[quote="Boekenlezer]
Laten we dan in de eerste plaats onderscheid aanbrengen tussen:
- je verlost voelen,
- verlost zijn.
Dat zijn dus wel twee verschillende dingen!
Nou denk ik niet dat je eerst vreselijke benauwdheden gevoeld moet hebben om je verlost te kunnen voelen. Ik weet nog wel hoe ik de werkingen van Gods Geest in mij voelde in 1994, terwijl dat niet gelijk gepaard ging met sterke zondeovertuigingen. De overtuiging van zonde kwam pas later bij mij. Ja, dan kan het wel eens moeilijk worden om nog te geloven in de verlossing. Maar is de verlossing daarmee als feit minder? Ik denk het niet, maar wel dat je als gelovige dan zult leren wat het betekent om van genade te leven.
Wat objectief waar is, wordt dan subjectief ervaren en gaandeweg ook steeds duidelijker.
Ik heb er moeite mee zoals jij de accenten zet. Het is zo sterk op het gevoel gericht. Dat terwijl de Bijbel de mens niet in de eerste plaats richt op zijn gevoel, maar op Christus' volbrachte werk (als grond van heil) en Gods geboden (als regel om naar te leven).
Misschien wordt het eens tijd voor een refo-gospelartiest die een album uitbrengt onder de naam 'Introspection'.

Kan die de hele standenleer bevindelijk bezingen, over wat er allemaal 'deep within' gebeurde.
(Zo eens een grappige ingeving van mij, die ik jullie niet wou onthouden.
)[/quote]
Dus als ik het goed begrijp geloof jij dat er wel eerst verlossing voor je kan zijn zonder dat je het echt beseft, waarna je last van je zonde krijgt, waarop je gaat voelen dat je ervan verlost bent?
Overigens ben ik het wel eens met Elbert, dat iemand die alle drie de delen heeft verkregen, nog steeds regelmatig last heeft van zijn zonden (zoals ik regelmatig hoor zeggen: Gods volk moet elke dag bekeerd worden). Het gaat mij echter met name over "de eerste ronde".