mag een christen voorbehoedsmiddelen gebruiken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 apr 2005 12:02

Aragorn schreef:
paprikameisje2 schreef:Veel mensen willen wel de lusten, maar niet de lasten....

Ik vind nog steeds, als je het ene wil, tja, dan heb je het andere ws ook...

Dus kinderen zijn geen lust maar een last? Geen zegen, maar een plicht, een (nare) bijkomstigheid van seks die je nu eenmaal op de koop toe moet nemen omdat God dat zo geschapen heeft?

nee, zo heb ik het niet helemaal bedoelt. Ik doelde op sex voor het huwelijk. Je wil gewoon alleen de lusten, terwijl daaraan iets verbonden is.

Het was niet mijn bedoeling om kinderen een last te noemen. Lastig zijn ze niet, maar in sommige gevallen kunnen ze wel als last benoemd worden, bv als je eenhuis nog moet afbetalen etc etc,

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 apr 2005 12:18

paprikameisje2 schreef: Lastig zijn ze niet, maar in sommige gevallen kunnen ze wel als last benoemd worden, bv als je eenhuis nog moet afbetalen etc etc,

Ik zou dan eerder het huis een last noemen maar goed...
stomp niet af, blijf slijpen

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 apr 2005 12:27

joepie schreef:Want wie zegt dat jij na de geboorte van je kind tegen de pil kan?
Wie zegt dat je zowiezo tegen een voorbehoedsmiddel kan.

.

ik kan tegen de pil, ik heb em nl voor het trouwen ook 3 maand geslikt om er voor te zorgen dat ik op de trouwdag niet ongesteld was... dus dat staat wel vast :wink: verder beviel mij dat ook prima, omdat ik toen eindelijk een regelmatige cyclus had!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 apr 2005 12:27

gurl schreef:
paprikameisje2 schreef: Lastig zijn ze niet, maar in sommige gevallen kunnen ze wel als last benoemd worden, bv als je eenhuis nog moet afbetalen etc etc,

Ik zou dan eerder het huis een last noemen maar goed...

ik snap je reactie, k vind het lastig om de juiste benaming al last te geven....

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 14 apr 2005 12:33

trijntjejohanna schreef:
joepie schreef:Want wie zegt dat jij na de geboorte van je kind tegen de pil kan?

.

ik kan tegen de pil, ik heb em nl voor het trouwen ook 3 maand geslikt om er voor te zorgen dat ik op de trouwdag niet ongesteld was... dus dat staat wel vast :wink: verder beviel mij dat ook prima, omdat ik toen eindelijk een regelmatige cyclus had!

je had ook als voorzorgsmaatregel een rode trouwjurk kunnen nemen!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2005 12:42

paprikameisje2 schreef:
Aragorn schreef:
paprikameisje2 schreef:Veel mensen willen wel de lusten, maar niet de lasten....

Ik vind nog steeds, als je het ene wil, tja, dan heb je het andere ws ook...

Dus kinderen zijn geen lust maar een last? Geen zegen, maar een plicht, een (nare) bijkomstigheid van seks die je nu eenmaal op de koop toe moet nemen omdat God dat zo geschapen heeft?

nee, zo heb ik het niet helemaal bedoelt. Ik doelde op sex voor het huwelijk. Je wil gewoon alleen de lusten, terwijl daaraan iets verbonden is.

Het was niet mijn bedoeling om kinderen een last te noemen. Lastig zijn ze niet, maar in sommige gevallen kunnen ze wel als last benoemd worden, bv als je eenhuis nog moet afbetalen etc etc,

Maar is het echt zo dat daar automatisch iets aan verbonden hoort te zijn? Seks is toch in de eerste plaats bedoeld als uiting van liefde, idd als een lust? En kinderen kunnen een lust zijn die daaruit voortvloeit, maar op sommige momenten idd een soort last. Nu, dan zie ik niet in waarom God je zou verplichten die last op je te nemen.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 12:44

Marnix schreef:
Joepie schreef:Het is ook goed om als vrouw je lichaam te kennen.
Dat doe je door naar meer dingen te kijken dan alleen het voelen van de eisprong. En zijn dus meer kenmerken waaraan je kunt weten wanneer er een eisprong aan zit te komen.
Dat is wat : Met vreugde Vrouw zijn , ook leerd. En dat kun je ook lezen op de website die ik aangaf.Waar moet je op letten.
Want wie zegt dat jij na de geboorte van je kind tegen de pil kan?

Dan is het gewoon goed om te weten wanneer er een eisprong is.
Want er kan maar zo een situatie ontstaan waardoor het voor jou de enige methode is om aan geboorteregeling te kunnen doen.

Niet helemaal waar hoor. Er zijn nog wel meer mogelijkheden. Je hebt vast wel eens van condooms gehoord. Daarnaast bestaan er ook ankertjes, de oh zo betrouwebare Organon-producten :roll:

Maar dat terzijde, ik snap niet waarom je zo'n worst-case-scenario aan TJ gaat voorspiegelen. De kans dat je tegen geen enkel voorbehoedsmiddel kan is wel erg klein, periodieke onthouding moet je zien als een noodoplossing als het echt niet anders kan... maar dat komt maar zelden voor hoor.

Toch kan ik er zo al een aantal opnoemen die dus tegen niet èèn voorbehoedsmiddel kunnen. Zowiezo kwam ik er regelmatig tegen in mijn werk als kraamverzorgster.
Daarbij weten er veel niet dat een spiraaltje b.v. abortief werkt.
Ik denk ook dat je je vergist over de betrouwbaarheid van de voorbehoedsmiddelen.

Ik hou TJ ook geen worst(moeilijk) voor. Maar ben gewoon erg nuchter.
Je kunt het allemaal nog zo gemakkelijk bedenken, maar ook aan voorbehoedsmiddelen zitten nadelen.

Misschien toch eens die site bezoeken die ik aangaf. Want het blijkt dat er maar een klein aantal ongewenst zwanger raken met de eisprong methode. Als je het gewoon goed doet is er niets mis mee.
Hoef je ook niet van die hormonen te slikken, geen condooms, geen andere rommel aan je lichaam. Maar gewoon dat gebruiken wat God al in de schepping heeft gelegd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 13:08

Heb je wel een puntje... Toch zie ik het wel zien als een noodoplossing, voor het geval iemand niet tegen de pil zou kunnen (en als er geen andere methode voor handen is die betrouwbaarder is)

Wel hebben sommige voorbehoedsmiddelens weer andere nadelen... Natuurlijk speelt dat ook wel een rol. Maar ja... eerst maar es kijken of de pil gewoon werkt, kans ik groot van wel, en waar hebben we ons dan druk om gemaakt :P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 14 apr 2005 13:17

joepie schreef:
André schreef:
joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is. Door onthouding doe je ook aan geboorteregeling.
Die redenering is dus wel leeftijdsafhankelijk voor alle duidelijkheid?

:?:
Nog ff reageren op je vraagteken, een vrouw blijft zoals je weet niet haar hele leven vruchtbaar.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 13:32

André schreef:
joepie schreef:
André schreef:
joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is. Door onthouding doe je ook aan geboorteregeling.
Die redenering is dus wel leeftijdsafhankelijk voor alle duidelijkheid?

:?:
Nog ff reageren op je vraagteken, een vrouw blijft zoals je weet niet haar hele leven vruchtbaar.

Ik zal wel een beetje dom zijn, maar dan snap ik nog even niet wat je ermee wilde zeggen.

Ik ben juist niet voor het gebruik van de pil.
Er zitten meer nadelen aan dan menigèèn denkt.
Eèn van de oorzaken van niet zwanger kunnen raken bij echtparen is : het langdurig pilgebruik.
Door het gebruik van de pil hebben veel vrouwen minder zin om te vrijen.
Pil gebruik en roken is èèn van de oorzaken dat jonge vrouwen al vroeg een hersenbloeding krijgen. Of een embolie.
Dus zo onschuldig als veel mensen denken is die pil dus niet.

André

Berichtdoor André » 14 apr 2005 13:40

joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is.
Okay, nog 1 poging :wink: , ik vind dus onthouding geen vorm van voorbehoedsmiddel: want als je b.v. 50 jaar bent hoe noem je het dan?

Ik geloof btw dat ik niet onder woorden kan brengen wat ik wil zeggen, dus laatmaar.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 13:47

André schreef:
joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is.
Okay, nog 1 poging :wink: , ik vind dus onthouding geen vorm van voorbehoedsmiddel: want als je b.v. 50 jaar bent hoe noem je het dan?

Ik geloof btw dat ik niet onder woorden kan brengen wat ik wil zeggen, dus laatmaar.

Nee, inderdaad, ik denk het ook ;-)

Maar als je in de vruchtbare periode van de vrouw aan onthouding doet, dan gebruik je dat wat God in de Schepping heeft gelegd als voorbehoedsmiddel. Om niet zwanger te worden. Toch?
Als je na je 50 ste en je bent door de overgang onvruchtbaar geworden, dan kun je gemeenschap hebben met elkaar zonder ooit nog zwanger te worden. Dan heeft God dat ook weer zo in de schepping gelegd.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 14 apr 2005 14:14

joepie schreef:Ik ben juist niet voor het gebruik van de pil.
Er zitten meer nadelen aan dan menigèèn denkt.
Eèn van de oorzaken van niet zwanger kunnen raken bij echtparen is : het langdurig pilgebruik.
Door het gebruik van de pil hebben veel vrouwen minder zin om te vrijen.
Pil gebruik en roken is èèn van de oorzaken dat jonge vrouwen al vroeg een hersenbloeding krijgen. Of een embolie.
Dus zo onschuldig als veel mensen denken is die pil dus niet.

Het ligt eraan hoe je de pil gebruikt, ik gebruik de pil als medicijn, omongesteld te worden. Want mijn hypofyse werkt niet! Voor mij heeft het deze nadelen dus niet, maar juist vele voordelen, maar daar gaat het nniet over, ik kreeg namelijk naar aanleiding hiervan een discussie met vrienden die fel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen zijn, maar niet wanneer het als medicijn gebruikt wordt is dat niet krom?

ik vind het een lastige discussie ook omdat de bijbel er niets over zegt!
kijk ik denk dat je het als medicijn wel mag gebruiken, ik geloof ook dat god die gegeven heeft en die zal zegenen,maar je mag je het nu gebruiken ter voorkoming van kinderen tijdens je huwelijk! Wanneer je in een psychische of lichamelijke toestand verkeerd waarin het beter is geen kinderen te krijgen snap ik dat je voorbehoedsmiddelen gebruikt. Maar wanneer je geen kinderen meer wil mag je het dan gebruiken?

bij mij gaat deze vraag niet op omdat ik de pil toch al gebruik en zolang ik me niet injecteer ik toch niet zwanger wordt. Mara ik merkte onder mijn vrienden dat dit eigenlijk toch een best lastige discussie is!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 15:27

Als je de pil moet gebruiken om ongesteld te worden, waarom gebruik je hem dan? Want als je niet ongesteld wordt is er geen eisprong.
Ik zou eerder denken dat je medicijnen zou gebruiken die een eisprong bevorderen. Zoiets als de Cyclo kuur.
Maar goed, daar gaat de vraag niet over. Ik vroeg het me alleen even af.

Ik denk dat als je echt niet zwanger mag worden, en je moet een voorbehoedsmiddel gebruiken, dat je je dan goed moet laten voorlichten. Goed moet bekijken wat de voors en tegens zijn.
Het kan toch niet zo zijn dat iemand die op een bepaald moment niet zwanger mag worden, en besluit tot een voorbehoedsmiddel, b.v. een spiraaltje laat plaatsen. En niet weet dat die abortief werkt.
Zo zijn er b.v. ook pillen die inplaats van dat ze een eisprong voorkomen, zorgen dat er niet voldoende slijmvlies in de baarmoeder kan groeien, zodat het bevruchte eitje zich niet kan innestelen.
Hetzelfde als wat er met een spriraaltje gebeurd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2005 16:09

Weet je joepie, ik ben ook een beetje huiverig voor de pil. Die hormonen in je lichaam (die je lichaam zelf ook wel een beetje produceert, iets wat erop lijkt, maar toch) en dat je dikker wordt, grotere borsten krijgt, geen zin meer hebt in seks. Dan zou ik eerder een condoom gebruiken, maar dat is ook niet alles. Dus ik vind het goed om te horen dat je met temperaturen enzo best goed periodieke onthouding kunt doen. Maar heb jij daar ook ervaring mee? En weet je ook iets van zo'n computertje waarmee je kunt kijken of je vruchtbaar bent? Ik merk namelijk amper dat ik ongesteld ben, laat staan dat ik m'n eisprong voel.

Terug naar “Archief”