De Heer regeert

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2005 11:48

jas schreef:
hijwel schreef:Ja de duivel regeert ook, over zijn kapote wereld

En zelfs dat is maar schijn. Want er is geen andere Macht dan de Macht die uit God is. Als de duivel van zichzelf machtig was, was God niet almachtig. De duivel heeft geen autonome macht.

ik heb het nog nooit gesnapt. Gods almacht, hoe machtig is God?
de macht van de duivel? hoe machtig is de duivel?

als ik eerlijk ben heb zie ik Gods almacht niet zo.. Ik weet dat God deze aarde in 1 keer kan wegblazen. Ik geloof dat God de wereld onderhoud, hij zorgt voor de vogels enz.. Maar is God bijvoorbeeld machtig om elk mens op aarde in 1 keer van (geestelijke) dood levend te maken? Zo ja.. dan zou je kunnen zeggen dat God niet handeld naar zijn geopenbaarde wil.

Ik kan niet geloven dat God zittend vanuit de hemel toekijkt hoe wij wegzakken in de shit van de duivel. God heeft niet voor niks Immanuël (God met ons!)

Ik geloof met heel mijn hart dan God sterker is dan de duivel. Hij heeft de duivel overwonnen.. Maar de duivel lijkt op dit moment op de aarde een groter kongingkrijk te hebben waar hij over regeert. Ook al is de winnaar al bekent. Het lijkt op een spel waarin de duivel doorgaat terwijl hij al weet dat hij verloren heeft. Zijn duivelse spel op aarde zal stoppen als God het genoeg vindt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 apr 2005 11:50

Ik geloof niet dat jubelen noodzakelijk is, ik vind eerlijk gezegd dat er weinig te jubelen valt.
Ja, ik denk regelmatig dat Satan regeert. En er zijn momenten waarop ik denk dat God niet regeert maar Satan ook niet. Dat er hogere machten zijn maar dat die niet zijn te vangen in twee simpele, nietszeggende begrippen als Satan en God.
Ik ervaar weinig van God of Satan moet ik zeggen. Althans, ik ervaar in mijn leven meer tegenslagen dan voorspoed, maar ik geef daar Satan niet de schuld van. Dan nog eerder God.
Einde van de jubelende boodschap: hallelujah.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 11:53

hijwel schreef:als ik eerlijk ben heb zie ik Gods almacht niet zo.. Ik weet dat God deze aarde in 1 keer kan wegblazen. Ik geloof dat God de wereld onderhoud, hij zorgt voor de vogels enz.. Maar is God bijvoorbeeld machtig om elk mens op aarde in 1 keer van (geestelijke) dood levend te maken? Zo ja.. dan zou je kunnen zeggen dat God niet handeld naar zijn geopenbaarde wil.

De Heere zegt; : "Mij is gegeven, alle macht in hemel en op aarde". Het is onmogelijk dat er naast de macht van God nog een andere macht bestaat. Die zou dan dus niet onder God vallen. Er zou dan een andere autonome bron van macht zijn. Als dat zo is, bestaat God niet.
Wat je opmerking betreft, of God in 1 x elk mens van dood levend kan maken; ja dat kan Hij. Maar Hij doet niet alles wat Hij kan. Hij doet alles wat Hem behaagt. Dat is een groot verschil.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2005 11:53

kurtyo schreef:Ik geloof niet dat jubelen noodzakelijk is, ik vind eerlijk gezegd dat er weinig te jubelen valt.
Ja, ik denk regelmatig dat Satan regeert. En er zijn momenten waarop ik denk dat God niet regeert maar Satan ook niet. Dat er hogere machten zijn maar dat die niet zijn te vangen in twee simpele, nietszeggende begrippen als Satan en God.
Ik ervaar weinig van God of Satan moet ik zeggen. Althans, ik ervaar in mijn leven meer tegenslagen dan voorspoed, maar ik geef daar Satan niet de schuld van. Dan nog eerder God.

ik ervaar het wel een beetje hetzelfde..

maar ik heb wel redenen om te jubelen.
In deze shit is God (Immanuël) met mij! Hij staat boven mijn sitatie. Ondangs alle zooi die mijn overkomt mag ik weten: "Hij doet alle dingen medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben!".

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 apr 2005 11:57

En dat kan ik dus niet geloven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 12:02

kurtyo schreef:Ik geloof niet dat jubelen noodzakelijk is, ik vind eerlijk gezegd dat er weinig te jubelen valt.

Geef je je niet over aan duistere machten? Het is een vraag hoor, geen veroordeling.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2005 12:07

De Heere zegt; : "Mij is gegeven, alle macht in hemel en op aarde". Het is onmogelijk dat er naast de macht van God nog een andere macht bestaat.

waarneer heb je alle macht? Als je weet dat je de overwinaar bent. En dat je weet dat je elke moment er een stop achter de tijd kan zetten.
btw: het is Jezus die dit zegt.. Omdat Jezus de duivel heeft overwonnen heeft hij alle macht.. In Jezus Christus kan de wereld weer worden zoals God het behaagd. Zie ik maak alle dingen nieuw!
Jezus had alle recht om dit te zeggen: ik heb alle macht op hemel en op aarde. Hij hoefde de duivel niet te vrezen, zo hoeven wij (wedergeboren mensen) ook niet meer bang te zijn voor de duivel.

Die macht zou dan dus niet onder God vallen. Er zou dan een andere autonome bron van macht zijn. Als dat zo is, bestaat God niet.

God heeft alle macht in de hemel en op aarde.. In Jezus Christus heeft hij elke duisternis op aarde overwonnen.. Hij heeft de macht van de duivel teniet gedaan.. Maar dat wil niet zeggen dat de duivel geen macht uitoefend op de wereld. Kijk om je heen: de wereld is kapot.
In Jezus Christus worden wij geroepen om Gods wil te laten gebeuren in deze wereld tot dat de Jezus terug zal komen en alles zal zijn zoals God wil.

Wat je opmerking betreft, of God in 1 x elk mens van dood levend kan maken; ja dat kan Hij. Maar Hij doet niet alles wat Hij kan. Hij doet alles wat Hem behaagt. Dat is een groot verschil.

oke dat kan Hij zeg jij.. ik kan niet begrijpen dat God dit kan. (ja Hij kan het door het volbrachte werk van Jezus). Gods grootste wens is dat alle mensen een nieuwe leven krijgen. Gods wens is dat iedereen in de wereld samen leeft als broers en zussen, en de schepping onderhouden wordt.
Ik denk dat het de manier van werken is van God.. God wil ons kleine mensjes gebruiken om in te wonen. Om daardoor tot mensen te spreken, God gebruikt een boek om mensen van dood levend te maken.

Ik denk dat Gods almacht verboren zit in het vermorselen van de kop van de duivel door Jezus Christus!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2005 12:13

kurtyo schreef:En dat kan ik dus niet geloven.

toch zou je het eerst moeten geloven, voor dat je het zult zien.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 apr 2005 12:16

jas schreef:

Geef je je niet over aan duistere machten? Het is een vraag hoor, geen veroordeling.

:) Ik weet het niet, misschien wel. Ik heb wel eens het idee dat er iets tussen mij en God instaat, maar ik heb geen idee wat...

En Hijwel, dat vind ik wel een hele makkelijke redenatie, maar goed...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2005 12:28

kurtyo schreef::) Ik weet het niet, misschien wel. Ik heb wel eens het idee dat er iets tussen mij en God instaat, maar ik heb geen idee wat...

En Hijwel, dat vind ik wel een hele makkelijke redenatie, maar goed...

sorry ben weer te makkelijk ;) maare de volgorde moet iig wel zijn, eerst geloven dan zien.

maar ik luisterde niet goed.. je zegt: "ik kan dat niet geloven". Je hebt het dus al wel geprobeerd?
Ik kan toch niet tot een simpere conclusie komen, zolang jij je sitatie niet overgeeft in de handen van de Heer, blijf je er zelf verder mee moderen.
(zelf wel vlink wat ervaring mee :? ) het geloven in God en het volgend van Jezus is voorledige overgave van je zelfbestuur. En je overgeven aan een hemelsbestuur (mischien vindt je dit onbetrouwbaar?)

Doorgrond mij en ken mijn hart Heer, kijk maar eens goed naar mij van binnen wat er tussen mij en U kan staan!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 13 apr 2005 12:45

als ik bedenk wat ik elke dag weer verkeerd doe, en wat voor 'n ongelofelijke bende ik er af en toe van maak, is er weinig om te jubelen, lijkt mij...

Na schuld kom ook verlossing, en dat lijkt me wel iets om over te jubelen!
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 14:12

hijwel schreef:
De Heere zegt; : "Mij is gegeven, alle macht in hemel en op aarde". Het is onmogelijk dat er naast de macht van God nog een andere macht bestaat.

waarneer heb je alle macht? Als je weet dat je de overwinaar bent. En dat je weet dat je elke moment er een stop achter de tijd kan zetten.
btw: het is Jezus die dit zegt.. Omdat Jezus de duivel heeft overwonnen heeft hij alle macht.. In Jezus Christus kan de wereld weer worden zoals God het behaagd. Zie ik maak alle dingen nieuw!
Jezus had alle recht om dit te zeggen: ik heb alle macht op hemel en op aarde. Hij hoefde de duivel niet te vrezen, zo hoeven wij (wedergeboren mensen) ook niet meer bang te zijn voor de duivel.

Die macht zou dan dus niet onder God vallen. Er zou dan een andere autonome bron van macht zijn. Als dat zo is, bestaat God niet.

God heeft alle macht in de hemel en op aarde.. In Jezus Christus heeft hij elke duisternis op aarde overwonnen.. Hij heeft de macht van de duivel teniet gedaan.. Maar dat wil niet zeggen dat de duivel geen macht uitoefend op de wereld. Kijk om je heen: de wereld is kapot.
In Jezus Christus worden wij geroepen om Gods wil te laten gebeuren in deze wereld tot dat de Jezus terug zal komen en alles zal zijn zoals God wil.

oke dat kan Hij zeg jij.. ik kan niet begrijpen dat God dit kan. (ja Hij kan het door het volbrachte werk van Jezus). Gods grootste wens is dat alle mensen een nieuwe leven krijgen. Gods wens is dat iedereen in de wereld samen leeft als broers en zussen, en de schepping onderhouden wordt.
Ik denk dat het de manier van werken is van God.. God wil ons kleine mensjes gebruiken om in te wonen. Om daardoor tot mensen te spreken, God gebruikt een boek om mensen van dood levend te maken.

Ik denk dat Gods almacht verboren zit in het vermorselen van de kop van de duivel door Jezus Christus!

Je denkt te klein over God. Als Jezus zegt dat Hem alle macht gegeven heeft in hemel en op aarde, dan zegt Hij dat niet op grond van het feit dat Hij de duivel overwonnen heeft, maar omdat Hij op grond van Zijn Godheid weet dat er buiten Hemzelf geen macht is. Gods macht is absoluut, volledig autonoom, het is inherent aan Zijn Godzijn.
Verder ken je teveel belang toe aan de macht van de duivel. Je denkt dat de verbrokenheid van de schepping het resultaat is van de duivel. Tja, dat denkt hij misschien zelf ook wel. Toch is juist in die verbrokenheid Gods oneindige heerlijkheid te zien, want dit alles zal leiden tot de vervolmaking van Zijn plan, tot de voleinding der wereld.
De duivel doet niets anders dan Gods plan uitvoeren en hij doet dat door een ontleende macht, nl. de macht die God hem geeft. Van zichzelf is hij niets.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 apr 2005 14:30

jas schreef:Je denkt te klein over God. Als Jezus zegt dat Hem alle macht gegeven heeft in hemel en op aarde, dan zegt Hij dat niet op grond van het feit dat Hij de duivel overwonnen heeft, maar omdat Hij op grond van Zijn Godheid weet dat er buiten Hemzelf geen macht is. Gods macht is absoluut, volledig autonoom, het is inherent aan Zijn Godzijn.

Ik heb ook altijd gedacht -wellicht klakkeloos- dat de Heere Jezus deze macht gekregen heeft van Zijn Vader bij Zijn opstanding uit de dood. "Mij is gegeven, enz." zegt Hij. Wanneer dan en door Wie?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 apr 2005 17:47

Persoonlijk denk ik niet dat satan regeert.
Wel dat hij tekeer gaat als een brullende leeuw, omdat hij weet dat hij het gaat verliezen. Want dat is al in de bijbel voorspelt.
De Heer regeert en satan kronkelt zich in allerlei bochten om mensen voor zich te winnen, omdat hij weet dat het niet lang meer zal duren en dat hij gaat verliezen.
Het is aan de mensen om te kiezen: voor de Heer of voor satan.
Eigen keuze.

Jas zei:
Als Jezus zegt dat Hem alle macht gegeven heeft in hemel en op aarde, dan zegt Hij dat niet op grond van het feit dat Hij de duivel overwonnen heeft, maar omdat Hij op grond van Zijn Godheid weet dat er buiten Hemzelf geen macht is. Gods macht is absoluut, volledig autonoom, het is inherent aan Zijn Godzijn.

Dat wil ik onderschrijven.
hele wijze woorden, ja, Jas, dat zie je heel scherp.
Laatst gewijzigd door Mariamagdalena op 13 apr 2005 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2005 17:48

Je denkt te klein over God. Als Jezus zegt dat Hem alle macht gegeven heeft in hemel en op aarde, dan zegt Hij dat niet op grond van het feit dat Hij de duivel overwonnen heeft, maar omdat Hij op grond van Zijn Godheid weet dat er buiten Hemzelf geen macht is.

ja mischien denk ik wel te klein over God. Maar ik zie nog geen bijbelse grond om anders te denken. Of jij moet die weten?

Gods macht is absoluut, volledig autonoom, het is inherent aan Zijn Godzijn. Verder ken je teveel belang toe aan de macht van de duivel. Je denkt dat de verbrokenheid van de schepping het resultaat is van de duivel. Tja, dat denkt hij misschien zelf ook wel.

Is de duivel zijn macht niet de verbrokenheid van de schepping geworden? Omdat wij de duivel zijn leugens gelooft hebben zijn we kinderen van de duivel geworden.. Wij wouden de duivel als onze God.
Maar waarom ken ik teveel macht toe aan de duivel?
Ik kan niet geloven dat de duizende straatkinderen die elke jaar omkomen Gods wil is. De duivel heeft zo'n invloed op ons leven dat wij als mensen niet meer in vrede kunnen samen leven.. Gods wil is anders!
Hij wil dat wij in vrede samen leven, mensen helpen die het moeilijk hebben enz.

Toch is juist in die verbrokenheid Gods oneindige heerlijkheid te zien, want dit alles zal leiden tot de vervolmaking van Zijn plan, tot de voleinding der wereld.

Ik zie juist in dit alles Gods ongelovelijk verdriet over onze zonde, Gods verdriet over onze pijn.. Hij zal ooit de tranen afwissen van de ogen.

De duivel doet niets anders dan Gods plan uitvoeren en hij doet dat door een ontleende macht, nl. de macht die God hem geeft. Van zichzelf is hij niets.

op basis waarvan zich je dit? Ik ben hier gewoon benieuwt naar.. Ik ben eigenlijk al 1 1/2 jaar opzoek naar de macht en almachten op deze aarde.
Wie regeert waar over? Wat heeft God in zijn hand? Waar heeft de duivel vrij spel over?

1 ding staat voor mij altijd pal poven water. God is met ons, Hij helpt ons in onze diepste ellende.

Terug naar “Archief”