Fraternoster schreef:Ik bedoel hedendaagse klassieke muziek.
Daar was ik al bang voor

Ik heb nog nooit popmuziek gehoord waar muzikaal gezien wat interessants gebeurde.
Ik heb sterk de indruk dat je je vooral op de technische kant richt, nietwaar?
Dat zal best. Dat verschil heb ik nooit echt kunnen ontdekken.
Heb je je erin verdiept? Of heb je de normen voor klassieke muziek toegepast op popmuziek?
Geef mij maar een fuga.
Tja, als ik een fuga hoor dan denk ik: erg knap, maar het doet me verder niet veel (ik weet het, ik ben op het gebied van klassieke muziek een cultuurbarbaar

). Trouwens lang geleden dat ik een leuke fuga in de kerk gehoord heb. Over een vorm gesproken die ook niet echt bruikbaar is voor de gemeentezang

Hij stelt dus dat je niet kunt zeggen dat kerk- of klassieke muziek principieel qua muziek beter is dan populaire muziek.
Meer precies zegt hij volgens mij ook dat er voor verschillende muziekstijlen (en andere kunstuitingen) verschillende normen zijn. Je moet popmuziek niet beoordelen met de normen die gelden voor klassieke muziek. Net zo min als het commentaar 'ik vind het niet echt goed lijken' zinnig is bij het beoordelen van een Mondriaan.
1. in een bepaalde culturele setting de ene stijl meer waarde heeft dan de andere
Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
2. artistiek gezien de ene stijl wel 'kunstiger' kan zijn dan een andere. Kijk, met popmuziek werkt het vaak al met een leuk melodietje, een drum en wat drieklanken (vergelijk op pseedo-klassiek gebied Martin Mans bijv.). Maar probeer maar eens een fuga te componeren...
Volgens mij heb je het nu over de technische kant. Daarmee hanteer je voor popmuziek m.i. normen die eerder op klassieke muziek van toepassing zijn.
Maar het punt was of je de populaire muziekstijl met psalmen kunt combineren. Dat denk ik niet.
Eerlijk gezegd heb ik daarvoor nog geen echte redenen kunnen ontdekken. Je kunt van mening zijn dat de huidige melodieën (de geneefse) muzikaal gezien op een hoger niveau liggen, maar daarmee is m.i. nog niet bewezen dat popmuziek niet gecombineerd zou kunnen worden met psalmen.
Klaas