Probleem is dat jullie tegen een stroman vechten. Er worden mij zaken aangesmeerd die ik niet voor mijn rekening neem.
Ik ontken de erfzonde niet en ik ontken ook niet dat we daarvan gereinigd moeten worden. De vraag die ik n.a.v. het stuk van Boston en Jas’ toelichting erop stelde is of de nadruk op het vergeving vragen voor de erfzonde bijbels te onderbouwen is.
Volgens Boston en Jas is het vergeving vragen voor de/je erfzonde het belangrijkste. Belangrijker dan vergeving vragen voor je zonden.
Nou kom ik in de bijbel tegen dat mensen vergeving vragen voor hun zonden, ik kom tegen dat mensen om een nieuw hart vragen maar dat mensen expliciet om vergeving van hun erfzonde vragen (zoals volgens Boston nodig is) kom ik niet tegen.
Psalm 51 is m.i. geen overtuigend bewijs. De dichter noemt verschillende ‘vormen’ van zonde en verschillende vormen van reiniging. Waar het hem om gaat is dat hij in zijn geheel gereinigd wordt. Nergens vraagt hij expliciet om vergeving voor de zonde waarin hij ontvangen is. Volgens mij stelt David dat hij zonde doet en dat zijn hart zondig is. Voor zowel de bron van de zonden als de zonden zelf is er reiniging nodig. Voor wat betreft die bron (waar Boston het ook over heeft) lijkt Davids bede in vers 12 mij het meest toepasselijk nl. de bede om een nieuw hart.
Klaas