn ook goed genoeg om in de kerk te zingen. Ik denk dat we niet moeten vergeten wat de functie van ons zingen in de kerk is. Tot wie we daar zingen.
.

nou? Wat is die functie dan? Voor mij het zelfde als het zingen thuis.. maar dan doe je het met de hele gemeente.

En hoeveel synodes er nog overheen gaan voordat de liederen officieel worden gelegaliseerd? Het zal me worst wezen. In Arnhem en alle vrijgemaakte kerken worden de nieuwe liederen gezongen. Zelf vind ik het een welkome aanvulling op de psalmen en gezangen en daarin ben ik zeker niet de enige. Als we ze blijven zingen vind ik het goed... en dat blijft toch wel het geval.

En als er mensen zich van de kerk willen afscheiden omdat ze geen "stil maar wacht maar alles wordt nieuw" en "laat de kinderen tot mij komen" kunnen ze van die liederen nog een heleboel leren...

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Wat ik ook erg tegen opwekking heb is dat het zo een eenheidsworst lijkt.
Bijna dezelfde soort melodiën. Ik bedoel liedjes.
Het lijken soms wel van die smartlappen.

Sommige opwekkingsliederen kun je inderdaad beter slaapwekkingsliederen noemen.

Sommige psalmen ook, qua melodie gezien.

Leuk dat je, omdat je die "smartlappen" niet zo gewend bent, ze gelijk zo afkraakt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 17:16

Ik zit zelf niet te wachten op een beetje infantiel doen in de kerk. Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.
Een kind groeit op om volwassene te worden. Het is niet andersom.
Mijn vader zei laatst, en dat snijdt m.i. wel hout: vroeger moesten de pubers zich aanpassen aan de volwassenen, maar tegenwoordig passen de volwassenen zich aan bij de pubers.

Wat een onzin. Ze worden vanzelf volwassen dus ze moeten zich maar vast leren aan te passen? Wat een walgelijk egocentrische insteek is dat. Maar goed, er zijn inderdaad genoeg kerken waar de jongeren niet worden betrokken, er geen rekening met ze wordt gehouden, waar ze als geestelijke zuigelingen gewoon vast voedsel voorgeschoteld krijgen. Het is dan ook niet voor niets dat de kerkverlating onder jongeren in dat soort kerken vrij hoog is.

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Wij hebben Jozef zoekt zijn grote broers gewoon met de hele gemeente gezongen. Zelfde geldt voor Abraham, Abraham, Klein klein kindje en nog meer liederen die door de kinderen op school vaak worden gezongen. Het ging uitstekend. Ik ben dus heel benieuwd waarom dat niet zou kunnen. Voelen we ons daar soms te "groot" voor?

Maar hoe ging dat dan Marnix? Oke, tot een zekere leeftijd zingt iedereen mee -:) . En vanaf een zekere hogere leeftijd ook wel weer :(old Ik stel me verder voor dat paps en mams ook meedoen omdat ze nu eenmaal in de mee- en voorzingperiode zitten. :-oo
Maar de gasten van 13 en 14 met net de baard in de keel. In gedachten zie ik ze al zitten : klein, klein kindje. :)}o

Dus? Moet dat dan een reden zijn om die liederen maar niet te zingen? In de rijen waar de jeugd bij elkaar hokt, geen paps of mams, geen kinderen... werd toch gewoon door iedereen meegezongen. En als er een enkeling niet zo enthousiast meezingt, waarom zou zo iemand dat met psalmen dan wel doen?

Ik zie het probleem niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 17:18

Zie je, je geeft hier weer een mening over mij weer waar je helemaal niets vanaf weet!
Wie zegt dat ik opwekking liederen niet gewend ben? Heb je mij dat horen zeggen? Weet jij iets wat ik niet van mijzelf weet?

En je denkt dat alle vrijgemaakte kerken het zingen, maar dat is nog maar de vraag. Voor je hier dingen gaat verkondigen die misschien helemaal nog niet zo zijn.
Ook dat ze er toch wel door komen, is ook nog maar de vraag.
Wat ze in Arnhem doen wil niet zeggen dat ze dat dus ook in de andere Vrijgemaakte kerken doen.

En wie zegt dat ik niet met kinderen wil meezingen?
Heb ik dat gezegd?
Je moet niet zo snel conclusies trekken uit bepaalde reacties die de ander in het geheel niet zegt! Je bent toch zeker niet helderziend??

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2005 17:48

Marnix schreef:
Ik zit zelf niet te wachten op een beetje infantiel doen in de kerk. Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.
Een kind groeit op om volwassene te worden. Het is niet andersom.
Mijn vader zei laatst, en dat snijdt m.i. wel hout: vroeger moesten de pubers zich aanpassen aan de volwassenen, maar tegenwoordig passen de volwassenen zich aan bij de pubers.

Wat een onzin. Ze worden vanzelf volwassen dus ze moeten zich maar vast leren aan te passen? Wat een walgelijk egocentrische insteek is dat. Maar goed, er zijn inderdaad genoeg kerken waar de jongeren niet worden betrokken, er geen rekening met ze wordt gehouden, waar ze als geestelijke zuigelingen gewoon vast voedsel voorgeschoteld krijgen. Het is dan ook niet voor niets dat de kerkverlating onder jongeren in dat soort kerken vrij hoog is.

Ik zeg dus helemaal niet dat je zou moeten doen alsof jongeren niet bestaan. Maar dat kan ook op een gewone manier. Zoals bijvoorbeeld een dominee die ook wat tegen de jongeren zegt tijdens de preek.
Je denkt veel te veel in uitersten, zonder tussenwegen te zien, lijkt het wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”