Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2005 16:11

jas schreef:
Klaas schreef:Jammer dat je een discussie weer uit laat lopen op dit soort aantijgingen.

Klaas

Waarom is dat nou jammer? Dat is gewoon mijn mening. Die heb jij toch ook?

"jullie willen..."
Dat is toch geen mening! Dat is een beschuldiging!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2005 16:13

Rufi schreef:
Lalage schreef:Als je dit trouwens helemaal nix vindt, zit je waarschijnlijk in een kerk waar ze over 100 jaar nog steeds oude berijming zingen -> heb je geen enkel probleem, maak je geen zorgen!

Je vergist je. Als je deze psalmen niks vindt, heb je waarschijnlijk een goede smaak en oog voor wat eerbiedig is. In mijn kerk zingen we allang de oude berijming niet meer.
Ik heb daarnet de twee psalmen even beluisterd en ik vind het echt niks. Muzikaal gezien stelt het niks voor en de combinatie met de teksten werkt op mijn lachspieren. Dat is altijd nog beter dan dat ik erom moet huilen natuurlijk, maar ik zal ze dus nooit zingen. Geef mij de oude Geneefse melodieën maar, die overigens niet door Sweelinck zijn gecomponeerd. Niet zomaar wat roepen natuurlijk.
Voor een goede nieuwe berijming met goede eigentijdse melodieën sta ik overigens zeker wel open.

Die twee vind ik ook niet geweldig, maar de kwaliteit van die mp3's is niet zo goed en ze hebben helaas niet de beste uitgekozen. Op de cd hoor ik echt wel dingen die mijn oren kunnen behagen, terwijl ik echt niet onkritisch ben wat muziek betreft. Ik luister naar progressieve rock en metal en sinds ik dat doe, merk ik dat ik kritischer wordt wat muziek betreft.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 18:09

Klaas schreef:
Waarom is dat nou jammer? Dat is gewoon mijn mening. Die heb jij toch ook?

Als ik neergezet word als een werktuig van Satan kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat ik als gesprekspartner niet serieus genomen wordt.

Hoezo dan? Hoor jij ook bij degenen die dit willen invoeren of doe je daar ook actief aan mee?
Het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik denk wel dat het zo is. Maar we doen allemaal wel eens iets duivels. Je bent in elk geval nooit slechter dan ik zullen we maar zeggen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 apr 2005 19:50

Klaas schreef:
Fraternoster schreef:Dat vervreemd in ieder geval die mensen van de kerk die houden van goede, doorwrochte muziek (klassiek of modern).

Wat versta je onder moderne goede, doorwrochte muziek?

Ik bedoel hedendaagse klassieke muziek. Als ik me even tot het orgelgebied beperk, kan ik bijv. Schuurman noemen. Sytze de Vries doet geloof ik ook wel eens wat moderns. Wat verder terug heb je natuurlijk Messiaen die velen zeer modern in de oren zal klinken.
Ik heb nog nooit popmuziek gehoord waar muzikaal gezien wat interessants gebeurde.

Ik zie popmuziek als opvolger van de vroegere speelmannen uit de herbergen en van de jaarmarkten. Die werden toen ook niet de kerk binnengehaald.

Dat lijkt me niet een geheel terechte vergelijking. Met de term popmuziek wordt veel meer muziek aangeduid dan dat wat er in de top 40 staat. Er is popmuziek die enkel dient als ear-candy maar ook popmuziek die we als kunstuiting kunnen beschouwen. Binnen de popmuziek is er een groot verschil in kwaliteit.
Dat zal best. Dat verschil heb ik nooit echt kunnen ontdekken. Geef mij maar een fuga.

Mag ik Rookmaker nog een keer citeren? ;-)

Hij stelt dus dat je niet kunt zeggen dat kerk- of klassieke muziek principieel qua muziek beter is dan populaire muziek. Hier ben ik het op zich wel mee eens, maar wel onder die voorwaarde dat 1. in een bepaalde culturele setting de ene stijl meer waarde heeft dan de andere en 2. artistiek gezien de ene stijl wel 'kunstiger' kan zijn dan een andere. Kijk, met popmuziek werkt het vaak al met een leuk melodietje, een drum en wat drieklanken (vergelijk op pseedo-klassiek gebied Martin Mans bijv.). Maar probeer maar eens een fuga te componeren...

Maar het punt was of je de populaire muziekstijl met psalmen kunt combineren. Dat denk ik niet.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 apr 2005 20:03

fraternoster schreef:Ik heb nog nooit popmuziek gehoord waar muzikaal gezien wat interessants gebeurde.

Bohemian Rhapsodie? 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 20:48

Cathy schreef:
fraternoster schreef:Ik heb nog nooit popmuziek gehoord waar muzikaal gezien wat interessants gebeurde.

Bohemian Rhapsodie? 8)

Dat klinkt aardig, is leuk gevonden qua melodie en stemvoering. Ook de harmonisatie is niet slecht. Ik moet zeggen, dit is één van de betere popwerken. Maar totaal ongeschikt voor de kerk. Bovendien zit de kunst aan de oppervlakte. Analytisch stelt het niets voor.
Overigens hebben we het hier wel over afgestudeerde musici. Tenminste volgens mij hadden die gasten van queen concervatorium gedaan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 21:00

Jas schreef:Hoezo dan? Hoor jij ook bij degenen die dit willen invoeren of doe je daar ook actief aan mee?
Het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik denk wel dat het zo is. Maar we doen allemaal wel eens iets duivels. Je bent in elk geval nooit slechter dan ik zullen we maar zeggen.

Ik wordt er een beetje moe van dat je telkens de neiging hebt om na wat heen en weer gepraat met allerlei grote (veroordelende) woorden te komen om vervolgens te beweren dat je het allemaal niet zo bedoeld hebt. Schrijf het dan niet of schrijf het anders, dat houdt de toon in de discussies een stuk vriendelijker.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 21:03

Fraternoster schreef:Ik bedoel hedendaagse klassieke muziek.

Daar was ik al bang voor ;-)

Ik heb nog nooit popmuziek gehoord waar muzikaal gezien wat interessants gebeurde.

Ik heb sterk de indruk dat je je vooral op de technische kant richt, nietwaar?
Dat zal best. Dat verschil heb ik nooit echt kunnen ontdekken.

Heb je je erin verdiept? Of heb je de normen voor klassieke muziek toegepast op popmuziek?

Geef mij maar een fuga.

Tja, als ik een fuga hoor dan denk ik: erg knap, maar het doet me verder niet veel (ik weet het, ik ben op het gebied van klassieke muziek een cultuurbarbaar ;-)). Trouwens lang geleden dat ik een leuke fuga in de kerk gehoord heb. Over een vorm gesproken die ook niet echt bruikbaar is voor de gemeentezang ;-)

Hij stelt dus dat je niet kunt zeggen dat kerk- of klassieke muziek principieel qua muziek beter is dan populaire muziek.

Meer precies zegt hij volgens mij ook dat er voor verschillende muziekstijlen (en andere kunstuitingen) verschillende normen zijn. Je moet popmuziek niet beoordelen met de normen die gelden voor klassieke muziek. Net zo min als het commentaar 'ik vind het niet echt goed lijken' zinnig is bij het beoordelen van een Mondriaan.

1. in een bepaalde culturele setting de ene stijl meer waarde heeft dan de andere

Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?

2. artistiek gezien de ene stijl wel 'kunstiger' kan zijn dan een andere. Kijk, met popmuziek werkt het vaak al met een leuk melodietje, een drum en wat drieklanken (vergelijk op pseedo-klassiek gebied Martin Mans bijv.). Maar probeer maar eens een fuga te componeren...

Volgens mij heb je het nu over de technische kant. Daarmee hanteer je voor popmuziek m.i. normen die eerder op klassieke muziek van toepassing zijn.

Maar het punt was of je de populaire muziekstijl met psalmen kunt combineren. Dat denk ik niet.

Eerlijk gezegd heb ik daarvoor nog geen echte redenen kunnen ontdekken. Je kunt van mening zijn dat de huidige melodieën (de geneefse) muzikaal gezien op een hoger niveau liggen, maar daarmee is m.i. nog niet bewezen dat popmuziek niet gecombineerd zou kunnen worden met psalmen.

Klaas

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2005 22:04

Fraternoster schreef:
Ik heb nog nooit popmuziek gehoord waar muzikaal gezien wat interessants gebeurde.[/quote]
Pfoe, dan mis je een heleboel. Helaas komt er op de radio vooral van die gelikte popmuziek, dat kan je niet behagen als je naar technische en muzikale hoogstandjes zoekt. Maar er bestaat veeeeeel meer. Misschien moet je eens wat progressieve rock gaan luisteren, Neal Morse bijvoorbeeld, die is christen ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 22:13

Klaas schreef:
Jas schreef:Hoezo dan? Hoor jij ook bij degenen die dit willen invoeren of doe je daar ook actief aan mee?

Ik wordt er een beetje moe van dat je telkens de neiging hebt om na wat heen en weer gepraat met allerlei grote (veroordelende) woorden te komen om vervolgens te beweren dat je het allemaal niet zo bedoeld hebt. Schrijf het dan niet of schrijf het anders, dat houdt de toon in de discussies een stuk vriendelijker.

Klaas

Zoals ik het geschreven heb heb ik het ook bedoeld. Ik wil er alleen niet mee zeggen dat je daarom slechter bent. Ik blijf er bij dat het invoeren van popmuziek in de eredienst een duivels werk is. Hoe je erbij komt dat ik steeds woorden terug neem snap ik niet, want dat doe ik zelden.
Je bent zelf ook best vermoeiend trouwens. Een ouwe zeur af en toe.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 22:47

Ik vraag door. Dat klopt. Reageren is echter geen verplichting. Als dat bij jou tot veroordelende uitspraken leidt kun je het wellicht beter laten.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 22:58

Klaas schreef:

Ik vraag door. Dat klopt. Reageren is echter geen verplichting. Als dat bij jou tot veroordelende uitspraken leidt kun je het wellicht beter laten.

Klaas

Er is niets mis met doorvragen hoor, maar jij doet dat om je tevoren bepaalde gelijk te halen. En dat is ook zeer vermoeiend. Overigens was je zelf ook met veroordelende uitspraken aan de gang. En aangezien goed voorbeeld goed doet volgen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 14 apr 2005 23:04

Rufi schreef: Geef mij de oude Geneefse melodieën maar, die overigens niet door Sweelinck zijn gecomponeerd. Niet zomaar wat roepen natuurlijk.

Heeft iemand dat beweerd dan?
Rufi schreef:Voor een goede nieuwe berijming met goede eigentijdse melodieën sta ik overigens zeker wel open.

Ik in beginsel ook, al zou ik het jammer vinden als daardoor de geweldige schat aan culturele uitingen die rechtstreeks voortkomen uit het Geneefse psalter in de schaduw zouden geraken. Maar vooruit, dat is -inderdaad- een cultureel en esthetisch bezwaar.

De voorbeelden die op de website te beluisteren zijn, vind ik echter van een dermate onbeduidend gehalte dat het op mij gewoon overkomt als een oneerbaar voorstel wanneer deze "psalmen" serieus worden voorgesteld als vervanger van het Geneefse psalter. Ammenooitniet!
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 23:06

Er is niets mis met doorvragen hoor, maar jij doet dat om je tevoren bepaalde gelijk te halen.

Jammer dat dat jouw perceptie is.

Overigens was je zelf ook met veroordelende uitspraken aan de gang.

Eh, ik heb het topic nog eens doorgelezen maar heb niets gevonden dat ook maar in de buurt kwam van "Julie willen van de kerk een synagoge van de Satan maken". Gaan we nu ook nog beginnen met valse beschuldigingen?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 00:01

Klaas schreef:
Er is niets mis met doorvragen hoor, maar jij doet dat om je tevoren bepaalde gelijk te halen.

Jammer dat dat jouw perceptie is.

Overigens was je zelf ook met veroordelende uitspraken aan de gang.

Eh, ik heb het topic nog eens doorgelezen maar heb niets gevonden dat ook maar in de buurt kwam van "Julie willen van de kerk een synagoge van de Satan maken". Gaan we nu ook nog beginnen met valse beschuldigingen?

Klaas

Ik dacht toch dat jij het was die zei dat je moe van me werd omdat ik telkens na wat gezegd te hebben mn woorden terug nam?
Welnu, dat is niet zo. Ik neem geen letter terug. Ja, waar die poppsalmen ingevoerd worden is niet langer sprake van een kerk maar van een synagoge van satan. En die daaraan meewerken zijn dus handlangers van satan. En die in die kerk blijven zijn dus volgelingen van satan. Dus kies maar uit waar je bij hoort. En verder heb ik geen zin om te gaan bekvechten hier. Ik heb mn mening hierover en jij de jouwe, das duidelijk.

Terug naar “Archief”